- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (270 opinii)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (216 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (82 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (253 opinie)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (121 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 07:11
Zburzyć, ale wpierw zrobić ring drogowy za opływem motławy, następnie Podwale Przedmiejskie zawęzić do 1x2+3 najlepiej gdyby w kierunku centrum pozostał ten buspas
- 6 22
-
2019-08-20 07:11
Zburzenie estakady = paraliż AK i centrum Gdańska (2)
Przecież to idealny przepis na paraliż komunikacyjny w centrum miasta. Przepustowość tego węzła drastycznie spadnie co odbije się na komunikacji miejskiej jak i na transporcie o smogu nie wspominając. Można ją odnowić, mamy tylu artystów i wydajemy $$$ na inne dziwne twory artystyczne. Zamiast postawić estakadę na AK /Łostowice wy piszecie o zburzeniu kolejnej. Dramat. Proponuję w ramach eksperymentu zamknąć ja na miesiąc.. :-)
- 203 16
-
2019-08-20 11:55
społecznika nie przekonasz
on pewnie 365 dni w roku jeździ rowerem, a zatem ma obcisłe kalesraki, które blokują odpowiedni dopływ krwi do mózgu
- 11 0
-
2019-08-20 21:27
tej im nie szkoda mimo, iż nie góruje nad tamtą okolicą tak jak ta kawałek dalej która jest widoczna z każdego prawie miejsca dolnego miasta nie mówiąc już o wjeździe od strony Pruszcza - tragedia
- 1 1
-
2019-08-20 07:12
Musi zostac (2)
Przy tej ilości pojazdów lepiej ją wyremontować i zostawić jej szybką przejezdność a nie tworzyć korkujące się skrzyżowanie w centrum miasta.Remont techniczny i wizualny rozwiąże jej problem bo zadanie założone spełnia idealnie.Może tak nawierzchnie przed i za estakadą naprawić,a przydałoby się.
- 135 12
-
2019-08-20 08:49
A pieniazki (1)
... to pis da?
- 2 6
-
2019-08-20 23:51
Trzeba z polskim rządem grzecznie, a nie donosy pisać.
A złoty rydwan nie pomoże.
- 2 0
-
2019-08-20 07:12
Urzędniku który chcesz zburzyć estakadę lepiej się zwolnij z pracy (3)
Samochodów coraz więcej a drogi chcą likwidować. Podejmując decyzję o wyburzeniu urzędnicy nie powinni zajmować dłużej stanowisk. Pobierają wynagrodzenia za szkodzeniu mieszkańcom.
- 165 22
-
2019-08-20 09:09
Dlatego właśnie należy ją zlikwidować:
bo "samochodów coraz więcej".
- 5 5
-
2019-08-20 13:53
Nie urzędnicy chcą likwidacji estakady, tylko miejscy aktywiści. (1)
- 1 1
-
2019-08-21 11:21
Czyli oszolomy. Co atywista, to wiekszy czub..
- 0 1
-
2019-08-20 07:14
moda zamiast myślenia (4)
Urzędnicy i tym bardziej tzw. społecznicy ( czytaj: szkodnicy ) ulegają modom i jakimś tam ideologiom zamiast myśleć. Myślenie ich najwyraźniej bardzo boli. Używanie samochodu nie jest luksusem a smutną koniecznością, ze względu za praktycznie nieistniejąca komunikację publiczną w polskich miastach. Nie ma kolejek miejskich/metra, parkingów typu P+R na krańcowych stacjach, brak wspólnego biletu dla aglomeracji autobusy i tramwaje pełne pijanych, cuchnący meneli, za mało autobusów tramwai itd. Zanim to nie zostanie wybudowane, nie ma mowy o likwidacji infrastruktury dla samochodów
- 161 17
-
2019-08-20 08:39
(1)
"parkingów typu P+R"
Jeszcze możnaby zrobić przystanki na okolicznych przybocznych wiochach koło Gdańska, by ludzie nie musieli się tłuc autobusem przez pół miasta, tak wsiedli by w kolejkę czy coś i w kilka minut byli by w centrum. Ale to raczej tylko marzenia...- 14 0
-
2019-08-20 23:50
to wszystko zlikwidowano w ciagu ostatnich 20 lat
A sprawca udaje sie "w senatory".
- 1 0
-
2019-08-20 20:10
sam uległeś modzie
samochodowej. ignorancja i zerowa wiedza większości drących paszcze poraża. przeczytaj cokolwiek w tym temacie i wtedy się wypowiadaj. twoje widzimisie nie jest prawdą objawioną.
- 0 8
-
2019-08-20 23:58
gdzie moda panią
tam rozum sługą...
;)- 1 0
-
2019-08-20 07:15
Jak zburzyć? To zablokuje centrum gdańska.
Coś chyba się komuś pomyliło
- 126 14
-
2019-08-20 07:15
Pasuje czy nie pasuje do otoczenia, ale jest funkcjonalna (4)
Zwolnić z pracy tych co mają pomysły aby wyburzyć estakadę, oni też są niepotrzebni, oni źle funkcjonują, niech idą na etat tam gdzie nie będą musieli myśleć.
- 167 13
-
2019-08-20 08:56
?
Ciekawe czy Forum Gdansk pasuje do historycznej czesci miasta ?? Estakada musi zostać!!
- 19 1
-
2019-08-20 17:16
bardzo trafny i mądry komentarz.niech urzędnik idzie pracować do biedronki.
- 4 1
-
2019-08-20 20:13
uważaj (1)
bo twój pracodawca może to czytać. jako, że nie masz pojęcia o czym mówisz, to właśnie ciebie kwalifikowałbym do zwolnienia. podkreślam, że twoje widzimisię nie ma nic wspólnego z nauką, zasadami i doświadczeniem w zakresie urbanistyki. idź się doucz.
- 0 5
-
2019-08-21 11:23
Ty to mi mozesz. A pracodawca dla siebie jestem ja sam, wiec co z tym zrobisz, smieszny czlowieczku?
- 1 0
-
2019-08-20 07:19
(1)
Oczywiście najważniejsze jest zdanie społeczników, którzy obecnie stanowią chorobę nowotworową na zdrowym organizmie. Oczywiście że w pierwszej kolejności powinno liczyć się zdanie mieszkańców Gdańska a nie jakiś tam grup społecznych. Po drugie nie ma to nic wspólnego z uspokajaniem ruchu akurat to skrzyżowanie z każdej strony jest sterowane światłami i często zakorkowane dlatego ruch prędkość tam nie przekracza norm. Do tego jakoś wypadki i kolizje się tam raczej nie zdarzają.
Po trzecie brak tego wiaduktu znacznie utrudni przejazd również i autobusom komunikacji miejskiej.
Obecnie potrzeba wymiany nawierzchni większości dróg oraz torowisk bo pasażerowie komunikacji miejskiej przeżywają katusze korzystając z niej. Np elbląska od skrzyżowania z siennicką w stronę rafinerii, takich kolein nie powstydziło by się morze w sztormie. Również cudowny jest przejazd tramwajem przez łącznik Halera między Aleją Zwycięstwa a Kliniczną. A takich miejsc w katastrofalnym stanie jest mnóstwo i na tym warto skupić uwagę i środki a nie na ciągle potrzebnej estakadzie.- 123 9
-
2019-08-20 20:17
dyrdymały
opowieści o mchu i paproci. opinia oparta na żadnym rzeczowym argumencie, za to na mitach miejskich pielęgnowanych przez większość posiadaczy samochodów i nie tylko. pozostaje opinią, ale czy komukolwiek potrzebną?
- 0 3
-
2019-08-20 07:19
Ludzie, czy ci są zarządzają tym miastem, są kompetentni? (4)
Gorzej niż za PRLu, brak wszystkiego...
- 78 10
-
2019-08-20 20:21
chichot historii (3)
akurat ten wiadukt to idealny przykład i relikt komuszej myśli urbanistycznej, a wy chcecie go za wszelką cenę pielęgnować w imię "nowoczesności". proponuję wyleźć z pod kamienia i zobaczyć co i dlaczego robi się z takimi obiektami na świecie.
- 0 4
-
2019-08-20 23:46
nie, w imię przydatności
Idea scalenia Głównego i Dolnego Miasta jest całkiem sympatyczna ale prosze ją zaczynać od właściwej strony, czyli odpowiedniej i dogodnej kanalizacji strumieni komunikacyjnych.
Bo jak się kanalizę zatyka, to wiesz co się dzieje?- 3 0
-
2019-08-20 23:47
Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie !!! (1)
To jest to samo co z estakadą na Zaspie, i pewnie też wyburzą bo drogie w utrzymaniu, ale nie ma bardziej niekolizyjnego skrzyżowania niż ta komunistyczna estakada na Zaspie a tak zrównają wszystko z ziemią powstanie zwykłe skrzyżowanie jak ul. Rzeczpospolitej z ul. Kołobrzeską gdzie zawsze są korki. Więc niektóre relikty są bardziej przemyślane
- 4 0
-
2019-08-21 00:05
ten obiekt nie działa przypadkowo
Przy urbanistach, którzy to projektowali to obecnym jeno kury kazać pasać. Do niczego innego się nie nadają.
Jest oczywiste, że chodzi o koszty utrzymania i komfort urzędasów, którzy w ten sposób usuną kłopotliwy dla siebie obiekt.- 5 0
-
2019-08-20 07:21
Co się Panie robi
Kiedyś codziennie jeździłem estakada w kierunku Elbląskiej do pracy. Po pół roku przejechałem się estakada i utknąłem w korku na światłach z Chmielna. Jak tak będziemy robić całe miasto stanie. Jeżeli chcemy ruchu pieszego nad ulicą zbudujmy tunele jak w Wiedniu. Nie rozumiem tych ruchów ograniczenia ruchu samochodowego przez zatrzymanie samochodów w korkach. Samochód jak rusza spala dużo więcej niż jak jedzie że stała prędkością. Jak robi to co chwilę kilkaset aut to smog gwarantowany.
- 101 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.