Fakty i opinie

stat

Wrzeszczańską wyspę wypelnią kawiarnie i sklepy?

O przekształceniu tzw. wysepki we Wrzeszczu mówi się już od czasów powojennych. Do dzisiaj nie podjęto jednak żadnych konkretnych decyzji.
O przekształceniu tzw. wysepki we Wrzeszczu mówi się już od czasów powojennych. Do dzisiaj nie podjęto jednak żadnych konkretnych decyzji. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Tzw. "wysepka" we Wrzeszczu ma szansę stać się nowym sercem miasta, pełnym kawiarni, usług i biur. Taką wizję roztaczają gdańscy planiści, choć sami nie mają konkretnego pomysłu jak tego dokonać.



Jedna z koncepcji przekształcenia wysepki sugeruje budowę obiektu zawieszonego nad jezdnią al. Grunwaldzkiej i torami tramwajowymi.
Jedna z koncepcji przekształcenia wysepki sugeruje budowę obiektu zawieszonego nad jezdnią al. Grunwaldzkiej i torami tramwajowymi. mat. BRG
Przeprowadzone dotychczas warsztaty planistyczne dla mieszkańców wskazały aż sześć sposobów na przekształcenie tzw. "wysepki" we Wrzeszczu - terenu położonego pomiędzy jezdniami al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dyskusje na ten temat nie są niczym nowym, gdyż o jej likwidacji lub przebudowie mówi się od czasów powojennych.

Zgodnie pierwszym wariantem, najmniej inwazyjnym, zmianie uległaby tylko funkcja istniejącej zabudowy. Zamiast mieszkań, istniałyby biura oraz sklepy. Ponadto zasugerowano stworzenie rozwiązania znanego np. z Węzła Kliniczna - przejścia podziemnego wyłącznie pod torami tramwajowymi. Jezdnie al. Grunwaldzkiej oraz tory w tej koncepcji, zostałyby w tym samym miejscu.

Czy należy w najbliższych latach przebudować "wysepkę" we Wrzeszczu?

tak, to bardzo eksponoane miejsce w Gdańsku

46%

nie, "wysepka" nie powinna być priorytetową inwestycją miasta

13%

tylko jeżeli znajdzie chętny inwestor, który dokona tego na swój koszt

41%
Kilka wariantów "umiarkowanych" przewiduje bez zmian przebieg al. Grunwaldzkiej, natomiast zakłada "przełożenie" torów tramwajowych po stronie dworca kolejowego, tak by nie przecinały one "wysepki" w poprzek, jak to jest obecnie. Tu też postulowano realizację budynku nad siecią tramwajową w formie "zawisu".

Najbardziej radykalna koncepcja zakłada wyburzenie całej "wysepki" oraz poprowadzenia ulicy oraz torowiska identycznie jak na całej długości al. Grunwaldzkiej (jezdnia - tramwaj - jezdnia). Ponadto wbrew wypracowanym przez mieszkańców na wcześniejszych warsztatach pomysłom lokowania nowej zabudowy wyłącznie po stronie Galerii Bałtyckiej, postuluje się budowę ogromnego budynku na betonowych słupach nad jezdnią w kierunku Oliwy i torami tramwajowymi. Betonowe monstrum burzące oś widokową al. Grunwaldzkiej, miałoby uzupełnić funkcje usługowe Galerii Bałtyckiej.

Najnowszy pomysł, którego autorami są planiści Biura Rozwoju Gdańska, sugeruje przeniesienie całego ruchu drogowego i tramwajowego (w układzie jezdnia - tramwaj - jezdnia) na stronę Galerii Bałtyckiej. Istniejąca jezdnia al. Grunwaldzkiej w stronę Śródmieścia zostałaby zamieniona w deptak. Ten pomysł pozwala także na zachowanie kilku budynków na samej "wysepce" oraz budowę nowych.

Żaden z przedstawionych pomysłów na obecnym etapie nie został uznany za jedyny możliwy do realizacji. Wszystkie koncepcje planiści przekażą Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, która będzie analizować je pod kątem racjonalności finansowej i ewentualnego znalezienie chętnego inwestora dla dokonania przeobrażeń "wysepki".

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

W moim odczuciu najciekawszy wariant to ten obejmujący stworzenie deptaka. Piesza promenada z pewnością ożywiłaby ten obszar Wrzeszcza i przyczyniłaby się do powstania nowych restauracji i kawiarni. Dodatkowo mieszkańcy zachodniej (od strony lasu) pierzei al. Grunwaldzkiej byliby odsunięci od uciążliwego ruchu samochodowego i tramwajowego. Cieszy mnie również odejście od proponowanych wcześniej koncepcji budowy, niszczących przestrzeń miejską, podziemnych tuneli dla pieszych pod al. Grunwaldzką.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design:

Uważam, że każdy pomysł przekształcenia "wysepki", który zakłada wyłączenie z niej funkcji mieszkaniowej jest dobry. Uciążliwość tramwaju i ruchu samochodowego jest tak duża, że automatycznie przesądza o stworzeniu tutaj budynków usługowo - handlowych z dodatkiem biur. Na pewno przy ewentualnym projektowaniu nowej zabudowy, trzeba wziąć szczególnie pod uwagę jej estetykę. Nie możemy sobie pozwolić na słabej jakości elementy elewacji czy betonowe ściany pozbawione okien. To mocno wyeksponowane miejsce i ważne emocjonalnie dla wrzeszczan - wymaga projektów niebanalnych, stanowiących wizytówkę miasta.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (185)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.