• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny plan dla Targu Siennego i Rakowego

Michał Stąporek
30 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki podpisanemu we wtorek porozumieniu, w Gdańsku będzie mogło ruszyć imponujące przedsięwzięcie urbanistyczno-deweloperskie zmieniające charakter ponad 6 ha terenów, tuż obok Głównego Miasta. Dzięki podpisanemu we wtorek porozumieniu, w Gdańsku będzie mogło ruszyć imponujące przedsięwzięcie urbanistyczno-deweloperskie zmieniające charakter ponad 6 ha terenów, tuż obok Głównego Miasta.

Nowa stacja SKM i komercyjna zabudowa Targu Rakowego i Siennego to spodziewane efekty podpisanego we wtorek porozumienia, które kończy wieloletnie spory o zagospodarowanie terenu tuż przy historycznym śródmieściu Gdańska.



Biblioteka Wojewódzka będzie obok budynku dyrekcji poczty oraz należącej do sióstr elżbietanek kamienicy które ze względu na ochronę konserwatorską nie znikną z Targu Rakowego. Biblioteka Wojewódzka będzie obok budynku dyrekcji poczty oraz należącej do sióstr elżbietanek kamienicy które ze względu na ochronę konserwatorską nie znikną z Targu Rakowego.
- Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść - tłumaczył marszałek województwa Jan Kozłowski długość sporów o przyszłość kwartału ograniczonego Huciskiem, Wałami Jagiellońskimi, Okopową, Armii Krajowej i 3 Maja zobacz na mapie Gdańska.

Po kilku latach ich prowadzenia doszło wreszcie do porozumienia, w które zaangażowały się rząd (Ministerstwo Infrastruktury), samorządy (Gdańsk i Województwo Pomorskie) i trzy spółki z grupy PKP (PKP SA, Polskie Linie Kolejowe i SKM).

Co uzgodniono? Targ Rakowy i Sienny zostaną zabudowane przez firmę deweloperską, która zostanie wyłoniona w konkursie. Dzięki przykryciu betonową płytą torów kolejowych na odcinku od Huciska do al. Armii Krajowej, obszar pod zabudowę zwiększy się z 27 do 47 tys. m kw. Przedłużona zostanie linia kolejowa SKM od dworca PKP Gdańsk Główny do nowego przystanku, który powstanie pod wiaduktem wzdłuż al. Armii Krajowej. Na wiadukcie powstanie węzeł komunikacyjny integrujący komunikację miejską i kolejową.

Kluczowym elementem porozumienia była zgoda PKP na przykrycie biegnących w wykopie torów kolejowych betonową płytą, która pozwoli na zabudowę tego obszaru. Dzięki temu na całym terenie będzie mogło powstać ponad 190 tys. m kw. powierzchni zabudowy. Bez współpracy z PKP ta liczba byłaby o 40 proc. mniejsza.

Targ Sienny i Rakowy zmienią się nie do poznania. Zniknie cała tymczasowa zabudowa i parking, najprawdopodobniej także należąca do miasta kamienica, w której mieszka 12 rodzin a także Gildia. Z dzisiejszej zabudowy pozostaną na pewno budynki biblioteki wojewódzkiej i miejskiej, poczty oraz kamienica należąca do sióstr Elżbietanek. Zmiany nie dotkną tez skweru na skrzyżowaniu Huciska i Wałów Jagiellońskich.

Charakter zabudowy określony jest w obowiązującym od pięciu lat planie zagospodarowania przestrzennego. Będzie tu mogło powstać m.in. 30 tys. m kw. mieszkań i obiekt handlowy do 20 tys. m kw. (podobny w wielkości do Madisona). Do tego minimum 2 tys. miejsc parkingowych.

Wysokość budynków wzdłuż Wałów Jagiellońskich i Okopowej nie będzie mogła przekroczyć od 12 do 28 m - niżej przy parku, wyżej na wysokości budynku NBP. Pierzeja przy ul. 3 Maja będzie rosła w drugą stronę: przy obecnej Gildii budynki nie będą mogły przekroczyć 22, zaś przy bibliotece wojewódzkiej 29 m. Najwyższy budynek będzie mógł stanąć przy dyrekcji poczty, ale nie będzie on mógł przekroczyć 35 m.

O szczegółach zabudowy zadecyduje deweloper, który zostanie wyłoniony w konkursie. Jego start zapowiedziano na październik br.

Podpisane porozumienie jest pierwszym krokiem w stronę budowy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście, o budowie którego mówi się od lat 70. Jego powstanie będzie korzystne dla wszystkich: zarówno gdańszczan z Chełmu i Stogów, którzy zyskają dogodniejsze połączenie z kolejką, jak i turystów, którzy z przystanku Śródmieście wyjdą wprost na Trakt Królewski.

Przystanek powstanie na wysokości dzisiejszej Gildii, pod i po obu stronach wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, tak aby był dostępny zarówno od strony Biskupiej Górki, Urzędu Wojewódzkiego i Głównego Miasta.

Budowa przystanku i dodatkowego fragmentu linii kolejowej będzie kosztować 70 mln zł. Połowa tej kwoty będzie pochodzić z rządowo-unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, pozostałą część wyłożą po połowie Gdańsk i samorząd Województwa Pomorskiego.

Zaangażowanie Gdańska w ten projekt zaowocuje jeszcze czymś innym: wykładając 2 mln zł na opracowanie dokumentacji technicznej nowej stacji i linii, miasto stanie się współudziałowcem SKM.

Inwestycje na Targu Siennym i Rakowym mają się zakończyć w latach 2015-16.

Opinie (107) ponad 10 zablokowanych

  • Inwestycje na Targu Siennym i Rakowym mają się zakończyć w latach 2015-16 (1)

    najlepiej ten artykuł skopiować przetrzymać,
    a w roku 2016 będzie jak znalazł

    • 0 0

    • jasnowidz

      Na razie koniec 2011 a jak nic nie było, tak nic nie ma :D

      • 0 0

  • na moje oko ktoś z gdańska głównego na siłę robi centrum gdańska (5)

    którym Wrzeszcz od conajmniej 5-6lat jest. Samoczynnie.

    • 0 0

    • Jeśli Wrzeszcz jest centrum Gdańska,

      to straszna wiocha z tego Gdańska. Wybudowanie w centrum Wrzeszcza następnych paru apartamentowców tylko obniży jego status jako któregoś tam z kolei centrów. Centrum miasta to budynki i infrastruktura użyteczności publicznej, węzeł komunikacyjny i tętniące życie kulturalne oraz życie towarzyskie po zmroku. Praktycznie w każdej z ww. dziedzin Wrzeszcz jest do tyłu. Trzeba parę porządnych biurowców i galerii, następnych parę klubów, to może zasłuży to na termin jakiegoś centrum. Dorzucenie następnej "galerii" (handlowej) zrobi z Wrzeszcza NAJWYŻEJ centrum zakupowe.

      • 0 0

    • super!!!

      a moim zdaniem super że coś zaczęli robić w samym centrum Gdańska bo w takim miejscu jakie jest centrum powinno to miejsce jakoś wyglądać,a jakim widokiem teraz Gdańsk może się pochwalić ? Tylko i wyłącznie tą gildią która stoi na widoku i odstraszającym obskurnym budynkiem który stoi na samym widoku naprzeciwko starówki który każdy turysta na pewno widział bo nie ma takiej możliwości żeby nie zauważył. Wreszcie centrum będzie porządnie wyglądało. Ludzie!!! przecież to będzie wizytówka naszego pięknego Gdańska-bo to miejsce w centrum zasługuje na upiększenie.

      • 0 0

    • duze miasto poznaje sie po tym, ze ma kilka takich miejsc, ktore mozna uznac za centrum...wiec niech robią...

      • 0 0

    • Skandal, za komuny

      centrum miało być przesunięte z Wrzeszcza na Zaspę, a obecnie co ten Adamowicz wyprawia. Gdańsk nowym Polskim miastem a nie jakiś tam skansenem.

      • 0 0

    • Śródmieście

      I dobrze. Bo czas wrócić do "śródmieścia". Wrzeszcz przez kilkacet lat był wsią, przedmieściem. Właściwy Gdańsk powinien stanowić centrum. Po za tym jest to węzełdla dynamicznie rozwijających się południowych dzielnic.

      • 0 0

  • PodPiSujcie coś z PKP a na pewno się uda! (2)

    swego czasu (jakieś 2 lata temu) w błyskach kamer, dźwięku dzwonów, oratoryjnych przemówieniach w gmachu PKP podPiSano umowę o budowie kolei metropolitalnej.
    I co? I nic!!!!
    A miało być tak super!
    I nic!
    Bo PKP to komuszo-związkowy pomiot - prezesi, dyrektorzy z nadania!
    Patrzą tylko jak tu kasę za kontrakt utrzymać i kolejny miesiąc utrzymać się na stołku!
    PKP to kolej średniowiecza - egzystuje na zasadzie starych układów - nikt tego nie ruszy - bo zacznie śmierdzieć.

    • 0 0

    • Co ma PKP do SKM2 ?

      Spora cześć SKM2 pójdzie (już dzisiaj by mogła) po istniejącym torowisku dalekobieżnym, ale nawet to nie jest własnością PKP. Własnością PKP, z której częściowo SKM2 skorzysta są dzisiaj jedynie dalekobieżne dworce kolejowe, w dodatku dotyczy to bodaj jedynie trzech z nich, bo reszta to albo istniejące przystanki SKM, albo przystanki, które dopiero powstaną. Istniejące torowisko na trasie Gdynia-Kościerzyna należy do PLK SA.

      • 0 0

    • wypowiedź niecelna, bo wlasnie dzisiaj kolej metropolitalna dostala dofinansowanie:)

      • 0 0

  • WYPROWADZKA

    Lokatorzy z budynku foto-słońce dostali mieszkania i już się wyprowadzają to pewnie budowa ruszy już niebawem

    • 0 0

  • jestem za

    • 0 0

  • To skandal !!! (2)

    I znów niszczy się polski sektor handlowy ! I to pod pozorem rzekomo potrzebnej jakiejś tam stacji SKM. Przecież jest dworzec PKP a więc i przystanki SKM. Cóż za dureń wymyślił stację SKM w niewielkiej odległości od dworca PKP ? Czy tylko dureń ? Zapewne chodzi tutaj o napchanie kieszeni kolesiom Adamowicza i Tuska !!!

    • 0 1

    • zlodziejski, nie handlowy:) gildia to najwiekszy osrodek gdanskiego handlu podrobkami...i to w samym centrum... :/
      moim zdaniem pomysl na lokalizacje stacji doskonaly.

      • 0 0

    • koleś, pomysl też o tych wszystkich, którzy po przyjeździe kolejką z Pruszcza, Tczewa i Malborka muszą drałować z buta kilometr z powrotem do roboty. Im nowy przystanek będzie pasował...

      • 0 0

  • i tak gdansk jest mega brzydki..:) (6)

    • 0 0

    • sam jesteś brzydki (1)

      • 0 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • aha

    i jeszcze bedziie buda z ciuchamy dla Rzmijeskiej

    • 0 0

  • to nie bierz ...

    to nie bedziemy narzekali.

    • 0 0

  • mieszkania (1)

    Niestety obawiam się, ze mieszkańcy kamienicy dostaną mieszkania nowe ale w TBS-ach bo takie pogłoski krążą już od jakiegoś czasu. Tam czynsze są bardzo drogie i nie wszystkich będzie na to stać, tymbardziej, że wiekszość z nich to ludzie starsi z małymi emeryturami.
    Akurat mam rodzinę w tym budynku więc się orientuję w temacie.
    Budynek jest ruderą od wielu lat "ześrubowany", strach tam mieszkać.

    • 0 0

    • zawsze moga kupić u dewelopera

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane