Fakty i opinie

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Najnowszy artukuł na ten temat

W tych miejscach kierowcy tracą głowę

Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

nie, jej usunięcie przyniesie więcej strat niż korzyści 70%
trudno powiedzieć, warto poczekać do zakończenia inwestycji na Podwalu Przedmiejskim 13%
tak, jest szpetna, nie pasuje do centrum Gdańska, powinna zniknąć nawet kosztem większych korków 17%
zakończona Łącznie głosów: 6270
Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym fot. J. Krzeszowski / wroclaw.pl
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.
Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zburzyć! (18)

    • 115 567

    • Ty nie z PO a z PiS. Oni wszystko burzą! (6)

      Poza tym to wina Donalda

      • 44 20

      • (5)

        Sabotażysta z PiS, nie podpisuj się za PO. Tylko PiS ma takie i**otyczne pomysły. Już nawet drogi i wiadukty chcą zdekomunizować, oprócz Piotrowicza rzecz jasna!

        • 20 14

        • deklu w Gdańsku nie rządzi Prawo i Sprawiedliwość!!! (4)

          • 16 7

          • To skąd te trolle? (3)

            • 7 11

            • od dulkiewicz, mają prowokować. (2)

              • 12 10

              • I dlatego Onet właśnie ujawnił farmę trolli Ziobry? (1)

                O fakturach za rosyjskie boty już nie wspomnę...

                • 13 9

              • lepsza farma niż wchodzenie siłą do redakcji w Prost czy

                aresztowania przez antyterorystów chłopaka prowadzącego stronkę antykomoruski. Bolszewickie metody. Brawo Pabisiak, wszelkie metody walki z sektą są słuszne i nie ma za co przepraszać

                • 0 0

    • Zabierz Grzelaka pod pachę i zaczynajcie. A my popatrzymy, jak wam idzie rzetelna praca.

      • 27 0

    • Trzeba dać pisowcom pod zarządzanie, to rozwalą ją w kilka miesięcy

      • 22 17

    • (3)

      Najlepiej zbużyc wszystkie estakady mosty i zrobić co 200m skrzyżowania i przejścia dla pieszych naziemne !!! Zacznijmy od węzła Kliniczna ;) zrobić wielkie skrzyżowanie;) o tak to jest najlepsza współczesna myśl komunikacyjna

      • 41 1

      • No, jak widać po tym, jak ten węzeł świetnie działa (2)

        To chyba jednak nie była najlepsza myśl komunikacyjna.

        Pojeździj trochę po Warszawie, pitolca można dostać od tych wiaduktów, kładek i innych reliktów prlu...

        Na szczęście w Gdańsku nie zdążyli tych wynalazków za dużo nabudować..

        • 3 20

        • Tak i stoimy w korku jadąc z Havla w Łostowicką (1)

          Bo jakiś genialny urbanista się sfilmował że dzięki temu w centrum będą mniejsze korki

          • 7 0

          • Stoimy z Havla w Łostowicką, bo z nienacka jeden węzeł musi przenieść 1/4 mieszkańców miasta.

            • 2 0

    • Tym tokiem myślenia "bezmózgich urzędników" (2)

      Zlikwidować wogole trasę Podwale przedmiejskie i trasę wz do obwodnicy -nie chcecie drogi "autostradowej "to zamknąć i postawić osiedla deweloperska mafia napewno się ucieszy .

      • 30 2

      • "Bezmózgich urzędników" ?! (1)

        Sprawdź jak się pisze "wogole".

        • 3 14

        • Można się przyczepić że "bezmózgi urzędnik" jest pleonazmem (to takie "masło maślane" ), ale tak poza tym to wszystko się zgadza

          • 5 1

    • Mój mąż jest z zawodu dyrektorem i mówi, że ma inną kocepcję

      Tam powinno być jezioro.

      • 33 0

    • Przecież ty marian z prezbiterium.

      • 4 3

  • Estakada nie moze zniknac (14)

    Wpisac do rejestru zabytkow ;-)

    • 349 59

    • Tak pasuje jak Forum Gdańsk, budynek LOTu i te PRL owskie wieżowce dookoła głównego miasta (4)

      • 16 2

      • Bardziej pasuje sznur samochodów w obie strony (3)

        • 13 0

        • A skąd ten sznur?

          Kiedyś to był wyjazd na Warszawę, teraz nie ma po co tamtędy jechać...

          • 5 8

        • TAK o ile były by to: Fiaty 125p, 126p, Syrenki, Trabanty i Wartburgi (1)

          to by pasowało ;)))

          • 1 0

          • jeszcze stare Skody, Zaporożce i Moskwicze. Co jakiś czas też taxi Warszawa lub Mercedes beczka.

            A na końcu czarna Wołga

            • 1 0

    • Zmęczony

      Jeden bucek decyduje za wszystkich, jak mówi że trzeba to trzeba, masakra.
      Idę dalej zaorać wszystkie wiadukty i tunele, zrobić place i parki.

      • 6 1

    • Chcą wyburzyć a 300 metrów dalej postawili wiadukt idealnie pasujący do muzeum i UW - włączyć myślenie !!!!!!!!

      • 9 0

    • FRAG (5)

      Czyli jak psuć życie mieszkańcom

      • 12 1

      • Gdybyś był mieszkańcem, nie jeździłbyś samochodem. (4)

        A jak dojeżdżasz spoza miasta, nikt nie będzie się Tobie podporządkowywał.

        • 1 8

        • Co to ma do rzeczy, czy ktoś jeździ wozem, czy też nie albo skąd?

          FRAG ma chore pomysły. Już widzę jak czas przejazdu zwiększy się gdy puścimy wszystko przez jedno skrzyżowanie. Wystarczy, że wszystko stoi jadą od strony stadionu żużlowego do LOTu. Najlepiej aby całe miasto stało.

          • 6 2

        • (2)

          Nie jeździłby, gdyby komunikacja miejska w Gdańsku stanowiła jakąś sensowną alternatywę. A tak nie jest.

          • 2 1

          • Stanowi dla większości ludzi (1)

            Takimi tekstami zawsze rzucają ludzie, którzy mieszkają na jednym końcu miasta, a koniecznie muszą pracować na drugim, najlepiej w poprzek do SKM.
            Czyżbyś był jednym z nich?

            • 0 3

            • Tak, mały chłopczyku, mieszkam na Stogach, pracuję na Ujeścisku. Dlaczego - to nie twoja sprawa, ale powiem ci - bo lubię swoją pracę i chcę tam pracować. I rolą komunikacji miejskiej jest właśnie zapewnić mi dojazd w jak najkrótszym czasie i bez stu przesiadek po drodze. Czyli to wszystko, czego GAiT nie zapewnia. Kilka lat temu rozstałem się z samochodem i przesiadłem na tramwaj/autobus. W tej chwili rozważam ponowne kupno samochodu. Bo zbiorkom jest niepunktualny, absurdalnie awaryjny, zmusza do tracenia czasu przez nieskorelowanie połączeń na "węzłach przesiadkowych", a pojazdy kursują zbyt rzadko i mają za małą pojemność.

              • 3 0

    • Musi zostać,

      Żeby zasłonić koszmar architektoniczny pt Forum i zasyfiały ,mimo zabytkowego charakteru budynek ABWehry.

      • 2 1

  • No taka prawda... (29)

    Pasuje do centrum miasta jak wrzód na d...
    Relikt myślenia z lat 70tych.

    • 172 507

    • (16)

      Zdarza się Tobie czasami myśleć? Jeśli nie , proponuję udać się do psychiatry bądź neurologa celem wykluczenia poważnej choroby.

      • 33 28

      • (15)

        Merytoryczność twoich argumentów mnie kompletnie przekonała :)

        • 32 13

        • (14)

          A argument typu "wrzód na d..." cię przekonuje...

          • 19 8

          • Ok, język polski, okolice 3 klasy podstawówki. (13)

            Interpretacja tekstu czytanego...

            "Pasuje do centrum miasta jak wrzód na d..."

            Autor używając porównania, próbuje przekazać brak wizualnej harmonii między zabytkowym centrum miasta, a reliktem PRLu, który nigdy nie powinien powstać.

            Dotarło?

            • 14 20

            • (12)

              Szczególnie to Forum jest zabytkowe. Ten akademik obok też. No a Teatr Szekspirowski to już w ogóle zabytek z górnej półki. Wiadukt jest potrzebny, i przejścia podziemne są potrzebne. Czas powstrzymać wandalizm urzędasów z UM Gdańsk.

              • 24 15

              • Nie zgodzę się. (11)

                Od otwarcia tunelu, znaczna część ruchu samochodowego została przerzucona na północną nitkę. W związku z czym, wiadukt, jak i rzekome ułatwienie ruchu, przestało być wymagane. Tym bardziej, że zarówno za i przed wiaduktem ruch się korkuje.
                W chwili obecnej wiadukt nie pomaga w żaden sposób, poza szpeceniem i trenowaniem funduszy na utrzymanie go.
                Wyburzenie węzła i przebudowa tego skrzyżowania IMO powinna być przeprowadzona z rozmysłem i kompleksowo: nie tylko przebudowa węzła na normalne skrzyżowanie ale też całej nitki Podwala i Wałowej i wyprowadzenia ruchu samochodowego do tuneli.
                Ale niestety, wymagało by to olbrzymich inwestycji i czasu...

                • 7 20

              • (4)

                Ruch w tym miejscu jest nadal intensywny, a tunel cyklicznie jest zamykany, zatem wiadukt i ułatwienia w ruchu są wymagane w dalszym ciągu. Ma zostać jak jest - z tym że jeszcze trzeba zaorać światła i przejścia naziemne na podwalu.

                • 13 4

              • Weź się już uspokój. (3)

                Kup sobie rower, albo bilet miesięczny, frustracja trochę zejdzie, jak odpoczniesz od wdychania spalin w korkach...

                Na wiadukcie zmniejszyli liczbę pasów o połowę.
                I co? I nic, bo nikt nim nie jeździ...

                • 4 12

              • (1)

                Ale kto tu się musi uspokoić - kto tu chce wyburzać wszystko? Sam się uspokój. Wandale, wydają grube miliony by...dewastować miejską infrastrukturę. Że też policji na taki element nie ma.

                • 7 2

              • Co dewastować?

                Ta kładka jest w takim stanie, że sama się zaraz zawali.
                Więc albo ucywilizujemy to skrzyżowanie, albo zmarnujemy pieniądze z podatków na jej generalny remont.

                • 3 5

              • Rower i miesieczny to sa dla dzieci i plebsu..

                • 1 1

              • bzdura (4)

                samochodów jest coraz więcej, już teraz okazuje się, że tunel osiągnął maksymalną przejezdność. Korki do centrum w godzinach szczytu zaczynają się od połowy Al. Zwycięstwa mimo otwartego tunelu. Poza tym, jakie przemyślane skrzyżowanie zrobisz? Kolejne światła dadzą i Hucisko już w ogóle będzie nieprzejezdne

                • 13 3

              • Korki w szczycie w stronę południa rzadko sięgają dworca. (3)

                Wszystko wcześniej, to geniusze, którzy muszą zapiep**ać od świateł do świateł, a potem tamują ruch.

                • 2 3

              • Argument lol (2)

                No super argument: "skoro nie ma korków należy burzyć póki nie osiągniemy korków"...

                • 11 2

              • (1)

                Trzeba burzyć, aż kierowcy przestaną traktować śródmieście jako trasę przelotową przez Gdańsk.

                Masz objazd i od wschodu i od zachodu.

                • 4 9

              • No pewnie, bo jak już wszyscy zrozumieją, że do centrum się nie wjeżdża, bo są korki i w ogóle, to centrum się rozkorkuje. I wtedy argument za brakiem wjazdu do centrum będzie koniem.

                Wyburzenie tego wiaduktu to jeszcze większe korki niż obecnie. Czyli jeszcze wicej spalin.

                • 1 0

              • "rozmysłem i kompleksowo"

                czyli nie wiemy jak, co i za co ale trzeba "coś" zrobić...

                "olbrzymich inwestycji i czasu."
                To lepiej zabrać ludziom namiastkę i ślad racjonalności i na fali niezadowolenia zmusimy urzędy do działania...

                Bolszewizm stosowany...

                • 5 1

    • Ty też tu nie pasujesz

      • 8 5

    • (1)

      Ale za to korki w ścisłym centrum miasta to będzie takie nowoczesne. Już nas uraczyli światłami 1km dalej przez co znowu zaczęły się robić korki na Podwalu.

      • 29 10

      • Ech...

        Spróbuj raz w życiu pojchać z przepisową prędkością. Zdziwisz się.

        • 13 23

    • Może estetyką nie zachwyca ale logistyczne mega pomocna

      • 24 5

    • Pierwsze objawy samochodozy w Polsce

      • 13 14

    • relikt ale jest (1)

      a co budyń po sobie w centrum zostawił dla usprawnienia ruchu? Zawęzili estakadę do jednego pasa bo samochodów ubyło?

      • 17 7

      • Wywalił stamtąd TIRy?

        Tak szybko po otwarciu tunelu zapomniałeś, jak to wyglądało parę lat wcześniej?

        • 10 7

    • Tak ja ta nowa galeria

      • 7 0

    • Racja, Forum Gdańsk pasuje za to jak ulał!

      • 11 1

    • A ten

      glut obok, gdzie codzienni setki a może tysiące ludzi kolęduje jak lemingi to ci pasuje?

      • 5 2

    • Ładna

      No jak teatr Szekspirowski

      • 4 1

    • Jeśli to myślenie było mądrzejsze od dzisiejszych durnych pomysłów, to czemu nie...

      • 2 0

  • (25)

    A co tzw "internauci" mogą wiedzieć na temat przyczyn powstawania korków?

    Przecież większość uważa na przykład, że zabezpieczeniem przed powodzią są wysokie wały tuż nad brzegiem.

    • 234 39

    • (20)

      Słuszna uwaga.
      według wpisów w raporcie drogowym korki powodują rowerzyści i przejścia naziemne.
      I codziennie te przyczyny widać na obwodnicy :)

      • 60 12

      • Korki powoduje brak alternatyw dla samochodu (12)

        I utrudnienia drogowe spowodowane udogodnieniami dla deweloperów.
        Komunikacja miejska to nie alternatywa bo nie działa

        • 42 7

        • W jaki sposób utrudnienia drogowe są udogodnieniami dla deweloperów? (8)

          Korki zaniżają wartość mieszkań, nie zawyżają...

          • 11 12

          • to jeden z tych "ekspertów" wszystko wiedzących (3)

            brak parkingów i korki to są miejscami w których nigdy nie kupiłbym mieszkania

            • 10 4

            • hmmm i mimo to ceny mieszkań w centrum są najwyższe w mieście (1)

              a już w ogóle naj_absolutnie_wyższe są w strefie pieszej - na Długim Targu...jak to możliwe, przecież Ty byś tam nigdy nie kupił mieszkania...

              • 3 3

              • Tak, bo tam nie ma mieszkan.

                Jedynie imprezownie i kojce dla masochistow. Pracowalem kilka lat na Dlugiej i pomieszczenia z oknami na "trakt pieszy" wspominam jak najgorzej.

                • 6 2

            • Przecież nikt w centrum nie kupuje mieszkań do mieszkania głupcze

              Tylko na wynajem

              • 3 1

          • (3)

            przejście na wysokości chmielnej to utrudnienie dla kierowców, a udogonienie dla dewelopera

            • 8 5

            • (1)

              To jest ułatwienie dla kierowców którzy chcą skręcić tam w lewo w dowolnej relacji. Nie trzeba już nadrabiać kilometrów krążąc jakimiś brukowanymi uliczkami.

              • 1 6

              • A wiesz, że można tam było bezproblemowo zjechać w Chmielną i dotrzeć do Toruńskiej? I nie trzeba było do tego świateł? Wystarczyło skręcić w prawo, jak do Nowotelu i śmignąć pod mostem na Podwalu. Ot, mądrzy się taki, a Gdańska nie zna,

                • 11 2

            • Udogodnienie dla dewelopera

              Bo wynajmujący mieszkanie u warszawiaka turysta może sobie przedreptać na drugą stronę a nie z łazić do tunelu

              • 7 2

        • Ja do pracy jeżdżę komunikacją zbiorową (2)

          samochodem tylko wieczorami i w weekendy. Żyję i mam się dobrze, w korkach stoję rzadko.

          • 9 14

          • Jak masz do pracy trzy przystanki to może i tak (1)

            Jak byś miał dojeżdżać do pracy z Gdańska do Gdyni to byś się o***** na kolorowo

            • 4 0

            • jeżdżę

              od 40 lat...
              Można dużo przeczytać a jesli mieszkasz blisko SKM, to jest to konkurencyjne z samochodem.

              • 1 1

      • (4)

        Przyczyn zatorów drogowych jest wiele i jednym z nich są przejścia naziemne oddalone od siebie w niewielkich odległościach. Tak, mistrzowie lewego pasa również są przyczyną korków, np. na obwodnicy.

        • 20 7

        • Główna przyczyna zatorów to przekraczanie prędkości (3)

          Ale to do Janusza nigdy nie dotrze.
          Nawet jak jedziesz z zieloną falą, to jakiś bezmózg Cię wyprzedzi, tylko po to, żeby zahamować przed światłami na 5s, bo płynna jazda jest dla d**ili...

          • 12 9

          • lol (2)

            dlaczego bezmózg? ja po prostu nie lubię płynnej jazdy:P mam dużo czasu i lubię depnąć (nie łamiąc za bardzo przepisów) a za bezmózgi wzorując się na Tobie powinienem zapewne uważać ludzi, którzy jadą lewym pasem grunwaldzkiej 40, "bo zaraz będzie czerwone" albo "bo jest czerwone i dotoczę się akurat na zielone będzie płynna jazda"- tacy najgorsi są na skrzyżowaniach przy skrętach (np. słowackiego z potokową skręt w lewo z potokowej lub z leśnej góry w słowaka), gdzie zamiast 8-10 przejeżdżają 3-4 samochody, bo każdy musi 'płynnie' przejechać, żeby nie stać na czerwonym. to, że za nim pozostali stoją na czerwonym zamiast przejechać już ich nie interesuje. tyle jeśli chodzi o "płynną" jazdę.

            • 1 10

            • Jakbyś nie był bezmózgiem, wiedziałbyś co powoduje korki (1)

              Dużo więcej samochodów przejedzie, kiedy pacan na światłach nie będzie blokował im przejazdu, bo musiał się zatrzymać.

              A od wszystkich kierowców, którzy przez Ciebie tracą czas - niech Ci się Twój gruz rozsypie, jak jeździć nie umiesz.

              • 1 0

              • Ty za to umiesz...

                • 0 0

      • kolejny wielbiciel FRAGu (1)

        co jest przyczyną korków na obwodnicy inteligencie?

        • 5 1

        • generalnie samochody są przyczyną korków

          i ich za duża liczba. nie ma możliwości zmieścić w mieście wszystkich samochodów. to logiczne. wbij to sobie do głowy jeden z drugim i zacznij swe analizy od nowa. samo to, że kupisz se autko i mieszkanie na kowalach nie znaczy, że ci się wszystko należy.

          • 5 3

    • To proste. (3)

      Przyczyną powstawania korków jest zbyt duża ilość pojazdów w stosunku do możliwości układu komunikacyjnego. ;-)

      • 3 2

      • Przyklady logiki formalnej, prowadzacej na manowce (2)

        Odwrocenie miejscami przyczyn i skutkow. Latwy trik I logiczny.
        Pozornie.

        • 2 1

        • zastanów się jeszcze raz (1)

          w razie potrzeby zasięgnij jakiejkolwiek literatury na ten temat i wtedy rozmawiaj o jakimś śmiesznym odwracaniu.

          • 1 2

          • to typowe zadanie optymalizacji

            Zawsze jest optimum pomiędzy ilościa zasobów i na nie chętnych.
            Problem jest w tym, że nasze zasoby komunikacyjne są na żenująco niskim poziomie w stosunku do organizmów miejskich, które stawiane są nam na wzór. Niekoniecznie jest to problem ilościowy, bo wiele miejsc w Trójmieście nie przyjmie żadniej logicznej ilości pojazdów. Bo nie ma tam dróg i parkingów o parametrach XX wieku a jedynie drogi osiedlowe dla dorożek. A są tam szpitale, uzytki publiczne, biura czy przemysł. Większość "arterii" jest "z nikąd - do nikąd", zawsze czegoś brakuje. Do tego radosna "tfurczość" organizatorów komunikacji zbiorowej w postaci "węzłów przesiadkowych", estakad tramwajowych, czy maratonów północ - południe, braku wspólnej taryfy przewozowej, elastyczności wobec budowlańców, co skutkuje tylko jednym efektem - wzrostem kosztów i opresją dla z buta traktowanego mieszkańca.
            No i wisienka na torcie, realizacja "idee fix" "społeczników"... Żenua...

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wyburzenie dopiero jak zbudowany zostanie tunel pod Motławą w ciągu Nowej Wałowej (35)

    Coś za coś, proste

    • 527 45

    • Myślę że to najbardziej trafny komentarz.

      • 65 4

    • o to jest ciekawy temat, miasto dumało, dumało i co w tym temacie dzieje się teraz ?
      miastu potrzebne jest dofinansowanie unijne czy jak żeby zrealizować ten projekt ?
      deweloperzy którzy budują się po obu stronach Motławy powinni w większości sfinansować tą inwestycję - jak zabudują ołowiankę, tereny do polskiego haka i młode miasto to bez tunelu mogą od razu wprowadzić zakaz wjazdu samochodów, bo ten obszar razem ze starówką się totalnie zakorkuje.

      • 43 4

    • Pierwszy komentarz, ktory wskazuje na... (12)

      ...konieczność wykonania "kompensacji" na rzecz komunikacji, w przypadku podjęcia decyzji o wyburzeniu. Większość komentujących prawdopodobnie uważa, że estakada stoi, bo... stoi, chyba dla ozdoby :)

      • 29 5

      • No zaraz, a tunel pod Wisłą? (11)

        Tam leci tranzyt, więc przez Podwale już nie musi, stąd uspokojenie ruchu w centrum.

        • 11 45

        • (10)

          Tunel pod Leniwką niczego nie zmienił w kwestii ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Obsługuje ruch w zupełnie innym kierunku. Po drugie, tunel nie posiada żadnego logicznego przedłużenia, które rzeczywiście wyprowadzałoby ruch i nie pakowało go w korki. A na Podwalu Przedmiejskim ruch się nie uspokoił, tylko zakorkował, z powodu wcielania w życie kretyńskich pomysłów szkodników z FRAG. I to się nie poprawi, dopóki nie poprawi się - i to radykalnie - jakość komunikacji miejskiej, kursującej w kierunku Przeróbki, Stogów ze zbyt małą częstotliwością, zbyt małą pojemnością pojazdów za to z koniecznością dokonywania nawet dwóch czy trzech przesiadek, z absurdalnie długim czasem oczekiwania na tzw. węzłach przesiadkowych, a raczej ich parodii.

          • 74 14

          • Serio nie pamiętasz, jakie korki były kiedyś na Podwalu? (4)

            Ruch się zmniejszył niesamowicie...

            Przy okazji, czy tory na Stogi nie są właśnie w remoncie, właśnie po to, żeby tą komunikację usprawnić?

            • 31 15

            • Korki jak były tak i są.

              Nie bujaj w obłokach.

              • 11 6

            • (2)

              Ruch na Podwalu Przedmiejskim się zmniejszył? A gdzie? Może w krainie fantazji, bo w Gdańsku jakoś nie. Gdzie kiedyś sięgały korki? Do Bramy Żuławskiej. Gdzie dziś sięgają korki? Do Bramy Żuławskiej.

              Powiem ci też w sekrecie: torami ludzie nie jeżdżą, tylko tramwajami i autobusami. Autobus linii 111 - jedyny, który kursuje do centrum z Górek Zachodnich i Stogów kursuje raz na 40 minut, w porywach cykl jest 20-minutowy. Przy krótkich pojazdach to o wiele za mało. Wreszcie, dzięki kretynizmom spłodzonym w chorych umysłach FRAGowców, stoi w korkach. Tramwaje - dwie linie, 8 i 9. Za mała pojemność wagonów, za mała częstotliwość. Za duża awaryjność. Or wyremontowania torowiska, którego stan już po prostu zagrażał bezpieczeństwu pasażerów - bo to jest powód remontu - ani kursów nie przybędzie, ani wagony się nie rozciągną. Ani nie staną się mniej awaryjne.

              • 14 8

              • Serio nie pamiętasz, jak się stało pół godziny, żeby skręcić w stronę dworca? (1)

                Czy tak sobie siejesz zamęt?

                • 5 4

              • Wiesz, gdybyś znał tę część Gdańska, wiedziałbyś, że... nadal się stoi. I to już od Bramy Żuławskiej najczęściej

                • 6 2

          • Ależ Ty pier... niczysz (4)

            Od czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą ruch na Podwalu zdecydowanie zmalał i wie to każdy, kto mieszka w tym rejonie, albo tędy przejeżdża.

            Jasne, obecnie ponownie widzimy natężenie, ale powody są dwa - jeden, aktualny, to remont wiaduktu Biskupia Górka. Drugim była zmiana organizacji ruchu na Długich Ogrodach związana z Jarmarkiem. Już dzisiaj (a w zasadzie wczoraj) widac było, że Podwale w stronę Gdańska znacznie się odkorkowało.

            Nie wiem w jaki sposób dobierasz przejazd komunikacją, ale na Przeróbkę masz w częstym takcie dwie linie tramwajowe i kilka autobusowych, na Stogi dojedziesz z Gdańska z maksymalnie jedną przesiadką. Z krótkim oczekiwaniem na autobus zastępczy.

            Więc przestań, Kowalski, pierniczyć, bo aż smutno się Ciebie czyta.

            • 31 27

            • napisz o czasie przejazdu lepiej (2)

              i wpływie kolejnych sygnalizacji na jego wydłużanie i pogarszanie punktualności komunikacji.

              • 23 4

              • Ucierpiały tramwaje (1)

                przez niepotrzebne światła na przystanku (nie mówię o tych na skrzyżowaniu). Dla autobusów nic się nie zmieniło na gorsze. Wiesz, ja tu mieszkam, korzystam, jeżdżę autem i zbiorkomem. I cieszę się, że powstają te skrzyżowania i przejazdy przez torowisko.

                • 11 11

              • Chyba jednak nie mieszkasz i nie jeździsz, bo głupot byś wtedy nie pisał.

                • 5 3

            • Widać, że Gdańska nie znasz, a komunikację miejską to może z daleka widziałeś. Centrum często nie jet celem podróży, ale tylko jej etapem. Tak jak dla mnie. Do pracy dojeżdżam na Ujeścisko. KIedyś oznaczało to jedną przesiadkę, w centrum. Teraz przesiadki mam dwie, a uwzględniając zastępczy autobus - trzy. Dlaczego. Bo jakiś kretyn wymyślił, że trasy linii autobusowych skróci do pętli "Świętokrzyska". Tyle tylko, że na tej pętli, szumnie zwanej "Węzłem przesiadkowym" autobus, na który muszę się przesiąść NIGDY nie czeka na pasażerów podjeżdżającego na pętlę tramwaju, jak powinno to mieć miejsce na węźle przesiadkowym. Kiedy autobusy jeździły z centrum , droga do pracy zabierała mi 50 minut. Po tej zmianie - 1 godzinę i 20 minut. Nie uwzględniając dodatkowej przesiadki z autobusu zastępczego.

              • 18 3

    • Tak, ale dodatkowo (7)

      Ze 20 parkingów Park and Ride przy węzłach z tramwajami i SKM. Tak jak we Wrocławiu.

      • 25 0

      • Ale one tam są. (6)

        Nawet był artykuł jak jakiś Janusz z wypożyczalnią cały zajął...

        • 5 6

        • Przy którym przystanku SKM (5)

          jest P+R?

          • 6 0

          • Na Jasieniu na przykład. (4)

            • 0 8

            • Od kiedy linia SKM (3)

              wiedzie przez Jasień? Tam jest linia PKM. Tak, jednym z przewoźników jest SKM, ale to jednak nie to samo. No i nikt o zdrowych zmysłach nie przesiądzie się z auta do PKM*, bo wie czym to grozi - potwornym ściskiem, rzadkim taktem i dużą szansą, że pociąg nie przyjedzie.

              *tak, wiem, PKM to nazwa linii, przesiąść się można na kolejkę SKM albo Regionalnych. Ale dla uproszczenia chyba już tak się przyjęło, że nieważne kto jest przewoźnikiem, to mówimy PKM.

              • 10 0

              • Zaraz, zaraz, Jaki P&R przy SKM? (2)

                Przecież praktycznie cała trasa jest w mieście...

                Taki parking w moment zamieni się w miejsca dla okolicznych blokowisk.

                • 6 2

              • A w Warszawie

                jakoś umieją w takie parkingi...

                • 1 1

              • Np Cisowa, Chylonia, Redłowo

                Zaspa, Przymorze.. dla mieszkańców dzielnic. Parkingu po 200-300 miejsc a nie 20-30.
                Dodatkowo nową stacja PKM przy Kielnienskiej i duży parking (Chwaszczyno, Szemud), częstsze kursy PKM i do Gdańska Głównego.
                Wiele aut w centrum ma rejestrację gka, gks etc..

                • 3 1

    • Najpierw miała być wyburzona w ramach zmian na Podwalu

      Po wybudowaniu Obwodnicy Południowej. Teraz piszesz o jakimś tunelu. Potem pewnie się okaże, że do wyburzenia tego maszkarona potrzebna jest linia hyperloop Gdańsk-Warszawa.

      • 10 26

    • Sprawy maja być tak proste jak to możliwe. Ale nie prostsze. (7)

      To powiedzenie Alberta Einsteina ilustruje trudną granicę pomiędzy prostotą a prostactwem.
      Tunel niczego nie załatwi, bo obsługiwałby ruch z zupełnie innych kierunków a tym bardziej, że nie ma on (nawet jako koncepcja) wsparcia w systemie komunikacyjnym miasta. Obecnie w Gdańsku króluja rozwiązania "z nikąd, do nikąd", komunikujące conajwyżej dzielnice miasta.
      Estakada na Okopową do urodziwych nie nalezy ale jest nadal jednym z najbardziej celowych, rozsądnych i funkcjonalnych rozwiązań w Gdańsku.
      Mozna sobie wyobrazić przesunięcie tej osi bardziej na południe ale proszę zacząć od budowy drogi za wałami, przez Olszynkę a nie od tak absurdalnych i ideologicznych pomysłów jak wyburzanie estakady.

      • 42 2

      • Kompletna bzdura gościu. (1)

        Widze że "masz pojęcie". Właśnie że tunel pod Motławą zrobi robote. Połowa aut wyjeżdżających ze Starego Miasta i okolic Wałowej wybierze tunel ze względu na łatwy wyjazd z Gdańska w kierunku S7 jak i dzielnic Stogi, Przeróbka, Olszynka, Górki Zachodnie/Wschodnie jak i nawet oklice ulicy Elbląskiej i Długie ogrody czyli zabierze robote tej nieszczęsnej estakady, która dopiero wtedy będzie niepotrzebna. A skoro Ty miłośniku korków jedziesz w drugą stronę ( jedno z osiedli na szadułkach ) to się nie wypowiadaj proszę na temat niezwiązany z Twoją codzienną trasą. Aha zapomniałbym dodać że na Podwalu miasto będzie mogło budować kolejne skrzyżowania. Chyba już wszystko.

        • 2 7

        • strasznie dużo ich stamtąd wyjeżdża... no idzie się załamać...

          Problemem jest ruch wschód - zachód a nie drenaż kilku słabo zaludnionych dzielnic lewego brzegu. Szczególnie, że ich mieszkańcy raczej niewiele mają wspólnego z prawym brzegiem. Nie wiem dlaczego tak pogardliwie się wyrażasz o "okolicach Szadułek". Tam nie mieszkają ludzie? Nie ma firm, zakładów i biur? Nie pracują oni w porcie czy w rafinerii? Maja mieć pół godziny w plecy, bo chemy turystów hołubić?
          Cały ten ruch kanalizuje Armii i Okopowa oraz Kartuska z przyległosciami. Nawet jak estakada nie obsługuje go bezpośrednio, to przynajmniej ułatwia ruch na wprost...
          Propozycja wyburzenia estakady bez dostrczenia efektywnej alternatywy jest typowa ideologiczną i arogancką ignorancją.
          Czyli umysłowym prostactwem.

          • 9 0

      • Aha (2)

        I tak jak napisałeś "Sprawy maja być tak proste jak to możliwe. Ale nie prostsze."

        • 2 1

        • to go najpierw zbuduj (1)

          a potem sprawdż jak działa i dopiero zastanawiaj się co zrobić z estakadą.
          Typowe komusze myślenie, narobić problemu i kazać ludziom sobie radzić...
          Pewnie że fajnie by było rozszerzyć i scalić Główne i Dolne Miasto ale jak widze co zrobiono z Wyspa Spichrzów i centrum handlowym, to... jest mi to obojętne a estakada zupełnie mi nie przeszkadza. Bo na pewno będzie gorzej.
          Lubię Plac Wałowy i okolice ale mam domysł graniczący z pewnościa, ze z jego uroku nic nie zostanie.

          • 9 0

          • Nie mówię że to jest idealny pomysł

            Ale jakiś i uwazam że dobry jeżeli chodzi o auta wyjeżdżające ze Starego miasta i okolic jak również tych jadących z kierunku Wrzeszcz. Czyli funkcje przejmie po estekadzie bezpośrednio. Spróbuj się wydostać ze Starego Miasta o godzinie 16. Z Armii Krajowej masz rację ale to juz jest zadanie dla planistów bo tam sie korkuje i bedzie korkowac.

            W wielu miastach europy ruch jest skierowany pod ziemię dla sprawnego przemieszczania się. Może trzeba wziąć z nich przykład.

            • 3 1

      • Dokładnie trzeba najpierw przesunąć linię ciężkości za waly w okolice sandomierskiej dopiero potem wyburzac.

        • 2 0

      • Brawo!

        Fajnie, że jeszcze ktoś myśli normalnie...

        • 1 0

    • (1)

      Ja mam nadzieję, że przed ewentualnym wyburzeniem zamkną estakadę na rok i sprawdzą co się dzieje wtedy w okolicy...

      • 23 1

      • Okrutne, ale znacznie lepsze rozwiązanie niż jej wyburzenie i obserwowanie co się dzieje :)

        • 4 0

    • Są inne priorytety w Gdańsku!

      Warto pamiętać o wiaduktach nad Łostowicką w ciągu Armii Krajowej!!! Nasypy od wschodu czekają od lat... Codziennie setki - tysiące aut stoją tu w porannych i popołudniowych korkach!!!

      • 3 0

  • zaoszczędzimy na remoncie estakady. (14)

    Te pieniądze można wtedy mądrze wydać na wydarzenia kulturalne, ecs albo serial w TVN.

    • 199 155

    • Zib (4)

      Wydamy na festiwal kobiet internetu

      • 49 2

      • (1)

        na nastepna parade LGBT i edukacje seksualna w przedszkolach

        • 14 3

        • A możemy zabrać tą z religii z podstawówki?

          "nie zabezpieczaj się, bo pójdziesz do piekła"...

          • 7 8

      • Gdańska pralnia (1)

        Tak naprawdę zasilimy kod-erastki i kod-erastów. Ale w księgowości wszystko będzie OK.

        • 4 0

        • Ten chochoł stworzony przez PiS jeszcze istnieje?

          Myślałem, że go zwinęli, jak już rozpieprzyli konstytucję i zmienili ustawę wyborcza pod siebie...

          • 0 3

    • Na nowy, większy rydwan !!! (1)