- 1 Lotnisko otoczone nielegalnymi parkingami? (256 opinii)
- 2 Ciężarówka zerwała trakcję tramwajową (80 opinii)
- 3 Rowerem wygodniej do Brzeźna (90 opinii)
- 4 Kaucja już nie odstrasza, ale sprawia kłopoty (245 opinii)
- 5 Kangury dla Chińczyków z wizytą w Gdańsku (9 opinii)
- 6 Nawet jego śmierć była wyjątkowa (50 opinii)
Wskaż urzędnikom kierunek zmian w transporcie na najbliższe lata
Gdańsk zamierza zaktualizować Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Dokument ten wpływa na organizację ruchu, decyduje o utworzeniu buspasów, przejść naziemnych oraz kreuje politykę parkingową. Choć poprzednia strategia z 2018 r. wyznaczała ambitne cele, urzędnicy zrealizowali ją dotąd w zaledwie jednej trzeciej.
- Gdańsk tworzy strategię, którą realizuje w niewielkim stopniu
- Mieszkańcy rezygnują z transportu zbiorowego i rowerów
- Polityczne decyzje wygrywają ze strategią długofalową
- Dwa dwugodzinne warsztaty z mieszkańcami
SUMP w swoich założeniach stawia na harmonijny rozwój wszystkich środków transportu ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji zbiorowej, transportu współdzielonego oraz ruchu pieszego i rowerowego.
SUMP z 2018 roku: Urzędnicy od komunikacji nie przyszli na spotkanie z mieszkańcami
Gdańsk tworzy strategię, którą realizuje w niewielkim stopniu
Gdańsk przyjął SUMP z perspektywą do 2030 r. w czerwcu 2018 r. Ewaluacja działań podjętych w latach 2018-2022 pokazuje jednak niską skuteczność wdrażania założeń: magistrat zrealizował ok. 33 proc. z 27 zaplanowanych zadań. Kolejne 55 proc. to działania o charakterze długofalowym, które wciąż pozostają w fazie wdrażania.
To właśnie zapisy SUMP wymuszają konkretne zmiany w polityce przestrzennej. Dotychczasowe wdrażanie planu zaowocowało m.in.:
- rozszerzeniem strefy uspokojonego ruchu (Tempo 30),
- wyznaczeniem nowych buspasów,
- uszczelnieniem Strefy Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście,
- ustanowieniem Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej,
- cyklicznymi audytami bezpieczeństwa ruchu wokół szkół.
Rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów
Mieszkańcy rezygnują z transportu zbiorowego i rowerów
Mimo podejmowanych wysiłków twarde dane sugerują, że działania te przynoszą... skutek odwrotny do zamierzonego. Badania ruchu z 2022 r. w porównaniu do roku 2016 ujawniły spadek udziału podróży rowerem oraz transportem zbiorowym. Większą popularność zyskały za to podróże piesze oraz przemieszczanie się samochodami osobowymi.
Polityczne decyzje wygrywają ze strategią długofalową
Dodatkowe kontrowersje wzbudza opublikowany niedawno projekt Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego do 2044 r. Polityczne decyzje o rezygnacji z szybkiego tramwaju na Trasie W-Z czy linii tramwajowej na Suchanino wyraźnie kłócą się z ideami zapisanymi w SUMP, co pogłębia rozdźwięk między oficjalną strategią a faktycznymi działaniami miasta.
Protest mieszkańców zamienił szybki tramwaj w drogę rowerową
Koniec marzeń o tramwaju na Suchanino
Dwa dwugodzinne warsztaty z mieszkańcami
Jaką formę powinien przybrać znowelizowany SUMP Gdańsk 2035, by skutecznie odpowiedzieć na zmieniającą się rzeczywistość? Na to pytanie odpowiedzą mieszkańcy podczas warsztatów organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku:
- 22 kwietnia 2026 r. (środa) o godz. 17 - filia Urzędu Miejskiego
przy ul. Długi Targ 39/40 (obok Dworu Artusa), sala 209, II piętro,
- 23 kwietnia 2026 r. (czwartek) o godz. 17 - Olivia Centre: budynek O4
przy Al. Grunwaldzkiej 472B, sala na parterze.
Podczas spotkań uczestnicy wskażą priorytety na następne lata w pięciu kluczowych obszarach: mobilności pieszej, ruchu rowerowym, transporcie zbiorowym, bezpieczeństwie drogowym i kształtowaniu przestrzeni publicznej.
Konsultacje są otwarte, potrwają każdorazowo ok. dwóch godzin i nie wymagają wcześniejszych zapisów. Aktualizacja dokumentu SUMP dofinansowana jest z programu Interreg Europe w ramach realizacji projektu Step Up.
SKM miała rozwiązać problemy Południa ponad pół wieku temu
Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
Miejsca
Opinie wybrane
-
2026-04-22 12:46
Oddajcie pieszymn chodniki, rowerzystom jezdnie. Proste jak drut!
Samochody nie powinny być najważniejsze. Drogi miejskie to nie są tory wyścigowe.
Gdzie jest miejsce zrobić pasy ruchu dla rowerów w jezdni jak nie ma to trudno ruch może być wspóldzielony ale po jezdni.
Ważne żeby nie zmuszać rowerzystów do jazdy po chodnikach jak robi to obecna włądza.- 5 10
-
2026-04-22 08:20
mysleli ze wystarczy dostawic znak nakazu jazdy rowerem po chodniku i bedzie git (8)
ludzie sie jednak połapali. ja tez juz z roweru zrezygnowałem. szkoda zdrowia i nerwow . samochodem jestem 15min. mam dwa pasy po 3.5m kazdy ponizej 80kmh nie schodze.
a rowerem too trasa przez wertrepy i jakies pudrowane chodniki bez ładu i składu.- 62 15
-
2026-04-22 10:43
ale o co chodzi??!
Metry zaliczone, statystyka miód malina, premia jest...
I tak ma być!- 8 0
-
2026-04-22 09:30
"mam dwa pasy po 3.5m kazdy ponizej 80kmh nie schodze"
Ja też. Średnia z dojazdu do pracy to 12km/h.- 6 1
-
2026-04-22 08:26
Komu wciskasz kit? Co to za wpis bez podania (5)
ulic którymi jeździsz.
- 3 10
-
2026-04-22 10:08
proszę bardzo Havla, armi krajowej, obwodnica, słowackiego na lotnisko! (4)
teraz kombinuj jak rowerem tam wiekszość trasy dojechać i ile ci to zajmie
- 14 0
-
2026-04-22 10:37
A ile Ci to zajmie w szczycie samochodem? (3)
Trasa na jakieś 1,5h.
- 3 6
-
2026-04-22 11:19
o 8 rano 21min o 16 powrót 22min (2)
1,5h? nie no nawet bezpodrednia linia 120 tyle nie jedzie.
- 8 1
-
2026-04-22 11:34
Oczywiście o 8 rano na lotnisko, a o 16 z lotniska? (1)
W drugą stronę, a tak jedzie 99% ludzi na tej trasie, nie przejedziesz w 21 minut samej AK.
- 5 5
-
2026-04-22 21:51
Przejedziesz. Ze szczęśliwej na Havla max 10 minut wliczając już korek.
- 3 0
-
2026-04-22 08:22
Prosta przyczyną przesiadania mieszkańców do samochodow (9)
Zapaść transportu zbiorowego na południu Gdańska i generalnie zapaść infrastruktury komunikacyjnej i transportowej na południu Gdańska, dynamiczny rozwój aglomeracji generujący dynamiczny przyrost mieszkańców i turystów i skrajnie nienadążający rozwój transportu zbiorowego i dróg. Wszystko.
- 176 6
-
2026-04-22 17:46
Żeby się zapaść, musiałby najpierw istnieć. On po prostu niegdy nie powstała, a cała infrastruktura na południu jest co najmniej dwadzieścia lat za potrzebami.
- 5 0
-
2026-04-22 10:15
(6)
Generalnie to komunikacja pada wszędzie, akurat na Południu nie jest najgorzej Takie Stogi na przykład:
- tramwaju nie ma, bo nasz najlepszy na świecie ratusz po to wyremontował torowisko, żeby następnie Most Siennicki doprowadzić do ruiny
- autobus 111 to jakiś żart, bo takie hołubce wyprawia przy Łąkowej/Toruńskiej, że powiedzieć żeGeneralnie to komunikacja pada wszędzie, akurat na Południu nie jest najgorzej Takie Stogi na przykład:
- tramwaju nie ma, bo nasz najlepszy na świecie ratusz po to wyremontował torowisko, żeby następnie Most Siennicki doprowadzić do ruiny
- autobus 111 to jakiś żart, bo takie hołubce wyprawia przy Łąkowej/Toruńskiej, że powiedzieć że to linia turystyczna - to jak nic nie powiedzieć
- 158 - prezy-dętka zapewniała jak to czuwa nad natłokiem ciężarówek w okolicy Trasy Sucharskiego. Czuwanie może jej wychodzi - uporządkowanie problemu już nie bardzo.- 15 3
-
2026-04-22 10:39
Na Stogi prowadzą dwie dwupasmowe drogi o podniesionym limicie prędkości. (5)
Czyli według raktywistów nie może być tam korków.
- 2 7
-
2026-04-22 21:53
Główny ruch tymi drogami to ruch do portów. Stuknij się w głowę swoimi rowerowymi bzdurami.
- 3 0
-
2026-04-22 17:55
(1)
Nie wiem jak to liczysz, bo cała dzielnica wisi na wąskim gardle przez działki.
- 1 2
-
2026-04-23 06:01
Co działki mają do tematu? Deweloper za dychę się odezwał.
- 1 0
-
2026-04-22 12:56
a rowerem jedyny dojazd po współdzielonym chodniczku
- 5 0
-
2026-04-22 10:55
I dobrze że prowadzą, bo gdyby ich nie było, to po rozwałce Mostu Siennickiego najlepszy na świecie ratusz musiałby chyba organizować most powietrzny.
- 11 2
-
2026-04-22 09:00
na południu Gdańska?
Ja mieszkam we Wrzeszczu (ale z dala od Grunwaldzkiej i SKM) to przykładowo do takiego OBC piechotą wychodzi niewiele dłużej niż tramwajem, śmiech na sali. Dlatego kiedy mogę idę piechotą albo jadę rowerem, a jak bardzo mi się spieszy albo muszę załatwić coś jeszcze to wybieram samochód. No, a mówimy o dwóch niby świetnie skomunikowanych i centralnych dzielnicach...
- 27 1
-
2026-04-22 08:17
kierunek rozwoju? proste (9)
zapraszamy autobusy i pociągi z gmin ościennych ale samochody nie. proponuję dla testu jeden tydzień albo chociaż dzień bez samochodó spoza miasta. jeden dzień na próbę bez przesądzania co będzie. po prostu żeby zrozumieć skalę zjawiska.
- 59 23
-
2026-04-22 11:39
i wtedy okaze sie ze wizyte u specjalisty na ktora czekasz rok i wzioles urlop na ten dzien wlasnie- odwolano
dodatkowo, ekipa remontowa, ta tansza, ktora znalazles w necie tez nie przyjedzie, zostanie ci ta drozsza opcja, itd
- 3 7
-
2026-04-22 10:41
prostotę mylisz z prostactwem
i takie skutki powodujesz...
- 4 6
-
2026-04-22 10:10
(6)
No to gminy ościenne zablokują przejazd naszym samochodom wtedy - bo dlaczego nie. Jak chcesz sobie sam zrobić blokadę Berlina 2.0 - to może po prostu zaspawaj drzwi do swojego garażu, a innym daj spokój.
- 5 5
-
2026-04-22 10:40
Przecież już blokują. (5)
Wiesz że prawo zabrania grodzenia dojścia do jezior? A teraz przejedź się na Kaszuby...
- 9 2
-
2026-04-22 10:56
(4)
Nie widzę związku z tematem.
- 1 6
-
2026-04-22 11:37
Nie widzisz blokowania przejazdu samochodem przez mieszkańców Kaszub? (3)
- 4 4
-
2026-04-22 11:52
(2)
Nie - nie widziałem żeby blokowali mi wyjazd z Gdańska, nie widziałem żeby mi blokowali wjazd do Kartuz, Kościerzyny czy Wejherowa.
- 4 2
-
2026-04-22 13:09
A ja widziałem żeby mi blokowali wjazd w jedyne miejsce które jest tam warte wizyty - nad jeziora. (1)
- 2 4
-
2026-04-23 06:05
Rozmowa jest o wjeździe do miast, a nie do jezior.
- 0 0
-
2026-04-22 08:13
Komunikacja miejska to fejk (13)
Niestety, choć od lat próbuję korzystać z autobusów, w Gdańsku nie ma to sensu. O ile tramwaje działają w miarę porządnie, o tyle wczoraj po 10 minutach czekania na autobus (trzeci przystanek na trasie!) zniechęciłem się i ruszyłem pieszo. I bardzo dobrze, bo autobus owszem przyjechał, ale wyprzedził mnie, gdy byłem w połowie drogi. Ostatecznie mój półgodzinny spacer wzdłuż Grunwaldzkiej mogłem zacząć od razu, a byłbym w domu szybciej.
- 88 7
-
2026-04-22 17:58
Tramwaje może i działają trochę lepiej, ale jeżdżą po tak okrężnych trasach że rowerem jest na ogół szybciej, o samochodzie nie wspominając.
- 1 0
-
2026-04-22 10:23
Tramwaje porzadnie to jestes najwyrazniej slepy i głuchy ciage spóznienia autobusów to norma ale one bus pasów niemaja
A tramwajowy złom ma awarie kilka razy dziennie !!jeden zepsuty blokuje 10innych!!
- 3 2
-
2026-04-22 09:10
spacer wzdłuż którego odcinka Grunwaldzkiej jest szybszy niż przejazd tramwajem?
Wczoraj w ciągu 15 minut dojechałem tramwajem nr 12 z przystanku "końcowego" przy 3 Maja do Jaśkowej Doliny w ciągu 17 minut. Inaczej mówiąc jechałem wzdłuż całej Alei Zwycięstwa i znacznej części Grunwaldzkiej w czasie, którego nie dałoby się przejść pieszo w czasie trzykrotnie dłuższym. Gdybym miał jechać dalej wzdłuż Grunwaldzkiej inaczej niż tramwajem, wybrałbym rower MEVO, zużywając do tego 1/6 tej energii, którą potrzebowałbym na spacer pieszy.
- 3 6
-
2026-04-22 09:04
Te tramwaje jeżdżą tak wolno (1)
Zdecydowanie szybciej juz choćby rowerem i nie trzeba czekać na przystankach
- 5 2
-
2026-04-22 09:31
Ale wybrałeś.
Od rowera w mieście szybszy jest tylko motocykl.
- 3 2
-
2026-04-22 08:44
tramwaj (7)
nie działa wcale lepiej , opóźnienia , awarie i najgorsze to bardzo długi czas przejazdu nigdy nie zachęca do przesiadki - wracając z Brzeźna na Morenę dojadę szybciej stojąc w korkach na trasie niż tramwaj - to nie jest normalne
- 8 2
-
2026-04-22 09:41
Głównie dlatego że tramwaj zamiast jechać z Brzeźna na Morenę, po drodze jedzie na Główny... (6)
Samochodem też by było dłużej gdybyś robił takie zygzaki.
- 10 1
-
2026-04-22 12:50
Dlatego właśnie samochody są najlepszym możliwym środkiem transportu. (3)
I należy infrastrukturę do tego dopasowywać.
- 5 5
-
2026-04-22 14:15
i najbardziej uciążliwym/kosztownym dla wszystkich innych
- 3 5
-
2026-04-22 13:10
Dlatego że bezpośredni tramwaj jest blokowany od lat przez samochodowych aktywistów? (1)
Ciekawa logika.
- 3 3
-
2026-04-22 23:02
Jakich znowu samochodowych aktywistów
Blokują głownie własciciele kamienic przy do studzienki którym skończą się dochody ze studentów.
- 2 0
-
2026-04-22 12:30
Tramwaj nr 3 (1)
Trójka przez Brzeźno powinna jeszcze dojeżdżać do Nowego Portu.
- 0 0
-
2026-04-22 14:37
W zamian za likwidację piątki i przy okazji podwajając częstotliwość trójki, jestem za.
- 0 0
-
2026-04-22 07:37
Chodniki dla pieszych z nakazem jazdy po nich rowerem to nasz skarb narodowy (7)
Wiecej ich, wiecej to na pewno bedzie wiecej chetnych do roweru i chodzenia pieszo. Nie ma chyba bardziej antyrowerowego duzego miasto w Polsce od Gdanska
- 44 32
-
2026-04-22 11:40
chodniki dla pieszych w polowie zawalone przez parkujace samochody, chociaz 1 kolem, ogrodki piwne, i wszystko co sie da
- 4 0
-
2026-04-22 08:25
Jest dużo do poprawy (4)
ale nie przesadzaj. Uważam, że dużo się poprawiło. Przy okazji każdej dużej inwestycji drogowej są oddawane ścieżki rowerowe (np. Adamowicza).
- 14 6
-
2026-04-22 10:36
ale kiedy to było
90% inwestycji rowerowej to dostawienie znaku nakazu jazdy po nim rowerem co wyklucza legalną jazdę jezdnią co znacznie spowalnia przejazd zmniejsza kofort i zwiększa niebezpieczeństwo przejazdu.
ale to rowerem trzeba jeździć żeby to zrozumieć, a nie tylko na niego patrzeć- 6 0
-
2026-04-22 08:31
zgadzam się (2)
jakieś wtopy żeby ponarzekać zawsze się znajdą, ale trzeba przyznać że z roku na rok infrastruktura rowerowa jest coraz większa i lepsza. Brakuje nam wciąż wiele do takiej np. Kopenhagi (byłem w szoku jak zobaczyłem jak sprawnie tam to wszystko działa), ale naprawdę nie jest źle.
- 11 5
-
2026-04-22 13:21
i pewnie z powodu tego szoku nie zastanowiło cie, dlaczego tak sprawnie działa...
Dlaczego Kopenhaga ma "przelotówki" 2x4, ile ma obwodnic, dlaczego są rozbudowywane do 2x3 i dlaczego z braku miejsca buduje się je na i pod morzem...
To tyle, aby wymienić najbardziej spektakularne działania. Co można o Kopenhadze powiedzieć, to daleko idąca konsekwencja i systematyczność w pragmatycznym rozwoju wszystkich (!!!) środków transportu w połączeniu z organizacją życia mieszkańców...- 2 0
-
2026-04-22 10:38
byleś w ogóle w Kopenhadze?
W Kopenhadze rowerem jezdzi się normalnie po jezdni. dlatego tam sie tak dobrze jezdzii rowerem.
co to ma wspólnego do naszych chodnikowych prowizorek?- 7 1
-
2026-04-22 08:17
Kraków i Wrocław gorszy.
Jeśli chodzi o rowery.
- 4 1
-
2026-04-22 07:51
Nie dziwią mnie te statystyki: (11)
Pieszo: pieszo przeważnie da się przejść możliwie krótką drogą z A do B. Co prawda miasto zabiera chodniki aby utworzyć na wydzielonych częściach ścieżki rowerowe, na dużych skrzyżowaniach światła są tak ustawione, że czekający na zielone powinni medal dostać. Ale,w porównaniu do innych możliwości, jeśli ktoś nie potrzebuje przemieścić się daleko,
Pieszo: pieszo przeważnie da się przejść możliwie krótką drogą z A do B. Co prawda miasto zabiera chodniki aby utworzyć na wydzielonych częściach ścieżki rowerowe, na dużych skrzyżowaniach światła są tak ustawione, że czekający na zielone powinni medal dostać. Ale,w porównaniu do innych możliwości, jeśli ktoś nie potrzebuje przemieścić się daleko, jest najmniej beznadziejnie.
Rower: Dużo w komentarzach tutaj napisano o ścieżkach zabierających chodnik, chodnikach z dopuszczoną jazdą. To dramat, w dodatku sugestia, że rower, gdy braknie infrastruktury ma jechać chodnikiem. Trzydzieści lat miasto wywalało rowery na chodnik aby nie robić pod górkę kierowcom, to teraz ma. W sumie to nie miasto ma. My mamy. Są pierwsze jaskółki: Armii Krajowej, Jana z Kolna, Wita Stwosza. To moim zdaniem dobra infrastruktura. A jak ktoś rowerem jadąc boi się ulicy, to nie wiem. Może jak już jedzie tym chodnikiem to nie przekracza 5 na godzinę? A szybciej to na ulicę. Rower ma mnóstwo zalet, ale infrastruktura powinna być tak budowana, żeby pieszy nie musiał się bać roweru.
Zbiorkom. Szanowni urzędnicy, miłośnicy sportów drużynowych, siatkówki w szczególności. Jeśli zbiorkomem jadę dużo dłużej, w dużo gorszych warunkach, ale za to sporo drożej niż samochodem to się nie dziwcie. Gdy mam problem ze skasowaniem biletu, na wszystko muszę mieć aplikację, gdy nie mogę biletów kartkowych na pociąg na zapas kupić, żeby mniej czasu spędzać na ich kupowaniu, to się nie dziwcie. Gdy chcę podjechać przystanek kolejką i dwa tramwajem to muszę muszę dwa bilety kupować, to się nie dziwcie. Jak autobus objeżdża dzielnicę dookoła, ale za to jeszcze postoi w korkach, tak, że pieszo jest szybciej to się nie dziwcie. Jak Gdańsk Śródmieście okazuje się nie być pomiędzy Gdańskiem Głównym a Orunią, to się nie dziwcie. Jak podnosicie ceny biletów a obniżacie ceny paliwa, to też się nie dziwcie.
Samochód: jedyny problem z samochodem to parkowanie. Jak długo jadę i nie parkuję czuję, że jestem proorytetem.- 86 8
-
2026-04-22 10:25
Gdansk ma najgorsza i najdrozsza komunikacje w Polsce ludzie zniej rezygnuja przez tramwajowy złom to chca do niej zmusic ludzi!
- 6 2
-
2026-04-22 10:24
Popieram
Od siebie dodam:
Rower: gdzie te trasy rowerowe na tzw. górny taras? Jak dojechać z Wrzeszcza na Matarnię? Z Oliwy do Osowy? O ile to drugie jakoś się da (Kościerską przez las, są też alternatywy), to przejazd rowerem z Wrzeszcza czy ronda de la Salle na Matarnię (lub odwrotnie) to jest dramat.
Zbiorkom: częstotliwość! JakOd siebie dodam:
Rower: gdzie te trasy rowerowe na tzw. górny taras? Jak dojechać z Wrzeszcza na Matarnię? Z Oliwy do Osowy? O ile to drugie jakoś się da (Kościerską przez las, są też alternatywy), to przejazd rowerem z Wrzeszcza czy ronda de la Salle na Matarnię (lub odwrotnie) to jest dramat.
Zbiorkom: częstotliwość! Jak z/do Osowy mam busa raz na godzinę a kolejkę raz na pół (tymczasowo, jak skończą remont to pewnie wróci do cyklu raz na godzinę przez większość dnia) to się nie ma co dziwić. Plus przesiadki i czas jazdy. I tak, często wychodzi drożej niż samochód!- 7 0
-
2026-04-22 09:01
"rower, gdy braknie infrastruktury ma jechać chodnikiem"
Dorosły nie ma prawa jechać rowerem po chodniku, chyba że jest odpowiednie oznaczenie.
- 5 3
-
2026-04-22 08:33
5 km/h rowerem? To się nie łapie jeszcze
równowagi, aby pojechać prosto. To jeszcze za mała prędkość.
- 2 5
-
2026-04-22 08:25
(2)
Widać że nie jeździsz samochodem. Ci skrzyżowanie czerwone światło a sama droga zwężona żeby raz na godzinę przejechał nią rowerzysta albo autobus. Chociaż pewnie jesteś przyzwyczajony do jazdy rowerem i nie widzisz czerwonych świateł.
Za to jak ja czasem pojadę rowerem to czuję, że jestem priorytetem. Parkuję tuż przy wejściu i nawetWidać że nie jeździsz samochodem. Ci skrzyżowanie czerwone światło a sama droga zwężona żeby raz na godzinę przejechał nią rowerzysta albo autobus. Chociaż pewnie jesteś przyzwyczajony do jazdy rowerem i nie widzisz czerwonych świateł.
Za to jak ja czasem pojadę rowerem to czuję, że jestem priorytetem. Parkuję tuż przy wejściu i nawet światła są ułożone pod moją prędkość, chociaż nie wiem po co skoro wszyscy rowerzyści jadą na czerwonym. W przeciwieństwie do kierowców nie muszę nawet ustępować pieszym bo przejścia są tylko sugerowane, bo urzędnicy "zapomnieli" o znakach pionowych. Na szczęście nigdy nie zapominają o tym, że zakazy wjazdu nie dotyczą rowerów.- 9 8
-
2026-04-22 10:08
Widać że jeździsz samochodem, chociaż nigdy się nie nauczyłeś jak się jeździ samochodem.
Przez całe miasto da się polecieć na zielonej fali - o ile jakiś pacan Cię nie wyprzedzi i nie zmusi do hamowania na światłach, bo w jego małym móżdżku jazda 3km/h poniżej limitu to zbrodnia.
- 1 8
-
2026-04-22 09:02
oj nie są
na Jana Pawła II rowerem stoję co światła razem z samochodami, chyba najsłynniejsza czerwona fala w Gdańsku...
- 5 1
-
2026-04-22 08:20
ciekawostka (3)
ścieżki rowerowe to jest de facto infrastruktura samochodowa. dlaczego? ano dlatego że służą one (ścieżki rowerowe) zabraniu rowerów z ulic (gdzie mają pełne prawo jeździć) dla wygody kierowców. i tak jak napisałeś: pieszy nie powinien się bać roweru ale i rowerzysta samochodu. to jest do zrobienia z korzyścią dla wszystkich, wystarszy skopiować rozwiązania mądrzejszych krajów
- 13 11
-
2026-04-22 09:16
rozwiązania z innych krajów warto adaptować a nawet niekiedy skopiować (2)
Jak na razie brakuje gotowości kopiowania prostego rozwiązania, które w Niderlandach nazywa się Fietstraat: ulica rowerowa - to znaczy ulica, na której "samochód jest gościem" a kierowca ma jechać tak, by rowerzyści nie musieli w jakimkolwiek stopniu przejmować się jego obecnością. Na dzisiejszym spotkaniu na pewno pojawi się wiele innych propozycji opartych o bogate doświadczenia wyniesione z uczestnictwa w wielu konferencjach krajowych i międzynarodowych.
- 5 7
-
2026-04-22 12:34
Tak to się na całym świecie robi
wszędzie są pasy ruchu dla rowerów na jezdni.
nawet tych 3pasmowych ! Od USA po Europe, Chiny, Japonie
to jest normlane tylko nie w Polsce. w polsce rowery wciska się na chodniki. To nienormalne- 1 1
-
2026-04-22 09:33
U nas już to jest. Nazywa się strefa ruchu i kierowcy traktują ją jak autostradę.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
