• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Zburzyć, ale wpierw zrobić ring drogowy za opływem motławy, następnie Podwale Przedmiejskie zawęzić do 1x2+3 najlepiej gdyby w kierunku centrum pozostał ten buspas

    • 6 22

  • Zburzenie estakady = paraliż AK i centrum Gdańska (2)

    Przecież to idealny przepis na paraliż komunikacyjny w centrum miasta. Przepustowość tego węzła drastycznie spadnie co odbije się na komunikacji miejskiej jak i na transporcie o smogu nie wspominając. Można ją odnowić, mamy tylu artystów i wydajemy $$$ na inne dziwne twory artystyczne. Zamiast postawić estakadę na AK /Łostowice wy piszecie o zburzeniu kolejnej. Dramat. Proponuję w ramach eksperymentu zamknąć ja na miesiąc.. :-)

    • 203 16

    • społecznika nie przekonasz

      on pewnie 365 dni w roku jeździ rowerem, a zatem ma obcisłe kalesraki, które blokują odpowiedni dopływ krwi do mózgu

      • 11 0

    • tej im nie szkoda mimo, iż nie góruje nad tamtą okolicą tak jak ta kawałek dalej która jest widoczna z każdego prawie miejsca dolnego miasta nie mówiąc już o wjeździe od strony Pruszcza - tragedia

      • 1 1

  • Musi zostac (2)

    Przy tej ilości pojazdów lepiej ją wyremontować i zostawić jej szybką przejezdność a nie tworzyć korkujące się skrzyżowanie w centrum miasta.Remont techniczny i wizualny rozwiąże jej problem bo zadanie założone spełnia idealnie.Może tak nawierzchnie przed i za estakadą naprawić,a przydałoby się.

    • 135 12

    • A pieniazki (1)

      ... to pis da?

      • 2 6

      • Trzeba z polskim rządem grzecznie, a nie donosy pisać.

        A złoty rydwan nie pomoże.

        • 2 0

  • Urzędniku który chcesz zburzyć estakadę lepiej się zwolnij z pracy (3)

    Samochodów coraz więcej a drogi chcą likwidować. Podejmując decyzję o wyburzeniu urzędnicy nie powinni zajmować dłużej stanowisk. Pobierają wynagrodzenia za szkodzeniu mieszkańcom.

    • 165 22

    • Dlatego właśnie należy ją zlikwidować:

      bo "samochodów coraz więcej".

      • 5 5

    • Nie urzędnicy chcą likwidacji estakady, tylko miejscy aktywiści. (1)

      • 1 1

      • Czyli oszolomy. Co atywista, to wiekszy czub..

        • 0 1

  • moda zamiast myślenia (4)

    Urzędnicy i tym bardziej tzw. społecznicy ( czytaj: szkodnicy ) ulegają modom i jakimś tam ideologiom zamiast myśleć. Myślenie ich najwyraźniej bardzo boli. Używanie samochodu nie jest luksusem a smutną koniecznością, ze względu za praktycznie nieistniejąca komunikację publiczną w polskich miastach. Nie ma kolejek miejskich/metra, parkingów typu P+R na krańcowych stacjach, brak wspólnego biletu dla aglomeracji autobusy i tramwaje pełne pijanych, cuchnący meneli, za mało autobusów tramwai itd. Zanim to nie zostanie wybudowane, nie ma mowy o likwidacji infrastruktury dla samochodów

    • 161 17

    • (1)

      "parkingów typu P+R"

      Jeszcze możnaby zrobić przystanki na okolicznych przybocznych wiochach koło Gdańska, by ludzie nie musieli się tłuc autobusem przez pół miasta, tak wsiedli by w kolejkę czy coś i w kilka minut byli by w centrum. Ale to raczej tylko marzenia...

      • 14 0

      • to wszystko zlikwidowano w ciagu ostatnich 20 lat

        A sprawca udaje sie "w senatory".

        • 1 0

    • sam uległeś modzie

      samochodowej. ignorancja i zerowa wiedza większości drących paszcze poraża. przeczytaj cokolwiek w tym temacie i wtedy się wypowiadaj. twoje widzimisie nie jest prawdą objawioną.

      • 0 8

    • gdzie moda panią

      tam rozum sługą...
      ;)

      • 1 0

  • Jak zburzyć? To zablokuje centrum gdańska.

    Coś chyba się komuś pomyliło

    • 126 14

  • Pasuje czy nie pasuje do otoczenia, ale jest funkcjonalna (4)

    Zwolnić z pracy tych co mają pomysły aby wyburzyć estakadę, oni też są niepotrzebni, oni źle funkcjonują, niech idą na etat tam gdzie nie będą musieli myśleć.

    • 167 13

    • ?

      Ciekawe czy Forum Gdansk pasuje do historycznej czesci miasta ?? Estakada musi zostać!!

      • 19 1

    • bardzo trafny i mądry komentarz.niech urzędnik idzie pracować do biedronki.

      • 4 1

    • uważaj (1)

      bo twój pracodawca może to czytać. jako, że nie masz pojęcia o czym mówisz, to właśnie ciebie kwalifikowałbym do zwolnienia. podkreślam, że twoje widzimisię nie ma nic wspólnego z nauką, zasadami i doświadczeniem w zakresie urbanistyki. idź się doucz.

      • 0 5

      • Ty to mi mozesz. A pracodawca dla siebie jestem ja sam, wiec co z tym zrobisz, smieszny czlowieczku?

        • 1 0

  • (1)

    Oczywiście najważniejsze jest zdanie społeczników, którzy obecnie stanowią chorobę nowotworową na zdrowym organizmie. Oczywiście że w pierwszej kolejności powinno liczyć się zdanie mieszkańców Gdańska a nie jakiś tam grup społecznych. Po drugie nie ma to nic wspólnego z uspokajaniem ruchu akurat to skrzyżowanie z każdej strony jest sterowane światłami i często zakorkowane dlatego ruch prędkość tam nie przekracza norm. Do tego jakoś wypadki i kolizje się tam raczej nie zdarzają.
    Po trzecie brak tego wiaduktu znacznie utrudni przejazd również i autobusom komunikacji miejskiej.
    Obecnie potrzeba wymiany nawierzchni większości dróg oraz torowisk bo pasażerowie komunikacji miejskiej przeżywają katusze korzystając z niej. Np elbląska od skrzyżowania z siennicką w stronę rafinerii, takich kolein nie powstydziło by się morze w sztormie. Również cudowny jest przejazd tramwajem przez łącznik Halera między Aleją Zwycięstwa a Kliniczną. A takich miejsc w katastrofalnym stanie jest mnóstwo i na tym warto skupić uwagę i środki a nie na ciągle potrzebnej estakadzie.

    • 123 9

    • dyrdymały

      opowieści o mchu i paproci. opinia oparta na żadnym rzeczowym argumencie, za to na mitach miejskich pielęgnowanych przez większość posiadaczy samochodów i nie tylko. pozostaje opinią, ale czy komukolwiek potrzebną?

      • 0 3

  • Ludzie, czy ci są zarządzają tym miastem, są kompetentni? (4)

    Gorzej niż za PRLu, brak wszystkiego...

    • 78 10

    • chichot historii (3)

      akurat ten wiadukt to idealny przykład i relikt komuszej myśli urbanistycznej, a wy chcecie go za wszelką cenę pielęgnować w imię "nowoczesności". proponuję wyleźć z pod kamienia i zobaczyć co i dlaczego robi się z takimi obiektami na świecie.

      • 0 4

      • nie, w imię przydatności

        Idea scalenia Głównego i Dolnego Miasta jest całkiem sympatyczna ale prosze ją zaczynać od właściwej strony, czyli odpowiedniej i dogodnej kanalizacji strumieni komunikacyjnych.

        Bo jak się kanalizę zatyka, to wiesz co się dzieje?

        • 3 0

      • Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie !!! (1)

        To jest to samo co z estakadą na Zaspie, i pewnie też wyburzą bo drogie w utrzymaniu, ale nie ma bardziej niekolizyjnego skrzyżowania niż ta komunistyczna estakada na Zaspie a tak zrównają wszystko z ziemią powstanie zwykłe skrzyżowanie jak ul. Rzeczpospolitej z ul. Kołobrzeską gdzie zawsze są korki. Więc niektóre relikty są bardziej przemyślane

        • 4 0

        • ten obiekt nie działa przypadkowo

          Przy urbanistach, którzy to projektowali to obecnym jeno kury kazać pasać. Do niczego innego się nie nadają.
          Jest oczywiste, że chodzi o koszty utrzymania i komfort urzędasów, którzy w ten sposób usuną kłopotliwy dla siebie obiekt.

          • 5 0

  • Co się Panie robi

    Kiedyś codziennie jeździłem estakada w kierunku Elbląskiej do pracy. Po pół roku przejechałem się estakada i utknąłem w korku na światłach z Chmielna. Jak tak będziemy robić całe miasto stanie. Jeżeli chcemy ruchu pieszego nad ulicą zbudujmy tunele jak w Wiedniu. Nie rozumiem tych ruchów ograniczenia ruchu samochodowego przez zatrzymanie samochodów w korkach. Samochód jak rusza spala dużo więcej niż jak jedzie że stała prędkością. Jak robi to co chwilę kilkaset aut to smog gwarantowany.

    • 101 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane