• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • rozwalic

    rozwalić to bo nie ma drugiego takiego miasta by przez srodek starego miasta szla autostrada

    • 0 1

  • Mrozek

    Mrozek stożek rożek sam sobie stój w tych korkach pajacu

    • 1 0

  • Brak tunelu nowa walowa gleboka

    Zrobcie ten projekt zmniejszy się do 40% ruch na hucisku i centrum, brak alternatywnego ciągu drogi Gdańsk południe, droga od ulicy elbląska, łąkowa do staromiejskiej i drogi na olszynke, wówczas można likwidować nie tylko estakade na wschód miasta Gdańska

    • 0 0

  • Wyburzyć

    tylko zmienić rozkład jazdy autobusów, dodać tak ze 20 minut na przejazd.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wyburzenie dopiero jak zbudowany zostanie tunel pod Motławą w ciągu Nowej Wałowej (35)

    Coś za coś, proste

    • 527 45

    • Są inne priorytety w Gdańsku!

      Warto pamiętać o wiaduktach nad Łostowicką w ciągu Armii Krajowej!!! Nasypy od wschodu czekają od lat... Codziennie setki - tysiące aut stoją tu w porannych i popołudniowych korkach!!!

      • 3 0

    • Sprawy maja być tak proste jak to możliwe. Ale nie prostsze. (7)

      To powiedzenie Alberta Einsteina ilustruje trudną granicę pomiędzy prostotą a prostactwem.
      Tunel niczego nie załatwi, bo obsługiwałby ruch z zupełnie innych kierunków a tym bardziej, że nie ma on (nawet jako koncepcja) wsparcia w systemie komunikacyjnym miasta. Obecnie w Gdańsku króluja rozwiązania "z nikąd, do nikąd", komunikujące conajwyżej dzielnice miasta.
      Estakada na Okopową do urodziwych nie nalezy ale jest nadal jednym z najbardziej celowych, rozsądnych i funkcjonalnych rozwiązań w Gdańsku.
      Mozna sobie wyobrazić przesunięcie tej osi bardziej na południe ale proszę zacząć od budowy drogi za wałami, przez Olszynkę a nie od tak absurdalnych i ideologicznych pomysłów jak wyburzanie estakady.

      • 42 2

      • Brawo!

        Fajnie, że jeszcze ktoś myśli normalnie...

        • 1 0

      • Dokładnie trzeba najpierw przesunąć linię ciężkości za waly w okolice sandomierskiej dopiero potem wyburzac.

        • 2 0

      • Aha (2)

        I tak jak napisałeś "Sprawy maja być tak proste jak to możliwe. Ale nie prostsze."

        • 2 1

        • to go najpierw zbuduj (1)

          a potem sprawdż jak działa i dopiero zastanawiaj się co zrobić z estakadą.
          Typowe komusze myślenie, narobić problemu i kazać ludziom sobie radzić...
          Pewnie że fajnie by było rozszerzyć i scalić Główne i Dolne Miasto ale jak widze co zrobiono z Wyspa Spichrzów i centrum handlowym, to... jest mi to obojętne a estakada zupełnie mi nie przeszkadza. Bo na pewno będzie gorzej.
          Lubię Plac Wałowy i okolice ale mam domysł graniczący z pewnościa, ze z jego uroku nic nie zostanie.

          • 9 0

          • Nie mówię że to jest idealny pomysł

            Ale jakiś i uwazam że dobry jeżeli chodzi o auta wyjeżdżające ze Starego miasta i okolic jak również tych jadących z kierunku Wrzeszcz. Czyli funkcje przejmie po estekadzie bezpośrednio. Spróbuj się wydostać ze Starego Miasta o godzinie 16. Z Armii Krajowej masz rację ale to juz jest zadanie dla planistów bo tam sie korkuje i bedzie korkowac.

            W wielu miastach europy ruch jest skierowany pod ziemię dla sprawnego przemieszczania się. Może trzeba wziąć z nich przykład.

            • 3 1

      • Kompletna bzdura gościu. (1)

        Widze że "masz pojęcie". Właśnie że tunel pod Motławą zrobi robote. Połowa aut wyjeżdżających ze Starego Miasta i okolic Wałowej wybierze tunel ze względu na łatwy wyjazd z Gdańska w kierunku S7 jak i dzielnic Stogi, Przeróbka, Olszynka, Górki Zachodnie/Wschodnie jak i nawet oklice ulicy Elbląskiej i Długie ogrody czyli zabierze robote tej nieszczęsnej estakady, która dopiero wtedy będzie niepotrzebna. A skoro Ty miłośniku korków jedziesz w drugą stronę ( jedno z osiedli na szadułkach ) to się nie wypowiadaj proszę na temat niezwiązany z Twoją codzienną trasą. Aha zapomniałbym dodać że na Podwalu miasto będzie mogło budować kolejne skrzyżowania. Chyba już wszystko.

        • 2 7

        • strasznie dużo ich stamtąd wyjeżdża... no idzie się załamać...

          Problemem jest ruch wschód - zachód a nie drenaż kilku słabo zaludnionych dzielnic lewego brzegu. Szczególnie, że ich mieszkańcy raczej niewiele mają wspólnego z prawym brzegiem. Nie wiem dlaczego tak pogardliwie się wyrażasz o "okolicach Szadułek". Tam nie mieszkają ludzie? Nie ma firm, zakładów i biur? Nie pracują oni w porcie czy w rafinerii? Maja mieć pół godziny w plecy, bo chemy turystów hołubić?
          Cały ten ruch kanalizuje Armii i Okopowa oraz Kartuska z przyległosciami. Nawet jak estakada nie obsługuje go bezpośrednio, to przynajmniej ułatwia ruch na wprost...
          Propozycja wyburzenia estakady bez dostrczenia efektywnej alternatywy jest typowa ideologiczną i arogancką ignorancją.
          Czyli umysłowym prostactwem.

          • 9 0

    • Pierwszy komentarz, ktory wskazuje na... (12)

      ...konieczność wykonania "kompensacji" na rzecz komunikacji, w przypadku podjęcia decyzji o wyburzeniu. Większość komentujących prawdopodobnie uważa, że estakada stoi, bo... stoi, chyba dla ozdoby :)

      • 29 5

      • No zaraz, a tunel pod Wisłą? (11)

        Tam leci tranzyt, więc przez Podwale już nie musi, stąd uspokojenie ruchu w centrum.

        • 11 45

        • (10)

          Tunel pod Leniwką niczego nie zmienił w kwestii ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Obsługuje ruch w zupełnie innym kierunku. Po drugie, tunel nie posiada żadnego logicznego przedłużenia, które rzeczywiście wyprowadzałoby ruch i nie pakowało go w korki. A na Podwalu Przedmiejskim ruch się nie uspokoił, tylko zakorkował, z powodu wcielania w życie kretyńskich pomysłów szkodników z FRAG. I to się nie poprawi, dopóki nie poprawi się - i to radykalnie - jakość komunikacji miejskiej, kursującej w kierunku Przeróbki, Stogów ze zbyt małą częstotliwością, zbyt małą pojemnością pojazdów za to z koniecznością dokonywania nawet dwóch czy trzech przesiadek, z absurdalnie długim czasem oczekiwania na tzw. węzłach przesiadkowych, a raczej ich parodii.

          • 74 14

          • Serio nie pamiętasz, jakie korki były kiedyś na Podwalu? (4)

            Ruch się zmniejszył niesamowicie...

            Przy okazji, czy tory na Stogi nie są właśnie w remoncie, właśnie po to, żeby tą komunikację usprawnić?

            • 31 15

            • (2)

              Ruch na Podwalu Przedmiejskim się zmniejszył? A gdzie? Może w krainie fantazji, bo w Gdańsku jakoś nie. Gdzie kiedyś sięgały korki? Do Bramy Żuławskiej. Gdzie dziś sięgają korki? Do Bramy Żuławskiej.

              Powiem ci też w sekrecie: torami ludzie nie jeżdżą, tylko tramwajami i autobusami. Autobus linii 111 - jedyny, który kursuje do centrum z Górek Zachodnich i Stogów kursuje raz na 40 minut, w porywach cykl jest 20-minutowy. Przy krótkich pojazdach to o wiele za mało. Wreszcie, dzięki kretynizmom spłodzonym w chorych umysłach FRAGowców, stoi w korkach. Tramwaje - dwie linie, 8 i 9. Za mała pojemność wagonów, za mała częstotliwość. Za duża awaryjność. Or wyremontowania torowiska, którego stan już po prostu zagrażał bezpieczeństwu pasażerów - bo to jest powód remontu - ani kursów nie przybędzie, ani wagony się nie rozciągną. Ani nie staną się mniej awaryjne.

              • 14 8

              • Serio nie pamiętasz, jak się stało pół godziny, żeby skręcić w stronę dworca? (1)

                Czy tak sobie siejesz zamęt?

                • 5 4

              • Wiesz, gdybyś znał tę część Gdańska, wiedziałbyś, że... nadal się stoi. I to już od Bramy Żuławskiej najczęściej

                • 6 2

            • Korki jak były tak i są.

              Nie bujaj w obłokach.

              • 11 6

          • Ależ Ty pier... niczysz (4)

            Od czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą ruch na Podwalu zdecydowanie zmalał i wie to każdy, kto mieszka w tym rejonie, albo tędy przejeżdża.

            Jasne, obecnie ponownie widzimy natężenie, ale powody są dwa - jeden, aktualny, to remont wiaduktu Biskupia Górka. Drugim była zmiana organizacji ruchu na Długich Ogrodach związana z Jarmarkiem. Już dzisiaj (a w zasadzie wczoraj) widac było, że Podwale w stronę Gdańska znacznie się odkorkowało.

            Nie wiem w jaki sposób dobierasz przejazd komunikacją, ale na Przeróbkę masz w częstym takcie dwie linie tramwajowe i kilka autobusowych, na Stogi dojedziesz z Gdańska z maksymalnie jedną przesiadką. Z krótkim oczekiwaniem na autobus zastępczy.

            Więc przestań, Kowalski, pierniczyć, bo aż smutno się Ciebie czyta.

            • 31 27

            • napisz o czasie przejazdu lepiej (2)

              i wpływie kolejnych sygnalizacji na jego wydłużanie i pogarszanie punktualności komunikacji.

              • 23 4

              • Ucierpiały tramwaje (1)

                przez niepotrzebne światła na przystanku (nie mówię o tych na skrzyżowaniu). Dla autobusów nic się nie zmieniło na gorsze. Wiesz, ja tu mieszkam, korzystam, jeżdżę autem i zbiorkomem. I cieszę się, że powstają te skrzyżowania i przejazdy przez torowisko.

                • 11 11

              • Chyba jednak nie mieszkasz i nie jeździsz, bo głupot byś wtedy nie pisał.

                • 5 3

            • Widać, że Gdańska nie znasz, a komunikację miejską to może z daleka widziałeś. Centrum często nie jet celem podróży, ale tylko jej etapem. Tak jak dla mnie. Do pracy dojeżdżam na Ujeścisko. KIedyś oznaczało to jedną przesiadkę, w centrum. Teraz przesiadki mam dwie, a uwzględniając zastępczy autobus - trzy. Dlaczego. Bo jakiś kretyn wymyślił, że trasy linii autobusowych skróci do pętli "Świętokrzyska". Tyle tylko, że na tej pętli, szumnie zwanej "Węzłem przesiadkowym" autobus, na który muszę się przesiąść NIGDY nie czeka na pasażerów podjeżdżającego na pętlę tramwaju, jak powinno to mieć miejsce na węźle przesiadkowym. Kiedy autobusy jeździły z centrum , droga do pracy zabierała mi 50 minut. Po tej zmianie - 1 godzinę i 20 minut. Nie uwzględniając dodatkowej przesiadki z autobusu zastępczego.

              • 18 3

    • (1)

      Ja mam nadzieję, że przed ewentualnym wyburzeniem zamkną estakadę na rok i sprawdzą co się dzieje wtedy w okolicy...

      • 23 1

      • Okrutne, ale znacznie lepsze rozwiązanie niż jej wyburzenie i obserwowanie co się dzieje :)

        • 4 0

    • Tak, ale dodatkowo (7)

      Ze 20 parkingów Park and Ride przy węzłach z tramwajami i SKM. Tak jak we Wrocławiu.

      • 25 0

      • Ale one tam są. (6)

        Nawet był artykuł jak jakiś Janusz z wypożyczalnią cały zajął...

        • 5 6

        • Przy którym przystanku SKM (5)

          jest P+R?

          • 6 0

          • Na Jasieniu na przykład. (4)

            • 0 8

            • Od kiedy linia SKM (3)

              wiedzie przez Jasień? Tam jest linia PKM. Tak, jednym z przewoźników jest SKM, ale to jednak nie to samo. No i nikt o zdrowych zmysłach nie przesiądzie się z auta do PKM*, bo wie czym to grozi - potwornym ściskiem, rzadkim taktem i dużą szansą, że pociąg nie przyjedzie.

              *tak, wiem, PKM to nazwa linii, przesiąść się można na kolejkę SKM albo Regionalnych. Ale dla uproszczenia chyba już tak się przyjęło, że nieważne kto jest przewoźnikiem, to mówimy PKM.

              • 10 0

              • Zaraz, zaraz, Jaki P&R przy SKM? (2)

                Przecież praktycznie cała trasa jest w mieście...

                Taki parking w moment zamieni się w miejsca dla okolicznych blokowisk.

                • 6 2

              • Np Cisowa, Chylonia, Redłowo

                Zaspa, Przymorze.. dla mieszkańców dzielnic. Parkingu po 200-300 miejsc a nie 20-30.
                Dodatkowo nową stacja PKM przy Kielnienskiej i duży parking (Chwaszczyno, Szemud), częstsze kursy PKM i do Gdańska Głównego.
                Wiele aut w centrum ma rejestrację gka, gks etc..

                • 3 1

              • A w Warszawie

                jakoś umieją w takie parkingi...

                • 1 1

    • Najpierw miała być wyburzona w ramach zmian na Podwalu

      Po wybudowaniu Obwodnicy Południowej. Teraz piszesz o jakimś tunelu. Potem pewnie się okaże, że do wyburzenia tego maszkarona potrzebna jest linia hyperloop Gdańsk-Warszawa.

      • 10 26

    • o to jest ciekawy temat, miasto dumało, dumało i co w tym temacie dzieje się teraz ?
      miastu potrzebne jest dofinansowanie unijne czy jak żeby zrealizować ten projekt ?
      deweloperzy którzy budują się po obu stronach Motławy powinni w większości sfinansować tą inwestycję - jak zabudują ołowiankę, tereny do polskiego haka i młode miasto to bez tunelu mogą od razu wprowadzić zakaz wjazdu samochodów, bo ten obszar razem ze starówką się totalnie zakorkuje.

      • 43 4

    • Myślę że to najbardziej trafny komentarz.

      • 65 4

  • Pitolenie o jedynym mieście w Europie (2)

    z estakada. Zapraszam tego pana na Śląsk tam połowa miast aglomeracji ma estakady w centrum miasta, Chorzów nawet estakadę nad historycznym rynku miasta.
    Moze nie jestem zachwycona architektura tego obiektu ale nie usuwamy estakady która pozwala szybko i bezkolizyjnie opuścić centrum miasta

    • 51 3

    • A w ogóle Śląsk to zachód Polski.
      I wiadomo że tam wszysko jest niby lepsze.
      Choć dla mnie to jedyny region kraju , którego nie lubię.
      Ja ich uważam za Niemce .

      • 0 1

    • A Co mnie te obchodzą

      Górale i inne śmieszne polskie grupy etniczne. Ja jestem kaszub i mam gdzieś resztę .
      A szczególnie Niemców.

      • 0 2

  • Panowie z FRAG-u, wy już gonicie w piętkę!! (1)

    Argumentacja, że estakada jest niepotrzebna, bo kierowcy i tak stoją na światłach na Podwalu to jakaś paranoja!... A kto, do urwanej nędzy, do postawienia tych świateł doprowadził?! Argumentując, że światła nie zaszkodzą płynności ruchu!? Wyburzanie tylko dla realizacji jakiejś ideologii to choroba umysłów! Gdyby - podobnie ja we Wrocławiu - w zamian pozyskać się miało jakieś tereny, zieleń choćby... Ale w przypadku tej estakady nie uzyska się niczego, poza kawałkiem trawnika. A przecież rozbiórka też będzie kosztować niemałe pieniądze.

    • 4 0

    • Tragedią dla naszego Miasta jest dopuszczanie do głosu marksistowskich ideologów z fragu

      Ale jak to w wyborczej i ich lewicowym środowisku, ideologia przed rozumem, kolektywizm przed wolnością. To dlatego ci bolszewicy tak nienawidzą samochodów i ludzi, którzy nimi jeżdżą. Nienawidzą wolności, uwielbiają wpychać ludzi do tramwajów i autobusów, nimi można centralnie sterować.
      Jak napisał Marek Hłasko o swojej znanej książce: "napisałem ją z wielkiej miłości do samochodu. Do samochodu - najpiękniejszej rzeczy, jaką wymyślił człowiek dwudziestego wieku; jedynej rzeczy, dzięki której można uciec od życia, od siebie i od innych."

      • 0 1

  • jacy eksperci takie korki (1)

    z całym szacunkiem dla wszelkiej maści ekspertów, może by najpierw przejechać się tym miastem do pracy i z powrotem ale tak jak wszyscy z nas, zwykli ludzie, postać w korkach, stracić na to pół życia to może by ich olśniło. ale niestety. estakada zupełnie niepotrzebna? kto to pisze? tu liczy sie każdy drożny pasek asfaltu, a oni twierdzą, że mniej dróg równa się lepszy ruch buhaha. dla nich będzie z tego poprostu wielka kasa przez pare lat. a dla nas jeszcze większe korki. jest coraz gorzej.
    symulacje, tristary i inne bzdety jak dotąd niczego nie polepszyły. więc na jakiej podstawie ktokolwiek liczy na to że coś polepszą? oni się na tym jak widać nie znają. liczy się "kreatywność" i kasa. tyle w temacie.

    • 3 0

    • Liczą się granty z miasta dla fragu, więc wymyślają problemy

      • 0 0

  • (1)

    Ciekawe ilu i**otów, którzy są za wyburzeniem estakady w ogóle ma prawo jazdy

    • 2 0

    • Ci z fragu nie mają prawa jazdy, jak widać po ich pomysłach.

      Za to zawsze mają "rower co kosztuje więcej niż niejeden samochód"...

      • 0 0

  • Zburzyć! (18)

    • 115 568

    • Ty nie z PO a z PiS. Oni wszystko burzą! (6)

      Poza tym to wina Donalda

      • 44 20

      • (5)

        Sabotażysta z PiS, nie podpisuj się za PO. Tylko PiS ma takie i**otyczne pomysły. Już nawet drogi i wiadukty chcą zdekomunizować, oprócz Piotrowicza rzecz jasna!

        • 20 14

        • deklu w Gdańsku nie rządzi Prawo i Sprawiedliwość!!! (4)

          • 16 7

          • To skąd te trolle? (3)

            • 7 11

            • od dulkiewicz, mają prowokować. (2)

              • 12 10

              • I dlatego Onet właśnie ujawnił farmę trolli Ziobry? (1)

                O fakturach za rosyjskie boty już nie wspomnę...

                • 13 9

              • lepsza farma niż wchodzenie siłą do redakcji w Prost czy

                aresztowania przez antyterorystów chłopaka prowadzącego stronkę antykomoruski. Bolszewickie metody. Brawo Pabisiak, wszelkie metody walki z sektą są słuszne i nie ma za co przepraszać

                • 0 0

    • (3)

      Najlepiej zbużyc wszystkie estakady mosty i zrobić co 200m skrzyżowania i przejścia dla pieszych naziemne !!! Zacznijmy od węzła Kliniczna ;) zrobić wielkie skrzyżowanie;) o tak to jest najlepsza współczesna myśl komunikacyjna

      • 41 1

      • No, jak widać po tym, jak ten węzeł świetnie działa (2)

        To chyba jednak nie była najlepsza myśl komunikacyjna.

        Pojeździj trochę po Warszawie, pitolca można dostać od tych wiaduktów, kładek i innych reliktów prlu...

        Na szczęście w Gdańsku nie zdążyli tych wynalazków za dużo nabudować..

        • 3 20

        • Tak i stoimy w korku jadąc z Havla w Łostowicką (1)

          Bo jakiś genialny urbanista się sfilmował że dzięki temu w centrum będą mniejsze korki

          • 7 0

          • Stoimy z Havla w Łostowicką, bo z nienacka jeden węzeł musi przenieść 1/4 mieszkańców miasta.

            • 2 0

    • Tym tokiem myślenia "bezmózgich urzędników" (2)

      Zlikwidować wogole trasę Podwale przedmiejskie i trasę wz do obwodnicy -nie chcecie drogi "autostradowej "to zamknąć i postawić osiedla deweloperska mafia napewno się ucieszy .

      • 30 2

      • "Bezmózgich urzędników" ?! (1)

        Sprawdź jak się pisze "wogole".

        • 3 14

        • Można się przyczepić że "bezmózgi urzędnik" jest pleonazmem (to takie "masło maślane" ), ale tak poza tym to wszystko się zgadza

          • 5 1

    • Przecież ty marian z prezbiterium.

      • 4 3

    • Mój mąż jest z zawodu dyrektorem i mówi, że ma inną kocepcję

      Tam powinno być jezioro.

      • 33 0

    • Trzeba dać pisowcom pod zarządzanie, to rozwalą ją w kilka miesięcy

      • 22 17

    • Zabierz Grzelaka pod pachę i zaczynajcie. A my popatrzymy, jak wam idzie rzetelna praca.

      • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane