Fakty i opinie

stat

Wspólny plan dla Targu Siennego i Rakowego

Dzięki podpisanemu we wtorek porozumieniu, w Gdańsku będzie mogło ruszyć imponujące przedsięwzięcie urbanistyczno-deweloperskie zmieniające charakter ponad 6 ha terenów, tuż obok Głównego Miasta.
Dzięki podpisanemu we wtorek porozumieniu, w Gdańsku będzie mogło ruszyć imponujące przedsięwzięcie urbanistyczno-deweloperskie zmieniające charakter ponad 6 ha terenów, tuż obok Głównego Miasta. fot. Google Maps

Nowa stacja SKM i komercyjna zabudowa Targu Rakowego i Siennego to spodziewane efekty podpisanego we wtorek porozumienia, które kończy wieloletnie spory o zagospodarowanie terenu tuż przy historycznym śródmieściu Gdańska.



Biblioteka Wojewódzka będzie obok budynku dyrekcji poczty oraz należącej do sióstr elżbietanek kamienicy które ze względu na ochronę konserwatorską nie znikną z Targu Rakowego.
Biblioteka Wojewódzka będzie obok budynku dyrekcji poczty oraz należącej do sióstr elżbietanek kamienicy które ze względu na ochronę konserwatorską nie znikną z Targu Rakowego. fot. Maciej Kosycarz/KFP
- Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść - tłumaczył marszałek województwa Jan Kozłowski długość sporów o przyszłość kwartału ograniczonego Huciskiem, Wałami Jagiellońskimi, Okopową, Armii Krajowej i 3 Maja zobacz na mapie Gdańska.

Po kilku latach ich prowadzenia doszło wreszcie do porozumienia, w które zaangażowały się rząd (Ministerstwo Infrastruktury), samorządy (Gdańsk i Województwo Pomorskie) i trzy spółki z grupy PKP (PKP SA, Polskie Linie Kolejowe i SKM).

Co uzgodniono? Targ Rakowy i Sienny zostaną zabudowane przez firmę deweloperską, która zostanie wyłoniona w konkursie. Dzięki przykryciu betonową płytą torów kolejowych na odcinku od Huciska do al. Armii Krajowej, obszar pod zabudowę zwiększy się z 27 do 47 tys. m kw. Przedłużona zostanie linia kolejowa SKM od dworca PKP Gdańsk Główny do nowego przystanku, który powstanie pod wiaduktem wzdłuż al. Armii Krajowej. Na wiadukcie powstanie węzeł komunikacyjny integrujący komunikację miejską i kolejową.

Kluczowym elementem porozumienia była zgoda PKP na przykrycie biegnących w wykopie torów kolejowych betonową płytą, która pozwoli na zabudowę tego obszaru. Dzięki temu na całym terenie będzie mogło powstać ponad 190 tys. m kw. powierzchni zabudowy. Bez współpracy z PKP ta liczba byłaby o 40 proc. mniejsza.

Targ Sienny i Rakowy zmienią się nie do poznania. Zniknie cała tymczasowa zabudowa i parking, najprawdopodobniej także należąca do miasta kamienica, w której mieszka 12 rodzin a także Gildia. Z dzisiejszej zabudowy pozostaną na pewno budynki biblioteki wojewódzkiej i miejskiej, poczty oraz kamienica należąca do sióstr Elżbietanek. Zmiany nie dotkną tez skweru na skrzyżowaniu Huciska i Wałów Jagiellońskich.

Charakter zabudowy określony jest w obowiązującym od pięciu lat planie zagospodarowania przestrzennego. Będzie tu mogło powstać m.in. 30 tys. m kw. mieszkań i obiekt handlowy do 20 tys. m kw. (podobny w wielkości do Madisona). Do tego minimum 2 tys. miejsc parkingowych.

Wysokość budynków wzdłuż Wałów Jagiellońskich i Okopowej nie będzie mogła przekroczyć od 12 do 28 m - niżej przy parku, wyżej na wysokości budynku NBP. Pierzeja przy ul. 3 Maja będzie rosła w drugą stronę: przy obecnej Gildii budynki nie będą mogły przekroczyć 22, zaś przy bibliotece wojewódzkiej 29 m. Najwyższy budynek będzie mógł stanąć przy dyrekcji poczty, ale nie będzie on mógł przekroczyć 35 m.

O szczegółach zabudowy zadecyduje deweloper, który zostanie wyłoniony w konkursie. Jego start zapowiedziano na październik br.

Podpisane porozumienie jest pierwszym krokiem w stronę budowy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście, o budowie którego mówi się od lat 70. Jego powstanie będzie korzystne dla wszystkich: zarówno gdańszczan z Chełmu i Stogów, którzy zyskają dogodniejsze połączenie z kolejką, jak i turystów, którzy z przystanku Śródmieście wyjdą wprost na Trakt Królewski.

Przystanek powstanie na wysokości dzisiejszej Gildii, pod i po obu stronach wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, tak aby był dostępny zarówno od strony Biskupiej Górki, Urzędu Wojewódzkiego i Głównego Miasta.

Budowa przystanku i dodatkowego fragmentu linii kolejowej będzie kosztować 70 mln zł. Połowa tej kwoty będzie pochodzić z rządowo-unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, pozostałą część wyłożą po połowie Gdańsk i samorząd Województwa Pomorskiego.

Zaangażowanie Gdańska w ten projekt zaowocuje jeszcze czymś innym: wykładając 2 mln zł na opracowanie dokumentacji technicznej nowej stacji i linii, miasto stanie się współudziałowcem SKM.

Inwestycje na Targu Siennym i Rakowym mają się zakończyć w latach 2015-16.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (107)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.