• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o Trasie Słowackiego i Sucharskiego

Maciej Naskręt
15 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowa Trasy Sucharskiego i Słowackiego może pochłonąć ponad 1,5 mld zł. Budowa Trasy Sucharskiego i Słowackiego może pochłonąć ponad 1,5 mld zł.

W minioną środę otwarto koperty w ostatnim spośród siedmiu przetargów na budowę Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego. Budowa pierwszej drogi okazała się dużo droższa niż zakładały władze Gdańska. Natomiast druga trasa wygenerowała oszczędności w budżecie.



TRASA SŁOWACKIEGO

Dwujezdniowa droga ma zapewnić połączenie pomiędzy portem morskim, a lotniskiem. Droga została podzielona na siedem odcinków. Aktualnie istnieje tylko jeden z 2001 r. - wiodący przez las Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Obecnie prace toczą się na dwóch odcinkach: lotniskowym i miejskim. Kolejne dwa fragmenty (Droga Zielona i tunelowy) oczekują na rozstrzygniecie przetargu. Cztery odcinki mogą pochłonąć nawet 1,210 mld zł. Miasto miało zabezpieczone na ten cel ok. 161 mln zł mniej. Nadzór nad realizacją inwestycji sprawuje miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Przebieg Trasy Słowackiego na lotniskowym odcinku. Przebieg Trasy Słowackiego na lotniskowym odcinku.
Odcinek lotniskowy - między właśnie lotniskiem w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska, a ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska - ma liczyć ok. 2,8 km. W rozstrzygniętym w lutym tego roku przetargu wygrała firma Wakoz z Luzina. Za budowę drogi w terminie nieco ponad siedmiu miesięcy chciała 31 mln zł. Miasto przystało na te propozycje. Budowa rozpoczęła się w marcu. Dwujezdniową drogą przed lotnisko pojedziemy późną jesienią tego roku.

Gdańsk chciał przeznaczyć na inwestycję nie więcej niż ok. 77,9 mln zł. Zatem wybór wykonawcy z Luzina wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu 46,9 mln zł.

Przebieg Trasy Słwoackiego przez Wrzeszcz i Zaspę. Przebieg Trasy Słwoackiego przez Wrzeszcz i Zaspę.
Odcinek miejski powstanie między rondem de la Salle zobacz na mapie Gdańska, a skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - na granicy Wrzeszcza i Zaspy. Ten fragment ma liczyć 3,35 km długości i jest najdłuższym odcinkiem Trasy Słowackiego przeznaczonym do budowy. W rozstrzygniętym w lutym tego roku przetargu wygrało konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.. Za realizacje w terminie 20 miesięcy spółki zażądały od miasta 159 mln zł. Podpisano umowę w kwietniu i wtedy też ruszyła budowa. Dwujezdniową drogą przez Wrzeszcz pojedziemy pod koniec 2012 r.

Miasto na budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego zabezpieczyło w budżecie ok. 341 mln zł. Wybór wykonawcy wygenerował w kasie miasta, dzięki niższej cenowo ofercie, oszczędności rzędu 182 mln zł.

Przebieg Drogi Zielonej. Przebieg Drogi Zielonej.
Droga Zielona zostanie wykonana między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Droga ma liczyć 2,1 km długości. W jej ramach planuje się budowę bezkolizyjnych zjazdów przed stadion w Letnicy. Na razie nie wiadomo, kto zbuduję drogę. Największe szanse ma firma Budimex, która złożyła najkorzystniejszą ofertę przetargu. Za budowę w terminie 18 miesięcy spółka zażądała od miasta 135 mln zł. Budowa miałaby rozpocząć się w czerwcu. Dwujezdniową drogą pojedziemy zatem pod koniec 2012 r.

Na budowę odcinka Trasy Słowackiego na granicy Letnicy, Brzeźna i Wrzeszcza w kasie miasta przeznaczono ok. 120 mln zł. Wybór najkorzystniejszej oferty wykonawcy wymaga doinwestowania 15 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą Tunel pod Martwą Wisłą
Tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami to zadanie, które trzy lata temu zostało przesunięte z inwestycji: Trasa Sucharskiego na przedsięwzięcie: Trasa Słowackiego. Podziemny obiekt inżynierski wraz z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wynosi 2,4 km. Tunel pod Martwą Wisłą ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Na razie nie wiadomo jaki wykonawca tego dokona. Największe szanse ma konsorcjum firm, którego liderem jest Hydrobudowa. Chcą oni z budową zdążyć w terminie 36 miesięcy za kwotę 885 mln zł. Budowa miałaby rozpocząć się w czerwcu.

Miasto na budowę odcinka Trasy Słowackiego przez Wrzeszcz przeznaczyło ok. 510 mln zł. Zatem wybór najkorzystniejszego wykonawcy wymaga dofinansowania nie małej sumy, bo 375 mln zł. Skąd mają pochodzić te pieniądze? Jeszcze nie wiadomo.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację przyszłej Trasy Słowackiego.


TRASA SUCHARSKIEGO

Droga ma zapewnić połączenie pomiędzy portem morskim, a drogami krajowymi. Trasa została podzielona na cztery odcinki. Aktualnie istnieje tylko jeden fragment drogi - most wantowy. Prace toczą się na jednym odcinku: portowym. Kolejne dwa (środkowy i przez olszynkę) oczekują na rozstrzygniecie przetargu. Trzy zadania mogą pochłonąć ok. 362,1 mln zł z budżetu miasta. Władze zgromadziły w kasie miasta o wiele więcej pieniędzy, by wybudować drogę - tj. ok. 527 mln zł. Inwestorem jest miejska spółka GIK.

Odcinek portowy Trasy Sucharskiego. Odcinek portowy Trasy Sucharskiego.
Odcinek portowy Trasy Sucharskiego połączy Terminal Promowy Westerplatte zobacz na mapie Gdańska z Węzłem Ku Ujściu. Ma on liczyć ok. 2,7 km. Będzie to fragment drogi o przekroju jednej jezdni. W rozstrzygniętym przetargu w lutym tego roku wygrała firma Skanska. Za budowę w terminie nieco ponad trzech miesięcy chciała 9,4 mln zł. Budowa rozpoczęła się w marcu. Dwujezdniową drogą pojedziemy w czerwcu tego roku.

Miasto na roboty budowlane przeznaczyło ok. 23,2 mln zł. Zatem wybór wykonawcy, którego centrala znajduje się w Skandynawii wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu 13,9 mln zł.

Odcinek środkowy. Odcinek środkowy.
Odcinek środkowy o długości 2,7 km zostanie wybudowany między mostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Węzłem Ku Ujściu. Choć nie ma jeszcze rozstrzygnięcia przetargu, wszystko wskazuje na to, że wybuduje go firma Skanska, która wykonuje odcinek portowy. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę. Za budowę w terminie 17 miesięcy chce 184 mln zł. Budowa ma rozpocząć się na przełomie maja i czerwca tego roku. Dwujezdniową drogą pojedziemy pod koniec 2012 r.

Na roboty budowlane na gdańskiej Przeróbce władze Gdańska zabezpieczyły w budżecie ok. 292,5 mln zł. Zatem wybór skandynawskiego wykonawcy wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu ok. 108 mln zł.

Przebieg Trasy Sucharskiego przez Olszynkę. Przebieg Trasy Sucharskiego przez Olszynkę.
Odcinek przez Olszynkę o długości 2,8 km ma powstać między Węzłem Elbląska zobacz na mapie Gdańska na gdańskich Rudnikach, a budowaną Południową Obwodnicą Gdańska. Procedura przetargowa zbliża się ku końcowi. Aktualnie nie wiadomo, kto wybuduje ten odcinek Trasy Sucharskiego. Ogromne szanse ma firma Budimex. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę. Zresztą chce też budować Drogę Zieloną. Budimex zaproponował miejskiej spółce GIK budowę drogi przez Olszynkę w cenie 168,7 mln zł. Budowa ma rozpocząć się w czerwcu tego roku i potrwać, wg. oferty Budimexu, do końca 2012 r.

Na roboty budowlane na Olszynce władze Gdańska zarezerwowały w budżecie ok. 211,3 mln zł. Zatem wybór wykonawcy zmniejszy koszt inwestycji o ok. 42,6 mln zł.

Trasa Sucharskiego i Słowackiego są dofinansowanie w ok. 40 proc. kosztów kwalifikowanych z Unii Europejskiej - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałą kwotę wykłada miasto. Po 2014 planowana jest budowa kolejnych dwóch odcinków trasy.

Zobacz, jak może wyglądać Trasa Sucharskiego już pod koniec 2012 r.

Opinie (140) ponad 10 zablokowanych

  • nowa kosciuszki (3)

    A gdzie informacja o brakującym odcinku Trasy Słowackiego, czyli Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej, o których miasto zapomniało? Bez tych odcinków połączenie pomiędzy portem morskim, a lotniskiem (jak nazywa się ta inwestycja) jest niepełne i nieciągłe. Pozostaje wąskie gardło...

    • 14 3

    • (1)

      Kochany/kochana DW, dorzuć miastu bańkę, to ci wybuduje szybciutko brakujący odcinek!

      • 2 2

      • Kochany/kochana!!! Jak się coś zaczyna to wypada skończyć a takie planowanie to jest do d...!!! Bez tego kawałka korki sie tylko przemieszczą!!!!

        • 2 0

    • Nie wąskie a b.wąskie bo przy Al.Jana PawłaII zaczęto budować już 4 wielkie 12 pietrowe bloki + w Parku JPII nastepne 6.Teraz dowożą tam materiały,potem zamieszkają ludzie i dojdą samochody.

      • 1 0

  • Ale ściema! Ktoś nie chodził do szkoły? (4)

    Podliczyłem wydatki na wszystkie odcinki i wyszło mi, że miasto zaoszczędzi 36 mln zł. Na podliczeniu w nagłówkach wychodzi plus 5mln? No, nieważne... Wciąż jesteśmy na plusie. Więc o co chodzi z tekstem o odcinku tunelowym: "Skąd mają pochodzić te pieniądze? Jeszcze nie wiadomo." A kto kupuje maszynę do drążenia? Wykonawca? Co się z nią stanie po inwestycji? Można ją odsprzedać za minimum 400mln zł. Czemu nie kupuje jej miasto? Ten odcinek kosztował by wtedy ok 400mln. Nikogo to nie interesuje? Gdzie dziennikarze? Na naszych oczach robią przycinkę na miliony!

    • 7 8

    • Masz rację zaoszczedzi miasto i akurat bedzie z 5 mln na "dzwony dla klechy"

      • 4 5

    • na czym, przepraszam bazujesz, prawiąc morały "ktoś nie chodził do szkoły"? Chyba na swojej ukończonej podstawówce, w której

      uczyli jedynie dodawać! Jeśli chcesz się wymądrzać radzę wpierw poszperać w innych dokumentach, a nie w marnym artykule, który zawiera 5% informacji o całokształcie projektu. Mnie zastanawia jedna, jak zawsze widniejąca i pokaźna wartość pod zagadkowym hasłem "pozostałe wydatki". Tu chciałabym zobaczyć analitykę zarówno przy kwotach ujętych w budżecie jak i planowanym wykonaniu.

      • 5 1

    • Finansowania na konkretne inwestycje nie można przerzucać z jednej budowy na drugą według miejskiego widzimisię.

      • 3 2

    • tbm

      akurat maszynę TBM Hydrobudowa posiada (tak pisali) i dlatego ich oferta była tańsza niż innych bo nie muszą na nią wydawać kasy

      • 3 2

  • Kosztorys Trasy Slowackiego i Trasy Sucharskiego.

    Po podliczeniu wszystkich oszczędności na poszczególnych etapach Trasy Sucharskiego i Trasy Słowackiego powstają bardzo proste wyliczenia. Kosztorys Trasy Słowackiego jest niedoinwestowany kwota - 161,1 mln PLN. Ale za to na Trasie Sucharskiego oszczędności te wynoszą + 164,5 mln PLN. Matematyka nie kłamie. Na budowie tych tras miasto ostatecznie zaoszczędzi 3,4 mln PLN. Wiec nie widzę przeszkód aby terminy nie miały zostać dotrzymane.

    • 4 3

  • A jak tedy?

    Wszystko jest jasne oprocz odcinka od Rzeczpospolitej do Hallera????

    • 6 1

  • PYTANIE (5)

    Wiem, że nie na temat ale mam mam pytanie. Kogo powinnam zawiadomić, że w Gdańsku - Brzeźnie obok mola grasuje DUŻY dzik? Bo przed godziną przebiegł obok mnie i naprawdę budzi postrach.

    • 9 0

    • internautów

      • 4 0

    • gajowego maruchę

      • 4 0

    • Jarosława K.

      on ma KOTA

      • 5 0

    • Ewelinę Flintę

      może wypali

      • 3 0

    • TVN 24

      obowiazkowo

      • 4 1

  • najłatwiej było WYCIĄĆ LAS (1)

    a przy okazji dodatkowe 3 hektary lasu pod budowę osiedla willowego z przeznaczeniem dla wierchuszki AWS

    • 9 9

    • dziekuje autorowi za takie zestawienie faktów

      na zniszczenie lasu w Matemblewie trzeba właśnie patrzeć poprzez pryzmat budowy dwujezdniowej jezdni Słowackiego . Wiadomo "Okazja czyni złodzieja"

      • 3 3

  • Fajny artykuł

    ale plany niestety miałby być inne, pisałem pracę mgr o WPI na lata 2008-2012 i to właśnie w tych latach obie trasy miały być wybudowane. Czytamy też, że Budimex zrobi dwupasmówkę, ze zjazdem przed stadion PGE do końca 2012 roku. Kolejką pewnie też nie dojedziemy. Ja proponuję robić desant kibiców w pobliże stadionu, bo to będzie jedyna bezkolizyjna droga dotarcia na mecz. Oby nie było się czego wstydzić ne EURO.

    • 7 3

  • "Po 2014 planowana jest budowa kolejnych dwóch odcinków trasy."

    o jakie odcinki chodzi?

    • 3 3

  • ciekawe kiedy droga od lotniska zawali sie

    jak mozna budowac tak ruchliwa trase na piasku!!! Zgnieciony piasek to nie to samo co kruszywo na metr gleboko i dopiero wtedy beton + asfalt. Jesli za 31 milionow zl,otych zbuduje sie to co mialo kosztowac 77 to ja dziekuje. Czeka nas a) stanie w korkach bo remonty bede nieuchronne, b) dorzucenie tych 40+ mln na to co w pkt a). Rekurencja murowana, ale dno w budzecie miasta nastapi straszliwie szybko, za sprawa tego budowania na piasku. To to samo co zamki z lodu, na blysk a nie na trwalosc

    • 12 9

  • W kółko te same artykuły, a dróg nie przybywa.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane