• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni

Patryk Szczerba
19 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych. Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych.

Władze Gdyni chcą, by transport szynowy do zachodnich dzielnic był poprowadzony od linii 201 i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektów realizowanych przez PKP PLK. Stosowny wniosek w sprawie ujęcia inwestycji w latach 2021-2027 wpłynął do spółki, skąd trafił do Ministerstwa Infrastruktury. Trwa jego analiza.



Które połączenie kolejowe powinno być priorytetem?

Propozycja wprowadzenia transportu szynowego do zachodniej części Gdyni nie jest nowa. Po raz kolejny została potwierdzona w studium uwarunkowań i kierunków przestrzennych. Zakłada budowę odcinka linii kolejowej od linii 201 do Chwarzna i Wiczlina.

Transport szynowy na zachód Gdyni we współpracy z PLK



W dokumencie zastrzeżono jednak, że realizacja jest uzależniona od przyszłej funkcji kolejowej i zasad współdziałania administracji kolejowej z władzami Gdyni.

Pierwszy kontakt z PKP PLK w sprawie współpracy już był. Gdynia zgłosiła propozycję budowy linii kolejowej jako potrzebną do realizacji w inwestycjach na lata 2021-2027, które będą dofinansowane z UE.

Władze miasta tłumaczą, że zasięg nowej linii na zachód Gdyni potencjalnie mógłby wykraczać poza zachodnią granicę miasta, więc wsparcie finansowe będzie zasadne i potrzebne.

Prace nad zapisami programu, który ewentualnie mógłby umożliwić uzyskanie dofinansowania, trwają. Na rezultat trzeba będzie poczekać.

- Według posiadanych informacji trwają prace nad programem, realizowane z udziałem Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK SA oraz samorządów wojewódzkich. Ustalenia z tych prac będą miały istotny wpływ na wybór kierunku dalszych działań Gdyni w przedmiotowej sprawie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Plany połączenia z północą Gdyni



Przypomnijmy, że trwają również prace na tym, by w latach 2021-2027 uruchomić także połączenie kolejowe z północą Gdyni.

Firma Multiconsult Polska za 2,3 mln zł przygotowała dokumentację przygotowawczą, która ma być ważnym krokiem w zdobyciu unijnej dotacji.

Czytaj też: Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 roku

Zostanie zaprezentowanych kilka wariantów wykonania wraz z kosztami oraz raport oddziaływania na środowisko. To wszystko będzie podstawą konsultacji przed wybraniem odpowiedniego do realizacji wariantu. Pod uwagę będzie brana nie tylko cena, ale również popyt na usługi, to, gdzie powinny być przystanki, oraz czy potrzebna będzie modernizacja szlaku, czy budowa całkiem nowych tras.

Efektem ma być połączenie kolejowe na trasie Gdynia - Rumia - Gdynia Port Oksywie - Kosakowo - Mosty/Mechelinki.

Opinie (65) 3 zablokowane

  • tylko obietnice

    przez 3 lata nie zrobili nic. Całe Chwarzno i Wilczlino zakorkowane, osiedli przybywa...

    • 0 0

  • (2)

    A zamiast torów wersja o wiele tańsza czyli zbudowanie drogi pod autobusy, ale nie takie zwykle. Niemcy w jednym mieście zlikwidowali tramwaje, zamiast torów ułożyli dwa pasy z kostki , w miejscu dawnego podtorza zrobili tramwaj i autobus sobie tak kursuje. Przez to, ze to jest nietypowy, dłuższy i szerszy autobus to samochody i ciężarówki nie mogą po tym jeździć bo rozstaw kostki się nie zgadza. Napewno to jest tańsza opcja niż pociąg i torowisko.

    • 31 60

    • coś ci chłopcze (1)

      dziadek bajek naopowiadał...

      • 6 6

      • Wyjedź kiedyś dalej niż na mały kack

        • 3 2

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (4)

    Tam tory już są.

    • 152 11

    • Tam w lasku na Obłuzu? (3)

      Faktycznie, ale również są drewniane podkłady do wymiany i szyny są porozkradane i zasypane.
      Możesz jechać pierwszy.

      • 12 21

      • No właśnie nie w lasku na obłużu po bocznicy, tylko po linii kolejowej do Oksywia

        Teraz są remonty, to po ich zakończeniu naprawdę nic tylko jechać.

        • 8 2

      • Taak, wcale nie dojechał na Obłuże kilka lat temu szynobus w ramach testów... (1)

        Poza tym, wciąż taniej i szybciej wymienić podsypkę, podkłady i szyny oraz odnowić perony niż wywłaszczać grunty, wycinać lasy, burzyć budynki, budować nasypy, wysypywać podsypkę, kłaść podkłady i szyny, budować od zera stacje i perony.

        • 17 6

        • A na czym Kuzyn ze Szwagrem więcej zarobi?? ;-)

          No właśnie.. Z koncepcyjnych Analiz koncepcji wynika że szybciej i łatwiej wybudować tą nową linie.. niż remontować starą...

          I weź tutaj nie mieszaj w interesie !!! :D Interesie publicznym oczywiście ;-)

          • 11 6

  • Żałosne, tam powinien być tramwaj, albo autobus torowy (nie mylić z szynowym)

    • 24 17

  • Zachód

    Na zachód oczywiście. Pogórze jest zawsze omijane, a tu tyle nowych osiedli.

    • 41 11

  • (7)

    Na zachód...przecież tam dzikie pola...a kiedy kolej w najważniejszym kierunku?Na północ???Obłuże zapomniane,tunel na Puckiej potrzebny,Hutnicza dziura na dziurze.Zastój,stagnacja,marazm....ehhh...dust and wind.Aż dziw że mieszkańcom od lat to pasuje.

    • 156 46

    • Uważasz, że codzienny pół godzinny korek nie przeszkadza 12,5 tysiącom ludzi?

      • 8 15

    • odejdź od klawiatury (2)

      i wyjdź w teren. Za kilka lat Gdynia Zachód i przyległe tereny do granicy miasta będą miały o wiele więcej mieszkańców niż Gdynia Północ. Po za tym planują i prowadzą działania zarówno w sprawi kolejki miejskiej dla dzielnic północnych i zachodnich

      • 19 8

      • (1)

        Więcej niż na Pogórzu, Obłużu, Oksywiu i Babich dołach?Nie sądzę gdyż te dzielnice razem to niecałe 70k mieszkańców z jednym przejazdem przez estakadę.Plus jeszcze okolice ciągle rozbudowywane.Na zachodzie może za 50 lat tyle będzie...

        • 16 9

        • Kiedy tam byles ?

          • 9 14

    • mieszkaniec (1)

      Czas przejazdu z Gdyni Głównej do Obłuża i przejście z przystanku do domu będzie o wiele dłuższy niż obecne korki .

      • 11 31

      • Przy pkm w Gdańsku też tak mówili a jednak pociągi są pełne

        • 16 10

    • Poprowadzenie torów na zachód Gdyni

      jest jak najbardziej zasadne. Ale czy musi to być tabor ciężki jak PKM? Niemożna tego zrealizować w formule szybkiego tramwaju, który zaczynałby się na Wzgórzu Św. Maksymiliana? Nie wyobrażam sobie prowadzić przez już dość mocno zabudowane rejony Chwarzna i Wiczlina linii skm. W Londynie też zrealizowano taki zamysł, od stacji Wimbledon poprowadzono tramwaj na południe. Można wtedy go wcisnąć między zabudowania bo nie jest aż tak uciążliwy, tylko to trzeba mieć trochę jaj i fantazji. a nie myśleć, że tylko SKM i nic więcej.

      Oni pewnie jeszcze myślą, że po tych torach będą te stare kible jeździć bo pewnie taboru do 2050 nie wymienią.

      • 30 6

  • W tym miescie

    Infrastrukturalnie nic sie nie dzieje!!!tylko malowac pasy potrafia.jak moze.nie byc przez tyle lat przejscia pieszego przez estakade??? Szczurek nic nie zrobil wielkiego dla tego miasta.

    • 50 1

  • A co z obłużem??

    Tam juz sa tory!!!wysyarczy remont generalny ale wladze Gdyni maja to w d....zrobili hitowa inwestycje w postaci lotniska to na tory do byle czego juz kasa sie nie znajdzie.za to lotnisko ktos powinien pojsc siedziec.jak mozna tyle kasy zmarnowac???

    • 41 9

  • Kolej na zachód

    Chyba na dziki zachód jaka kolej po co takie zeczy pisać jak nigdy nie powstanie jak oni dziury na Wiśniewskiego nie mogą zrobić przez rok a Kwiatkowskiego do pogorza gdzie dwa pasy obiecane przed każdymi wyborami a rondo na unruga prowizorka Szczurek weź już podaj się do dymisji a nie tylko farba i farba i nic więcej zniszczyłeś to miasto przez tyle lat

    • 36 16

  • i**otyczna sonda. Oczywiście na zachód jak i na północ. (1)

    • 57 3

    • Nie inaczej, zwlaszcza ze to nie tylko Zachod, ale tez poludniowy zachod

      • 3 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane