- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (216 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (273 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
Wróci prom Nowy Port-Wisłoujście? Urzędnicy sprawdzą, ile to kosztuje
Niewykluczone, że przywrócony zostanie prom pasażerski z Nowego Portu do Wisłoujścia. W związku z licznymi prośbami mieszkańców, urzędnicy chcą sprawdzić, ile to by kosztowało. Tunel pod Martwą Wisłą nie jest bowiem rozwiązaniem dla mieszkańców tej dzielnicy i turystów.
Obecnie dojazd komunikacją miejską na drugi brzeg Martwej Wisły wymaga skorzystania z linii, które rozpoczynają bieg w centrum Gdańska i docierają w ten rejon z pominięciem tunelu przez Przeróbkę. Można też próbować przesiadać się między liniami w obrębie Węzła Ku Ujściu , gdzie przystanki są oddalone od siebie o ok. 200-300 metrów.
Nie lepiej wygląda sytuacja z ruchem rowerowym. Do tunelu wjechać rowerem nie wolno, więc trzeba walczyć o miejsce w autobusie linii 158 (Stogi - Wrzeszcz przez Zaspę) lub skorzystać z uruchamianej sezonowo linii, na której autobusy wyposażone są w przyczepę do transportu jednośladów. Rowerzyści, w przeciwieństwie do kierowców, za przejazd tunelem muszą też zapłacić, kupując bilet na autobus.
Nim powstał tunel, dojazd do Twierdzy Wisłoujście (i terenów portowych) był dla niezmotoryzowanych znacznie prostszy. Wystarczyło dotrzeć do Nowego Portu tramwajem, autobusem lub drogą rowerową, a następnie skorzystać z promu, który - szczególnie dla turystów - był pewnego rodzaju atrakcją.
Mieszkańcy Nowego Portu domagali się powrotu promu
I to właśnie m.in. z tych powodów potrzeba uruchomienia promu w Nowym Porcie była poruszana podczas niemal każdej dyskusji dotyczącej rewitalizacji tej dzielnicy. Problem ten był także wielokrotnie zgłaszany na spotkaniach dzielnicowych.
Teraz urzędnicy chcą sprawdzić, ile będzie kosztowała reaktywacja promu.
Czytaj też: Plac Nadwodny ma być wizytówką Nowego Portu
Wykonawca, wyłoniony w zapytaniu ofertowym, będzie musiał przeanalizować koszt uruchomienia i funkcjonowania przeprawy promowej przez cztery lata w dwóch opcjach:
- zakupu jednostki i jej utrzymania przez miasto
- zakupu usługi transportowej na rynku przewoźników
W obu opcjach należy wziąć pod uwagę jednostkę zdolną jednorazowo przetransportować 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów.
Koszty takich operacji mają być wyliczone dla dwóch wariantów tras (w oparciu o przystanki tramwaju wodnego):
- Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Zbożowe
- Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Latarnia Morska - Nabrzeże Zbożowe
Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.
W lipcu i sierpniu dla wariantu I należy przeanalizować koszt realizacji w dni powszednie 25 rejsów (co 30 minut), zaś dla wariantu II - 13 rejsów. W soboty, niedziele i święta prom miałby wykonywać 30 rejsów (w obu wariantach).
Analiza ekonomiczna nie oznacza uruchomienia promu
Choć analiza ma być gotowa najpóźniej do 30 maja bieżącego roku, urzędnicy studzą emocje i podkreślają, że nie zapadły jeszcze żadne decyzje co do uruchomienia przeprawy w najbliższym czasie.
- Upublicznienie zapytania ofertowego nie jest równoznaczne z planami uruchomienia promu. Prowadzimy obecnie analizy, na podstawie których zostaną podjęte decyzje o ewentualnych dalszych krokach. W żadnym przypadku nie jest to potwierdzenie rozpoczęcia jakiejkolwiek inwestycji związanej z promem - podkreśla Ewa Pielak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska i kierownik Zespołu Rewitalizacji i Dziedzictwa Kulturowego.
Materiał archiwalny z 2016 r.
Miejsca
Opinie (165) 1 zablokowana
-
2018-04-12 12:15
Prom jest potrzebny. (3)
Powinien być bezpłatny, tak jak bezpłatny jest przejazd tunelem.
Utrzymanie tunelu jest dużo bardziej kosztowne niż małego promu.- 24 10
-
2018-04-12 12:19
a dlaczego bezpłatny? (2)
500 plus ci nie wystarcza?
- 4 7
-
2018-04-12 12:36
(1)
Matołku 500+ nie biorę.
RP to kraj demokratyczny. Jesli nie ma opłat za przejazd tunelem, to przeprawa promowa też musi być bezpłatna.- 3 4
-
2018-04-13 16:34
Wgl wszystko powinno być bezpłatne, zeby można bylo cieszyć sie pieniążkami, a nie tylko opłaty, rachunki, raty..chory system..
- 0 0
-
2018-04-12 11:45
bez sensu ten prom, lepiej dać środki na ławeczki, nowe chodniki albo dodatkowe kursy na 148 (1)
- 9 32
-
2018-04-13 16:31
Laweczki??? Debil...
- 0 0
-
2018-04-12 11:33
(6)
pojawił się problem o którym mądrzy ludzie wiedzieli i pisali zanim ten durny tunel w ogóle powstał
- 30 8
-
2018-04-12 11:34
durny tunel ? (3)
Powiedz to tysiącom kierowców, którzy codziennie z niego korzystają !
- 7 3
-
2018-04-12 12:00
(1)
mówię o tysiącach pieszych i rowerzystów których miała w największym poważaniu ta banda idiotów rządząca gdańskiem pomysły typu autobus do przewozu 5 rowerów co godzinę to esencja idiotyzmu tych ludzi ośmieszenie i kompromitacja
- 9 4
-
2018-04-13 16:28
Weź ty z tymi rowerami już przestań bo to się nudne robi..rowery, rowery, nic tylko rowery..
- 1 1
-
2018-04-12 12:26
wprowadza tylko jeszcze więcej samochodów do miasta
- 2 1
-
2018-04-12 11:44
wyprowadź się do Koziej Wólki nie będziesz miał problemu z durnym tunelem (1)
- 3 5
-
2018-04-12 12:19
mowa baranie o budowaniu na dziesiątki lat co więc szkodziło podejść do tematu rozsądnie?Jest tak samo jak z mostem wantowym pierw durnie zbudowali most potem doszli do wniosku że jednak przydałaby się przy nim droga dla rowerów i chodnik teraz trzeba kolejnych milionów na projekty jakiejś nowej konstrukcji itd itd itd
- 5 2
-
2018-04-12 11:26
Urzędnicy i Mieszkańcy New Port (2)
Nie ma się nad czym zastanawiać lepiej drugi tunel dla was wybudować zamiast prom puścić - mniejszy koszt będzie i nie ma się nad czym zastanawiać. Chcieliście sami likwidować prom wiec teraz nie wskrzeszajcie czegoś co umarło śmiercią naturalną przez nowoczesność. Puknijcie się w głowę i na inne inwestycje przeznaczcie środki z tego waszego wyliczania , dajcie je dla naprawdę osób potrzebujących.
- 11 102
-
2018-04-12 15:41
(1)
Puknąć to ja mogę ciebie złamasie
- 4 0
-
2018-04-13 16:25
To pozwól tu na chwilkę, mądralo..
- 0 0
-
2018-04-13 00:19
Spóźniona refleksja
Jak zwykle, nikt nikogo nie pytal. I jak zawsze, lepiej coś zepsuć, a potem robić od nowa. Nie pierwsza to sprawa w Nowym Porcie.
- 2 1
-
2018-04-12 20:29
Prom jest potrzebny i to całoroczny.
Prom dla turystów i Gdańszczan mieszkających po zachodniej stronie Martwej Wisły!
Wielu z mieszkańców dojeżdżało do pracy w Porcie Północnym (i innych firmach: np. Siarkopol, Fosfory) na rowerze. Autobus jadący przez tunel to tragedia dla rowerzysty . Za mało zabiera rowerów.
Mam pytanie o most wantowy. Dlaczego jest tylko dla samochodów? Zapomniano o pieszych i rowerzystach. Podobno ma być poszerzony o chodnik dla pieszych i rowerzystów. KIEDY ?- 4 3
-
2018-04-12 11:25
Po co i na co to komu? (3)
Dla Zenków i Januszów poruszających się na składakach lub dla trucicieli? Po Moim trupie! Pozdrowienia ze słonecznego Miami Beach!
- 15 157
-
2018-04-12 19:50
chyba Miami Bitch
- 2 0
-
2018-04-12 12:32
Ty trollu znowu jesteś pijany? (1)
- 13 0
-
2018-04-12 12:48
Znowu? Żeby było znowu musiałby wytrzeźwieć. Wciąż pijany :)
- 7 0
-
2018-04-12 19:23
No właśnie (1)
Przyjeżdżają turyści nieraz tramwajem nieraz autobusem w tym tygodniu byli z Wrocławia i druga para była Rzeszowa obydwie pary za darmo podrzuciliśmy z pod latarni morskiej na westerplatte to był zły pomysł wyłączenie promu dużo nie kosztował brał nawet po dwa trzy ssmochody i zarabiał na siebie na nim pływał ten fajny pies i nawet koty było fajnie i zdjęcia były extra a teraz to jest uciążliwe a komunikacja miejska to nie jest tak jak piszą urzędnicy bo z Westerplatte jezdzi jeden autobus nr 106 i pd zarania dziejów czy wakacje czy normalnie to kursuje w obrębie czasu jak dyliżans na dzikim zachodzie moim i nie tylko moin zdaniem ale wielu innych to po prostu zabrano Nowemu Portowi jedną z najbardziej potrzebnych żeczy ale skoro tak mowa też o zabytkach i jak tak ciężko pracuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków to niech wszyscy zobaczą co naprawde robi troszke dalej przed spichlerzami portowymi od strony przystanku tramwaju wodnego który wogóle nie zarabia na siebie to po drugiej stronie przystanku jest tabliczka znak informacyjny i napis Muzeum to niechwszyscy ocenią prace Konserwatora Wojewódzkiego Zabytków za chwile umieszcze zdjęcie w raporcie
- 7 2
-
2018-04-12 19:28
Prom nie zarabiał na siebie, był opłacany z kasy miasta ponad 100 tys miesięcznie
- 3 0
-
2018-04-12 19:20
PiS i PO to już jedno
Szkoda że przekopu nie będzie Mierzei
- 0 3
-
2018-04-12 11:52
przenieść prom (5)
przenieść prom z Motławy ,tam już jest kładka to nie potrzeba.....
- 20 6
-
2018-04-12 12:06
prom z Motławy należy do Muzeum Morskiego (2)
Muzeum ma ci go przenieść??? Widać jakie masz rozeznanie tego co jest w Gdańsku.
- 5 4
-
2018-04-12 18:10
(1)
a Wisłoujście to też MM
- 1 0
-
2018-04-12 18:51
Prom na Motławie należy do Narodowego Muzeum Morskiego, a Twierdza Wisłoujście do Muzeum Gdańska.
- 0 1
-
2018-04-12 12:38
prom z Motławy??? (1)
Nie no debil....byle coś napisać. Konstrukcyjnie prom nieprzystosowany, poza tym właściciel inny... ale co tam, chlapnę, napiszę cokolwiek
- 0 2
-
2018-04-12 16:53
jaki inny. to wlasnosc publiczna.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.