• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 22:02 (29 grudnia 2011)

Zobacz, jak pasażerowie testowali najnowszą Pesę dostarczoną do Gdańska zaledwie kilka dni temu.


35 tramwajów Pesa zgodnie z przyjętym dwa lata temu harmonogramem, kursuje już po Gdańsku. W czwartek, podczas tramwajowej parady, oficjalnie do służby został wprowadzony ostatni pojazd, wieńcząc tym samym zamówienie warte ok. 305 mln zł.



Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów. Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów.
Najnowszy tramwaj, oznaczony numerem taborowym 1045, nosi imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Pojazd wziął udział w paradzie, na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - 3 Maja - Hucisko - Brama Wyżynna, wraz z pozostałymi pięcioma Pesami

Realizacja zamówienia zawartego pomiędzy Gdańskiem a bydgoskimi zakładami Pojazdów Szynowych Pesa oznacza, że ZKM dysponuje obecnie największym udziałem niskopodłogowego taboru w Polsce. Aż 67 proc. wszystkich tramwajów, to pojazdy niskopodłogowe. Oprócz Pes, znaczną ich część stanowią tzw. Dortmundy (docelowo 46 tramwajów) oraz także trzy Bombardiery NGT6, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz dwa (jeden w eksploatacji) Konstale 114Na.

Jak oceniasz gdańskie tramwaje?

Dla porównania: w Krakowie udział niskopodłogowego taboru wynosi ok. 30 proc, w Elblągu 25 proc., we Wrocławiu - ok. 24 proc., zaś w Warszawie - ok. 22 proc.

Dla obsługi gdańskiej sieci tramwajowej potrzeba 99 tramwajów. Nadal więc w eksploatacji pozostają wysłużone i często zaniedbane Konstale 105Na. Te jednak nie będą modernizowane, lecz złomowane.

- Pracujemy nad tym, by w najbliższych latach dokonać wymiany wszystkich tramwajów typu 105Na. Pragniemy uzupełniać stan taborowy pojazdami używanymi, lecz z wyższym poziomem technologii, mniej awaryjnymi i bardziej przyjaznymi dla pasażerów - zapowiada Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zdaniem, ZKM Gdańsk, nabycie Pes było świetnym wyborem. Pojazdy te działają niemalże bezawaryjne.

- Po dotarciu do nas tramwaje były gotowe do wyjazdu na trasę już po dwóch dniach. W miastach europejskich zdarza się, że trzeba czekać na to trzy miesiące, a nawet i pół roku - dodaje Zgliczyński.

Gdańsk jednak nie jest jedynym miastem, które zakupiło pojazdy z bydgoskiej fabryki. Ta powoli staje się potentatem europejskim w produkcji pojazdów szynowych, specjalizującym się w budowę tramwajów, pociągów oraz modernizacji taboru.

- Łączny portfel zamówień to ponad 250 tramwajów. Oczywiście wśród nich są też nowe tramwaje, ponieważ różne miasta mają różne potrzeby i konfiguracje, tak jak np. Częstochowa. Wygraliśmy też przetarg w Rumunii. Ponadto dostarczymy 12 pociągów do Bawarii w Niemczech - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Uruchomienie Węzła Kliniczna, zmiany w kursowaniu tramwajów

Jeszcze w tym roku, 30 grudnia, do użytku zostanie oddany Węzeł Kliniczna. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie na stałej trasie linii 8: Jelitkowo - Zaspa - Kliniczna - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - Stogi Plaża. Jednocześnie likwidacji ulegnie tymczasowa linia 98 (Plac Solidarności - Stocznia Północna). Od 1 stycznia na pętli Jelitkowo, dzięki uruchomieniu peronów przystankowych, trasę rozpoczynać będzie także linia 8 (obecnie dla tej linii trzeba skorzystać z przystanku Helska). Natomiast ok. 10 stycznia wznowione zostaną kursy zawieszonych linii 4, 7 oraz 10.

Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • Porównajcie sobie tramwaje w Gdańsku do tramwai w Toruniu, Katowicach, Bydgoszczy, albo nawet w Warszawie. (15)

    Możemy być dumni.

    • 252 12

    • Ale już w porównaniu

      Z zabiedzoną wioską Elbląg, możecie być mniej dumni.

      • 17 19

    • (7)

      a potem porównajcie długi i bądźcie równi dumni... kto biednemu zabroni.. a co !

      • 15 33

      • Toruń i Warszawa są bardziej zadłużone od Gdańska a mają gorsze tramwaje. (2)

        I co teraz powiesz ?

        • 23 4

        • różnica jest prosta. W Gdańsku kupiono 35 tramów i od razu cały tabor wymieniony (1)

          W Warszawie potrzeba tego 6 razy więcej. Jeszcze zostalo wiele starych tramów, ale nie ta częstotliwosć, nie te warunki podróży

          • 7 18

          • ale w warszawie mieszka 3 razy więcej ludzi więc sumaryczne przychody z podatkow sa wieksze:/ stad argument o wielkosci taboru nietrafiony

            • 4 0

      • Nikt nikomu do portefela nie zagląda (2)

        Jak ktoś jedzie porsche to zaglądasz mu do portfela czy ma na kredyt czy w leasing?? Nie po prostu jarasz się jak mały że fajną furę widzisz.

        • 10 4

        • I tak robi się kryzys :)

          • 1 1

        • A jak coś fajnego

          to gsp :)

          • 0 0

      • Porównaj gdańskie tramwaje 105Na do jakichkolwiek innych z innych miast. I co? Wszystkie są w o wiele lepszyms tanie niż te u nas. No może po za jednym wyjątkiem - Śląsk, ale tam nimi pewnie wożą węgiel, więc nie ma co się dziwić.

        • 1 3

    • chyba w Wawie nie byłeś (2)

      jw.

      • 5 6

      • napinaj się śledziu napinaj

        niech ci żyłka peknie

        • 7 1

      • right

        W Warszawie półwieczne 13N są/były lepiej utrzymane od gdańskich stopiątek. W-wa tych samych PES zamówiła 180 sztuk a reszę potrafią utrzymać tak, żeby się przynajmniej na trasie nie paliły jak w Gdańsku.

        • 4 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Mają może i gorsze tramwaje, ale za to jak one szybko jeżdżą

      • 0 1

    • ..

      Czlowieku co ty gadasz. Warszawa ma pez ponad 100

      • 0 0

  • to będzie ciepła zima, nie tylko na zewnątrz, ale i w komunikacji :) (3)

    • 76 6

    • kk

      szkoda, ze latem na zewnątrz będzie ciepło a w komunikacji gorąco

      • 6 5

    • monia

      faktycznie gorąco w tych tramwajach, ale nie narzekajmy ,cieszmy sie ze są :)

      • 2 2

    • zależy

      skąd się jedzie... jak jedziesz ze Stogów lub z Przeróbki to możesz zapomnieć o ciepłym tramwaju. 3/4 tego złomu (105 Na) ma niedziałające ogrzewanie :(

      • 2 2

  • Lepsze od tych Pes są solarisy ,w Poznaniu spisują się bardzo dobrze,trzeba je było kupić a nie te buble z Pesy (11)

    • 38 176

    • Łosiu

      Łosiu ...a sprawdź sobie od kiedy produkowane są Solarisy ...i kiedy był przetarg.... oraz czy firma z Poznania składała ofertę na tramwaj do Gdańska...zanim napiszesz kolejną bzdurę ....

      • 52 4

    • może i spisują się dobrze ale... (8)

      tramwaje solarisa nie weszły jeszcze do produkcji seryjnej. w Poznaniu odbywają (lub odbywały) się ich testy.

      • 22 2

      • Nie prawda (7)

        W Poznaniu są one już masowo dostarczane i kursują na wielu liniach, są bardzo chwalone przez mieszkańców i mają opinię najlepszych tramwajów w tym mieście. I fakt, są moim zdaniem lepsze od naszych Pes, głównie dlatego, że mają zdecydowanie więcej miejsc siedzących, ale nasze Pesy też są udane i nie ma co żałować zakupu.

        • 14 11

        • Solarisy (4)

          nie maja tych dziwacznych skosów w dolnej części pudła wagonu i dzięki temu można było lepiej rozplanować miejsca siedzące / tam nie ma tych siedzeń pod kątem / w części pod wózkami.

          • 6 4

          • Mamy bardzo ładne tramwaje ale pesy nie są jakieś świetne. To prawda że czyste, ładnie wygladaja w srodku i mają ogrzewanie. Lecz ich najwiekszym minusem jest malo miejsc siedzących i mało miejsc gdzie można sie trzymac gdy są wielkie tłoki.
            Miałam możliwość przejechania się solarisem i polecam mam nadzieje że Gdańsk kupii w przyszłości wlasnie te tramwaje

            • 8 6

          • ktoś wykupił abonament na nachalną reklamę solarisa ?

            • 6 5

          • misek (1)

            eeee jak niema skosow i skreconych siedziec to nasze sa leprze ;-p

            • 1 0

            • a w tych naszych skosy są, czyli tamte są wygodniejsze

              • 0 0

        • (1)

          Nie dziwię się,że Poznaniaki się spuszczają jak wszędzie jeździ syf. Gdańsk pod względem jakości pojazdów w komunikacji stoi wysoko. Właśnie jestem w Poznaniu i się dziwię.

          • 7 2

          • W Poznaniu jest poprostu więcej lini tramwajowych i jezdzi więcej tramwajów wię i starszych tramwajów jest troche więcej

            • 2 4

    • Kiedy Gdańsk zamawiał Swingi, to Tramino nie było jeszcze w planach

      • 0 0

  • fajnie tylko szkoda że żądna nie ma numeru 8 (11)

    ale cóż, jadący ze Stogów nie muszą mieć ogrzerwanych tramwajów bo i po co. najgorsze że pasazerowie jeśli przesiadają się na linię nr 6 do jelitkowa powodują że 8 ma mniejsze obłożenie a tym samym nie ma niby potrzeby wymiany no ale nie można się dziwić wszak zimno.

    • 54 16

    • pesa na stogi ? (3)

      To chyba logiczne ,że w ten patologiczny syf nie wysyłają nowych tramwajów ?

      • 42 36

      • raczej chodzi o torowiska,a patole zdarzają się wszędzie BURAKU!

        • 35 9

      • Sam jesteś patologiczny. Pewnie nawet nie wiesz, gdzie są Stogi.

        • 28 6

      • no do Portu i Brzeźna wysyłają

        Ale od dawna wiadomo że Pesy nie przejadą po moście Siennickim

        • 27 0

    • (6)

      Puszczać PESY do dzielnicy, w której walutą są kradzione komórki, jest nieco ryzykowne...

      • 23 19

      • (4)

        Co? Walutą kradzione komórki? Chyba Cię po. Jeszcze się nie spotkałem, żeby walutą były kradzione komórki. Za dużo bajek.

        • 8 16

        • (3)

          Stogi z Przeróbką – joł! najbardziej elo dzielnica Gdańska. To właśnie tutaj po raz pierwszy publicznie puszczono przez okno kawałek rapowy, dzięki czemu ziąmy mogły odnaleźć sens życia.

          Na terenie Przeróbki znajduje się jedyne na terenie Gdańska więzienie, którego obecność uodporniła mieszkańców dzielnicy na wszelkie perturbacje z prawem. Można powiedzieć, że dzięki temu, każdy stogczanin lub przeróbczanin czuje się w więzieniu jak u siebie w domu.

          Dzielnica stała się sławna jednak głównie dzięki niejakiemu Tygrysowi, szefowi lokalnej mafii, który, wzorem Cyganów, zakazywał swoim ludziom kraść i bić na swojej dzielnicy, a nakazywał robić to gdziekolwiek indziej. Na przykład – Niemców w Śródmieściu.

          Dziś dzielnica jest oazą spokoju i nudy, a jedyną rozrywką jest komentowanie głupoty zarządców dróg w przypadku nieustającego ustawiania świateł sygnalizacyjnych na jedynym skrzyżowaniu na Stogach.

          • 36 10

          • jeden z lepszych postow jakie kiedykolwiek na tym portalu przeczytalam, graty kolego :D (1)

            • 8 6

            • nonsensopedia.wikia.com

              Znajdziesz tam więcej fajnych tekstów. ;)

              • 2 1

          • Jeżeli zrzynasz texty z innych portali...

            ...to podaj chociaż źródło

            • 0 0

      • dobre dobre :)

        Poproszę bilet za 3,4 komórki.

        • 7 8

  • Brawo

    Czyli można wyprodukować coś w Polsce i być z tego dumny...

    • 92 4

  • Dzisiaj jechałem Pesą.Może tak poinformować(doszkolić) motorniczych.. (2)

    ..by nie napieprzali co chwilę hamulcami szynowymi...doprowadza to do płaszczyznowania kół i później dyskomfort "maszyny do szycia";)

    • 87 14

    • dla twojej wiadomości gdyby motorniczowie używali co chwilę hamulców szynowych to byś co chwilę leciał pod okienko (1)

      motorniczego... ...takie dobre to są hamulce tarczowe i elektrodynamiczne to nie to samo co 105na gdzie trzeba co chwila ich używać w niektórych wozach

      • 2 8

      • Otóż nie,szanowny niedouczony znawco..

        ..przy tzw "mokrej szynie", tramwaj wpada w poślizg przy nieumiejętnym hamowaniu i dopiero gdy "podsypiesz" piasku kwarcowego(?),przy użyciu szynowych, tramwaj staje dęba.W innym wypadku po prostu się ślizga, wywołując płaszczyzny w kołach,więc mi tu nie pitol ...

        • 8 0

  • (8)

    To nie tak że na Stogi nie puszczają celowo nowych tramwajów, na tej trasie tory nie są przystosowane . :(

    • 75 4

    • Te tory w ogóle nie są ze sobą połączone. Tramwaje na moście siennickim (i przed) muszą zwalniać do 10 km/h żeby bezpiecznie przejechać. Są oczywiście "hardcorowi" motorniczowie (dobrze napisałem?), którzy przejeżdżają szybciej.

      • 13 2

    • a po co ... (4)

      ..do tej wiecznej meliny puszczać?najpierw zróbcie porządek w tej dzielni a potem może zasłużycie

      • 15 24

      • (3)

        Sam zrób z sobą porządek. Kiedy tam byłeś ostatnio? Ocieplają i malują bloki na stogach (już większość jest pomalowanych), ścieżka rowerowa została zrobiona i wiele więcej. Stogi to porządna dzielnica, tylko zapomniana.

        • 25 9

        • mozecie sobie nawet szklane domy stawiać ale dopóki obecni mieszkańcy NIE ZROBIĄ ZE SOBA PORZĄDKU to nie mają co liczyć na wygody w nowych trampkach-WRZESZCZ NIE BĘDZIE DAWAŁ NA STOGI!!!

          • 8 20

        • Ale Tygrys z kumplami (1)

          Ale Tygrys z kumplami nadal luzakiem po dzielnicy biega :)

          • 6 6

          • przynajmniej na samej dzielni jest bezpiecznie

            Tygrys ma tylu ludzi, że nikt nie chce ryzykować, że nadzieje się na ktoregoś. A oni też siebie nawzajem nie kojarzą. No i Tygrys jest skuteczniejszy niż policja w ściganiu gościnnych cwaniaczków.

            • 1 5

    • Wiesz, jednak można uważać, że celowo. Jest to i było torowisko w najgorszym stanie w całym Gdansku, ale remonty są w planach w odległej przyszłosci i nie wiadomo w ogóle, czy do nich dojdzie.
      Remontowano za to torowiska wszędzie indziej i ZAWSZE były to odcinki w o wiele lepszym stanie technicznym.
      Jednak coś tu zalatuje zelowym działaniem (a właściwie zaniechaniem)

      • 5 3

    • Nie, to wyrachowanie. Zwandalizowanie nowego tramwaju jest dla właściciela tak bolesne jak kosztowna jest jego naprawa.

      To trochę jak z nową komórką: Pierwsza rysa boli najbardziej. Zwandalizowanie stopiątki nie spowoduje jakiejkolwiek różnicy. Bo one już na etapie deski kreślarskiej były gruchotami. Pewnie projektował je ten sam dywersant co zrzucał stonkę ziemniaczaną. Stąd nowiutkie tramwaje wysyła się na linie, na których wandalizm jest mniej prawdopodobny w pobliżu miejsc reprezentacyjnych (jak na Budyniolandię). A rupiecie wysyła się do dzielnic chuligańskich. O!

      • 4 6

  • PESA :(( (13)

    Jak dla mnie to najgorsze (nie biorąc pod uwagę Konstale 105Na) ze wszystkich dostępnych w komunikacji gdańskiej tramwajów, najbardziej niewygodne, głośne i rzucające pasażerami zwłaszcza stojącymi na wszystkie strony nie pomaga nawet trzymanie się uchwytów, nie mówiąc już o beznadziejnym rozkładzie siedzeń zwłaszcza tych bokiem do wnętrza, dzięki czemu pasażerowie stojący (bo miejsc siedzących jest strasznie mało) nie mają możliwości innego stania depczą siedzącemu po palcach u stóp. Moim zdaniem ten kto zaprojektował to wnętrze (bo zewnętrznie wygląd jest super) i następnie ten co je zaakceptował do produkcji powinni dostać dożywotny nakaz jazdy tymi pojazdami oczywiście zajmując tylko miejsce stojące bez trzymanki.

    • 117 90

    • No, to spore przegięcie. (1)

      Rozumiałbym, gdyby ktoś napisał, że można było zamówić lepsze tramwaje, bo faktycznie, Solarisy są lepsze niż Swingi od Pesy. Ale żaden inny gdański tramwaj nie wytrzymuje z Pesą konkurencji: pojemny jest, w miarę bezawaryjny, najmniej chyba trzęsie. Tylko fakt, że Dortmundy cichsze. Ale znów - wśród nowszych tramwajów (czyli tych wyprodukowanych po 1990) Pesa i tak jest najcichsza wśród gdańskich.

      • 8 18

      • nie rok produkcji jest najważniejszy a użytkowość

        tu nie chodzi o najnowsze tylko aby były wygodne, a tu to już nawet przerobione dortmundy są wygodniejsze i cichsze

        • 13 9

    • (2)

      Jak ci przeszkadzają siedzenia bokiem do wnętrza, to przejdź sobie tam gdzie ich nie ma, albo sam zaprojektuj niskopodłogowy tramwaj, mądralo! Zobaczymy gdzie uda ci się upchnąć wózki i silniki. Potem oczywiście powinieneś dostać dożywotni nakaz jazdy wymyślonym przez siebie cudem.

      Mnie te siedzenia są w sam raz. Przy oknie jest półka akurat na mniejszy bagaż albo większe zakupy.

      • 13 26

      • jakość w Bombardier jest niskopodłogowy i w mieści wózki i silniki (1)

        • 6 2

        • Tylko że nie jest niskopodłogowy w 100%. W dodatku jest chyba najgłośniejszy z gdańskich tramwajów. Z uwagi na zły projekt podwozia jest najbardziej wrażliwy na nierówności toru i na zakrętach musi ostro zwalniać. Innymi słowy - lipa totalna. W dodatku jest ciasny, ma złe rozstawienie siedzeń, a te są strasznie niewygodne. W tramwaju tej wielkości powinno się mieścić o jakieś 40 osób więcej.

          • 7 7

    • nie pasuje ?

      To kup sobie wygodnego mercedesa i nie marudz buraku

      • 5 17

    • Dożywotni nakaz?? (1)

      Jak Ty sobie to wyobrażasz??

      • 1 14

      • he he nie czytaj tego tak dosłownie

        • 2 0

    • (3)

      d*pku, a wiesz czemu siedzenia sa ustawione tak a nie inaczej? oczyeiscie nie wiesz. ale co oczekiwac od gamoniow bez szkol ktorzy tu siedza i narzekaja. sami nic nie potrafia stworzyc, tylko wytykaja innym.

      • 3 7

      • (2)

        to mi wytłumacz

        • 2 2

        • To przeczytaj to co jest napisane powyżej. To nie boli.

          • 1 2

        • chodzi o to, ze w pesach są fatalne, ogromne koła

          • 1 1

    • zgadzam sie całkowicie

      Ogólnie tramwaj sprawia świetne wrażenie, ale zbyt mało jest miejsc siedzących jak na tej wielkości wnętrze, co powoduje wieczny tłok,a te siedzenia bokiem to jakaś pomyłka.Są bardzo niewygodne zarówno dla siedzących jak i wiszących nad nimi ludzi.

      • 8 2

  • gratulacje przede wszystkim dla bydgoskiej Pesy! (3)

    • 43 28

    • (2)

      Zgodze sie...tylko zeby jeszcze dopracowali wnetrze bo siedzenia rozmieszczone sa beznadziejnie :):)

      • 7 5

      • (1)

        Lista niedoróbek jest długa. Gdyby tramwaj wszedł na rynek 10 lat temu można by pewne wady wybaczyć... . Mimo to dobrze, że w kraju jest firma która produkuje pojazdy szynowe na średnim europejskim poziomie. Boję się tylko, że największym wrogiem PESY jest sama PESA - zmonopolizowanie rynku nie zachęca do zmian, rozwoju i dbałości o klienta... .

        • 1 0

        • Bez zmian, poprawienia tych kół i tych siedzeń zwyczajnie padną.

          • 1 0

  • Dziwny ultradźwięk w nowym tramwaju? (23)

    Raz jechałem ta nówka podczas jazdy i wydawał z siebie dziwny piskliwy niski dźwięk... Nie wiem czy taka usterka wystąpiła/uje w tym jednym, którym jechałem czy pojawia się ten defekt także w innych tramwajach.

    Czy spotkaliście się z czymś takim?

    • 10 44

    • (4)

      Jak niski dźwięk może być ultradźwiękiem. Jak niski dźwięk może być piskliwy? Przemyśl i wróć z pytaniem ponownie synu ;)

      • 20 3

      • Taki dźwięk jak w tym audio, tylko na stałym poziomie

        youtube.com/watch?v=WD2SY8stBZQ

        • 2 2

      • Z tego co słyszałem, słonie wydają ultradźwięki. Aby je usłyszeć, trzeba magnetofon bardzo przyspieszyć. Stąd wnioskuje, że są (2)

        niskie.

        • 3 2

        • (1)

          może więc na dachu tramwaju jechał słoń???

          • 18 1

          • ze słonicą

            i se urządzili bunga bunga

            • 9 3

    • Edycja wpisu: Dziwny ultradźwięk w nowym tramwaju? (6)

      Raz jechałem tym tramwajem i wydawał z siebie dziwny piskliwy niski dźwięk.
      Nie wiem czy usterka wystąpiła tylko w tym jednym tramwaju, którym jechałem czy pojawia się także w innych?

      Czy spotkaliście się z czymś takim?

      • 2 8

      • (2)

        Dźwięk niski nie jest piskliwy. Idź synek na korepetycje z fizyki.

        • 14 1

        • Oszczędze mu szukania i czytania. (1)

          Drogi kolego Adamie wytłumaczę tak bez patrzenia w książke. Niski dźwięk jest znany wszystkim potocznie jako bass, a mówi się na niego niski ponieważ jego przedział częstotliwości to jakoś od 50Hz do 200Hz. Piskliwy dźwięk będzie natomiast wysokim ponieważ jego częstotliwośc jest dużo większa od kilku kHz w górę.

          Z ciekawości powiem że błona bębenkowa wraz z wiekiem staje się sztywniejsza przez co ludzie starsi nie słyszą piskliwych dzwięków. Człowiek w wieku 20 lat który nie słucha głośnej muzyki przez słuchawki słyszy zazwyczaj dzwięk do ok 18kHz.

          Nie wiem czy tajemniczy pisk w nowych tramawajach jaki Ty słyszysz to poprostu dźwięk silników napędzających go.

          Jeszcze dodam coś od siebie jak byłem młody mielismy w domu stary telewizor kineskopowy. Kiedy działał wydawał charakterystyczny piskliwy dźwięk, moi rodzice go nie słyszeli a mnie denerwował. Kiedyś w technikum dowiedziałem się że ten dzwięk wydawały cewki kktóre wpadały w rezonans wydając wysoki dźwięki. Moi rodzice oglądali i nic nie słyszeli a mnie bolała głowa.

          • 12 0

          • czyli wszystko jasne

            Adam jest po prostu gów... bardzo młodym człowiekiem. A więc słyszy ów dźwięk, jak i nie widzi różnicy między niskim, a piskliwym dźwiękiem. Krytykujcie go jak już zacznie podstawówkę.

            • 3 1

      • chłopcze, wróć do podstawówki (tylko porządnej!) i zrób ponownie kurs fizyki (2)

        bo tego twojego bełkotu nie da się czytać - mózg się wyłącza na tych bredniach

        • 7 1

        • w podstawówkach nie ma fizyki... (1)

          zaczyna się dopiero w gimnazjum! zanim zaczniesz kogoś pouczać-sam zasięgnij informacji

          • 3 2

          • Nie mam dzieci

            A u mnie była fiza w podstawówce, nie chodziłem do kouchozu jakim jest gimnazjum

            • 0 3

    • Rozumiem o co Panu chodzi, ten dźwięk słychać, kiedy tramwaj rusza i przeyspiesza. (3)

      I nie jest to żadna usterka, tylko nic innego jak mechanizm przyspieszania i każda Pesa tak ma.

      • 10 1

      • ... ew. to dźwięk otwierania i zamykania drzwi.

        • 0 4

      • Dzwięk

        Toć to turbina pewnie jak u mnie w BMW!!!

        • 0 1

      • Ostatni raz takie dźwięki słyszał Osama bin Laden nad swoja willą w Pakistanie.

        • 2 0

    • też na to zwróciłem uwagę..

      • 5 1

    • To w końcu piskliwy czy niski ten dźwięk sie wydobywał?

      • 1 0

    • Chodzi Ci o dźwięk falowników?

      Takie coś możesz tutaj pod koniec usłyszeć:

      • 3 1

    • to piskliwy czy niski, zdecyduj się.

      w każdej pesie taki odgłos występuje podczas jazdy

      • 1 1

    • Ja się spotkałem (1)

      Z dźwiękiem popiardującego motorniczego- myślał,że jest sam,a ja tuż za nim i uświadczyłem jego dźwięk bąka.
      Niski,stonowany,mocny!

      • 3 4

      • niski stonowany mocny i piskliwy!!

        • 0 1

    • dzwięk

      piskliwy niski? piskliwy to wysoki dzwięk

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane