• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wróci prom Nowy Port-Wisłoujście? Urzędnicy sprawdzą, ile to kosztuje

Krzysztof Koprowski
12 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu. Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu.

Niewykluczone, że przywrócony zostanie prom pasażerski z Nowego Portu do Wisłoujścia. W związku z licznymi prośbami mieszkańców, urzędnicy chcą sprawdzić, ile to by kosztowało. Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska nie jest bowiem rozwiązaniem dla mieszkańców tej dzielnicy i turystów.



Który wariant trasy nowego promu jest lepszy?

Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom, a wraz z nimi nie tylko pracownicy portu, ale również turyści udający się na Westerplatte lub do Twierdzy Wisłoujście.

Obecnie dojazd komunikacją miejską na drugi brzeg Martwej Wisły wymaga skorzystania z linii, które rozpoczynają bieg w centrum Gdańska i docierają w ten rejon z pominięciem tunelu przez Przeróbkę. Można też próbować przesiadać się między liniami w obrębie Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie przystanki są oddalone od siebie o ok. 200-300 metrów.

Nie lepiej wygląda sytuacja z ruchem rowerowym. Do tunelu wjechać rowerem nie wolno, więc trzeba walczyć o miejsce w autobusie linii 158 (Stogi - Wrzeszcz przez Zaspę) lub skorzystać z uruchamianej sezonowo linii, na której autobusy wyposażone są w przyczepę do transportu jednośladów. Rowerzyści, w przeciwieństwie do kierowców, za przejazd tunelem muszą też zapłacić, kupując bilet na autobus.

Nim powstał tunel, dojazd do Twierdzy Wisłoujście (i terenów portowych) był dla niezmotoryzowanych znacznie prostszy. Wystarczyło dotrzeć do Nowego Portu tramwajem, autobusem lub drogą rowerową, a następnie skorzystać z promu, który - szczególnie dla turystów - był pewnego rodzaju atrakcją.

Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego. Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego.

Mieszkańcy Nowego Portu domagali się powrotu promu



I to właśnie m.in. z tych powodów potrzeba uruchomienia promu w Nowym Porcie była poruszana podczas niemal każdej dyskusji dotyczącej rewitalizacji tej dzielnicy. Problem ten był także wielokrotnie zgłaszany na spotkaniach dzielnicowych.

Teraz urzędnicy chcą sprawdzić, ile będzie kosztowała reaktywacja promu.

Czytaj też: Plac Nadwodny ma być wizytówką Nowego Portu

Wykonawca, wyłoniony w zapytaniu ofertowym, będzie musiał przeanalizować koszt uruchomienia i funkcjonowania przeprawy promowej przez cztery lata w dwóch opcjach:

  1. zakupu jednostki i jej utrzymania przez miasto
  2. zakupu usługi transportowej na rynku przewoźników

W obu opcjach należy wziąć pod uwagę jednostkę zdolną jednorazowo przetransportować 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów.

Koszty takich operacji mają być wyliczone dla dwóch wariantów tras (w oparciu o przystanki tramwaju wodnego):

  1. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska
  2. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska - Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska

Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.

W lipcu i sierpniu dla wariantu I należy przeanalizować koszt realizacji w dni powszednie 25 rejsów (co 30 minut), zaś dla wariantu II - 13 rejsów. W soboty, niedziele i święta prom miałby wykonywać 30 rejsów (w obu wariantach).

Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne. Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne.

Analiza ekonomiczna nie oznacza uruchomienia promu



Choć analiza ma być gotowa najpóźniej do 30 maja bieżącego roku, urzędnicy studzą emocje i podkreślają, że nie zapadły jeszcze żadne decyzje co do uruchomienia przeprawy w najbliższym czasie.

- Upublicznienie zapytania ofertowego nie jest równoznaczne z planami uruchomienia promu. Prowadzimy obecnie analizy, na podstawie których zostaną podjęte decyzje o ewentualnych dalszych krokach. W żadnym przypadku nie jest to potwierdzenie rozpoczęcia jakiejkolwiek inwestycji związanej z promem - podkreśla Ewa Pielak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska i kierownik Zespołu Rewitalizacji i Dziedzictwa Kulturowego.

Materiał archiwalny z 2016 r.

Miejsca

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Materia wydaje się buntować przed irracjonalnymi decyzjami Prezydenta Adamowicza.

    • 4 4

  • Gondole!

    • 1 2

  • duża motorówka by nie wystarczyła? (1)

    albo kładka zawieszona wysoko...

    • 2 4

    • kładka :)))))

      • 1 1

  • Oddać pomysł w prywatną inicjatywę. (4)

    Jak ktoś lubi pływać stateczkiem i uważałby że może dodatkowo na tym zarobić to niech przewozi ludzi i rowery na drugą stronę, tylko urzędasy niech mu to ułatwią...

    • 26 2

    • (1)

      Z ust mi to wyjąłeś. Ewentualnie niech prywaciarz uruchomi linię autobusową kursującą przez tunel.

      • 2 2

      • rowerowa linia głównie woziła powietrze... dużo zależy tez od pogody

        • 1 0

    • Do samochodowego dopłacali ponad 100tys miesięcznie, gdy nie było tunelu... sezonowa opłacalność takiego promu jest mało prawdopodobna, no chyba że zamiast nabrzeża zbożowego przystanek będzie na falochronie zachodnim

      • 0 0

    • Linie autobusowe i tramwaje też?

      To nigdzie byś nie dojechał, bo to nierentowne. Utrzymanie takiego promu to promil wydatków na autobusy

      • 2 1

  • Haha (1)

    A gdzie planowanie, jakies business plany? Najpierw likwidowac a pozniej myslec, jak przywrocic? Ktos na tym zarabia czy jak? Miasto dla mieszkancow czy mieszkancy dla miasta?

    • 6 9

    • nikt nie mówi o powrocie promu samochodowego

      • 2 1

  • Westerplatte - Latarnia - Falochron Zachodni

    takie połączenie miałoby większą frekwencję

    • 8 2

  • nie lepiej zbudować kładkę zwodzoną? (1)

    • 5 23

    • lepiej

      • 1 2

  • a od pażdiernika do maja

    wplaw albo dalej tak jak do tej pory - wiec prom nie bedzie uklonem wstrone pracownikow i mieszkancow - tylko dla turystow

    • 11 2

  • proponuję prom Trojmiasto.pl

    Armator Trojmiasto.pl sp. z o.o.

    • 5 1

  • Ale to musi być nudna i monotonna praca. Nic tylko pić.

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane