Fakty i opinie

Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni

Najnowszy artukuł na ten temat

Komunikacja na zamówienie? Pomysł dla Chwarzna i Wiczlina

Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych.
Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Władze Gdyni chcą, by transport szynowy do zachodnich dzielnic był poprowadzony od linii 201 i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektów realizowanych przez PKP PLK. Stosowny wniosek w sprawie ujęcia inwestycji w latach 2021-2027 wpłynął do spółki, skąd trafił do Ministerstwa Infrastruktury. Trwa jego analiza.



Które połączenie kolejowe powinno być priorytetem?

w kierunku zachodnich dzielnic Gdyni 30%
w kierunku północnych dzielnic Gdyni 70%
zakończona Łącznie głosów: 1194
Propozycja wprowadzenia transportu szynowego do zachodniej części Gdyni nie jest nowa. Po raz kolejny została potwierdzona w studium uwarunkowań i kierunków przestrzennych. Zakłada budowę odcinka linii kolejowej od linii 201 do Chwarzna i Wiczlina.

Transport szynowy na zachód Gdyni we współpracy z PLK



W dokumencie zastrzeżono jednak, że realizacja jest uzależniona od przyszłej funkcji kolejowej i zasad współdziałania administracji kolejowej z władzami Gdyni.

graf. Trojmiasto.pl
Pierwszy kontakt z PKP PLK w sprawie współpracy już był. Gdynia zgłosiła propozycję budowy linii kolejowej jako potrzebną do realizacji w inwestycjach na lata 2021-2027, które będą dofinansowane z UE.

Władze miasta tłumaczą, że zasięg nowej linii na zachód Gdyni potencjalnie mógłby wykraczać poza zachodnią granicę miasta, więc wsparcie finansowe będzie zasadne i potrzebne.

Prace nad zapisami programu, który ewentualnie mógłby umożliwić uzyskanie dofinansowania, trwają. Na rezultat trzeba będzie poczekać.

- Według posiadanych informacji trwają prace nad programem, realizowane z udziałem Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK SA oraz samorządów wojewódzkich. Ustalenia z tych prac będą miały istotny wpływ na wybór kierunku dalszych działań Gdyni w przedmiotowej sprawie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Plany połączenia z północą Gdyni



Przypomnijmy, że trwają również prace na tym, by w latach 2021-2027 uruchomić także połączenie kolejowe z północą Gdyni.

Firma Multiconsult Polska za 2,3 mln zł przygotowała dokumentację przygotowawczą, która ma być ważnym krokiem w zdobyciu unijnej dotacji.

Czytaj też: Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 roku

Zostanie zaprezentowanych kilka wariantów wykonania wraz z kosztami oraz raport oddziaływania na środowisko. To wszystko będzie podstawą konsultacji przed wybraniem odpowiedniego do realizacji wariantu. Pod uwagę będzie brana nie tylko cena, ale również popyt na usługi, to, gdzie powinny być przystanki, oraz czy potrzebna będzie modernizacja szlaku, czy budowa całkiem nowych tras.

Efektem ma być połączenie kolejowe na trasie Gdynia - Rumia - Gdynia Port Oksywie - Kosakowo - Mosty/Mechelinki.

Chwarzno-Wiczlino: mieszkania na sprzedaż

Opinie (61) 3 zablokowane

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.