• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny plan dla Targu Siennego i Rakowego

Michał Stąporek
30 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki podpisanemu we wtorek porozumieniu, w Gdańsku będzie mogło ruszyć imponujące przedsięwzięcie urbanistyczno-deweloperskie zmieniające charakter ponad 6 ha terenów, tuż obok Głównego Miasta. Dzięki podpisanemu we wtorek porozumieniu, w Gdańsku będzie mogło ruszyć imponujące przedsięwzięcie urbanistyczno-deweloperskie zmieniające charakter ponad 6 ha terenów, tuż obok Głównego Miasta.

Nowa stacja SKM i komercyjna zabudowa Targu Rakowego i Siennego to spodziewane efekty podpisanego we wtorek porozumienia, które kończy wieloletnie spory o zagospodarowanie terenu tuż przy historycznym śródmieściu Gdańska.



Biblioteka Wojewódzka będzie obok budynku dyrekcji poczty oraz należącej do sióstr elżbietanek kamienicy które ze względu na ochronę konserwatorską nie znikną z Targu Rakowego. Biblioteka Wojewódzka będzie obok budynku dyrekcji poczty oraz należącej do sióstr elżbietanek kamienicy które ze względu na ochronę konserwatorską nie znikną z Targu Rakowego.
- Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść - tłumaczył marszałek województwa Jan Kozłowski długość sporów o przyszłość kwartału ograniczonego Huciskiem, Wałami Jagiellońskimi, Okopową, Armii Krajowej i 3 Maja zobacz na mapie Gdańska.

Po kilku latach ich prowadzenia doszło wreszcie do porozumienia, w które zaangażowały się rząd (Ministerstwo Infrastruktury), samorządy (Gdańsk i Województwo Pomorskie) i trzy spółki z grupy PKP (PKP SA, Polskie Linie Kolejowe i SKM).

Co uzgodniono? Targ Rakowy i Sienny zostaną zabudowane przez firmę deweloperską, która zostanie wyłoniona w konkursie. Dzięki przykryciu betonową płytą torów kolejowych na odcinku od Huciska do al. Armii Krajowej, obszar pod zabudowę zwiększy się z 27 do 47 tys. m kw. Przedłużona zostanie linia kolejowa SKM od dworca PKP Gdańsk Główny do nowego przystanku, który powstanie pod wiaduktem wzdłuż al. Armii Krajowej. Na wiadukcie powstanie węzeł komunikacyjny integrujący komunikację miejską i kolejową.

Kluczowym elementem porozumienia była zgoda PKP na przykrycie biegnących w wykopie torów kolejowych betonową płytą, która pozwoli na zabudowę tego obszaru. Dzięki temu na całym terenie będzie mogło powstać ponad 190 tys. m kw. powierzchni zabudowy. Bez współpracy z PKP ta liczba byłaby o 40 proc. mniejsza.

Targ Sienny i Rakowy zmienią się nie do poznania. Zniknie cała tymczasowa zabudowa i parking, najprawdopodobniej także należąca do miasta kamienica, w której mieszka 12 rodzin a także Gildia. Z dzisiejszej zabudowy pozostaną na pewno budynki biblioteki wojewódzkiej i miejskiej, poczty oraz kamienica należąca do sióstr Elżbietanek. Zmiany nie dotkną tez skweru na skrzyżowaniu Huciska i Wałów Jagiellońskich.

Charakter zabudowy określony jest w obowiązującym od pięciu lat planie zagospodarowania przestrzennego. Będzie tu mogło powstać m.in. 30 tys. m kw. mieszkań i obiekt handlowy do 20 tys. m kw. (podobny w wielkości do Madisona). Do tego minimum 2 tys. miejsc parkingowych.

Wysokość budynków wzdłuż Wałów Jagiellońskich i Okopowej nie będzie mogła przekroczyć od 12 do 28 m - niżej przy parku, wyżej na wysokości budynku NBP. Pierzeja przy ul. 3 Maja będzie rosła w drugą stronę: przy obecnej Gildii budynki nie będą mogły przekroczyć 22, zaś przy bibliotece wojewódzkiej 29 m. Najwyższy budynek będzie mógł stanąć przy dyrekcji poczty, ale nie będzie on mógł przekroczyć 35 m.

O szczegółach zabudowy zadecyduje deweloper, który zostanie wyłoniony w konkursie. Jego start zapowiedziano na październik br.

Podpisane porozumienie jest pierwszym krokiem w stronę budowy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście, o budowie którego mówi się od lat 70. Jego powstanie będzie korzystne dla wszystkich: zarówno gdańszczan z Chełmu i Stogów, którzy zyskają dogodniejsze połączenie z kolejką, jak i turystów, którzy z przystanku Śródmieście wyjdą wprost na Trakt Królewski.

Przystanek powstanie na wysokości dzisiejszej Gildii, pod i po obu stronach wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, tak aby był dostępny zarówno od strony Biskupiej Górki, Urzędu Wojewódzkiego i Głównego Miasta.

Budowa przystanku i dodatkowego fragmentu linii kolejowej będzie kosztować 70 mln zł. Połowa tej kwoty będzie pochodzić z rządowo-unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, pozostałą część wyłożą po połowie Gdańsk i samorząd Województwa Pomorskiego.

Zaangażowanie Gdańska w ten projekt zaowocuje jeszcze czymś innym: wykładając 2 mln zł na opracowanie dokumentacji technicznej nowej stacji i linii, miasto stanie się współudziałowcem SKM.

Inwestycje na Targu Siennym i Rakowym mają się zakończyć w latach 2015-16.

Opinie (107) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Szkoda... Mogli by się sprężyc i zrobić przed euro ;D a nie po ;D aczkolwiek lepiej może nie uda im się stadion wybudować :D

    • 0 0

    • nie zbuduja

      znajac popaprancow wszystkich tych stron to nic nie zbuduja szybko-beda budowac jak w gdyni estakade kwiatowego ha ha mzoe do 2040 bedzie nowy przystanek, ale trzeba miec nadzieje ze bedzie ze bedzie wierzymy ze bedzie...

      • 0 0

    • I TAK SIĘ NIE JDA

      • 0 0

  • Doskonaly pomysl (1)

    Brawo. Doskonaly pomysl. dzieki przykryciu lini kolejowej bedzie wiecej miejsca na zabudowe, co ozywi ta czesc miasta.

    • 0 1

    • popieram

      fajosko :)

      • 0 1

  • super (3)

    Mi się najbardziej podoba ograniczenie wysokości zabudowy i zapowiedź powstania minimum 2000 miejsc parkingowych - właśnie parkingu w tym miejscu brakuje najbardziej!

    • 0 0

    • (1)

      tylko ze 35 m wysokosci to jest 10-pietrowy wiezowiec

      • 0 0

      • i co z tego?? to i tak wysoko!!

        to nie tam mają powstawać wieżowce tylko na Młodym Mieście - idealnym terenie do tego typu inwestycji, Targ Sienny i Rakowy graniczą z najcenniejszą częścią gdańskiej starówki i nie mogą w nią ingerować, a wysokościowce bezpowrotnie by ją oszpeciły, wreszcie jakieś rozsądne działania gdańskich urzędasów

        • 0 0

    • Następna kupka kilku wysokościowców a dół jak był przy NOT tak nadal pozostanie. Panie Kwiatkowski, czas odejść!

      • 0 0

  • 2000 miejsc parkingowych? (3)

    • 1 0

    • bez sensu...

      • 0 0

    • za dużo

      Za dużo miejsc, to nie będą w cenie. A i straż miejska straci na mandatach za parkowianie byle gdzie. Kto na to pozwala?

      • 0 0

    • będzie w sam raz!

      1. mieszkańcy
      2. pracownicy
      3. klienci usług, które tam powstaną
      4. petenci UM
      5. turyści
      6. być może parking P R...

      • 0 0

  • i tak gdansk jest mega brzydki..:) (6)

    • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • sam jesteś brzydki (1)

      • 0 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • a co z proj., (2)

    o którym tak Adamowicz tak piał z zachwytu ok.6 lat temu, czyli inwestorem wielkiego kompleksu gdzie dworzec Śródmieście to tylko 20% całości a większościowym udziałowcem miał byc ING Real Estate??

    • 0 0

    • odp

      Ten projekt upadł min. dlatego że naruszał ustalenia zabudowy Targu Siennego w sposób rażący.Chcieli tam postawić wysokościowce równoległe do Wałów Jagiellońskich ze szkła etc.na to nie mógł w żaden sposób zgodzić się konserwator wszechmogący. zatem ING postanowiło poszukać innego miejsca i znaleźli...Sopot.

      • 0 0

    • powodem upadku tamtego projektu byl przede wszystkim brak porozumienia z PKP. teraz niby wszystko gra ale uwierze jak zobacze ruch na budowie:)

      • 0 0

  • Adamowicz gadał (1)

    i na tym się skończyło.

    Teraz też gada, ale co z trgo gadania wyjdzie to się przekonamy za czas jakiś.

    A tak w ogole to 2015-16 brzmi dla mnie jak jakaś bajka.....w 8 lat to miasto mozna postawić.

    • 0 0

    • 8 lat

      właśnie na tym to polega!!! będzie 7 lat gadania, procedur, konkursów, przetargów i innych bzdur, a na końcu postawią to w rok...
      A oczywiście na trojmiasto.pl będzie co pół roku news w stylu "coraz bliżej zabudowy Targu Siennego" tak jak teraz piszą artykuły o Baltic Arenie :P

      • 0 0

  • super (7)

    a pomysł z przykryciem torów to czad. przez te tory, to miejsce jest bardzo szpetne. powodzenia, ale....NAJPIERW BALTIC ARENA!!!
    Dla Gdańszczan i Lechii oczywiście.

    • 0 0

    • buhahah jesli lechia tam ma grac to mi kaktus wyrosnie :D (2)

      • 0 0

      • lechia tam ma grac

        będą mieli razem z kibicami co rozwalać. Już znajoma sprzedaje mieszkanie w pobliżu, ponieważ za parę lat to nikt tam nic nie kupi:)

        • 0 0

      • nie obrażaj kaktusa.;

        • 0 0

    • Lechia? (1)

      Czy są już ustalenia na najbliższy sezon, które mecze i za ile Lechia wygrywa i przegrywa?

      • 0 0

      • HAHAHA to wam ...już handel nie idzie??

        szukacie nowego rynku w Danzig?? nikt z wami w układy wchodził nie bedzie, czeka was los Vikinga gdynia hehehehehhe

        • 0 0

    • niech gra tam lechia, doskonale!!

      w okolicy same terenu przemysłowe, wiec nic cennego (poza stadionem bałtyckim który juz bedzie ich) nie rozwalą, wrzeszcz wreszcie bedzie mógł odetchnąć ;)

      • 0 0

    • TYLKO I WYłACZNIE UKOCHANA BALTIC ARENA - POTEM JEDYNIE JUż SPłACANIE DłUGóW I KONIEC MARZEń

      • 0 0

  • (3)

    Skoro tyle miejsca dojdzie, to może lepiej pomyśleć nad przebudową węzła drogowego tak, aby na wlocie głównie od Warszawy, ale i z innych kierunków nie tworzyły się korki?

    • 0 0

    • korki nie będą się tworzyć po wybudowaniu trasy sucharrskiego, która ma już zapewnione środki więc sspoko loko (2)

      • 0 0

      • raczej obwodnicy południowej, ona ma większe znaczenie dla przekierowania tranzytu

        • 0 0

      • obawiam się, że obwodnica może nie wystarczyć...

        A co z mieszkańcami jadącymi do centrum do pracy? To właśnie w godzinach rannych i popołudniowych korki są największe, czyli wtedy gdy ludzie jadą do i wracają z pracy. Na obwodnicę pójdzie przede wszystkim ruch tranzytowy..

        • 0 0

  • Pomysł - rewelacja.. aczkolwiek trącący myszką bo STARY i żle że tak (3)

    późno... ME wkrótce i ewentualni goście ( jeśli sie te ME odbędą.... )będą oglądać jedynie wielki plac budowy.
    A propo`s tunelu - czemu nie przykryć torów jeszcze dalej ? - aż do wiaduktu ( wylot drogowy do Pruszcza i na Chełm ) - tunele są w modzie - przebywam na Zachodzie i obserwuje jak tam sie to odbywa... ponadto wyciszenie hałasu od pociągów by było... i jeszcze więcej miejsca na zabudowe... same plusy ! warto to przemyśleć - kasa napewno sie znajdzie. :)

    • 0 0

    • czemu nie przykryć torów jeszcze dalej ? (...) - tunele są w modzie

      ale jesteśmy w Polsce...

      • 0 0

    • A czemu nie zamieniać powoli (1)

      całej SKMki na metro. Robić rozjazdy - tam gdzie trzeba pod ziemią - i zrobić sieć w kilku miejscach Gdańska/trójmiasta. Szybki szkielet a reszta tramwaje i gitara.

      • 0 0

      • i trajtki

        nie zapominaj o nas zza miedzy :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane