Fakty i opinie

Wrzeszcz na fotografiach archiwalnych i dzisiaj

artykuł historyczny

Historyczna dzielnica położona na trasie między centrum Gdańska i Oliwą, która dziś próbuje łączyć tradycję i nowoczesność. Przy pomocy fotografii z drona próbujemy odnaleźć w dzisiejszej zabudowie ślady starego Wrzeszcza.



Wielkie Osiedle WrzeszczMapka



Początek XX w., fragment Wielkiego Osiedla Wrzeszcz i obwodnicy Wrzeszcza, Fotopolska.eu / zdjęcie współczesne: ul Kościuszki, na drugim planie zabudowa Zaspy


Pod koniec XIX w., gdy śródmieście Gdańska stawało się zbyt ciasne, by pomieścić mieszkańców miasta, Wrzeszcz zaczął się szybko rozwijać. Wytyczano nowe ulice, powstawały duże osiedla robotnicze. Widoczne na zdjęciu budynki przy ul. KościuszkiMapka (zwanej wówczas Ringstrasse - Obwodnicą Wrzeszcza), to fragment Wielkiego Osiedla Wrzeszcz, które powstało na początku XX w. na 60 ha powierzchni wzdłuż dzisiejszych ulic Kościuszki, Legionów, Chrobrego. W prawym dolnym rogu widoczny fragment boiska klubu sportowego Gedania.

Port lotniczyMapka



Lata 1935-1940, hangary lotniska we Wrzeszczu, betonowa droga startowa / zdjęcie współczesne: w skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej, al. Legionów i Hynka, w budynku dużego hangaru mieści się Galeria Zaspa


Pierwsze samoloty z pasa startowego we Wrzeszczu (na terenie dzisiejszej Zaspy) odlatywały w 1910 r. W ciągu następnych lat zbudowano hangary, lądowały tu sterowce. Dziesięć lat później teren przejęto od wojska i w 1923 roku we Wrzeszczu oficjalnie otwarto port lotniczy. Położone na ważnych szlakach komunikacyjnych (m.in. z Berlina do Moskwy i Leningradu) lotnisko było jednym z najnowocześniejszych w Europie.

Więcej o historii lotnisk w Gdańsku znajdziesz tutaj

Tramwaje do Wrzeszcza



1929 r., widok na Wielką Aleję w kier. Sopotu, tramwaj widoczny w centrum zdjęcia między budynkami / zdjęcie współczesne: skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i al. Wojska Polskiego


W 1873 na trasie z Gdańska do Oliwy zaczął kursować tramwaj konny. Linia miała długość 10 km, była jednotorowa, posiadała kilka mijanek. Tabor składał się z 25 wagonów. Na końcu tej trasy, w Oliwie, powstała pierwsza w Gdańsku zajezdnia tramwajowa - jej budynek, choć w opłakanym stanie, istnieje do dzisiajMapka. Dwadzieścia lat później Wielką Aleją jechały już pierwsze tramwaje elektryczne.

Kolej z Wrzeszcza do Starej PiłyMapka



1929 r., nasyp kolejowy i wiadukt nad ulicą Wita Stwosza (na dole), w centrum kadru ul. Polanki i wiadukt, po prawej stronie ul. Abrahama / zdjęcie współczesne: przystanek PKM Strzyża, po lewej stronie zajezdnia tramwajowa przy ul. Wita Stwosza


Na początku XX wieku powstało połączenie kolejowe z Wrzeszcza do Starej Piły przez Kiełpinek i Kokoszki. Nasyp - widoczny na zdjęciu odcinek między ul. Wita StwoszaMapkaPolankiMapka - poprowadzono skrajem wzgórz morenowych. Zrujnowana podczas walk o Gdańsk linia została niedawno odbudowana na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Kiełpinek i połączona z lotniskiem w Rębiechowie. Od pięciu lat tą trasą jeździ Pomorska Kolej Metropolitalna - czerwona wiata w dolnej części zdjęcia to przystanek PKM StrzyżaMapka.

Politechnika GdańskaMapka



1929, Królewska Wyższa Szkoła Techniczna w Gdańsku / zdj. współczesne: gmach PG, za nim ul. Traugutta, w lewym górnym rogu fragment stadionu, na którym do 2011 r. swoje mecze rozgrywała Lechia Gdańsk


Powstała w 1904 jako Królewska Wyższa Szkoła Techniczna w Gdańsku, posiadała wówczas sześć wydziałów, na których studiowało 200 studentów. Dzisiaj na Politechnice Gdańskiej studiuje 18 tys. studentów na dziewięciu wydziałach i kulkudziesięciu kierunkach studiów inżynierskich i magisterskich.

Tu znajdziesz ciekawe artykuły o historii Wrzeszcza

Dziękujemy portalowi Fotopolska.eu za udostępnienie zdjęć archiwalnych

Opinie (121) 3 zablokowane

  • Piękne zdjęcia i artykuł.Dziękuję.

    • 208 10

  • Morena super

    • 15 33

  • Dolny Wrzeszcz ma niepowtarzalny klimat

    • 90 5

  • Obecnie jest zdecydowanie więcej drzew i roślinności. Jest bardziej zielono.

    • 54 47

  • Super zdjęcia, szczególnie pierwsze - Osiedle Wrzeszcz

    To wygląda jak obecnie budowane budynki na obrzeżach, dookoła pola a za kilkanaście lat będą kolejne.

    • 61 3

  • Kawał historii. Nie wiem czy wie ile, ale obecna ul Kościuszki i okolice to encyklopedyczny przykład jak kiedyś wyglądało typowe budownictwo adresowane dla rodzin. Spore mieszkania z dużą kuchnią. Obecnie takie budownictwo już nie istnieje. Standardowe mieszkanie to 35/40metrowa klitka(zwana apartamentem) za 400.000zl. najbardziej mnie bawi perfidne zabieranie metrażu i te
    zalosne rozwiązania jak "aneks" kuchenny. Idąc takim trendem za chwilę będziemy mieli open WC w pokoju. Czyli kuchnia to jedna szafka że zlewem i płyta indukcyjna...

    Twórcy artykułu należy podziękować, że skupiono się głównie na okolicach Wrzeszcza w stronę zaspy, dziki temu pominięto jego najpiękniejsza czesc, czyli okolice obecnego skrzyżowania przy ochydnym klocu Manhattanie. Porównanie stanu przed 2WŚ z tym co mamy tam obecnie potrafi przyprawić o depresję i jestem szczęśliwy że pominięto ten teren w artykule.

    • 105 44

  • Żeby developerka nie wkładała łapsk

    to Wrzeszcz byłby cudowny. Łotry psują. Klimat traci...

    • 99 40

  • bo zdjęcia są kolorowe :)))

    • 38 7

  • Fajny artykul. Dziekuje.

    Za 10 lat dzieki wolnej amerykance w "planowaniu" przestrzennym bedzie tu tylko groch z kapusta.

    • 74 13

  • jak cię tak boli

    to nie czytaj artykułów na ten temat bo żyłka ci pęknie. I jak można robić takie błędy ortograficzne gdy masz autokorektę???

    • 15 34

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.