• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wróci prom Nowy Port-Wisłoujście? Urzędnicy sprawdzą, ile to kosztuje

Krzysztof Koprowski
12 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu. Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu.

Niewykluczone, że przywrócony zostanie prom pasażerski z Nowego Portu do Wisłoujścia. W związku z licznymi prośbami mieszkańców, urzędnicy chcą sprawdzić, ile to by kosztowało. Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska nie jest bowiem rozwiązaniem dla mieszkańców tej dzielnicy i turystów.



Który wariant trasy nowego promu jest lepszy?

Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom, a wraz z nimi nie tylko pracownicy portu, ale również turyści udający się na Westerplatte lub do Twierdzy Wisłoujście.

Obecnie dojazd komunikacją miejską na drugi brzeg Martwej Wisły wymaga skorzystania z linii, które rozpoczynają bieg w centrum Gdańska i docierają w ten rejon z pominięciem tunelu przez Przeróbkę. Można też próbować przesiadać się między liniami w obrębie Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie przystanki są oddalone od siebie o ok. 200-300 metrów.

Nie lepiej wygląda sytuacja z ruchem rowerowym. Do tunelu wjechać rowerem nie wolno, więc trzeba walczyć o miejsce w autobusie linii 158 (Stogi - Wrzeszcz przez Zaspę) lub skorzystać z uruchamianej sezonowo linii, na której autobusy wyposażone są w przyczepę do transportu jednośladów. Rowerzyści, w przeciwieństwie do kierowców, za przejazd tunelem muszą też zapłacić, kupując bilet na autobus.

Nim powstał tunel, dojazd do Twierdzy Wisłoujście (i terenów portowych) był dla niezmotoryzowanych znacznie prostszy. Wystarczyło dotrzeć do Nowego Portu tramwajem, autobusem lub drogą rowerową, a następnie skorzystać z promu, który - szczególnie dla turystów - był pewnego rodzaju atrakcją.

Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego. Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego.

Mieszkańcy Nowego Portu domagali się powrotu promu



I to właśnie m.in. z tych powodów potrzeba uruchomienia promu w Nowym Porcie była poruszana podczas niemal każdej dyskusji dotyczącej rewitalizacji tej dzielnicy. Problem ten był także wielokrotnie zgłaszany na spotkaniach dzielnicowych.

Teraz urzędnicy chcą sprawdzić, ile będzie kosztowała reaktywacja promu.

Czytaj też: Plac Nadwodny ma być wizytówką Nowego Portu

Wykonawca, wyłoniony w zapytaniu ofertowym, będzie musiał przeanalizować koszt uruchomienia i funkcjonowania przeprawy promowej przez cztery lata w dwóch opcjach:

  1. zakupu jednostki i jej utrzymania przez miasto
  2. zakupu usługi transportowej na rynku przewoźników

W obu opcjach należy wziąć pod uwagę jednostkę zdolną jednorazowo przetransportować 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów.

Koszty takich operacji mają być wyliczone dla dwóch wariantów tras (w oparciu o przystanki tramwaju wodnego):

  1. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska
  2. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska - Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska

Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.

W lipcu i sierpniu dla wariantu I należy przeanalizować koszt realizacji w dni powszednie 25 rejsów (co 30 minut), zaś dla wariantu II - 13 rejsów. W soboty, niedziele i święta prom miałby wykonywać 30 rejsów (w obu wariantach).

Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne. Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne.

Analiza ekonomiczna nie oznacza uruchomienia promu



Choć analiza ma być gotowa najpóźniej do 30 maja bieżącego roku, urzędnicy studzą emocje i podkreślają, że nie zapadły jeszcze żadne decyzje co do uruchomienia przeprawy w najbliższym czasie.

- Upublicznienie zapytania ofertowego nie jest równoznaczne z planami uruchomienia promu. Prowadzimy obecnie analizy, na podstawie których zostaną podjęte decyzje o ewentualnych dalszych krokach. W żadnym przypadku nie jest to potwierdzenie rozpoczęcia jakiejkolwiek inwestycji związanej z promem - podkreśla Ewa Pielak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska i kierownik Zespołu Rewitalizacji i Dziedzictwa Kulturowego.

Materiał archiwalny z 2016 r.

Miejsca

Opinie (167) 1 zablokowana

  • Ooo! Przecież to wolny kraj - nie było nienawiści tylko stwierdzenie faktu

    • 0 0

  • o promie wrÒĆ!!!

    Tak to prawda tragedia!
    Nie można swobodnie przemieść się rowerem do tak wspaniałego miejsca jakim jest Westerplatte - czy działanie było celowe?
    Przecież taki prom rozwiązywał wiele problemów przemieszczania się - nie tylko dla sezonowych turystów ale dla obecnej ludności.
    Czy za każdym ruchem musi być chora rządza pieniądza?!!!
    Pozdrawiam - turyści z Dolnego Ślaska

    • 0 0

  • juz dawno powinien plywac promik dla mieszkancow i turystow

    infrastruktura juz jest na co czekac

    • 0 0

  • Stogi straciły plażę - narazie jest to przyciszane przed wyborami (7)

    Wszystko w Gdańsku pod deweloperkę biznes mieszkańcy są traktowani jak pionek w grze.
    Ostatnio nawet czytałem że przejście do nowego centrum handlowego przy locie nadziemne jest zrobione specjalnie na mieszkańców hahaha naprawdę jesteśmy traktowani jak debile robi się coś pod centrum handlowe i wmawia mieszkańcom że to dla nich . Wybory to jednak szalony czas- pokazuje to jak nisko intelektualnie mieszkańcy sa traktowani jak debile przez naszego cfaniaczka bufona.

    • 78 29

    • A na czym miasto ma zarabiać jak nie na podatkach z biznesu? (4)

      • 15 8

      • miasto już zarabia na podatkach (3)

        sęk w tym, że ni epotrafi utrzymać wydatków w ryzach i ma coraz większe potrzeby. Jeżeli kasa z podatków jest wydawana na takie rzeczy jak propagandowy portal prezydenta gdansk.pl (4 mln rocznie) czy bolkowo-kodziarskie przybytki typu ECS (przynajmniej kilkanaście milionów) to ja jestem przeciwny temu, żeby za wszelką cenę wyprzedawać i wyciskać wszystko bez opamiętania w imię rosnących potrzeb (wydatków).

        • 19 12

        • nudne jest już buldoopie pisiorków (2)

          ile razy będziecie jeszcze płakać nad ecs ?
          -Stoi ecs, coś się w nim dzieje i jest ok! Ładnie i ciekawie wygląda.

          • 4 7

          • dzieje się, dzieje (1)

            kodziarskie konferencje, dyskuse pod znakiem wyborczej, wykłady różnych sympatyków obozu zdrady narodowej i zaprzaństwa, imprezy prowadzone przez Jarka Kuźniara itd. Cała masa bezsensownych imprez dodatkowo opłacanych z kasy miasta na różne "projekt", "promocje", "programy"- taki budyniowy miś

            • 2 2

            • Rozumiem, że lepsze by były tam zloty rycerzy Maryi i armii Boga z pochodniami oraz pląsy z tadzikiem.

              • 0 0

    • Nie damy tych terenów tak łatwo.

      • 0 1

    • A dla kogo przejście przy LOT? To my mieszkańcy chcemy przejścia, a baaardzo nie chce go Forum Gdansk bo im zmniejszy liczbę klientów wchodzących do centrum na poziomie -1 (a takie zapisy są w umowach z najemcami)
      Serio poczytaj trochę a potem pisz

      • 5 6

  • Koniecznie (26)

    Często tam jeżdzę rowerem i korzystanie z autobusu jest nieporozumieniem. Szczególnie jak jest więcej chętnych

    • 166 17

    • A korzystanie z małego promu jak będzie (14)

      więcej chętnych będzie OK?

      • 5 13

      • Korzystanie z małego promu? (6)

        Nie przestanę się dziwic jakie ludzie mają zryte berety. Porównujesz "mały" prom do autobusu? Ty masz mózg w głowie, czy galaretkę? Przy promie zapełnionym samochodami na 100% , wejdzie jeszcze 5 razy więcej rowerów, niż do autobusu.

        • 6 9

        • Masz rację, tylko po co ten "zryty beret"? Tunel to rozwiązanie dla samochodów a autobus to pomyłka, szczególnie przyczepa z tyłu, która centruje koła i zrywa szprychy. Nie wiem komu przeszkadzał prom. Jeżdżę rowerem i widziałem jak wygodny był dla innych, szczególnie turyści chwalili sobie ten rodzaj transportu na Westerplatte.

          • 0 0

        • (4)

          nie ma mowy o promie samochodowym, za drogi i niepotrzebny

          • 11 1

          • A co się stało z promem, który tam był? (3)

            Da się go po prostu znowu uruchomić?

            • 3 8

            • zamontowano na nim system DP3 i pracuje na polu naftowym w emiratach

              • 2 1

            • Teraz chodzi o prom pieszo rowerowy

              Taka motorówka. Kilkadziesiąt razy tańszy w utrzymaniu od samochodowego.

              • 8 0

            • poszedł na żyletki......:(

              • 8 1

      • prom przewiezie 5-10 rowerów a trasę pokona w ~5 minut (6)

        autobusy są 4 w ciągu dnia (258, który teraz jeździ)

        • 16 4

        • Poprawka: (5)

          Autobusy są 4 w ciągu jednej godziny.

          • 2 9

          • (2)

            a ten mały prom bedzie pływał częściej?... Dla osób które, poruszają się dalej komunikacją dodatkowa opłata za prom i układanie sobie trasy przez Nowy Port jest zupełnie zbędne

            • 5 13

            • (1)

              będzie cały czas rotacyjnie pływał. tak działają promy

              • 14 2

              • nawet samochodowy tak działał tylko w szycie, nie działał po 19 a weekendy tylko w wakacje (do 18)

                • 4 3

          • 258 jezdzi 4 razy dziennie i to tylko w dni powszednie (1)

            • 8 1

            • przez tunel jeździ 158 i 258, ale linia "rowerowa" która jest sezonowa od tego roku będzie miała numer 658 i ruszy od maja

              • 5 2

    • no tak cale zyciie (2)

      u mamusi na garze i spocony rowerem -- tymczasem rowiesnicy (wlasny dom i dobra S-klasa)

      • 5 16

      • też nie jestem w stanie tego fetoru znieść i unikam komunikacji zbiorowej

        • 1 2

      • Err, S klasa pod domem, a do pracy rowerem za 5 passatów b5 :)

        Jak zaczniesz zarabiać, zrozumiesz, że czas jest ważniejszy, niż lans

        • 6 3

    • Tam powinna byc kolejka linowa dla pieszych i rowerzystów .a nie jakis bezsensowny prom (3)

      • 2 8

      • To już taniej most postawić, czy inną kładkę. (2)

        • 1 6

        • (1)

          zgadnijcie z jakiego powodu wybudowano tunel zamiast mostu

          • 1 4

          • budowa mostu zwodzonego byłaby bardzo kosztowna

            most wysokowodny wiązałby się z koniecznością budowania nasypów na drogi dojazdowe, co zepsułoby krajobraz i kosztowało by niewiele mniej niż budowa tunelu.

            • 4 1

    • (1)

      Miliard pięćset sto dziewięćset. A pozatym nie da się.

      • 0 1

      • I w ogóle bez sensu bo nie chce uszkodzić moje BMW.

        • 0 3

    • Po co jeżdzą na zachód za nasze pieniądze skoro niczego nie potrafią się tam nauczyć?

      Tam takie promy w miastach portowych to normalność

      • 9 2

    • ten prom w Warszawie zaiste piękny. Na tym gdańskim proponuję powiesić więcej szmat reklamowych, będzie się lepiej prezentował

      • 3 2

  • Dla mnie prom się podobał

    Bardzo fajne wrażenie przepłynąć nawet kawałek czyms innym niż linie typowo turystyczne
    Ale ja tam w Trójmieście tylko turystą jestem xD

    • 0 0

  • A nie prościej (2)

    Autobus wahadłowy między dawnymi przystaniami promu ?

    • 3 5

    • przykład

      Kalmar - Olandia {S] przez most nie ma ruchu pieszych,rowerów

      • 0 0

    • prosciej ale jak sobie wyobrazasz zdjecie budynia przed wyborami z otwarcia autobusu?

      pis robi otwarcia po realizacji obietnic. budyn jak widzisz.

      • 0 3

  • (7)

    Wyrzucanie pieniędzy
    Nikt tym nie pływał

    • 33 248

    • bardzo brakuje tam tego promu

      • 0 0

    • Jeżeli nikt nie pływał

      To dlaczego w sezonie nie można było dostać się na najbliższy kurs?

      • 13 0

    • w sezonie tłumy były. nie zmyślaj

      • 29 1

    • Ja pływałem

      • 36 2

    • Chyba nigdy nie byłeś w tym punkcie miasta. Stary prom miał wzięcie.

      • 53 4

    • Nie jesteś pępkiem świata skoro sam nie pływałeś...

      • 38 7

    • chyba ty

      • 35 8

  • Inwestycje drogowe ? Nie są dobre. (1)

    Tunel i most wantowy są tylko dla samochodów. Dlaczego?
    Most wantowy mógł być szerszy o 2 metry. Byłoby miejsce na chodnik pieszo- rowerowy.
    Maszyna, która drążyła TUNEL powstała konkretnie na tę inwestycję. Mogła drążyć szersze tunele, byłoby miejsce dla rowerów.
    Utrzymanie tunelu dużo kosztuje i nie został zbudowany za pieniądze z podatku drogowego.
    Jednak tylko samochód może nim jechać za darmo.

    • 2 1

    • Romet

      Masz rację. Tunel, i maszyna do jego drążenia powstały z funduszu ubezpieczeniowego pedalistów.

      • 1 0

  • Szkoda (1)

    Że nie może startować od 6:30 chociaż. Mógłbym w ten sposób dojeżdżać do pracy.

    • 4 1

    • 6:30

      Jak był stary prom to wielu pieszych i rowerzystów płynęło nim do pracy do firm na zachodnim brzegu Martwej Wisły. Można było kupić bilet miesięczny.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane