• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wróci prom Nowy Port-Wisłoujście? Urzędnicy sprawdzą, ile to kosztuje

Krzysztof Koprowski
12 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu. Brak promu jest szczególnie uciążliwy dla pieszych i rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z tunelu.

Niewykluczone, że przywrócony zostanie prom pasażerski z Nowego Portu do Wisłoujścia. W związku z licznymi prośbami mieszkańców, urzędnicy chcą sprawdzić, ile to by kosztowało. Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska nie jest bowiem rozwiązaniem dla mieszkańców tej dzielnicy i turystów.



Który wariant trasy nowego promu jest lepszy?

Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom, a wraz z nimi nie tylko pracownicy portu, ale również turyści udający się na Westerplatte lub do Twierdzy Wisłoujście.

Obecnie dojazd komunikacją miejską na drugi brzeg Martwej Wisły wymaga skorzystania z linii, które rozpoczynają bieg w centrum Gdańska i docierają w ten rejon z pominięciem tunelu przez Przeróbkę. Można też próbować przesiadać się między liniami w obrębie Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie przystanki są oddalone od siebie o ok. 200-300 metrów.

Nie lepiej wygląda sytuacja z ruchem rowerowym. Do tunelu wjechać rowerem nie wolno, więc trzeba walczyć o miejsce w autobusie linii 158 (Stogi - Wrzeszcz przez Zaspę) lub skorzystać z uruchamianej sezonowo linii, na której autobusy wyposażone są w przyczepę do transportu jednośladów. Rowerzyści, w przeciwieństwie do kierowców, za przejazd tunelem muszą też zapłacić, kupując bilet na autobus.

Nim powstał tunel, dojazd do Twierdzy Wisłoujście (i terenów portowych) był dla niezmotoryzowanych znacznie prostszy. Wystarczyło dotrzeć do Nowego Portu tramwajem, autobusem lub drogą rowerową, a następnie skorzystać z promu, który - szczególnie dla turystów - był pewnego rodzaju atrakcją.

Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego. Prom kursowałby z miejsc, gdzie dzisiaj znajdują się przystanki tramwaju wodnego.

Mieszkańcy Nowego Portu domagali się powrotu promu



I to właśnie m.in. z tych powodów potrzeba uruchomienia promu w Nowym Porcie była poruszana podczas niemal każdej dyskusji dotyczącej rewitalizacji tej dzielnicy. Problem ten był także wielokrotnie zgłaszany na spotkaniach dzielnicowych.

Teraz urzędnicy chcą sprawdzić, ile będzie kosztowała reaktywacja promu.

Czytaj też: Plac Nadwodny ma być wizytówką Nowego Portu

Wykonawca, wyłoniony w zapytaniu ofertowym, będzie musiał przeanalizować koszt uruchomienia i funkcjonowania przeprawy promowej przez cztery lata w dwóch opcjach:

  1. zakupu jednostki i jej utrzymania przez miasto
  2. zakupu usługi transportowej na rynku przewoźników

W obu opcjach należy wziąć pod uwagę jednostkę zdolną jednorazowo przetransportować 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów.

Koszty takich operacji mają być wyliczone dla dwóch wariantów tras (w oparciu o przystanki tramwaju wodnego):

  1. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska
  2. Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska - Twierdza Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska - Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe zobacz na mapie Gdańska

Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.

W lipcu i sierpniu dla wariantu I należy przeanalizować koszt realizacji w dni powszednie 25 rejsów (co 30 minut), zaś dla wariantu II - 13 rejsów. W soboty, niedziele i święta prom miałby wykonywać 30 rejsów (w obu wariantach).

Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne. Sezonowy prom pieszo-rowerowy w Warszawie. Korzystanie z niego jest bezpłatne.

Analiza ekonomiczna nie oznacza uruchomienia promu



Choć analiza ma być gotowa najpóźniej do 30 maja bieżącego roku, urzędnicy studzą emocje i podkreślają, że nie zapadły jeszcze żadne decyzje co do uruchomienia przeprawy w najbliższym czasie.

- Upublicznienie zapytania ofertowego nie jest równoznaczne z planami uruchomienia promu. Prowadzimy obecnie analizy, na podstawie których zostaną podjęte decyzje o ewentualnych dalszych krokach. W żadnym przypadku nie jest to potwierdzenie rozpoczęcia jakiejkolwiek inwestycji związanej z promem - podkreśla Ewa Pielak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska i kierownik Zespołu Rewitalizacji i Dziedzictwa Kulturowego.

Materiał archiwalny z 2016 r.

Miejsca

Opinie (165) 1 zablokowana

  • nie lepiej zbudować kładkę zwodzoną? (1)

    • 5 23

    • lepiej

      • 1 2

  • kolejna ankieta bez sensu (1)

    Gdzie pytanie: uważam, że prom nie jest potrzebny i jego utrzymanie będzie zbyt kosztowne

    • 8 33

    • a ja mam pomysł na punkty teleportacyjne

      • 4 3

  • (6)

    pojawił się problem o którym mądrzy ludzie wiedzieli i pisali zanim ten durny tunel w ogóle powstał

    • 30 8

    • durny tunel ? (3)

      Powiedz to tysiącom kierowców, którzy codziennie z niego korzystają !

      • 7 3

      • (1)

        mówię o tysiącach pieszych i rowerzystów których miała w największym poważaniu ta banda idiotów rządząca gdańskiem pomysły typu autobus do przewozu 5 rowerów co godzinę to esencja idiotyzmu tych ludzi ośmieszenie i kompromitacja

        • 9 4

        • Weź ty z tymi rowerami już przestań bo to się nudne robi..rowery, rowery, nic tylko rowery..

          • 1 1

      • wprowadza tylko jeszcze więcej samochodów do miasta

        • 2 1

    • wyprowadź się do Koziej Wólki nie będziesz miał problemu z durnym tunelem (1)

      • 3 5

      • mowa baranie o budowaniu na dziesiątki lat co więc szkodziło podejść do tematu rozsądnie?Jest tak samo jak z mostem wantowym pierw durnie zbudowali most potem doszli do wniosku że jednak przydałaby się przy nim droga dla rowerów i chodnik teraz trzeba kolejnych milionów na projekty jakiejś nowej konstrukcji itd itd itd

        • 5 2

  • Oddać pomysł w prywatną inicjatywę. (4)

    Jak ktoś lubi pływać stateczkiem i uważałby że może dodatkowo na tym zarobić to niech przewozi ludzi i rowery na drugą stronę, tylko urzędasy niech mu to ułatwią...

    • 26 2

    • (1)

      Z ust mi to wyjąłeś. Ewentualnie niech prywaciarz uruchomi linię autobusową kursującą przez tunel.

      • 2 2

      • rowerowa linia głównie woziła powietrze... dużo zależy tez od pogody

        • 1 0

    • Linie autobusowe i tramwaje też?

      To nigdzie byś nie dojechał, bo to nierentowne. Utrzymanie takiego promu to promil wydatków na autobusy

      • 2 1

    • Do samochodowego dopłacali ponad 100tys miesięcznie, gdy nie było tunelu... sezonowa opłacalność takiego promu jest mało prawdopodobna, no chyba że zamiast nabrzeża zbożowego przystanek będzie na falochronie zachodnim

      • 0 0

  • Mam dużo tańsze rozwiązanie: 2 małe busy stoją w zatoczkach na dwóch krańcach tunelu i przewożą (2)

    pieszych i rowerzystów na życzenie. Cena 3 zł za osobę (z rowerem lub bez), bez względu na to, czy pojawi się jedna czy sześć osób w jednym czasie. Dotacja miasta sięgałaby 10% tego, ile kosztowałoby utrzymanie promu.

    • 9 25

    • ok ale dla kierowców tez 3zł za przejazd tunelem?

      • 1 0

    • to nie ma sensu jeżeli jeżdżą tam inne autobusy, szczególnie dla pieszych - niepotrzebny koszt dodatkowego biletu, na tak krótkim odcinku

      • 0 0

  • potrzebna normalny tramwaj wodny (1)

    Jesteśmy miastem portowym i zasługujemy na normalny transport publiczny kanałami
    jeśli uruchomiono by regularnie pływające tramwaje i te tramwaje z Gdańska do Gdyni przez Sopot i na trasie zrobiono by dwa blisko siebie zlokalizowane przystanki na obu brzegach to efekt byłby osiągnięty a dodatkowo sens ekonomiczny dużo większy !!! trzeba włączyć myślenie

    • 34 4

    • kup normalny trawaj wodny i pływaj z ludźmi

      • 4 2

  • bez sensu ten prom, lepiej dać środki na ławeczki, nowe chodniki albo dodatkowe kursy na 148 (1)

    • 9 32

    • Laweczki??? Debil...

      • 0 0

  • ma być sezonowy darmowy pieszo rowerowy co pół godziny

    tyle w temacie

    • 25 3

  • Podwójne wydawanie kasy

    Najpierw na wycofanie promu, teraz na jego przywrócenie. Wystarczyło posłuchać opinii, zmniejszyć częstotliwość kursowania promu i zrobić z niego atrakcję turystyczną. Urzędnik jednak wie lepiej.

    • 30 6

  • przenieść prom (5)

    przenieść prom z Motławy ,tam już jest kładka to nie potrzeba.....

    • 20 6

    • prom z Motławy należy do Muzeum Morskiego (2)

      Muzeum ma ci go przenieść??? Widać jakie masz rozeznanie tego co jest w Gdańsku.

      • 5 4

      • (1)

        a Wisłoujście to też MM

        • 1 0

        • Prom na Motławie należy do Narodowego Muzeum Morskiego, a Twierdza Wisłoujście do Muzeum Gdańska.

          • 0 1

    • prom z Motławy??? (1)

      Nie no debil....byle coś napisać. Konstrukcyjnie prom nieprzystosowany, poza tym właściciel inny... ale co tam, chlapnę, napiszę cokolwiek

      • 0 2

      • jaki inny. to wlasnosc publiczna.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane