• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Jakieś stowarzyszenie szkodników ma decydować o naszym mieście, nie ponosząc żadnej odpowiedzialności za głupie decyzje? Codzienny korek od strony Elbląskiej , którego nie było po otwarciu tunelu pod Wisłą, to pierwszy efekt ich głupoty. Uspokoić ruch zatrzymując go to rzeczywiście proekologiczny wynalazek. Co to jest ten Mrozek, jakiś nawiedzony guru? Piekarz, stolarz, szambonurek?

    • 72 6

  • (2)

    Byłoby to sensowne gdyby Trakt Św. Wojciecha miał po 2 pasy w każda stronę (plus ewentualnie buspas) przynajmniej do węzła Lipce i mniej sygnalizacji świetlnej po drodze.

    • 37 1

    • (1)

      Po co 2 pasy?
      Lepiej puścić SKM co 5 min - do Pruszcza i na południe Gdańska.

      Ewentualnie drugi pas = buspas.

      • 8 5

      • co ci pomoże SKM czy buspas i jeden pas na wylotówce. Tu chodzi o ruch do S7, S6 i drogi krajowej 91 !!!!!

        • 5 2

  • Pasuje czy nie pasuje jedno jest pewne na 100 % jest potrzebna

    • 58 3

  • grunt, że razem z remontem odmalowano pasy przed estakadą. 99% "kierowców" radośnie waliło z prawego pasa taranując prawidłowo jadące samochody. Znaki stoją dalej te same, ale jak widać polski "kierowca" widzi znaki jedynie na poziomie jezdni

    • 16 2

  • Wroclove (4)

    Wroclaw jest 10 razy bardziej rozwinietym miasten niz Gdansk..Wystarczy przejsc sie po Drowcu cz to PKP czy PKS..sama starowka duzo ladniejsza i ladnie oswietlona noca we Wroclawiu..Kto rzadzi naszym miastem,jeden wielki syf..Mamy morze ktore nie jest w ogole wykorzystywane..miasto kultury i mułu..nic tu sie nie dzieje..

    • 53 16

    • Ty chyba nigdy nie byłeś w Gdansku. (2)

      I żresz sztuczną strawę dlatego piszesz bzdury.

      • 10 14

      • Wrocław (1)

        Ty chyba nigdy nie byłeś we Wrocławiu. Zobacz jak wygląda dworzec PKS, łączy funkcje galerii i dworca. Tak jak by pod forum zbudować dworzec, tam się da. Idź na rynek czyli centrum miasta a nie handlu marchewka, o 12 w nocy, co zobaczysz sporo ludzi u nad pustki, i mówię tu o okresie poza sezonem turystycznym. Niestety w Gdańsku jest jakoś tak smutno

        • 12 4

        • Zasługi Adamowicza.

          To nie kto inny, a właśnie Adamowicz pozabijał gdańskie ulice e centrum. Powyrzucano zwyczajne sklepy i wstawiono gastronomię lub bursztyn. A to nie miasto. To pralnia.

          • 1 0

    • O! Przepraszam!

      A kupa kontenerów "100 cznia"? Tego we Wrocławiu nie znajdziesz.

      • 6 0

  • Najpierw:
    SKM na południe, tramwaje co minutę z każdej części Gdańska, dobry system roweru miejskiego. Parkingi na obrzeżach. Węzły zintegrowane.

    Potem możemy myśleć o utrudnianiu życia kierowcom.

    • 49 2

  • FRAG jak zwykle na odlocie ideologicznym (1)

    Gdyby zlikwidować estakadę Hucisko i Okopowa stanęłyby na stałe

    • 57 1

    • Ten FRAG szkodzi miastu,przykładem jest tramwaj łączący Gdańsk Południe z Wrzeszczem i dalej do Zaspy,zamiast burzyć estakady wyburzyć rudery przy Do studzienki i budować wreszcie linię tramwajową

      • 6 1

  • To nie jest potrzeba społeczna a lobby deweloperskie

    • 39 1

  • Zlikwidoac 2 tunele i estakade i tunel dla pieszych (3)

    I postawić Dulska na skrzyżowaniu niech kieruje ruchem !!! Zburzyć Blednik i i mosty na Biskupiej Górce i zrobić szlabany kolejowe !!! Oto idzie POstępowa Platforma Oszolomow

    • 57 4

    • Ciekawy pomysl

      • 4 1

    • Bardzo intetesujące.

      A co na to lekarze?

      • 1 4

    • no przecież to PiS nieuchronnie cofa nas do średniowiecza więc może rzeczywiście ich wybierzmy to tylko w kunie jeździć będziem

      • 0 3

  • Milion much nie Moze sie mylic

    Burzyć to jak najszybciej

    • 4 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane