Fakty i opinie

stat

Wszystko o Trasie Słowackiego i Sucharskiego

Budowa Trasy Sucharskiego i Słowackiego może pochłonąć ponad 1,5 mld zł.
Budowa Trasy Sucharskiego i Słowackiego może pochłonąć ponad 1,5 mld zł. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

W minioną środę otwarto koperty w ostatnim spośród siedmiu przetargów na budowę Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego. Budowa pierwszej drogi okazała się dużo droższa niż zakładały władze Gdańska. Natomiast druga trasa wygenerowała oszczędności w budżecie.



TRASA SŁOWACKIEGO

Dwujezdniowa droga ma zapewnić połączenie pomiędzy portem morskim, a lotniskiem. Droga została podzielona na siedem odcinków. Aktualnie istnieje tylko jeden z 2001 r. - wiodący przez las Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Obecnie prace toczą się na dwóch odcinkach: lotniskowym i miejskim. Kolejne dwa fragmenty (Droga Zielona i tunelowy) oczekują na rozstrzygniecie przetargu. Cztery odcinki mogą pochłonąć nawet 1,210 mld zł. Miasto miało zabezpieczone na ten cel ok. 161 mln zł mniej. Nadzór nad realizacją inwestycji sprawuje miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Przebieg Trasy Słowackiego na lotniskowym odcinku.
Przebieg Trasy Słowackiego na lotniskowym odcinku. mat. GIK
Odcinek lotniskowy - między właśnie lotniskiem w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska, a ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska - ma liczyć ok. 2,8 km. W rozstrzygniętym w lutym tego roku przetargu wygrała firma Wakoz z Luzina. Za budowę drogi w terminie nieco ponad siedmiu miesięcy chciała 31 mln zł. Miasto przystało na te propozycje. Budowa rozpoczęła się w marcu. Dwujezdniową drogą przed lotnisko pojedziemy późną jesienią tego roku.

Gdańsk chciał przeznaczyć na inwestycję nie więcej niż ok. 77,9 mln zł. Zatem wybór wykonawcy z Luzina wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu 46,9 mln zł.

Przebieg Trasy Słwoackiego przez Wrzeszcz i Zaspę.
Przebieg Trasy Słwoackiego przez Wrzeszcz i Zaspę. mat. GIK
Odcinek miejski powstanie między rondem de la Salle zobacz na mapie Gdańska, a skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - na granicy Wrzeszcza i Zaspy. Ten fragment ma liczyć 3,35 km długości i jest najdłuższym odcinkiem Trasy Słowackiego przeznaczonym do budowy. W rozstrzygniętym w lutym tego roku przetargu wygrało konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.. Za realizacje w terminie 20 miesięcy spółki zażądały od miasta 159 mln zł. Podpisano umowę w kwietniu i wtedy też ruszyła budowa. Dwujezdniową drogą przez Wrzeszcz pojedziemy pod koniec 2012 r.

Miasto na budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego zabezpieczyło w budżecie ok. 341 mln zł. Wybór wykonawcy wygenerował w kasie miasta, dzięki niższej cenowo ofercie, oszczędności rzędu 182 mln zł.

Przebieg Drogi Zielonej.
Przebieg Drogi Zielonej. mat. GIK
Droga Zielona zostanie wykonana między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Droga ma liczyć 2,1 km długości. W jej ramach planuje się budowę bezkolizyjnych zjazdów przed stadion w Letnicy. Na razie nie wiadomo, kto zbuduję drogę. Największe szanse ma firma Budimex, która złożyła najkorzystniejszą ofertę przetargu. Za budowę w terminie 18 miesięcy spółka zażądała od miasta 135 mln zł. Budowa miałaby rozpocząć się w czerwcu. Dwujezdniową drogą pojedziemy zatem pod koniec 2012 r.

Na budowę odcinka Trasy Słowackiego na granicy Letnicy, Brzeźna i Wrzeszcza w kasie miasta przeznaczono ok. 120 mln zł. Wybór najkorzystniejszej oferty wykonawcy wymaga doinwestowania 15 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą
Tunel pod Martwą Wisłą mat. GIK
Tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami to zadanie, które trzy lata temu zostało przesunięte z inwestycji: Trasa Sucharskiego na przedsięwzięcie: Trasa Słowackiego. Podziemny obiekt inżynierski wraz z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wynosi 2,4 km. Tunel pod Martwą Wisłą ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Na razie nie wiadomo jaki wykonawca tego dokona. Największe szanse ma konsorcjum firm, którego liderem jest Hydrobudowa. Chcą oni z budową zdążyć w terminie 36 miesięcy za kwotę 885 mln zł. Budowa miałaby rozpocząć się w czerwcu.

Miasto na budowę odcinka Trasy Słowackiego przez Wrzeszcz przeznaczyło ok. 510 mln zł. Zatem wybór najkorzystniejszego wykonawcy wymaga dofinansowania nie małej sumy, bo 375 mln zł. Skąd mają pochodzić te pieniądze? Jeszcze nie wiadomo.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację przyszłej Trasy Słowackiego.


TRASA SUCHARSKIEGO

Droga ma zapewnić połączenie pomiędzy portem morskim, a drogami krajowymi. Trasa została podzielona na cztery odcinki. Aktualnie istnieje tylko jeden fragment drogi - most wantowy. Prace toczą się na jednym odcinku: portowym. Kolejne dwa (środkowy i przez olszynkę) oczekują na rozstrzygniecie przetargu. Trzy zadania mogą pochłonąć ok. 362,1 mln zł z budżetu miasta. Władze zgromadziły w kasie miasta o wiele więcej pieniędzy, by wybudować drogę - tj. ok. 527 mln zł. Inwestorem jest miejska spółka GIK.

Odcinek portowy Trasy Sucharskiego.
Odcinek portowy Trasy Sucharskiego. mat. GIK
Odcinek portowy Trasy Sucharskiego połączy Terminal Promowy Westerplatte zobacz na mapie Gdańska z Węzłem Ku Ujściu. Ma on liczyć ok. 2,7 km. Będzie to fragment drogi o przekroju jednej jezdni. W rozstrzygniętym przetargu w lutym tego roku wygrała firma Skanska. Za budowę w terminie nieco ponad trzech miesięcy chciała 9,4 mln zł. Budowa rozpoczęła się w marcu. Dwujezdniową drogą pojedziemy w czerwcu tego roku.

Miasto na roboty budowlane przeznaczyło ok. 23,2 mln zł. Zatem wybór wykonawcy, którego centrala znajduje się w Skandynawii wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu 13,9 mln zł.

Odcinek środkowy.
Odcinek środkowy. mat. GIK
Odcinek środkowy o długości 2,7 km zostanie wybudowany między mostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Węzłem Ku Ujściu. Choć nie ma jeszcze rozstrzygnięcia przetargu, wszystko wskazuje na to, że wybuduje go firma Skanska, która wykonuje odcinek portowy. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę. Za budowę w terminie 17 miesięcy chce 184 mln zł. Budowa ma rozpocząć się na przełomie maja i czerwca tego roku. Dwujezdniową drogą pojedziemy pod koniec 2012 r.

Na roboty budowlane na gdańskiej Przeróbce władze Gdańska zabezpieczyły w budżecie ok. 292,5 mln zł. Zatem wybór skandynawskiego wykonawcy wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu ok. 108 mln zł.

Przebieg Trasy Sucharskiego przez Olszynkę.
Przebieg Trasy Sucharskiego przez Olszynkę. mat. GIK
Odcinek przez Olszynkę o długości 2,8 km ma powstać między Węzłem Elbląska zobacz na mapie Gdańska na gdańskich Rudnikach, a budowaną Południową Obwodnicą Gdańska. Procedura przetargowa zbliża się ku końcowi. Aktualnie nie wiadomo, kto wybuduje ten odcinek Trasy Sucharskiego. Ogromne szanse ma firma Budimex. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę. Zresztą chce też budować Drogę Zieloną. Budimex zaproponował miejskiej spółce GIK budowę drogi przez Olszynkę w cenie 168,7 mln zł. Budowa ma rozpocząć się w czerwcu tego roku i potrwać, wg. oferty Budimexu, do końca 2012 r.

Na roboty budowlane na Olszynce władze Gdańska zarezerwowały w budżecie ok. 211,3 mln zł. Zatem wybór wykonawcy zmniejszy koszt inwestycji o ok. 42,6 mln zł.

Trasa Sucharskiego i Słowackiego są dofinansowanie w ok. 40 proc. kosztów kwalifikowanych z Unii Europejskiej - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałą kwotę wykłada miasto. Po 2014 planowana jest budowa kolejnych dwóch odcinków trasy.

Zobacz, jak może wyglądać Trasa Sucharskiego już pod koniec 2012 r.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (140)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.