• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty. Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty.

To już pewne - bilet metropolitalny na całą aglomerację w cenie 150 zł nie pojawi się w ofercie 1 stycznia 2021 r. Jego wprowadzenie zostało odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w MZKZG spowodowany pandemią koronawirusa. Gminy te nie są w stanie w obecnej sytuacji ekonomicznej wyłożyć niezbędnej kwoty dofinansowania.



Jak oceniasz decyzje samorządów dot. biletu za 150 zł?

Ostatni raz na temat jednego wspólnego biletu metropolitalnego, 30-dniowego w cenie 150 zł, pozwalającego na nieograniczoną liczbę przejazdów wszystkimi pojazdami komunikacji miejskiej na obszarze gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej oraz pociągami SKM i PolRegio (w tym po szlaku PKM) pisaliśmy w sierpniu br.

Wówczas mimo opóźnienia we wdrożeniu nowej oferty (pierwotnie bilet miał być wprowadzony 1 lipca br.) brano pod uwagę przesunięcie harmonogramu startu na 1 stycznia 2021 r. Dzisiaj wiadomo już, że termin ten jest całkowicie nierealny.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów. Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów.

Trudna sytuacja ekonomiczna ze względu na koronawirusa



- Z powodu pandemii koronawirusa nasze gminy znalazły się w trudniej sytuacji. Budżety na komunikację miejską zostały mocno ograniczone - mówił na ostatnim posiedzeniu zgromadzenia MZKZG przewodniczący Zarządu Związku Kamil Bujak. - Rekomenduję, by wariant za 150 zł odłożyć w czasie i wprowadzić wariant podstawowy w przyszłym roku.
Przez wariant podstawowy należy rozumieć dotychczasową ofertę, w tym 30-dniowych biletów komunalno-kolejowych:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on miał zostać przekształcony w bilet za 150 zł).

Jak wynika z najnowszych wyliczeń MZKZG na 2021 r., wprowadzenie nowej oferty dla wszystkich gmin w MZKZG to ok. 13 mln 656 tys. zł, podczas gdy pozostanie przy dotychczasowej ofercie to koszt ok. 5 mln 268 tys. zł.

W przypadku Trójmiasta planowane koszty w 2021 r. wynoszą:
  • Gdańsk: ok. 6 mln 804 tys. zł z nową ofertą oraz ok. 2 mln 629 tys. zł z obecną ofertą,
  • Gdynia: odpowiednio ok. 3 mln 644 tys. zł oraz 1 mln 409 tys. zł,
  • Sopot: odpowiednio ok. 375 tys. zł oraz 144 tys. zł.

Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy). Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy).

Rosnące koszty komunikacji miejskiej niezależnie od oferty



Warto zauważyć, że nawet pozostanie przy obecnej ofercie także generuje w ujęciu całościowym wzrost składek odprowadzonych do Związku - z ok. 5 mln 201 tys. zł dla wszystkich gmin w 2020 r. do 5 mln 268 tys. zł w 2021 r.

Jednocześnie budżety samorządów w zakresie komunikacji miejskiej coraz mocniej drenują restrykcje związane z pandemią koronawirusa, a tym samym obowiązek uruchomienia dodatkowych kursów, tzw. bisowych przy jednoczesnym spadku liczby sprzedawanych biletów.

- Mieliśmy spotkanie wiceprezydentów największych miast. Budżet jest w stanie opłakanym. Mamy problem, by go "spiąć". Jako Sopot jesteśmy przygotowani na ewentualne wprowadzenie biletu za 150 zł, ale nie jesteśmy samotną wyspą. Jesteśmy uzależnieni od innych samorządów. Mieszkańcy oczekują tego biletu i musimy go wprowadzić w nieodległym czasie - komentował na posiedzeniu Związku Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Jedynym ratunkiem dla nowego biletu ustawa metropolitalna?



Samorządowcy obecnie wyczekują z nadzieją ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która może oznaczać dla całego Pomorza dodatkowy zastrzyk finansowy ok. 200 mln zł.

Powstaje sejmowy zespół, który zajmie się ustawą metropolitalną

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (184) 7 zablokowanych

  • Jeden prezydent i trzech zastępców

    Jedna administracja dla trójmiasta a nie dwory Szczurka, Karnowskiego i królowej Rydwanowej.

    • 16 1

  • Mała Sycylia w całej krasie. Niedasie!

    • 12 3

  • Nigdy (1)

    Biletu w tej formie za 150 zł nigdy nie będzie!!!
    Im to się zupełnie nie opłaca,teraz są tak drogie bilety a jest niski wpływ

    • 11 1

    • Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że jest niski wpływ bo są drogie bilety i jak się jedzie w jedno.miejsce w dwie czy trzy osobybto taniej wychodzi taksę zamówić?

      • 3 0

  • Ja tylko przypomnę (1)

    że Pani prezydent odtrąbiła już sukces, że "kochani i kochane", że "mamy to", a oczywiście okazało się, że g... mamy - tylko miłe pozdrowionka i smacznej kawusi. Same zapowiedzi, że "już kończymy przygotowywanie dokumentacji pozwalającej na ogłoszenie przetargu na wykonanie projektu". Mevo - stop, Fala - stop, Tristar nie działa, wspólnego biletu nie ma...

    • 18 1

    • Mamy wspolny bilet na autobusy tramwaje i pociagi w Gdańsku

      Gdańsk sam nie będzie płacić za Szczurka i Karnowskiego

      • 0 0

  • E-recepta, elektroniczny PIT , e-obywatel i inne (1)

    Narzekacie na PiS a oni w skali całego kraju doprowadzili do realizacji większe projekty niż to co obiecało 20 lat temu PO na Wybrzeżu. Głosujcie dalej na tą Koalicję PO to będzie tak jak z rowerem miejskim.
    Trojmiasto nie jest już drugą liga a raczej ligą okręgowa. Pojedzie do Kielc czy Radomia i zobaczcie jak wyglada zarządzanie miastem i transportem.

    • 21 3

    • Trójmiasto

      Żyje ciągle w przekonaniu że jest najlepsze najlepiej zarządzane,najbogatsze z najczystszym powietrzem w Polsce achy i ochy.
      Prawda jest z gola odmienna. W Gdyni narzekają na władze i brak rozwoju, pył i brudne elewacje. Sopot bajzel na ulicy MonteCasino nie wiadomo skąd są te ceny mieszkań to nie Monaco. Czujnik powietrza umieszczony jak najbliżej pasa nadmorskiego powietrze zawsze czyste. Polecam przesunąć go do centrum. Gdańsk Rydwan drogi jak na prowincji Ukrainy rozwalone torowiska tramwajowe itd.

      • 4 0

  • To że dopłacamy do moich współmieszkańców gminy Gdańsk to rozumiem i popieram, ale czemu mam finansować (1)

    komunikację dla mieszkańców Gdyni?

    Wiadomo, że masowo przyjeżdżają do Gdańska - praca.
    Bez urazy, ale mówimy i o moich pieniądzach.

    Ponadto wielu wybrało życie na prowincji i teraz mamy im dopłacać do biletów?

    • 4 11

    • chcesz mieć robotnika, chcesz żeby się kręciło?

      to za to zapłać...
      Czas taniej siły roboczej z PGR się już skończył, wtedy kiedy ludzie dostali paszporty i otrząsnęli z szoku. Potem przyszła Unia i jeszcze bardzie to uprościła. Zauważ te zmiany.

      • 1 1

  • Metroustawa to skok na kasę. Nie ogarneli tematu nawet gdy Lolopindolo był min. infra i skm było do przejęcia przez marszałka

    • 8 0

  • Nowy bilet niczym moda na sukces

    Odcinek 6573 a akcja stoi w miejscu.
    Te wszystkie ztm są jedynie dla posad, a nie zbudowania nowoczesnej komunikacji.

    • 14 0

  • Obiecanki cacanki

    A głupiemu radość.

    • 9 0

  • (2)

    Przez następne 5 lat samorządowcy będą płakać bo COVID i Kaczyński. Na nic nie będzie pieniędzy bo COVID i Kaczyński. No chyba, że na LGBT i urzędników bo na nich zawsze znajdą środki. Oczywiście z kolejnej podwyżki opłat miejskich.

    • 19 1

    • Lecz się (1)

      • 0 5

      • Sam się lecz

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane