• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 22:02 (29 grudnia 2011)

Zobacz, jak pasażerowie testowali najnowszą Pesę dostarczoną do Gdańska zaledwie kilka dni temu.


35 tramwajów Pesa zgodnie z przyjętym dwa lata temu harmonogramem, kursuje już po Gdańsku. W czwartek, podczas tramwajowej parady, oficjalnie do służby został wprowadzony ostatni pojazd, wieńcząc tym samym zamówienie warte ok. 305 mln zł.



Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów. Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów.
Najnowszy tramwaj, oznaczony numerem taborowym 1045, nosi imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Pojazd wziął udział w paradzie, na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - 3 Maja - Hucisko - Brama Wyżynna, wraz z pozostałymi pięcioma Pesami

Realizacja zamówienia zawartego pomiędzy Gdańskiem a bydgoskimi zakładami Pojazdów Szynowych Pesa oznacza, że ZKM dysponuje obecnie największym udziałem niskopodłogowego taboru w Polsce. Aż 67 proc. wszystkich tramwajów, to pojazdy niskopodłogowe. Oprócz Pes, znaczną ich część stanowią tzw. Dortmundy (docelowo 46 tramwajów) oraz także trzy Bombardiery NGT6, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz dwa (jeden w eksploatacji) Konstale 114Na.

Jak oceniasz gdańskie tramwaje?

Dla porównania: w Krakowie udział niskopodłogowego taboru wynosi ok. 30 proc, w Elblągu 25 proc., we Wrocławiu - ok. 24 proc., zaś w Warszawie - ok. 22 proc.

Dla obsługi gdańskiej sieci tramwajowej potrzeba 99 tramwajów. Nadal więc w eksploatacji pozostają wysłużone i często zaniedbane Konstale 105Na. Te jednak nie będą modernizowane, lecz złomowane.

- Pracujemy nad tym, by w najbliższych latach dokonać wymiany wszystkich tramwajów typu 105Na. Pragniemy uzupełniać stan taborowy pojazdami używanymi, lecz z wyższym poziomem technologii, mniej awaryjnymi i bardziej przyjaznymi dla pasażerów - zapowiada Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zdaniem, ZKM Gdańsk, nabycie Pes było świetnym wyborem. Pojazdy te działają niemalże bezawaryjne.

- Po dotarciu do nas tramwaje były gotowe do wyjazdu na trasę już po dwóch dniach. W miastach europejskich zdarza się, że trzeba czekać na to trzy miesiące, a nawet i pół roku - dodaje Zgliczyński.

Gdańsk jednak nie jest jedynym miastem, które zakupiło pojazdy z bydgoskiej fabryki. Ta powoli staje się potentatem europejskim w produkcji pojazdów szynowych, specjalizującym się w budowę tramwajów, pociągów oraz modernizacji taboru.

- Łączny portfel zamówień to ponad 250 tramwajów. Oczywiście wśród nich są też nowe tramwaje, ponieważ różne miasta mają różne potrzeby i konfiguracje, tak jak np. Częstochowa. Wygraliśmy też przetarg w Rumunii. Ponadto dostarczymy 12 pociągów do Bawarii w Niemczech - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Uruchomienie Węzła Kliniczna, zmiany w kursowaniu tramwajów

Jeszcze w tym roku, 30 grudnia, do użytku zostanie oddany Węzeł Kliniczna. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie na stałej trasie linii 8: Jelitkowo - Zaspa - Kliniczna - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - Stogi Plaża. Jednocześnie likwidacji ulegnie tymczasowa linia 98 (Plac Solidarności - Stocznia Północna). Od 1 stycznia na pętli Jelitkowo, dzięki uruchomieniu peronów przystankowych, trasę rozpoczynać będzie także linia 8 (obecnie dla tej linii trzeba skorzystać z przystanku Helska). Natomiast ok. 10 stycznia wznowione zostaną kursy zawieszonych linii 4, 7 oraz 10.

Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • Pozdro dla motorniczego :)

    • 3 1

  • Super. A kiedy wymieni się ekipę w zajezdni?

    Dla której jeśli jakiś tramwaj wymaga do codziennej obsługi narzędzi bardziej skomplikowanych niż młotek i przecinak, to jest "awaryjny" i "zbyt delikatny"?

    • 7 2

  • MOTORNICZOWIE (2)

    To nie Pesy są kiepskie i szarpią tylko Motorniczowie uznają zasadę GAZ DO DECHY przy ruszaniu potem pełna kita i hamowanie tuż przed przystankiem A MY LATAMY PO TRAMWAJU JAK SAMOLOTY.Może jakaś kontrola pracy panów motorniczych Podobno są zamontowane Tachografy. Szkoda zniszczyć tak ładny sprzęt.

    • 14 7

    • pajacykow

      • 1 0

    • ad motorniczowie

      Bo część motorniczych zapomina, że nie wozi już nawozu i ziemniaków-przyzwyczajenie druga natura.

      • 0 1

  • a co będzie jeździć na Stogi - zwłaszcza w porze wieczornej? przecież jazda Swinga do plaży to pewna demolka, dlatego "stopiątki" radziłbym zostawić - zawsze mniejsza strata

    • 10 5

  • Kilka uwag (1)

    1. Pesy są rzeczywiście bardzo dobre, wygodne i ustępują tylko bombardierom. 2. Dortmundy mają tylko mały skrawek niskiej podłogi. Moim zdaniem nie zasługują na miano niskopodłogowych. Mimo modernizacji jest to jeżdżący złom: niewygodny, ciasny, wysokopodłogowy, z małą ilością miejsca, bez uchwytów dla pasażerów stojących, z trudnymi do dopchania się wyjściami. 3. Jeśli ZKM chce wymienić konstale na używane tramwaje, niech to nie będą dortmundy, bo tego złomu mamy już za dużo i nadaje się tylko do obsługi tras jednotorowych lub bez pętli. Konstale są od dortmundów znacznie wygodniejsze i pojemniejsze; jedynie ogrzewanie w dortmundach jest zdecydowanie lepsze - w konstalach zimą tyłek przymarza do siedzenia. Ale wystarczy wymienić siedzenia...

    • 12 7

    • Złom jak dla kogo. Stopiątki były gruchotami już na etapie deski kreślarskiej. Godzina Dortmundzie jest jak minutu w stopiątce.

      Niebo, a ziemia. Sporo miejsca przybyłoby, gdyby zlikwidowano kabinę z tyłu i drzwi ze schodami po lewej stronie. Gdańsk nie potrzebuje tramwajów dwukierunkowych. One mają racje bytu tylko tam, gdzie długość torów nie przekracza dziecinnej kolejki. Te dwa drobiazgi i już właściwie Twoje powody do marudzenia znikają.

      • 1 3

  • Narzekacze kochane

    Cieszmy się,że w ogóle miasto ruszyło z odnową taboru.Mogli puścić ściemę- za kasę z UE, wyremontować jedynie te zdechłe puszki z rozklekotanymi drzwiami i wtedy byśmy mieli dziki zachód.A to,że ktoś siedzi bokiem do kierunku jazdy,ma balkon i schody albo za ciepło w pupę- to są piardy.Ważne,że Nam się na kurtki nie leje olej znad drzwi,nie kapie z szyber dachu 105 tki czy łamie się krzesełko wyprofilowane chyba dla żółwia

    • 18 2

  • 105 są bardzo przyjazne. (2)

    Przynajmniej więcej ludzi się mieści, a latem można zrobić wietrzenie.

    • 9 8

    • Tak i niekiedy

      Gubią drzwi :) i nie można dalej jechać :) Proszę się przesiąść - ten dalej nie pojedzie.

      • 1 3

    • 105 mają ognisty temperament!

      Miałem niekłamaną przyjemność jechać 105tką, która się zajarała.
      Trzy przystanki motorniczy wiózł pasażerów w dymiącym drugim wagonie.
      Na piątym ostatnich, już zielonych trzeba było wyciągać...
      Oby same, puste, się spaliły; wtedy złom sam się zlikwiduje i niczym gorszym już, miejmy nadzieję, go nie zastąpią.

      • 0 1

  • Zlikwidowac te tramwaje, niech biedota kupi sobie samochody a nie woza sie za pieniadze podatnikow. (2)

    • 1 19

    • Ty bogacz (1)

      zza kółka UNO,ssiasz?

      • 7 0

      • Nie

        Tico, albo Skodę octavie bo na passata nie stać oczywiście w gazie.

        • 0 0

  • !!!!!!!!!!!!!!!! (2)

    Z tego co pamiętam na początku roku pojawiły się plakaty na których napisane było iż to końca tego roku wszystkie stare tramwaje znikną z gdańskich torowisk i zostaną one zastąpione ''nowoczesnymi'' tramwajami lecz jak do tej pory nie zauważyłem tego więc po co obiecywać skoro nic z tego nie wynikło

    • 9 4

    • szystko się może zdarzyć

      Koniec roku jutro :)

      • 0 1

    • PLAKATY ????????????

      HHHMM PLAKATY OCZYWIŚCIE ZA NASZE WYDRUKOWANE .PREZYDENT NA KONIEC ROKU NIE MA NA CO PIENIĘDZY WYDAĆ TYLKO U ZNAJOMEGO W DRUKARNI.MOŻE BY TAK ZAINWESTOWAŁ W RENOWACJE BUDYNKOW KOMUNALNYCH SKORO TYLE KASY LUDZIE PLACĄ ZA TE RUINY!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Na...

    Ciekawe czy puszczą jakieś na Stogi ;)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane