• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wrzeszczańską wyspę wypełnią kawiarnie i sklepy?

Krzysztof Koprowski
3 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
O przekształceniu tzw. wysepki we Wrzeszczu mówi się już od czasów powojennych. Do dzisiaj nie podjęto jednak żadnych konkretnych decyzji. O przekształceniu tzw. wysepki we Wrzeszczu mówi się już od czasów powojennych. Do dzisiaj nie podjęto jednak żadnych konkretnych decyzji.

Tzw. "wysepka" we Wrzeszczu ma szansę stać się nowym sercem miasta, pełnym kawiarni, usług i biur. Taką wizję roztaczają gdańscy planiści, choć sami nie mają konkretnego pomysłu jak tego dokonać.



Jedna z koncepcji przekształcenia wysepki sugeruje budowę obiektu zawieszonego nad jezdnią al. Grunwaldzkiej i torami tramwajowymi. Jedna z koncepcji przekształcenia wysepki sugeruje budowę obiektu zawieszonego nad jezdnią al. Grunwaldzkiej i torami tramwajowymi.
Przeprowadzone dotychczas warsztaty planistyczne dla mieszkańców wskazały aż sześć sposobów na przekształcenie tzw. "wysepki" we Wrzeszczu - terenu położonego pomiędzy jezdniami al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dyskusje na ten temat nie są niczym nowym, gdyż o jej likwidacji lub przebudowie mówi się od czasów powojennych.

Zgodnie pierwszym wariantem, najmniej inwazyjnym, zmianie uległaby tylko funkcja istniejącej zabudowy. Zamiast mieszkań, istniałyby biura oraz sklepy. Ponadto zasugerowano stworzenie rozwiązania znanego np. z Węzła Kliniczna - przejścia podziemnego wyłącznie pod torami tramwajowymi. Jezdnie al. Grunwaldzkiej oraz tory w tej koncepcji, zostałyby w tym samym miejscu.

Czy należy w najbliższych latach przebudować "wysepkę" we Wrzeszczu?

Kilka wariantów "umiarkowanych" przewiduje bez zmian przebieg al. Grunwaldzkiej, natomiast zakłada "przełożenie" torów tramwajowych po stronie dworca kolejowego, tak by nie przecinały one "wysepki" w poprzek, jak to jest obecnie. Tu też postulowano realizację budynku nad siecią tramwajową w formie "zawisu".

Najbardziej radykalna koncepcja zakłada wyburzenie całej "wysepki" oraz poprowadzenia ulicy oraz torowiska identycznie jak na całej długości al. Grunwaldzkiej (jezdnia - tramwaj - jezdnia). Ponadto wbrew wypracowanym przez mieszkańców na wcześniejszych warsztatach pomysłom lokowania nowej zabudowy wyłącznie po stronie Galerii Bałtyckiej, postuluje się budowę ogromnego budynku na betonowych słupach nad jezdnią w kierunku Oliwy i torami tramwajowymi. Betonowe monstrum burzące oś widokową al. Grunwaldzkiej, miałoby uzupełnić funkcje usługowe Galerii Bałtyckiej.

Najnowszy pomysł, którego autorami są planiści Biura Rozwoju Gdańska, sugeruje przeniesienie całego ruchu drogowego i tramwajowego (w układzie jezdnia - tramwaj - jezdnia) na stronę Galerii Bałtyckiej. Istniejąca jezdnia al. Grunwaldzkiej w stronę Śródmieścia zostałaby zamieniona w deptak. Ten pomysł pozwala także na zachowanie kilku budynków na samej "wysepce" oraz budowę nowych.

Żaden z przedstawionych pomysłów na obecnym etapie nie został uznany za jedyny możliwy do realizacji. Wszystkie koncepcje planiści przekażą Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, która będzie analizować je pod kątem racjonalności finansowej i ewentualnego znalezienie chętnego inwestora dla dokonania przeobrażeń "wysepki".

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

W moim odczuciu najciekawszy wariant to ten obejmujący stworzenie deptaka. Piesza promenada z pewnością ożywiłaby ten obszar Wrzeszcza i przyczyniłaby się do powstania nowych restauracji i kawiarni. Dodatkowo mieszkańcy zachodniej (od strony lasu) pierzei al. Grunwaldzkiej byliby odsunięci od uciążliwego ruchu samochodowego i tramwajowego. Cieszy mnie również odejście od proponowanych wcześniej koncepcji budowy, niszczących przestrzeń miejską, podziemnych tuneli dla pieszych pod al. Grunwaldzką.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design:

Uważam, że każdy pomysł przekształcenia "wysepki", który zakłada wyłączenie z niej funkcji mieszkaniowej jest dobry. Uciążliwość tramwaju i ruchu samochodowego jest tak duża, że automatycznie przesądza o stworzeniu tutaj budynków usługowo - handlowych z dodatkiem biur. Na pewno przy ewentualnym projektowaniu nowej zabudowy, trzeba wziąć szczególnie pod uwagę jej estetykę. Nie możemy sobie pozwolić na słabej jakości elementy elewacji czy betonowe ściany pozbawione okien. To mocno wyeksponowane miejsce i ważne emocjonalnie dla wrzeszczan - wymaga projektów niebanalnych, stanowiących wizytówkę miasta.

Opinie (185) 6 zablokowanych

  • galerie bandycka wyburzcie to bedzie szansa objechac bez korków (3)

    to ona genruje korki w tym miejscu.

    • 17 8

    • (2)

      hmm a ja głupi myślałem że przez tyle lat korki tam generowała ulica Słowackiego... Najwidoczniej człowiek uczy się przez całe życie

      • 4 5

      • korki generuje wzrost ruchu samochodów

        zwłaszcza generowany z osiedli poza miastem nie obsługiwanych transportem szynowym
        Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla Gdańska jest ważniejsza niż poszerzanie Słowackiego
        poszerzanie ulic tylko przesuwa korki a ich nie likwiduje

        • 9 0

      • dobra Pawel

        przestan.

        • 2 1

  • jeden idiotyzm za drugim

    Po pierwsze: nie podoba mi się ta ankietka, nie pasuje mi ządna odpowiedź. Uważam,z ę moznaby coś z tymz robić; my jesteśmy mozę przyzwyczajeni,a le dla ludzi z zewnątrz moze nieciekawie wyglądać taki syfik w centrum wrzeszcza; ale po pierwsze: tam faktyczniemieszkają ludzie, mzoę zapytajmy ich oz danie; po drugie co za idiotyzmy z przejściami, zabudowaniami czy deptakami, po co sztucznie zmieniać miasto? moimz daniem wystarczyłoby odnowienie budynków/ przerobienie na biura, jakąś część dać pod gastronomię, coś pod sklepiki, zasadzić drzewko i tyle. Nie ma sensu inwestować zbyt wiele w to miejsce; ot tyle, by zachęcić inwestorów, żeby sami je rozwijali. Zresztą w taki sposób moim zdaniem całe miasto powinno się rozwijać.

    • 10 2

  • Nowy deptak - od banku do banku chyba. (3)

    Tak, jak jest już wzdłuż Grunwaldzkiej na większości jej przebiegu przez Wrzeszcz.
    Po godzinie 17-tej pozostanie tylko deptanie na trasie starbucks-bałtycka mijając po drodze witryny zamkniętych banków. Tak mi się kojarzy ta najnowsza wizja Wrzeszcza.

    • 35 0

    • Zabrali nam nawet pączki (2)

      Stara pączkarnia to było miejsce kultowe - teraz to chyba punkt łowców kredyciarzy czy coś w ten deseń....

      • 3 1

      • Dokładnie. Kiedyś Wrzeszcz to był powiew wielkiego świata. A teraz? Bank, bankowi, bankiem pogania.

        • 2 0

      • Kto to jest "łowca kredyciarzy"?

        • 0 0

  • Najlepszym wariantem jest wyborzenie. (1)

    Poprawi to przepustowość głównej ulicy.

    • 9 14

    • logika

      jak ma poprawić przepustowość poszerzenie na krótkim odcinku skoro samochody będą musiały z powrotem zjechać na zwężającą się jezdnię...?

      • 5 0

  • (1)

    deptak bardzo fajny pomysł ;) ale tak jak kolega wyżej napisał we Wrzeszczu są same banki !!! ja rozumiem szeroki dostęp do klienta ale nie które filie mają nawet po dwa odziały we Wrzeszczu to już gruba przesada.

    • 11 0

    • Grunwaldzka-banki, Klonowa-banki w Galerii Banki

      • 3 0

  • Przejścia podziemne to jest to!

    Można szybciorem odpalić browca i jeszcze obsikać narożnik

    • 18 0

  • jasne!!! (1)

    Kawiarnie, a z obu stron grunwaldzka i tramwaj przez srodek, bedzie to bardzo romantyczne miejsce

    • 16 6

    • W W-wie ma Marszałkowskiej ruch o niebo większy

      A kawiarnie mają się całkiem dobrze

      • 6 0

  • Kawiarenki we Wrzeszczu były ale się zmyły -za Niemca było sporo a i po wojnie nie mało (3)

    A co w dzisiejszych czasach własciwie nazywamy kawiarniami? Sieciówki fast foodów czy inne tym podobne przybytki?Jak ktoś chce zobaczyć kawiarnie czy herbaciarnie to niech jedzie do Krakowa.U nas raczej wszystko zanika(newska dla przykladu).Multum banków i tętniące życiem centra handlowe oto wpółczesny Wrzeszcz...watpię aby dało się tu jeszcze coś zmienić...

    • 27 2

    • A od kiedy newska to kawiarnia albo herbaciarnia? To najnormalniej w świecie restauracja.

      • 4 3

    • tu się zgodzę

      np. w Sopocie jest mnóstwo przytulnych kawiarenek, których we Wrzeszczu brakuje (najbliższe mi znane są w Gdańsku Głównym), a szkoda, bo to są miejsca, które dodają "duszy" miastu

      • 6 1

    • wiem że Newska to była restauracja-chodziło mi o to że wszystko tego typu tu zanika

      swoja drogą można tam bylo wpaść tylko na kawę czy herbatę więc takie funkcje też pełniła...

      • 0 0

  • Uwaga. (3)

    Niech się ktoś z mieszkańców "wysepki" wypowie jakimi czynszami miasto stara się ich pozbyć z tych "ekskluzywnych apartamentów" w pobliżu torów tramwajowych , sześciu pasów ruchu, SKM-ki i pociągów dalekobieznych- piekło.

    • 23 1

    • (2)

      proszę bardzo: 2000 PLN -podwyżka o 100%.

      • 3 0

      • i dobrze (1)

        to miejsce strasz na kilometr! a Ty się cały czas wypowiadasz jako jedny na forum- to powiedz mi prosze cóż tam jest takiego cudownego, że tak strasznie nie chcesz się wynieść? Lokalizacja? Ładne mieszkania? Świeże powietrze? Ładne widoki? Miejsca posojowe? Tylko proszę bez frazesów_ bo ja tam mieszkam od zawsze! ja mieszkam przy grunwaldzkiej i od razu bym sie wyniósł jakby miasto mi cos zaproponowało.

        • 2 3

        • tu sie urodzilem

          i jestem patriota

          • 1 1

  • A mnie interesuje... (3)

    kto jest właścicielem budynków na "wysepce",może ktoś wie?

    • 13 0

    • oczywiście, że

      miasteczko Gdańsk.

      • 9 0

    • miasto

      • 6 0

    • właścicielem wszystkich budynków, z wyjątkiem drugiego - patrząc od strony Gdyni , jest miasto Gdańsk

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane