Wróci prom Nowy Port-Wisłoujście? Urzędnicy sprawdzą, ile to kosztuje

Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu.
Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Niewykluczone, że przywrócony zostanie prom pasażerski z Nowego Portu do Wisłoujścia. W związku z licznymi prośbami mieszkańców, urzędnicy chcą sprawdzić, ile to by kosztowało. Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska nie jest bowiem rozwiązaniem dla mieszkańców tej dzielnicy i turystów.



Który wariant trasy nowego promu jest lepszy?

Zobacz wyniki (649)
Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom, a wraz z nimi nie tylko pracownicy portu, ale również turyści udający się na Westerplatte lub do Twierdzy Wisłoujście.

Obecnie dojazd komunikacją miejską na drugi brzeg Martwej Wisły wymaga skorzystania z linii, które rozpoczynają bieg w centrum Gdańska i docierają w ten rejon z pominięciem tunelu przez Przeróbkę. Można też próbować przesiadać się między liniami w obrębie Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie przystanki są oddalone od siebie o ok. 200-300 metrów.

Nie lepiej wygląda sytuacja z ruchem rowerowym. Do tunelu wjechać rowerem nie wolno, więc trzeba walczyć o miejsce w autobusie linii 158 (Stogi - Wrzeszcz przez Zaspę) lub skorzystać z uruchamianej sezonowo linii, na której autobusy wyposażone są w przyczepę do transportu jednośladów. Rowerzyści, w przeciwieństwie do kierowców, za przejazd tunelem muszą też zapłacić, kupując bilet na autobus.

Nim powstał tunel, dojazd do Twierdzy Wisłoujście (i terenów portowych) był dla niezmotoryzowanych znacznie prostszy. Wystarczyło dotrzeć do Nowego Portu tramwajem, autobusem lub drogą rowerową, a następnie skorzystać z promu, który - szczególnie dla turystów - był pewnego rodzaju atrakcją.

Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego.
Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Mieszkańcy Nowego Portu domagali się powrotu promu



I to właśnie m.in. z tych powodów potrzeba uruchomienia promu w Nowym Porcie była poruszana podczas niemal każdej dyskusji dotyczącej rewitalizacji tej dzielnicy. Problem ten był także wielokrotnie zgłaszany na spotkaniach dzielnicowych.

Teraz urzędnicy chcą sprawdzić, ile będzie kosztowała reaktywacja promu.

Czytaj też: Plac Nadwodny ma być wizytówką Nowego Portu

Wykonawca, wyłoniony w zapytaniu ofertowym, będzie musiał przeanalizować koszt uruchomienia i funkcjonowania przeprawy promowej przez cztery lata w dwóch opcjach:

  1. zakupu jednostki i jej utrzymania przez miasto
  2. zakupu usługi transportowej na rynku przewoźników

W obu opcjach należy wziąć pod uwagę jednostkę zdolną jednorazowo przetransportować 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów.

Koszty takich operacji mają być wyliczone dla dwóch wariantów tras (w oparciu o przystanki tramwaju wodnego):

  1. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska
  2. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska - Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska

Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.

W lipcu i sierpniu dla wariantu I należy przeanalizować koszt realizacji w dni powszednie 25 rejsów (co 30 minut), zaś dla wariantu II - 13 rejsów. W soboty, niedziele i święta prom miałby wykonywać 30 rejsów (w obu wariantach).

Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne.
Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne. fot. ZTM Warszawa

Analiza ekonomiczna nie oznacza uruchomienia promu



Choć analiza ma być gotowa najpóźniej do 30 maja bieżącego roku, urzędnicy studzą emocje i podkreślają, że nie zapadły jeszcze żadne decyzje co do uruchomienia przeprawy w najbliższym czasie.

- Upublicznienie zapytania ofertowego nie jest równoznaczne z planami uruchomienia promu. Prowadzimy obecnie analizy, na podstawie których zostaną podjęte decyzje o ewentualnych dalszych krokach. W żadnym przypadku nie jest to potwierdzenie rozpoczęcia jakiejkolwiek inwestycji związanej z promem - podkreśla Ewa Pielak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska i kierownik Zespołu Rewitalizacji i Dziedzictwa Kulturowego.

Materiał archiwalny z 2016 r.

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Koniecznie (26)

    Często tam jeżdzę rowerem i korzystanie z autobusu jest nieporozumieniem. Szczególnie jak jest więcej chętnych

    • 166 17

    • A korzystanie z małego promu jak będzie (14)

      więcej chętnych będzie OK?

      • 5 13

      • prom przewiezie 5-10 rowerów a trasę pokona w ~5 minut (6)

        autobusy są 4 w ciągu dnia (258, który teraz jeździ)

        • 16 4

        • Poprawka: (5)

          Autobusy są 4 w ciągu jednej godziny.

          • 2 9

          • (2)

            a ten mały prom bedzie pływał częściej?... Dla osób które, poruszają się dalej komunikacją dodatkowa opłata za prom i układanie sobie trasy przez Nowy Port jest zupełnie zbędne

            • 5 13

            • (1)

              będzie cały czas rotacyjnie pływał. tak działają promy

              • 14 2

              • nawet samochodowy tak działał tylko w szycie, nie działał po 19 a weekendy tylko w wakacje (do 18)

                • 4 3

          • 258 jezdzi 4 razy dziennie i to tylko w dni powszednie (1)

            • 8 1

            • przez tunel jeździ 158 i 258, ale linia "rowerowa" która jest sezonowa od tego roku będzie miała numer 658 i ruszy od maja

              • 5 2

      • Korzystanie z małego promu? (6)

        Nie przestanę się dziwic jakie ludzie mają zryte berety. Porównujesz "mały" prom do autobusu? Ty masz mózg w głowie, czy galaretkę? Przy promie zapełnionym samochodami na 100% , wejdzie jeszcze 5 razy więcej rowerów, niż do autobusu.

        • 6 9

        • (4)

          nie ma mowy o promie samochodowym, za drogi i niepotrzebny

          • 11 1

          • A co się stało z promem, który tam był? (3)

            Da się go po prostu znowu uruchomić?

            • 3 8

            • poszedł na żyletki......:(

              • 8 1

            • Teraz chodzi o prom pieszo rowerowy

              Taka motorówka. Kilkadziesiąt razy tańszy w utrzymaniu od samochodowego.

              • 8 0

            • zamontowano na nim system DP3 i pracuje na polu naftowym w emiratach

              • 2 1

        • Masz rację, tylko po co ten "zryty beret"? Tunel to rozwiązanie dla samochodów a autobus to pomyłka, szczególnie przyczepa z tyłu, która centruje koła i zrywa szprychy. Nie wiem komu przeszkadzał prom. Jeżdżę rowerem i widziałem jak wygodny był dla innych, szczególnie turyści chwalili sobie ten rodzaj transportu na Westerplatte.

          • 0 0

    • no tak cale zyciie (2)

      u mamusi na garze i spocony rowerem -- tymczasem rowiesnicy (wlasny dom i dobra S-klasa)

      • 5 16

      • Err, S klasa pod domem, a do pracy rowerem za 5 passatów b5 :)

        Jak zaczniesz zarabiać, zrozumiesz, że czas jest ważniejszy, niż lans

        • 6 3

      • też nie jestem w stanie tego fetoru znieść i unikam komunikacji zbiorowej

        • 1 2

    • ten prom w Warszawie zaiste piękny. Na tym gdańskim proponuję powiesić więcej szmat reklamowych, będzie się lepiej prezentował

      • 3 2

    • Po co jeżdzą na zachód za nasze pieniądze skoro niczego nie potrafią się tam nauczyć?

      Tam takie promy w miastach portowych to normalność

      • 9 2

    • Tam powinna byc kolejka linowa dla pieszych i rowerzystów .a nie jakis bezsensowny prom (3)

      • 2 8

      • To już taniej most postawić, czy inną kładkę. (2)

        • 1 6

        • (1)

          zgadnijcie z jakiego powodu wybudowano tunel zamiast mostu

          • 1 4

          • budowa mostu zwodzonego byłaby bardzo kosztowna

            most wysokowodny wiązałby się z koniecznością budowania nasypów na drogi dojazdowe, co zepsułoby krajobraz i kosztowało by niewiele mniej niż budowa tunelu.

            • 4 1

    • (1)

      Miliard pięćset sto dziewięćset. A pozatym nie da się.

      • 0 1

      • I w ogóle bez sensu bo nie chce uszkodzić moje BMW.

        • 0 3

  • (7)

    Wyrzucanie pieniędzy
    Nikt tym nie pływał

    • 33 247

    • chyba ty

      • 35 8

    • Nie jesteś pępkiem świata skoro sam nie pływałeś...

      • 38 7

    • Chyba nigdy nie byłeś w tym punkcie miasta. Stary prom miał wzięcie.

      • 53 4

    • Ja pływałem

      • 36 2

    • w sezonie tłumy były. nie zmyślaj

      • 29 1

    • Jeżeli nikt nie pływał

      To dlaczego w sezonie nie można było dostać się na najbliższy kurs?

      • 13 0

    • bardzo brakuje tam tego promu

      • 0 0

  • (4)

    Bez sensu

    • 23 121

    • (3)

      racja - do biedronki prom nie potrzeny a poza nią świata nie ma

      • 7 4

      • (2)

        Brawo TY,tak na seri w twoim wpisie jest 1000% racji.Tym co nie widzą świata poza ciągłym robieniem zakupów nie jest nic potrzebne

        • 5 0

        • :) ludzi mamy parę gatunków mimo że wszyscy podobnie wyglądamy - jedni mają inne priorytety w życiu inni jeszcze inne lecz da się pogrupować na tych o poddstawowych potrzebach i zawężonym widzeniu świata, Ci co pojmują sprawę tak jak przedstwaią to inni, Ci co widzą i wiedzą więcej i sami oceniają to co zobaczą i Ci co są wrażliwi kumaci , samoosądzający sprawy i wiele tematów ich obchodzi a pieniądze i podtsawy fizjologiczne traktują w życiu jak oddychanie i skupiają się na faktycznie ważnych rzeczach życia i ich przeżywaniu , natomiast sporą odrębną grupę stanowią smartfonzombie ale to jakiś podgatunek uwięziony za pomoca małego elektronicznego pudełeczka z wyświetlaczem - dać się omamić rzeczy która pożera większość czasu ? - prymitywne ... a życie mija

          • 0 2

        • fakjuty fak ju twoje oferty

          • 0 1

  • prawiej jak w z dworca Centraal Amsterdam do AMsterdam noord! (1)

    • 27 2

    • dlaczego sprawdzają, ile będzie kosztował, a nie ile będzie zarabiał...

      Usługi świadczy się dla zysku.

      • 1 0

  • Po co i na co to komu? (3)

    Dla Zenków i Januszów poruszających się na składakach lub dla trucicieli? Po Moim trupie! Pozdrowienia ze słonecznego Miami Beach!

    • 15 156

    • Ty trollu znowu jesteś pijany? (1)

      • 13 0

      • Znowu? Żeby było znowu musiałby wytrzeźwieć. Wciąż pijany :)

        • 7 0

    • chyba Miami Bitch

      • 2 0

  • Stogi straciły plażę - narazie jest to przyciszane przed wyborami (7)

    Wszystko w Gdańsku pod deweloperkę biznes mieszkańcy są traktowani jak pionek w grze.
    Ostatnio nawet czytałem że przejście do nowego centrum handlowego przy locie nadziemne jest zrobione specjalnie na mieszkańców hahaha naprawdę jesteśmy traktowani jak debile robi się coś pod centrum handlowe i wmawia mieszkańcom że to dla nich . Wybory to jednak szalony czas- pokazuje to jak nisko intelektualnie mieszkańcy sa traktowani jak debile przez naszego cfaniaczka bufona.

    • 78 29

    • A na czym miasto ma zarabiać jak nie na podatkach z biznesu? (4)

      • 15 8

      • miasto już zarabia na podatkach (3)

        sęk w tym, że ni epotrafi utrzymać wydatków w ryzach i ma coraz większe potrzeby. Jeżeli kasa z podatków jest wydawana na takie rzeczy jak propagandowy portal prezydenta gdansk.pl (4 mln rocznie) czy bolkowo-kodziarskie przybytki typu ECS (przynajmniej kilkanaście milionów) to ja jestem przeciwny temu, żeby za wszelką cenę wyprzedawać i wyciskać wszystko bez opamiętania w imię rosnących potrzeb (wydatków).

        • 19 12

        • nudne jest już buldoopie pisiorków (2)

          ile razy będziecie jeszcze płakać nad ecs ?
          -Stoi ecs, coś się w nim dzieje i jest ok! Ładnie i ciekawie wygląda.

          • 4 7

          • dzieje się, dzieje (1)

            kodziarskie konferencje, dyskuse pod znakiem wyborczej, wykłady różnych sympatyków obozu zdrady narodowej i zaprzaństwa, imprezy prowadzone przez Jarka Kuźniara itd. Cała masa bezsensownych imprez dodatkowo opłacanych z kasy miasta na różne "projekt", "promocje", "programy"- taki budyniowy miś

            • 2 2

            • Rozumiem, że lepsze by były tam zloty rycerzy Maryi i armii Boga z pochodniami oraz pląsy z tadzikiem.

              • 0 0

    • A dla kogo przejście przy LOT? To my mieszkańcy chcemy przejścia, a baaardzo nie chce go Forum Gdansk bo im zmniejszy liczbę klientów wchodzących do centrum na poziomie -1 (a takie zapisy są w umowach z najemcami)
      Serio poczytaj trochę a potem pisz

      • 5 6

    • Nie damy tych terenów tak łatwo.

      • 0 1

  • to było wiadomo od początku (1)

    że tunel nie jest jedynym rozwiązaniem

    • 86 8

    • po wyborach bedzie obiecuje

      • 1 0

  • Urzędnicy i Mieszkańcy New Port (2)

    Nie ma się nad czym zastanawiać lepiej drugi tunel dla was wybudować zamiast prom puścić - mniejszy koszt będzie i nie ma się nad czym zastanawiać. Chcieliście sami likwidować prom wiec teraz nie wskrzeszajcie czegoś co umarło śmiercią naturalną przez nowoczesność. Puknijcie się w głowę i na inne inwestycje przeznaczcie środki z tego waszego wyliczania , dajcie je dla naprawdę osób potrzebujących.

    • 11 102

    • (1)

      Puknąć to ja mogę ciebie złamasie

      • 4 0

      • To pozwól tu na chwilkę, mądralo..

        • 0 0

  • Świetny pomysł (2)

    Brakuje tej atrakcji.

    • 90 16

    • to weź kup prom i uruchom atrakcję (1)

      • 7 9

      • A tunel to Ty z prywatnych środków zbudowałeś?

        • 4 0

  • Lepiej dopuścić ruch pieszy i rowerowy w tunelu! (8)

    • 19 93

    • Chociaż raz zobacz ile tam jest miejsca

      • 8 2

    • To akurat bardzo zły pomysł (1)

      Nawet nie ma gdzie uciekać, jak samochód się przytuli, o spalinach nie wspomnę...

      • 10 0

      • jest wysoki krawężnik, który to utrudnia

        można by go jeszcze podnieść, do "rozmiaru meksykańskiego"
        i by wystarczyło

        • 1 4

    • (3)

      ludzie na dniach otwartych miewali problemy z wyjazdem... a teraz wyobraż sobie jak jedziesz tunelem pod górę, a obok z prędkościa 50-70km jadą samochody w tym duże ciężarówki....

      • 7 2

      • pitolenie (2)

        samym rozpędem doleciałem do końca rury. A 50-70km/h obok to norma na trasach uczęszczanych przez turystów zza Odry. Nie ma co demonizować

        • 3 5

        • Gdyby był tam dopuszczalny ruch rowerowy, (1)

          każdemu rowerzyście wydawałoby się że sobie poradzi, również tym z dziećmi.

          Chyba tylko sadysta albo osoba bez wyobraźni może to proponować.

          • 4 2

          • ludzie miewają trudniści w różnych miejscach
            np. na schodach
            zlikwidujmy wszystkie schody

            ale ale, zlikwidujmy wszystkie drogi, bo kierowcy miewają problemy np. z utrzymaniem prędkości w ryzach

            • 1 3

    • W Norwegii większość tuneli jest dostępnych dla pieszych i rowerów

      Taka inwestycja powinna od początku uwzględniać pieszych oraz wolnobieżnych (rolkarzy, rowerzystów, deskorolkarzy o napędzie elektrycznym) w wydzielonej dla nich przestrzeni w 3 tunelu stanowiącym pas awaryjny szeroki na 3 m po 1,5 m w każdą stronę.

      Również most wantowy Jana Pawła II powinien posiadać pas dla pieszych i rowerzystów 1,5-2 m.

      Przez tunel przejechałem z przyjemnością rowerem kilka razy. Poszerzenie chodnika o 50 -100 cm dało by szansę na ominięcie rodziców z dziećmi - które powinny mieć zakaz samodzielnego wjazdu do takiego obiektu. Można, ale po wybudowaniu takiego obiektu w tej chwili lepsza była by kładka zwodzona/obrotowa bliżej Westerplatte stanowiąca dodatkową atrakcję gdy już znikną naturalne atrakcje jak Plaża Stogi zdewastowana przez ciężki przemysł transportowy.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane