• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wróci prom Nowy Port-Wisłoujście? Urzędnicy sprawdzą, ile to kosztuje

Krzysztof Koprowski
12 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu. Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu.

Niewykluczone, że przywrócony zostanie prom pasażerski z Nowego Portu do Wisłoujścia. W związku z licznymi prośbami mieszkańców, urzędnicy chcą sprawdzić, ile to by kosztowało. Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska nie jest bowiem rozwiązaniem dla mieszkańców tej dzielnicy i turystów.



Który wariant trasy nowego promu jest lepszy?

Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom, a wraz z nimi nie tylko pracownicy portu, ale również turyści udający się na Westerplatte lub do Twierdzy Wisłoujście.

Obecnie dojazd komunikacją miejską na drugi brzeg Martwej Wisły wymaga skorzystania z linii, które rozpoczynają bieg w centrum Gdańska i docierają w ten rejon z pominięciem tunelu przez Przeróbkę. Można też próbować przesiadać się między liniami w obrębie Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie przystanki są oddalone od siebie o ok. 200-300 metrów.

Nie lepiej wygląda sytuacja z ruchem rowerowym. Do tunelu wjechać rowerem nie wolno, więc trzeba walczyć o miejsce w autobusie linii 158 (Stogi - Wrzeszcz przez Zaspę) lub skorzystać z uruchamianej sezonowo linii, na której autobusy wyposażone są w przyczepę do transportu jednośladów. Rowerzyści, w przeciwieństwie do kierowców, za przejazd tunelem muszą też zapłacić, kupując bilet na autobus.

Nim powstał tunel, dojazd do Twierdzy Wisłoujście (i terenów portowych) był dla niezmotoryzowanych znacznie prostszy. Wystarczyło dotrzeć do Nowego Portu tramwajem, autobusem lub drogą rowerową, a następnie skorzystać z promu, który - szczególnie dla turystów - był pewnego rodzaju atrakcją.

Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego. Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego.

Mieszkańcy Nowego Portu domagali się powrotu promu



I to właśnie m.in. z tych powodów potrzeba uruchomienia promu w Nowym Porcie była poruszana podczas niemal każdej dyskusji dotyczącej rewitalizacji tej dzielnicy. Problem ten był także wielokrotnie zgłaszany na spotkaniach dzielnicowych.

Teraz urzędnicy chcą sprawdzić, ile będzie kosztowała reaktywacja promu.

Czytaj też: Plac Nadwodny ma być wizytówką Nowego Portu

Wykonawca, wyłoniony w zapytaniu ofertowym, będzie musiał przeanalizować koszt uruchomienia i funkcjonowania przeprawy promowej przez cztery lata w dwóch opcjach:

  1. zakupu jednostki i jej utrzymania przez miasto
  2. zakupu usługi transportowej na rynku przewoźników

W obu opcjach należy wziąć pod uwagę jednostkę zdolną jednorazowo przetransportować 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów.

Koszty takich operacji mają być wyliczone dla dwóch wariantów tras (w oparciu o przystanki tramwaju wodnego):

  1. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska
  2. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska - Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska

Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.

W lipcu i sierpniu dla wariantu I należy przeanalizować koszt realizacji w dni powszednie 25 rejsów (co 30 minut), zaś dla wariantu II - 13 rejsów. W soboty, niedziele i święta prom miałby wykonywać 30 rejsów (w obu wariantach).

Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne. Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne.

Analiza ekonomiczna nie oznacza uruchomienia promu



Choć analiza ma być gotowa najpóźniej do 30 maja bieżącego roku, urzędnicy studzą emocje i podkreślają, że nie zapadły jeszcze żadne decyzje co do uruchomienia przeprawy w najbliższym czasie.

- Upublicznienie zapytania ofertowego nie jest równoznaczne z planami uruchomienia promu. Prowadzimy obecnie analizy, na podstawie których zostaną podjęte decyzje o ewentualnych dalszych krokach. W żadnym przypadku nie jest to potwierdzenie rozpoczęcia jakiejkolwiek inwestycji związanej z promem - podkreśla Ewa Pielak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska i kierownik Zespołu Rewitalizacji i Dziedzictwa Kulturowego.

Materiał archiwalny z 2016 r.

Miejsca

Opinie (165) 1 zablokowana

  • prawiej jak w z dworca Centraal Amsterdam do AMsterdam noord! (1)

    • 27 2

    • dlaczego sprawdzają, ile będzie kosztował, a nie ile będzie zarabiał...

      Usługi świadczy się dla zysku.

      • 1 0

  • xxx

    czyli, ze co? A wcześniej nikt mieszkańców nie pytał, stary prom zezłomowano, i teraz trzeba znowu kasę wybulić z naszych podatków? Łatwo sie wywala w błoto nieswoją kasę, co nie panowie Urzednicy miejscy?

    • 5 2

  • A nie lepiej wybudować tam kładkę? (1)

    Np. zamiast na Wyspę Spichrzów (50m od Mostu Zielonego) to wybudować ją w NewPorcie. Ale pewnie deweloper już dał łapówkę i nie da się nic zmienić. Jestem tylko ciekawy czy ta kładka na Wyspę Spichrzów, która będzie wybudowana za publiczne pieniądze, będzie dostępna dla wszystkich czy tylko dla użytkowników lokali na Wyspie.

    • 1 7

    • Kladki to mu budujemy z centrum

      i dodajemy napisa

      • 0 2

  • (4)

    Bez sensu

    • 23 122

    • (3)

      racja - do biedronki prom nie potrzeny a poza nią świata nie ma

      • 7 4

      • (2)

        Brawo TY,tak na seri w twoim wpisie jest 1000% racji.Tym co nie widzą świata poza ciągłym robieniem zakupów nie jest nic potrzebne

        • 5 0

        • fakjuty fak ju twoje oferty

          • 0 1

        • :) ludzi mamy parę gatunków mimo że wszyscy podobnie wyglądamy - jedni mają inne priorytety w życiu inni jeszcze inne lecz da się pogrupować na tych o poddstawowych potrzebach i zawężonym widzeniu świata, Ci co pojmują sprawę tak jak przedstwaią to inni, Ci co widzą i wiedzą więcej i sami oceniają to co zobaczą i Ci co są wrażliwi kumaci , samoosądzający sprawy i wiele tematów ich obchodzi a pieniądze i podtsawy fizjologiczne traktują w życiu jak oddychanie i skupiają się na faktycznie ważnych rzeczach życia i ich przeżywaniu , natomiast sporą odrębną grupę stanowią smartfonzombie ale to jakiś podgatunek uwięziony za pomoca małego elektronicznego pudełeczka z wyświetlaczem - dać się omamić rzeczy która pożera większość czasu ? - prymitywne ... a życie mija

          • 0 2

  • Ile to kosztuje? (4)

    Tyle ile kosztowało zanim prom zlikwidowali, nie trzeba nic liczyć.
    Tylko, że oczywiście starego promu jeż nie ma, pracowników też więc odtworzenie tego co było będzie słono kosztowało. A mogło nie kosztować nic.

    • 10 3

    • (1)

      Stary prom kosztował grubo ponad 100tys miesięcznie, a głównie zarabiał na transporcie samochodów

      • 1 1

      • to niedużo.

        • 2 1

    • (1)

      Tylko na cholerę stary prom który był przystosowany do transportu samochodów i ciężkiego sprzętu ?
      Tam ma niby pływać jednostka osobowa z możliwością transportu rowerów.

      • 4 1

      • wystarczyło by żeby POZWOLILI,
        nie zabraniali ( nie przypier.. się z inspekcjami i wymaganiami jak od Steny)
        żeby ktoś zrobił to sam, na swoj koszt i ryzyko

        mogła by nawet być lódź WIOSŁOWA
        napędzana przez pasażerów :-)

        • 1 1

  • Kładka? Obrotowa? Za 100 mln? Wyłożona bambusem?

    Tak po gdańsku by było...

    • 2 5

  • (1)

    Prom w Nowym Porcie powinien być włączony w sieć komunikacyjną ZTM,tak jak zwykły miejski tramwaj.Stała trasa tej linii to Nabrzeże Zbożowe-Wisłoujście,sezonowo przedłużana do relacji Falochron Zachodni-Westerplatte-Latarnia Morska-Nabrzeże Zbożowe-Wisłoujście.Statek do obsługi takiego zadania nie musi być duży.Może być nawet coś w rodzaju dużej motorówki.Częstotliwość kursowania promu poza sezonem to co 30 minut w szczycie,poza nim co 60 minut,w sezonie letnim co 30 minut cały tydzień w godzinach od 7.00 do 19.00,z ewentualnymi kursami wcześniejszymi dla pracowników portu,ale rozkład jazdy to kwestia dopasowania.Najważniejszym problemem jest jednostka do obsługi tego połączenia i operator przewozu,tu wymagany byłby przetarg na to.

    • 12 3

    • Bardzo lubiłam pływać promem na Basen Górniczy.Raz,dwa i już w pracy

      • 1 2

  • Lepiej dopuścić ruch pieszy i rowerowy w tunelu! (8)

    • 19 93

    • W Norwegii większość tuneli jest dostępnych dla pieszych i rowerów

      Taka inwestycja powinna od początku uwzględniać pieszych oraz wolnobieżnych (rolkarzy, rowerzystów, deskorolkarzy o napędzie elektrycznym) w wydzielonej dla nich przestrzeni w 3 tunelu stanowiącym pas awaryjny szeroki na 3 m po 1,5 m w każdą stronę.

      Również most wantowy Jana Pawła II powinien posiadać pas dla pieszych i rowerzystów 1,5-2 m.

      Przez tunel przejechałem z przyjemnością rowerem kilka razy. Poszerzenie chodnika o 50 -100 cm dało by szansę na ominięcie rodziców z dziećmi - które powinny mieć zakaz samodzielnego wjazdu do takiego obiektu. Można, ale po wybudowaniu takiego obiektu w tej chwili lepsza była by kładka zwodzona/obrotowa bliżej Westerplatte stanowiąca dodatkową atrakcję gdy już znikną naturalne atrakcje jak Plaża Stogi zdewastowana przez ciężki przemysł transportowy.

      • 4 1

    • (3)

      ludzie na dniach otwartych miewali problemy z wyjazdem... a teraz wyobraż sobie jak jedziesz tunelem pod górę, a obok z prędkościa 50-70km jadą samochody w tym duże ciężarówki....

      • 7 2

      • pitolenie (2)

        samym rozpędem doleciałem do końca rury. A 50-70km/h obok to norma na trasach uczęszczanych przez turystów zza Odry. Nie ma co demonizować

        • 3 5

        • Gdyby był tam dopuszczalny ruch rowerowy, (1)

          każdemu rowerzyście wydawałoby się że sobie poradzi, również tym z dziećmi.

          Chyba tylko sadysta albo osoba bez wyobraźni może to proponować.

          • 4 2

          • ludzie miewają trudniści w różnych miejscach
            np. na schodach
            zlikwidujmy wszystkie schody

            ale ale, zlikwidujmy wszystkie drogi, bo kierowcy miewają problemy np. z utrzymaniem prędkości w ryzach

            • 1 3

    • To akurat bardzo zły pomysł (1)

      Nawet nie ma gdzie uciekać, jak samochód się przytuli, o spalinach nie wspomnę...

      • 10 0

      • jest wysoki krawężnik, który to utrudnia

        można by go jeszcze podnieść, do "rozmiaru meksykańskiego"
        i by wystarczyło

        • 1 4

    • Chociaż raz zobacz ile tam jest miejsca

      • 8 2

  • A po co od razu prom (2)

    Nie może wrócić tzw Fera ? Która kiedyś tyle lat woziła pasażerów oraz rowerzystów na drugi brzeg ?

    • 10 1

    • a

      zezłomowana

      • 4 0

    • fera to prom niemiecku (Fähre)

      • 4 1

  • to było wiadomo od początku (1)

    że tunel nie jest jedynym rozwiązaniem

    • 86 8

    • po wyborach bedzie obiecuje

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane