Fakty i opinie

Wspólny bilet dla Trójmiasta: 150 zł miesięcznie, 75 zł ulgowy

Najnowszy artukuł na ten temat

Wyrok ws. systemu Fala: wyniki przetargu do weryfikacji

Na wspólnym bilecie będzie można jeździć na terenie 14 gmin Obszaru Metropolitalnego.
Na wspólnym bilecie będzie można jeździć na terenie 14 gmin Obszaru Metropolitalnego. graf. Trojmiasto.pl

150 zł za bilet na SKM, PKM oraz komunikację miejską w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Wejherowie. Po wielu latach w całym Trójmieście w końcu ma zacząć działać wspólny bilet - być może od 1 lipca 2020 r. Decyzja w tej sprawie zapadnie prawdopodobnie w środę.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Czy skorzystasz z biletu za 150 zł na całe Trójmiasto i metropolię?

tak, ponieważ podróżuję między kilkoma miastami 48%
ja nie, ale znam wiele osób, którym ułatwi to podróże 30%
raczej nie, bo to i tak za drogo 11%
nie, zawsze wybiorę samochód 11%
zakończona Łącznie głosów: 6654
Zaznaczmy: to na razie propozycja, ale poważna. Z naszych informacji, potwierdzonych w kilku źródłach wynika, że popierają ją Gdynia, Sopot oraz samorządowe stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdynia Gdańsk Sopot.

Samorząd województwa się waha. Stanowiska Gdańska nie znamy.

Aktualizacja: kilka minut po publikacji naszego artykułu, prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz wyraziła się o inicjatywie pozytywnie:

- Mamy to Kochani! - napisała na swoim profilu FB.

Szczegóły propozycji zostaną zaprezentowane 12 lutego podczas spotkania członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG).

My przedstawiamy je już dziś.

Wspólny bilet: 150 zł miesięcznie



Wspólny bilet na wszystkie środki komunikacji miejskiej i kolejowej (SKM, PKM, Polregio) będzie obowiązywał w 14 gminach, wchodzących w skład Obszaru Metropolitalnego. Miesięczny bilet normalny będzie kosztował 150 zł, a ulgowy 75 zł. Gminy będą też solidarnie i proporcjonalnie ponosić koszty dopłat dla przewoźników.

- Wprowadzenie ujednoliconego biletu i - przede wszystkim - ujednoliconej taryfy to wydarzenie epokowe, które nie dzieli, a łączy i buduje prawdziwą metropolię. Bardzo się cieszę, że w sprawę zaangażowanych jest tyle podmiotów i nie ma podziałów na małe i duże Trójmiasto, wszyscy działamy wspólnie - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Koszty jeszcze nieznane, prawdopodobny termin: 1 lipca 2020 r.



Na razie nie wiadomo, ile poszczególne gminy miałby kosztować ten pomysł. Przypomnijmy, że szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu SKM, PKM i ZTM tylko w Gdańsku wynosi ok. 6,5-9,4 mln zł.

Rozszerzenie propozycji na całe Trójmiasto i ościenne gminy będzie z pewnością dużo droższe. Oficjalne stanowisko magistratów mamy poznać najpóźniej w środę.

Nie wiadomo także, kiedy taki bilet mógłby zacząć obowiązywać. Wymaga to nie tylko decyzji politycznej przedstawicieli zainteresowanych gmin, ale także zgód rad miasta lub rad gmin poszczególnych samorządów.

Obniżka ceny o 80 zł



Jeśli wspólny bilet za 150 zł wszedłby w życie, pod dużym znakiem zapytania stanie oferta Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. W tej samej cenie oferuje on obecnie bilety łączące ofertę komunikacji miejskiej z kolejową tylko na terenie Gdańska i Sopotu lub Gdyni i Sopotu.

Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi


Aby podróżować wszystkimi środkami transportu na terenie całego obszaru MZKZG obecnie trzeba zapłacić aż 230 zł miesięcznie. To o 80 zł więcej, niż propozycja nowego biletu.

Zmiana w stosunku do sytuacja z końcówki 2019 r.



Przypomnijmy: pod koniec 2019 r. Gdańsk poinformował, że w porozumieniu z samorządem województwa pomorskiego, wprowadzi wspólny bilet na komunikację wszystkimi środkami komunikacji zbiorowej - także na trasach SKM i PKM - na terenie całego miasta. Za taką możliwość pasażerowie zapłacą od kwietnia br. 99 zł miesięcznie.

Prezydenci Gdyni i Sopotu poczuli się wówczas dotknięci, że propozycję ogłoszono bez ich udziału i nie objęła ona ich miast.

Fala wciąż aktualna



Warto dodać, że opisana przez nas propozycja jest niezależna do trwających prac nad wdrożeniem wspólnego systemu sprzedaży biletu Fala. Obecnie trwa drugi przetarg na wykonawcę tego systemu. Otwarcie kopert z ofertami ma nastąpić z końcem marca.

Opinie (481) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Dodać pociągi Regio i PKS tak żeby ludzie dojeżdżający do Trójmiasta zostawili samochody. Do tego dopracowanie ilości przejazdów na liniach dla uczniów i pracujących i korki znikną. Pakowanie się samochodem do pracy dzień w dzień do pracy to najgorsze co może być. Wierzę, że kiedyś będą tacy ludzie na stołkach, którzy to zrozumieją. A krytykantom tego co dobre w zamyśle mówię NIE.

    • 0 0

  • Ok

    Super pomysł,czy to bilet imienny,? Podaj dlon,to sie chce wiecej...
    Raz żona do fryzjera,a mąż do pracy,albo maz na ryby,zona do pracy, a samochód w garażu...

    • 0 0

  • Ciekawa inicjatywa. (13)

    Mam nadzieję, że zostanie doprowadzona do końca, a władze Gdańska nie obiorą innej ścieżki.

    Ewentualne wyłamanie się prezydent Dulkiewicz z tej inicjatywy (o ile pamiętam Gdańsk miał często inne wizje na wspólny bilet) będzie błędem, który przekreśli jej karierę polityczną. (I mówię to jako osoba, która oddała na nią swój głos).

    Trójmiasto jest jednym organizmem, brak wspólnego biletu to absurd.

    • 151 65

    • Brak jednego głosu.

      Otrzeźwienie jednego leminga jak i jedna jaskółka wiosny nie czynią. Jest was całkiem sporo lemingusy :-D

      • 0 0

    • Gdańsk miał inne wizje? To raczej Szczurek zawsze stawał okoniem przez swoje kompleksy (6)

      i przy budowaniu metropolii (jego śmieszna NORDA) i przy innych sprawach.

      • 23 5

      • (5)

        Akurat nie w temacie komunikacji. To właśnie Gdańsk faktycznie miał inne wizje - np. szybki tramwaj na lotnisko (zamiast PKM) i problemy z biletem sieciowym (stąd oferta MZKZG).
        A metropolia to nie dyktat stolicy regionu kosztem całej reszty - szczególnie, że Gdańsk to nie Kraków i nie stanowi w tej metropolii większości (cała metropolia to ok. 1100 tys. mieszkańców).
        A skoro do "śmiesznej" NORDY należy północna część województwa, to może to dowód na fakt, że potrzeby tej części są ignorowane?

        • 10 9

        • Jakie problemy z biletem sieciowym? (4)

          Ty korzystasz w ogóle z komunikacji? Gdańsk to nie Kraków ale jest największym miastem aglomeracji, zdecydowanie większym od każdego innego. Jest jego gospodarczą, społeczną i naukową lokomotywą.

          • 11 5

          • (3)

            Tak, korzystam - w Gdańsku, Gdyni plus SKM/PKM na dokładkę. Za to Ty najwyraźniej nie korzystasz z gdyńskiej.
            Sieci komunikacyjne ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia są podobne wielkością - ba, niegdyś gdyńska była większa (nie wiem jak wygląda to obecnie); i nie ma coś się z tego powodu obruszać, bo to fakt.
            Gdańsk jest stolicą metropolii, ale pod względem ilości mieszkańców nie stanowi nawet większości - to zupełnie inna sytuacja niż w przypadku Krakowa czy Łodzi. Stąd ignorowanie potrzeb Gdyni, tzw. Małego Trójmiasta czy ogólniej regionu jest na dłuższą metę krótkowzroczne.

            • 6 8

            • Każdy, kto pisze nie o liczbie, a o ilości mieszkańców, jest i**ota. (2)

              • 3 5

              • I to się nazywa rzeczowa polemika.

                • 0 1

              • Tu ortokommando miało rację

                Szkoda, że sam nie potrafi odmienić ostatniego słowa własnej wypowiedzi...

                • 0 1

    • 3miasto? (2)

      To wymysł warsxawki. To zawsze odrębne byty. Kulturowo, obyczajowo, mentalnie

      • 8 21

      • idz stad macicielu

        • 6 0

      • Za to stawianie wszędzie płotów, to raczej wymysł przybyszy ze wsi...

        ... którzy czuli się w miescie zagubieni i na gwałt potrzebowali "oznaczyć" teren. Stąd się wzięły wszystkie animozje na tle dzielnicowym, dawniej osiedlowym.

        Stąd też ta cała "nienawiść" między kibicami klubów.

        Ograniczony umysł potrzebuje granic, zdrowy nie.

        • 16 4

    • Gdyby nie Gdańsk to by tego w ogóle nie było

      • 5 7

    • Bardzo cieszę się, że Prezydent Dulkiewicz wypowiedziała się pozytywnie o inicjatywie.

      • 18 2

  • Oferta nie warta funta kłaków z mojego kota.

    !50 zł wydaję miesięcznie na dojazdy własnym samochodem do pracy. Mogę zapalić papierosa, nie muszę wdychać oparów potu brudasów którzy dumnie eksponują pachy zarośnięte kłakami z narostem brudu. Nie muszę wysłuchiwać plotek z całego miasta. Własne auto, to same zalety.

    • 0 0

  • Tylko poddaje to w wątpliwość sens istnienia Metropolitalnego Związku...... (2)

    Instytucja, którą istnieje 13 lat nie zrobiła dużo dla integracji, nie mówiąc już o rozwoju komunikacji miejskiej, a poszły na nią dziesiątki milionów złotych i dalej będą szły.

    • 11 1

    • Jak nie zrobiła

      A diety? A etaty? A konferencje?

      • 0 0

    • Podaje w wątpliwość.

      • 0 1

  • Same trójmiasto mogłoby taniej

    Mogliby zrobić też drugą, tańszą opcję na same trójmiasto, Gdańsk Gdynia Sopot, bez Pruszcza i Wejherowa, tak za stówkę. Myślę że więcej osób by skorzystało

    • 1 0

  • (17)

    Gdynia nie chce mieć nic wspólnego z Gdańskiem.
    Nie dla wspólnego biletu!

    • 28 406

    • Nie dla Ciebie chyba :)

      • 1 0

    • Mów za siebie

      • 2 0

    • Nie wierzę

      Tytojednakdebiljesteś

      • 3 0

    • co jest dobre w gdyni?? bilet do gdanska (1)

      • 13 17

      • Co jest dobre w Gdańsku? Widok na Gdynię.

        • 10 10

    • Gdynia chce mieć wspólny interes z Gdańskiem (2)

      Nie rozumiem tych głupich animozji. Stanowimy jeden organizm, fajnie zorganizowany. Po co budować mury? Te nacjonalistyczne hasła o ostrych podziałach powinny być karane

      • 52 1

      • nie ma zadnych animozji, to kilku gimbazopodobnych probuje na forum wykreowac sztucznie zjawisko

        • 8 2

      • Nie ma żadnych podziałów, moja rodzina żyje tu od pokoleń, urodziłem się tu i największe "podziały" tworzą

        ci co tu nie tak dawno zamieszkali...

        • 15 2

    • zjeżdzaj do Twojego bialegostoku

      • 5 4

    • Zamknij twarz (1)

      Ty nie jesteś cała Gdynia

      • 44 0

      • to pisior, dlatego szczuje, taka jest moja opinia

        • 13 6

    • Mosz tukej kilofik i sie ci*lnij w łeb.

      • 2 0

    • szczurek to ty napisałeś?

      • 8 3

    • Nie karmić trolla.

      • 11 3

    • I trafił się GAmoń

      • 22 2

    • A my

      My z tobą też nie.

      • 22 1

    • Panie Wojtku

      Proszę się napić meliski

      • 40 3

  • Bardzo dobry pomysł.

    • 0 0

  • anka (3)

    dogadajcie się jak najszybciej,taki bilet jest bardzo potrzebny ,,do chwili obecnej nie ma bezposredniego połączenia autobusem Gdańsk -Gdynia ,tylko SKM,a byl przeciez autobus 101 iwtedy dało radę,żeby nie bylo to tylko czcze gadanie.

    • 6 1

    • (2)

      bus 101 powinien wrócić
      niezależnie czy będzie wycinek wspólnej taryfy
      czy dalej będzie rozbicie dzielnicowe

      • 3 0

      • A po co? (1)

        Byle korek i rozkład staje się teorią nie do zmiany przez jakieś 3 godziny...

        • 0 0

        • spokojna twoja rozczchrana, towarzyszu

          cywilizowany rozkład kounikacji miejskiej to nie odjazdy o zapisanych godzinach
          jak pociąg na peronie w Mławie
          tylko częstotliwość (np. bus co 10') jak na przystanku busa w Londynie

          w razie obsuwy wznawia się takt, a nie odbębnia rozkład
          (dokładnie tak jak z braniem leków psychiatrycznych)

          • 0 0

  • To jeszcze tylko bilety godzinne i bedzie super! Brawo!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.