• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 22:02 (29 grudnia 2011)

Zobacz, jak pasażerowie testowali najnowszą Pesę dostarczoną do Gdańska zaledwie kilka dni temu.


35 tramwajów Pesa zgodnie z przyjętym dwa lata temu harmonogramem, kursuje już po Gdańsku. W czwartek, podczas tramwajowej parady, oficjalnie do służby został wprowadzony ostatni pojazd, wieńcząc tym samym zamówienie warte ok. 305 mln zł.



Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów. Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów.
Najnowszy tramwaj, oznaczony numerem taborowym 1045, nosi imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Pojazd wziął udział w paradzie, na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - 3 Maja - Hucisko - Brama Wyżynna, wraz z pozostałymi pięcioma Pesami

Realizacja zamówienia zawartego pomiędzy Gdańskiem a bydgoskimi zakładami Pojazdów Szynowych Pesa oznacza, że ZKM dysponuje obecnie największym udziałem niskopodłogowego taboru w Polsce. Aż 67 proc. wszystkich tramwajów, to pojazdy niskopodłogowe. Oprócz Pes, znaczną ich część stanowią tzw. Dortmundy (docelowo 46 tramwajów) oraz także trzy Bombardiery NGT6, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz dwa (jeden w eksploatacji) Konstale 114Na.

Jak oceniasz gdańskie tramwaje?

Dla porównania: w Krakowie udział niskopodłogowego taboru wynosi ok. 30 proc, w Elblągu 25 proc., we Wrocławiu - ok. 24 proc., zaś w Warszawie - ok. 22 proc.

Dla obsługi gdańskiej sieci tramwajowej potrzeba 99 tramwajów. Nadal więc w eksploatacji pozostają wysłużone i często zaniedbane Konstale 105Na. Te jednak nie będą modernizowane, lecz złomowane.

- Pracujemy nad tym, by w najbliższych latach dokonać wymiany wszystkich tramwajów typu 105Na. Pragniemy uzupełniać stan taborowy pojazdami używanymi, lecz z wyższym poziomem technologii, mniej awaryjnymi i bardziej przyjaznymi dla pasażerów - zapowiada Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zdaniem, ZKM Gdańsk, nabycie Pes było świetnym wyborem. Pojazdy te działają niemalże bezawaryjne.

- Po dotarciu do nas tramwaje były gotowe do wyjazdu na trasę już po dwóch dniach. W miastach europejskich zdarza się, że trzeba czekać na to trzy miesiące, a nawet i pół roku - dodaje Zgliczyński.

Gdańsk jednak nie jest jedynym miastem, które zakupiło pojazdy z bydgoskiej fabryki. Ta powoli staje się potentatem europejskim w produkcji pojazdów szynowych, specjalizującym się w budowę tramwajów, pociągów oraz modernizacji taboru.

- Łączny portfel zamówień to ponad 250 tramwajów. Oczywiście wśród nich są też nowe tramwaje, ponieważ różne miasta mają różne potrzeby i konfiguracje, tak jak np. Częstochowa. Wygraliśmy też przetarg w Rumunii. Ponadto dostarczymy 12 pociągów do Bawarii w Niemczech - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Uruchomienie Węzła Kliniczna, zmiany w kursowaniu tramwajów

Jeszcze w tym roku, 30 grudnia, do użytku zostanie oddany Węzeł Kliniczna. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie na stałej trasie linii 8: Jelitkowo - Zaspa - Kliniczna - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - Stogi Plaża. Jednocześnie likwidacji ulegnie tymczasowa linia 98 (Plac Solidarności - Stocznia Północna). Od 1 stycznia na pętli Jelitkowo, dzięki uruchomieniu peronów przystankowych, trasę rozpoczynać będzie także linia 8 (obecnie dla tej linii trzeba skorzystać z przystanku Helska). Natomiast ok. 10 stycznia wznowione zostaną kursy zawieszonych linii 4, 7 oraz 10.

Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • To jakaś paranoja!

    Kto za to zapłaci?

    • 7 17

  • nie jeżdżą wszystkie bo jedna miała wypadek pare dni/tygodni temu.

    tak czy siak, tramwaje są kiepskie. solarisy zdecydowanie lepsze (jeżeli miałbym wybierać z polskich). ale i tak trzeba powiedzieć, że i tory i tramwaje zecydowanie zmieniły się na plus w ostatnim czasie.

    • 8 10

  • "Pojazd wziął udział w paradzie," (1)

    No tak, bo portalowi ciężko było napisać wcześniej że będzie jakaś parada. Mogli przynajmniej zgapić ze strony internetowej miasta

    • 15 0

    • I co ??

      Poszedł byś, jak na pochód pierwszomajowy i flagą pomachał motorniczym jak wyzwolicielom Gdańska czy co?? Codziennie jest parada przejdź się na Dworzec główny co chwilę jadą - to tak jak by parada.

      • 2 4

  • 2012 (3)

    A w maju 2012 zobaczymy na nich napisy 6 Orunia Górna i 2 Orunia Górna :)

    • 9 2

    • Nie zobaczymy :) (2)

      • 0 1

      • (1)

        udowodnię ci to

        • 0 0

        • ... w maju! :D

          • 1 0

  • a dlaczego nie kupiono więcej tramwajów dwustronnych? (4)

    Są chyba praktyczniejsze niż Pesy

    • 8 12

    • (1)

      Bo Dortmund więcej nie miał. A co do praktyczności owszem ale tylko podczas remontów czyli max 10-15 na raz.

      • 2 0

      • Gdańsk skopał sprawę wykupu gruntu na Morenie

        więc nie będzie tam normalnej pętli tylko dwa żeberka. bez składu dwukierunkowego - trójkątowanie, blokujące skrzyżowania. Gratulujemy!

        • 1 2

    • (1)

      a po co takie w gdańsku? mamy pętle, a dwustronne potrzebne są tam, gdzie takowych nie zrobiono. tępa dzido.

      • 3 5

      • sam jesteś tępy, na morenie nie będzie klasycznych pętli i już dawno powiedzieli, że będą tam potrzebowali dwukierukowych składów

        • 1 0

  • Bombka. (1)

    Bombardier byłby lepszy !.

    • 25 7

    • bombka

      Zgadzam się,Bombardiery są 100x lepsze i wewnątrz pięknie rozplanowane.Mniejszy bombardier ma 2x tyle miejsc siedzących co Pesa.

      • 1 1

  • Pesy tylko dla wybranych (1)

    Pan dyrektor się chwali Pesami, a wszystkie stare Konstale wysyła na Stogi. Brudne, zimne , zdezelowane, a przecież z nich także korzystają ludzie. Trochę pokory dyrektorze.

    • 17 8

    • Bo na Stogi są najgorsze remontowane w 88 tory. Przy okazji torowisko tramwajowe powinno być remontowane raz na około 40-50 lat. W Gdańsku najstarsze są właśnie z końca lat 80. Teraz tylko budować nowe linie i jeżdzić tramwajem dalej.

      • 5 0

  • Strata kasy

    Zły wybór producenta tramwajów.
    Wrocław był mądżejszy i postawił
    na czeską Skodę a nie na buble.
    Design nie powala a przypomina
    ten stosowany parę lat temu.

    • 10 21

  • Fajnie (3)

    To super że tramwaje mamy OK Tylko dlaczego nie na trasie do NOWEGO PORTU Tory nowe, wy remontowane a tabor to masakra prawie same zdezelowane graty i czasami Dortmund. Może tak chociaż ze dwie Pesy Sprawiedliwości dla wszystkich mieszkańców Gdańska Tłumaczenie że zajezdnia w NP obsługuje tylko stare tramwaje Nas pasażerów nie obchodzi.

    • 16 4

    • Ale już zaczynają jeżdzić np. na 5. A co do Pes to jest tabor bardziej pojemny więc jeździ na liniach o większym natężeniu ruchu.

      • 6 0

    • w nowym porcie mieszka sama patologia, szybko byście te pesy zniszczyli. wystarczą wam wysłużone tabory

      • 3 7

    • w nowym porcie mieszka tylko patologia, szybko byście te pesy zniszczyli. wystarczą wam wysłużone tabory

      • 3 7

  • A ja wolę Bombardiery. Na zewnątrz i w środku są jak wysokiej klasy limuzyny. Są proporcjonalnie do tego drogie. Ale mają pewną (5)

    wadę: Jazda Bombardierami jest tak rozkoszna, że zawsze przegapiam przystanek. Wejście jest jak przejściem w lepszy wymiar. A wyjście naraża na kontakt z Budyniolandią...

    • 29 9

    • Dodaj, że z perspektywy klienta, Bombardier wydaje się lewitować nad torami. (2)

      • 3 1

      • (1)

        Bombardier jest jak Tuskobus, wsiadając do PESY słyszę ciche spieprz.j dziadu.

        • 0 2

        • to idź do specjalisty, jak głosy słyszysz. albo na egzorcyzmy?

          • 1 0

    • BOMBARDIEJ NAJLEPSZYM TRAMWAJEM!!! (1)

      Najlepszymi Gdańskim tramawajami są BOMBARDIERY!!Choć są tylko 4 to,bo trochę drogie.Ale za jakość się płaci.Pesy tez nie były tanie,ale nie mają porównania z Bombardierem.Pesy są ładne,bo są nowe i nic poza tym,a BMB chociaż ma kilka lat to wsiada się do niego nadal jak do limuzyny:):)

      • 3 0

      • tak jak z autami :)

        Wolał byś nowe Tata indica :) czy mercedesa z początku lat 90??(oczywiście zadbanego) ja chyba merola :) mimo że to 20 lat różnicy.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane