• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
28 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz. Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz.

Autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi SKM - widujemy je codziennie na naszych ulicach. Sprawdziliśmy, ile pojazdów jest niezbędnych, by zaspokoić codziennie potrzeby transportowe mieszkańców Trójmiasta.



Nie największym, ale z pewnością najbardziej pojemnym taborem poszczycić się może Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik ten w liniowej eksploatacji wykorzystuje dwa rodzaje pociągów - 45 sztuk trzywagonowych EN57 oraz 12 sztuk czterowagonowych EN71. Niestety skonstruowane one zostały z myślą o jeździe regionalnej, a nie typowo miejskiej, stąd wynikają wszelkie wady, w tym uciążliwy odstęp od peronu.

- Liniowo zespolonych jeździ 17 składów pociągów SKM. Są one zestawiane z dwóch składów typu EN57 lub EN57+EN71. Do realizacji bieżącego rozkładu jazdy niezbędnych jest 38 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57 oraz 10 EZT-ów serii EN71 - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

W utrzymaniu SKM znajdują się też pociągi, które przeszły różnego typu modernizacje. Są to cztery sztuki EN57, jeden pociąg typu EN71 tzw. metro, jeden pociąg niedawno wyremontowany w opolskich zakładach oraz cztery sztuki EN57AKM z rozruchem impulsowym.

Czytaj też: SKM-ka jak metro jeździ już po Trójmieście

Istniejący tabor jest też w toku modernizacji przez Pesę w zależnych od bydgoskiej Fabryki Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Docelowo przebudowie przez Pesę zostanie poddanych przypuszczalnie 21 EZT-ów.

Czytaj też: Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

W posiadaniu SKM-ki jest też siedem trzywagonowych pociągów EW58. To jedyne pociągi, które zostały skonstruowane z myślą o ruchu miejskim. Niestety są bardzo energochłonne, a ponadto, zdaniem kolejarzy, użyte materiały oraz jakość ich wykonania pozostawiają wiele do życzenia (były produkowane w latach 1974-1980). Między innymi z tych powodów odstawione są obecnie na boczny tor, czekając na modernizację lub kasację.

Na transport szynowy - tramwajowy - od lat stawiają też włodarze Gdańska. Tramwaje formalnie są w posiadaniu Zakładu Komunikacji Miejskiej, a liniowy stan taborowy składa się z pojazdów: Konstal 105Na (56 wagonów), Pesa 120NaG (35 pojazdów), Bombardier NGT6 (trzy pojazdy), Konstal 114Na (dwa pojazdy), Konstal NGd99 (cztery sztuki) oraz zmodernizowanych Duewagów N8C z Dortmundu oznaczonych jako N8C MF01 (46 pojazdów).

- Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego na br. do realizacji usług przewozowych potrzebne są: cztery tramwaje do 15 metrów [czyli pojedyncze wagony 105Na - dop. red.], 67 pojazdów o długości od 22 do 36 metrów oraz 31 składów dwuwagonowych z wagonami o dł. 15 metrów każdy lub 31 pojazdów o długości 22-36 metrów - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Umowa między ZTM-em a ZKM-em nie precyzuje czy tramwaje podstawione na linie muszą być niskopodłogowe. Należy jednak pamiętać, że z wyjątkiem "stopiątek", wszystkie pojazdy są częściowo lub całkowicie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wkrótce do tramwajów niskopodłogowych dołączy pięć fabrycznie nowych Pes Jazz Duo. Wszystko wskazuje też na to, że Gdańsk ostatecznie pozyska 14 tramwajów typu N8C z Kassel, które przejdą modernizację na wzór tej dokonanej na 46 pojazdach z Dortmundu.

Pod względem taboru autobusowego, ZKM posiada zróżnicowane typy pojazdów. Dominującym producentem jest polski Solaris - 44 autobusy 12-metrowe oraz tyle samo przegubowych. Gdański przewoźnik zaufaniem darzy też Mercedesy, bo tych ma również 88, ale niektóre z nich przyjechały do Gdańska z Niemiec - chodzi m.in. o modele O405GN2 oraz O405N2, które pochodzą z Aachen, Muenster, Monachium oraz Berlina i wyprodukowane zostały w drugiej połowie lat 90.

Wśród pozostałych producentów wyliczyć można MAN-y (27 szt.), Neoplany (18 szt.) oraz Kapeny (6 szt.) służące do obsługi linii 100 w Śródmieściu.

- Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na autobusy, to w komunikacji dziennej potrzebnych jest pięć minibusów, pięć midibusów, 112 autobusów standardowych oraz 75 wielkopojemnych. Nocą do zapewnienia obsługi potrzebnych jest 11 autobusów standardowych (noce pt/sb i sb/nd) i 20 szt. w pozostałe noce oraz dziewięć autobusów wielkopojemnych (noce pt/sb i sb/nd). W pozostałe dni tygodnia nie kursują autobusy wielkopojemne - dodaje Mongird.

Oprócz największego gdańskiego przewoźnika, obsługę komunikacyjną w Gdańsku świadczą też PKS Gdańsk oraz Warbus. Pierwszy z przewoźników preferuje głównie MAN-y, zaś drugi wykorzystuje m.in. Solbusy oraz MAZ-y.

- Maksymalne zapotrzebowanie w szczycie komunikacyjnym, uwzględniające po jednej sztuce rezerwy dla każdego operatora na autobusy pojemny kształtuje dla PKS Gdańsk: jeden midibus, cztery autobusy standardowe oraz dziesięć wielkopojemnych, zaś dla Warbusa: dziesięć autobusów standardowych oraz siedem wielkopojemnych - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W Gdyni dokładny stan taborowy wszystkich przewoźników realizujących zadania na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej prezentowany jest na stronie organizatora. Oznaczenie typu pojazdu oznacza odpowiednio: SN - autobus niskopodłogowy o długości ok. 12 m (zwane też autobusami "standardowymi"), WN - niskopodłogowy o dł. ok. 15 m, PN - niskopodłogowy o dł. ok. 18 m, SS - średniopodłogowy o dł. ok. 12 m, MS/KS - minibusy/midibusy średniopodgłowe o dł. ok. 6/9 m oraz MN/KN - minibusy i midibusy niskopodłogowe o dł. ok. 6/9 m.

Biorąc pod uwagę wszystkie modele autobusów i trolejbusów, bez wątpienia w Gdyni dominującym producentem jest Mercedes - 139 pojazdów, przy czym aż 42 z nich to polska produkcja fabryki Jelcz na licencji Mercedesa, zaś 30 to przebudowane na trolejbusy używane pojazdy głównie z lat 90. Drugi w kolejności jest Solaris - 100 szt, zaś trzeci MAN - 56 pojazdów.

- Łącznie linie ZKM w Gdyni obsługuje dwieście autobusów jednocześnie będących w ruchu, w tym 79 przegubowych oraz trzy piętnastometrowe. Na trasie są też maksymalnie 74 trolejbusy. W nocy na liniach nocnych pojawia się 14 autobusów. Od niedzieli do czwartku są to wyłącznie autobusy krótkie, zaś w piątki i soboty - przegubowe. Wyjątek stanowi linia N30, gdzie kursują tylko autobusy przegubowe - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdynianie będą mogli w I kw. 2015 r. skorzystać także z nowych dziesięciu autobusów hybrydowych, wyposażonych w napęd gazowy oraz elektryczny. Koszt zakupu zostanie w 95 proc. sfinansowany z programu "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gdynia wraz z Częstochową są jedynymi miastami w Polsce, które dostaną taką dotację (łącznie złożono 32 wnioski o pozyskanie funduszy z "Gazeli").

Całkowita wartość gdyńskiego projektu to nieco ponad 15 mln zł (14 mln zł pochodzi z dotacji). Projekt zakłada nie tylko zakup dziesięciu autobusów, ale też gruntowne przeszkolenie 25 kierowców z obsługi nowego taboru.

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • i o czym tu pisać? (21)

    jedyne słowo , które przychodzi mi do głowy to złom

    • 50 224

    • hmm... (6)

      gimbaza jeszcze nie poszła spać czy już się obudziła ? :)

      • 64 8

      • (3)

        Jest przecinek, nie ma wykrzykników ani błędów ortograficznych - to raczej nie gimbaza.

        • 31 10

        • hahahah (2)

          czyli jak napisze tak to jestem gimbaza jo!!!
          Jakiś ty naiwny człowieku, który kochasz segregację ponad miarę. Lecząc swe kompleksy przez dopatrywanie się ułomności w innych, zachowujesz się jak zwykły prostak, jakie by twoje wykształcenie nie było.
          Idź, osądź siebie nie innych.

          • 1 14

          • "gimbaza", tak jak "blondynka", to raczej pewien podzbiór, a nie jakaś generalna cecha :D

            • 9 1

          • Zastanów się, czy Ty czasem nie leczysz swoich bardziej, niż on...

            • 1 2

      • (1)

        mali ludzie lubią dyskutować o ludziach

        • 14 3

        • A kto dyskutuje o pojazdach?

          P*zdy.

          • 4 1

    • Nie narzekać mamy jeden z najnowocześniejszych taborów w Europie. (7)

      We wszystkich krajach Europy południowej jeżdzą jeszcze gorszą komunikacją. Nawet w wychwalonych Niemczech w małych miastach jeździ tabor z lat 80- tych.

      • 49 15

      • (5)

        Ty chyba po Europie nie jezdzisz, nowy tabor, klimatyzacja, komfort, czestotliwosc, cena w porownaniu do zarobkow, wspolne bilety itd

        • 18 32

        • (4)

          Od kiedy mozna porownywac poslke do europy ????
          ja porownouje nas do bloku wschodniego, bo z tej mańki sie wywodzimy. I z bylych krajow kldu krajów radzimy sobie najlepiej, lepiej wyglda to tylko w czechach. Jak mozna porownywac sie do zachodu ???? To nielogiczne

          • 19 12

          • Blok wschodni...

            Lepiej jest w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech (ale to troszkę inna para kaloszy). Bardzo podobnie w Rumunii, na Słowacji, na Litwie i Łotwie. Gorzej jest na Ukrainie.

            Byłem, jeździłem tramwajami.

            Wcale nie radzimy sobie najlepiej, powiedziałbym że radzimy sobie przeciętnie, bo pomimo dużej ilości pieniędzy z UE, nadal wydajemy je nieoptymalnie - patrz modernizacja SKM i nic w sprawie dziury, zero przemyślenia problemu.

            • 20 7

          • (2)

            chyba nie byłeś na łotwie czy w estoni o wegrzech nie wspominając...

            • 5 5

            • Węgry hehehe (1)

              Węgry, kraj w którym 90% transportu to wysokopodłogowe bezklimy ikarusy. Naprawde mają czym się pochwalić

              • 10 4

              • Widać dawno nie byłeś

                W każdej dziurze, o nazwie nie do zapamiętania a tym bardziej do wymówienia, widziałem niskopodłogowe autobusy z klimatyzacją. W tym polskie Solarisy. Ikarusów jest dużo, ale powoli wymierają.

                • 6 7

      • leming wazeliniarzu to Niemcy kupuja od nas stary złom na tory czy my odnich??

        Kopiliśmy od nich stary zło to oni teraz pewnie na piechotę będą chodzić:)

        • 3 7

    • dokładnie (1)

      po 3mieście jeździ złom !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! a te skmki to przecież zabytek

      • 14 12

      • Słyszałam że konserwator zabytków nie zgodził się na nstępne modernizacje SKM-ek

        • 30 3

    • MAZ-y???

      co to? faktycznie złom

      • 1 0

    • masz golonkę zamiast mózgu....

      • 1 1

    • Jak u nas jest złom to co w katowicach

      witam piszesz że w trójmieście jeździ złom to chyba dawno albo wcale nie wyjeżdżałeś bo w innych miastach polski można jeszcze jelcze spotkać jako główny pojazd komunikacji miejskiej a ikarusy to norma i pisze tu o dużych miastach nie jakiś pipidówkach z największych miast w Polsce to właśnie trójmiasto może pochwalić się najnowocześniejszym taborem

      • 1 2

    • typowy Polak

      czyli maruda
      napisz ciekawszy artykuł ;P

      • 3 2

  • Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście (1)

    to temat na książkę w kilku tomach a nie na krótki artykuł. Jednak fajnie że pisze się o takich rzeczach.

    • 82 6

    • Acha i jeszcze

      słyszałam że konserwator zabytków nie zgodził się na następne modernizacje SKM-ek :)

      • 9 3

  • wszyscy (11)

    na komunikację zbiorową,precz z korkami

    • 68 19

    • (2)

      Ok ale pod warunkiem ze ludzie naucza sie podstaw jakiejkolwiek kultury oraz gdy zaczną sie w końcu myć i utrzymywać higienę osobista

      • 12 2

      • A jeździsz czasem komunikacją miejską? (1)

        Czy gadasz żeby gadać? Ja jeżdżę regularnie i wiem, że jednostki śmierdzące zdarzają się sporadycznie.

        • 5 5

        • To powiem krotko, w takim razie masz farta ;)

          • 6 0

    • jowejami do pjacy!

      dzień jowerzysty jest co dzień

      • 6 1

    • dziękuję, nie skorzystam (6)

      W samochodzie mi nikt spod pachy nie śmierdzi, nie słucha muzyki z telefonu, nie wykłóca o miejsce siedzące, nie muszę słuchać o miłosnych zawodach 13latek... I co najważniejsze, zawsze jest na czas.

      • 14 8

      • szkoda (5)

        czyli dalej będą korki przez takich jak ty,tych co opisałaś/eś znajdziesz gdzie indziej ,w banku ,szkole na chodniku czy ulicy itd.

        • 5 7

        • zmienisz zdanie (4)

          Kiedy ci wszyscy z aut przejdą do komunikacji miejskiej i będziesz podróżować jak sardynka w puszce.

          • 5 3

          • oczywiście (3)

            bo przecież taboru nie można dokupić

            • 2 3

            • pewnie że można (1)

              tyle że kosztem cen biletów. Druga sprawa, wiecej taborów też będzie generowało korki. Komunikacja miejska to nie wyjście, jak napisano powyżej, smród, ścisk, wygoda podróży przemawa na niekorzyść KM. Rozwiązaniem byłoby uświadamianie ludzi, po co jechać autem w pojedynkę do pracy/uczelni, skoro można się umówić z kolegami/koleżankami i podróżować wspólnie, tak robią na zachodzie i to się sprawdza.

              • 4 3

              • "tyle że kosztem cen biletów. Druga sprawa, wiecej taborów też będzie generowało korki. Komunikacja miejska to nie wyjście, jak napisano powyżej, smród, ścisk, wygoda podróży przemawa na niekorzyść KM."

                hehe, specjalista ;]

                • 1 3

            • Za tabory, to ja dziekuję

              • 4 0

  • (5)

    moze wreszcie ktos zsynchronizuje przyjazdy pociagow z odjazdami autobusow na przymorzu i w oliwie.
    Rozklad jazdy jest tak ustawiony ze wiekszosc autobusow szczegulnie wieczorem odjezdza 3-4 min przed przyjazdem pociagu.Nastepny autobus za 30 MIN to jest paranoja

    • 65 12

    • Szczególnie a nie " szczegulnie" moze czekajac te 30 minut na autobus nauczysz sie poprawnie pisac?

      • 16 10

    • Takich "kwiatków" jest dużo więcej (1)

      Ci, którzy ustalają rozkłady jazdy komunikacji zbiorowej "nie czują", bo sami jeżdżą samochodami.

      • 12 3

      • zapomniałes dodać jeżdżą samochodami słuzbowymi na koszt podatnika!!

        :D - leming nie zmieniaj tematu bo może pisać jak chce nikogo to nie kosztuje !!W przeciwieństwie do Komunikacji miejskiej, która zatrudnia mnóstwo urzędasów po znajomości POlitycznej i opłacanych z kasy podatnika!!

        • 2 3

    • ROZI (1)

      taksowki sa obok albo czas mozna zabic w ROZI

      • 3 1

      • wydziałem kiedys jakie pasztety płaskie deski od nich wychodza

        • 0 0

  • Zabrakło jednej ważnej wiadomości (3)

    Pasażerowie-myjcie się i czasami przepierzcie przepocone ubrania

    • 169 9

    • to artykuł o pojazdach a nie o pasażerach :)

      i ich zwyczajach

      • 6 11

    • po co mam sie kapac jak zaraz sie spoce w autobusie-saunie

      • 1 0

    • Ludzie chorują

      "Spocone ręce, pachy, stopy, nieprzyjemny zapach i towarzyszące temu uczucie skrępowania. Nadmierna potliwość to problem, z którym wiele osób boryka się codziennie. Jej powody mogą być różne, dlatego też sposobów walki z nią jest kilka.
      Ze względu na trudne zdiagnozowanie przyczyn pacjenci mający kłopot z nadmierną potliwością często szukają pomocy długo i bezskutecznie.
      (...)
      Do drugiej grupy zaliczamy nadmierną potliwość objawową towarzyszącą różnym stanom chorobowym, np. schorzeniom układu nerwowego, zaburzeniom krążenia w kończynach, nadczynności tarczycy, cukrzycy, choroby nowotworowej, menopauzy, astmy, gruźlicy, problemów kardiologicznych, nefrologicznych. (...)"

      Ja tutaj nie poruszam tematu osób bezdomnych czy zwyczajnych brudasów, ale nadmierna potliwość jest uciążliwą chorobą wielu osób i warto - krytykując - brać ten fakt pod uwagę.

      • 2 0

  • Ogólnikowo - następnym razem proszę rzetelniej opisywać o taborze. (10)

    W tekście brakuje ważnej informacji - ile lat mają już te pojazdy.
    W Gdyni np.sporo jest jeszcze jeżdżących Jelczy 122MB (mercedesy montowane w Jelczu) z lat 1995/1996 do tego przerobione trolejbusy z autobusów mercedes z lat 1993-1996 r. itd.
    O SKM nie ma co pisać bo każdy pasażer wie jaki jest stan rzeczy.

    • 25 10

    • (7)

      a wczoraj jakiś śledź się udzielał, że Gdynia ma taki nowy tabor a tu proszę

      "trolejbus powstały z przebudowanego w 2006 Mercedesa O405NE (wyprodukowanego w 1993 r.) oraz Solaris Trollino 12AC z 2006 r."

      • 11 14

      • to i tak znacznie nowszy niż w Gdańsku (6)

        prócz zmodernizowanych są i nowe trolejbusy a w Gdańsku tramwaje kupowane z Niemiec, ktore zostały wyprodukowane w latach 80-tych!

        • 21 22

        • Co nie zmienia faktu, że w Gdańsku autobusy są dużo lepsze i nowsze (2)

          O tramwajach się nie wypowiadaj bo na to Gdyni nie stać i długo stać nie będzie. Nawet na 50 letnie

          • 10 10

          • Ale zmienia to fakt, że tabor starszy (1)

            a o tym pisał ten gość.

            • 5 4

            • Tabor drogowy jest dużo młodszy w Gdańsku a tabor szynowy w postaci tramwajów jest starszy ze względu na dłuższy okres eksploatacji. Tak jest w każdym mieście na świecie, gdzie występują te dwa środki transportu. Autobusy się wymienia co kilkanaście lat (za wyjątkiem Gdyni), tramwaje co kilkadziesiąt rybi móżdżku.

              • 10 5

        • (1)

          Ale tabor szynowy jest liczony na dużo dłuższy okres eksploatacji gamoniu jeden. Wszędzie na świecie jest tak, że przeciętny okres użytkowania pojazdu szynowego (czy to tramwaj czy pociąg) jest dużo dłuższy niż autobusu.

          • 7 3

          • pociągi spokojnie 50-60 lat wytrzymują jak najstarsza jednostka EN 57 z 1961 roku ona zdaje się dalej jeździ w Małopolsce.W innych krajach jest tak samo.Niemcy dopiero sprzedają dortmundy z 1978 czy 1981 roku

            • 1 0

        • Wyprany mózgu z biednej gdyni

          sam zakup nowych Pes to 350 mln, a tegoroczny budżet waszej wioski na wszystkie inwestycje to 200 mln.
          Niestety dalej będziecie mieli głównie pseudonowoczesne składaki z lat 90.

          • 8 11

    • (1)

      Szkoda, że nie wspomniałeś o 30 nowiutkich trajtkach Solarisa, nowych gazowcach, 4 najnowszych w Europie Mercedesach. A w Gdańsku co nowego? Tureckie Conecto? Nie oszukujmy sie. Tu chodzi tylko o walke Gdynia - Gdańsk...

      • 6 6

      • już nie najnowszyczh, bo na pewno jakieś miasto kupiło już kilka innych z fabryki, jeszcze nowszych

        debilny argument PR - najnowsze w Europie! jasne, przez 1 dzień najnowsze, potem są następne. Fabryka produkuje cały czas przecież...

        • 2 3

  • neoplanow coraz mniej, same się utylizuja przez spalenie. (6)

    • 56 4

    • palą się

      ze wstydu

      • 10 0

    • ale te neoplany to są wasze ulubione SOLARISY na licencji mercedesa

      ale te neoplany to są wasze ulubione SOLARISY na licencji mercedesa

      • 1 9

    • (3)

      ta to jest jak włdzuchna woli kupić niemiecki szajs niż porzadny Polski produkt

      • 6 3

      • polski (2)

        przymiotnik

        • 5 1

        • (1)

          dla mnie Polska w każdej formie jest z dużej (w przeciwieństwie np do niemiec które utrzymują wciąż nazistowskie ustawy skierowane przeciw mniejszości Polskiej i które nie płacą odszkodowań za zniszczenia wojenne i 11 mln wymordowanych - co łatwo sprawdzić w statystykach 39/45)

          choć niestety ostatnio trzeba by raczej pisać "Polska"
          z racji wątpliwej suwerenności mojej ojczyzny

          • 3 3

          • Łyknij leki

            najlepiej na sen, bo na głowę już nic nie pomoże

            • 3 1

  • (3)

    Prosze tylko niech zaden matol skm nie porownuje do metra !!!

    • 30 12

    • W trójmieście wcale nie jest tak źle...

      mamy tylko o jedną linie metra mniej niż w Warszawie

      • 31 0

    • SKM sama ma jakiś kompleks względem metra (1)

      Co za idioci wymyślili takie udogodnienia jak siedzenia bokiem do kierunku jazdy, które ograniczają ilość miejsc siedzących, poza tym SKM to jedyne pociągi gdzie zamknięto ubikacje, bo te zmodernizowane składy z próżniowymi toaletami o zamkniętym obiegu też jeżdżą z zamkniętymi kibelkami, co za absurd !,
      Poza tym dlaczego zlikwidowano ścianki działowe przedziałów, wystarczy że się drzwi otworzą i po całym składzie wiatr wieje, zimą jest to uciążliwe, być może chodziło o utrudnienie życia menelstwu, ale w przewozach regionalnych potrafiono zrobić przezroczyste ścianki z pleksy, a nieudacznicy z SKM nic nie potrafią.
      Te zmodernizowane składy są znacznie gorsze niż te stare

      • 14 6

      • W porównaniu do Kolei Śląskich to nasz tabor to jakieś kompletne średniowiecze

        • 10 1

  • (8)

    A czy projektanci nowych tramwajów są informowani, ile razy 'automatyczne' drzwi już przykleszczyły starszych ludzi? W sumie nie wiem czy śmiać się czy płakać.

    • 17 29

    • (1)

      Sygnał przy zamykaniu się drzwi nie działa?

      • 13 6

      • Zobaczymy, czy za 50 lat będziesz wszystkie sygnały słyszał

        • 7 9

    • ZUS wysłał pismo

      Zauważając notoryczne przykleszczanie starszych ludzi, aby ratować nasz niewydolny system emerytalny, uprasza się projektantów o zamontowanie gilotyny w drzwiach 'automatycznych'.

      Jednocześnie informuje się, że sygnał ostrzegawczy powinien zostać zdemontowany, aby przedwcześnie nie płoszyć potencjalnych zdekapitowanych.

      Podpisano
      Prezes d.s. Obniżania ilości osób uprawnionych
      Zbigniew Paszczur

      • 12 2

    • (3)

      a czy starsi ludzie nie wiedzą, że wchodzac na siłę w zamykające sie drzwi zostana przykleszczeni

      • 10 6

      • (2)

        Wydaje mi się, że są przyzwyczajeni do tego, że o zamknięciu drzwi decyduje motorniczy. Widzą otwarte drzwi, wchodzą, a tu ciach. Przyzwyczajenia są druga naturą człowieka.
        Co do sygnałów, to widocznie są nieskuteczne, skoro klienci nie reagują.
        Dopóki my w Polsce nie będziemy potrafili wymagać jako konsumenci, to niestety patologie będą się szerzyć.
        W normalnym kraju już paru dyrektorów by potraciło pracę za zaniedbania skutkujące zagrożeniem życia i zdrowia.

        • 4 4

        • Ciekawe, ciekawe (1)

          Jak widać po 30 - letnich N8C nikt stołka nie stracił. Ale możliwe że Niemcy to nie kraj normalny.

          Klienci nie przestrzegają podstawowych zasad, czy to kasa do 10 sztuk w supermarkecie, czy sygnał zamykania drzwi, czy szlaban kolejowy, czy zakaz zatrzymywania się. Dlatego na miejscu kierownictwa wrzucałbym do kosza wszystkie skargi na przytrzaśnięcie drzwiami a patologie i roztargnienie konsumenta wyśmiewał.

          • 5 2

          • Dlatego , że stary i niedołężny i nic ci nie zrobi? Pięknie.

            • 2 1

    • Tak bywa

      jak ktoś pole widzenia zawęża do szukania miejsca siedzącego

      • 6 1

  • Porównując komunikację w Gdańsku a w Gdyni muszę stwierdzić że Gdynia wypada znacznie lepiej (20)

    wszystkie autobusy i trolejbusy niskopodłogowe, nawet na liniach nocnych, sporo nowych z klimą a co najważniejsze jedzą punktualnie - od 12 lat nigdy nie spóźniłem się do pracy korzystając z komunikacji w Gdyni.

    Do Gdańska jeżdzę na uczelnię i niestety często starym tramwajem ktory zawsze się spóźnia

    • 48 79

    • (2)

      Od 7 lat mieszkam w Gdyni i jeszcze nigdy autobus na sznurku nie był na czas.Ale co się dziwić skoro trolejbusy w Gdyni to stare wysłużone autobusy z 1993 r.Jedynym plusem Gdyni jest lotnisko z którego mogę polecieć wszędzie ale palcem po mapie :)

      • 46 27

      • Taki burek, a i tak w Gdyni siedzi

        Komunikacja nie odpowiada? Bez kagańca i tak cię nie wpuszczą!

        • 5 3

      • Ciekawe w jakiej Gdyni Ty mieszkasz,

        bo ja mieszkam w Gdyni od ponad 20-tu lat i moje autobusy przyjeżdżają na czas, no może z wyjątkiem 171 ale dotyczy to kursów z Oliwy i w latem. Poza tym, jeżeli już zdarzy się opóźnienie to zawsze jest ono skutkiem korków po drodze, na to nikt nie ma rady.

        • 7 8

    • hmm, ciekawe jakim cudem jedziesz w Gdańsku starym tramawjem na uczelnię?

      a co to za uczelnia? Loka i paznokcia na wygnaniowie?

      • 38 6

    • (2)

      Punktualne to były autobusy i trajtki w Gdyni jakieś 10 lat temu... A już zmorą jest nieaktualizowanie rozkładów, mimo że niektóre linie spóźniają się prawie zawsze.

      • 30 5

      • (1)

        Co Ty bredzisz?

        • 2 2

        • proszę się przejechać np linią 26 w niedzielę wieczorem czy w dni powszednie rano.Regułą są spóźnienia w kursach z Orłowa do Cisowej po 5 czy więcej minut.Jeśli ja jeżdżę regularnie w tych samych porach w takie dni i żaden kurs nie jest o czasie to znaczy że rozkład jazdy jest do d...

          • 2 1

    • Tramwaj w eksploatacji najtańszy

      W godzinach szczytu jadące po swoim torowisku tramwaje mają ogromną przewagę nad stojącymi w korkach trolejbusami.

      • 33 4

    • Bzdury pociskasz niemiłosierne propagandysto z UM Gdynia. Autobusy oraz trolejbusy, zwłaszcza w godzinach szczytu, mają problem z punktualnością tak w Gdyni jak i w Gdańsku (dotyczy oczywiście tylko autobusów). Spóźnienia 5-10 minut nie są niczym nadzwyczajnym. Natomiast tramwaje są względnie punktualne z dokładnością +/- 1 minuta, chyba że przytrafi się jakaś awaria, to wtedy jest problem, ale takie sytuację są sporadyczne.

      • 27 8

    • Mistrzu, napisz dokąd na tą uczelnię w Gdańsku się udajesz, jakim tramwajem i ile się spóźnia, bo jakieś bajki opowiadasz.

      • 19 1

    • generalnie takie porównywanie zalatuje gierkami maisto kontra miasto

      ale napiszę coś o gdańskiej ( o gdyńskiej niech piszą gdynianie):
      -Wszystkie tramwaje powinny miec klimatyzację tak jak autobusy.
      -N8C to sa dobre na łatanie dziur i jazdę pozaszczytową - ciasne wejścia, wstawka niskopodłogowa malutka ze względu na schody.
      -Chciałbym pochwalic ZTM Gdańsk za możliwość sprawdzania w sieci (więc np. telefonem z dostepem) tablicy przyjazdów dla dowolnego przystanku w czasie rzeczywistym. Jak to mówia, za wyświetlacz przystankowy zapłacisz karta ..., sprwdzenie online bezcenne. Baaaardzo duży plus za to, korzystam często.

      • 17 0

    • jak widac mamy tutaj POlityczne posty które niemaja nic wspólnego z rzeczywistością (4)

      Dla mnie niema znaczenia gdzie kto mieszka w każdym mieście coś jest lepiej a coś gorzej.Faktem jest największe marnotrawstwo jest w Budyniolandzie!! Po całym trójmiescie powinny jeździć autobusy na CNG dlaczego niema ich w Gdańsku Bo budyń ma interesy z od lat z mercedesikiem!!SKM identycznie stary złom z Niemiec czy stary złom na SKM!!!Dla siebie urzędasy to wydaja nasze podatki na luksusy dla siebie dla mieszkańców odmalowany złom!

      • 11 10

      • (3)

        Tak tak, takie ma interesy z Mercedesem, że praktycznie wszystkie nowo kupowane autobusy to Solarisy. Może nie zauważyłeś, ale to właśnie w Gdyni Mercedes jest dominującą marką wśród autobusów. Duży udział ma też MAN (m.in. owe autobusy na CNG).
        Generalnie to jakaś schizofrenia, jak jest temat o PKP, to zaraz lament, że nie kupili Pesy na 250 km/h (choć takich nie ma). Jak Gdańsk kupuje polskie autobusy zamiast Mercedesów czy MANów, to też źle, bo powinno być jak w Gdyni, gdzie dominują stare Mercedesy.

        • 11 2

        • Nowo kupowane autobusy to Solarisy? (2)

          Ostatni zakup Solarisów był sześć (!) lat temu. W 2008. Od tego czasu kupiono tylko "kebaby" (przegubowe Mercedesy) i Kapeny na 100tke.

          • 0 3

          • Te Kapeny przebijają wszystkie najgorsze autobusy świata!

            • 1 0

          • jakby prezes zkm w gdansku tyle niedostawal oprocz tego ze jest to pan na emeryturce moze by byly lepsze autobusy

            • 0 0

    • Plusy i Minusy (2)

      Mimo, że jestem z Gdyni to powiem, że :

      W Gdańsku fajnie, bo większość wozów ma kime.
      Tramwaje są plusy i minusy.
      Plus jest taki, że faktycznie w razie korków jest się dużo szybciej
      Minus jest taki, że jak jeden padnie to nic go nie ominie i wszystko stoi

      W Gdyni mniej klimatyzowanych pojazdów
      Dużo oszczedniejszych autobusów CNG
      Trolejbusy też są plusy i minusy:
      Jak prądu nie ma to inne stoją, ale jest już dużo trolejbusowej na baterię, co wygrywa pod tym względem z tramwajami
      Stare trajtki mercedesy to padło i nie ma co ukrywać
      Kiedyś wszyscy pisali, że trajtek to zawalidroga, a ja powiem, że nie gdyż sieć jest tak zrobiona i są inne pantografy przez bo na lukach można szybciej jeździć i już tak nie spadają jak kiedyś

      Korki . . . W każdym mieście w godzinach szczytu są opóźnienia więc Gdynia czy Gdańsk bez różnicy i w tym przypadku lepszy tramwaj, choć buspasy w centrum Gdańska też mają swoje plusy.

      Tak więc Gdańsk czy Gdynia, tramwaj czy trolejbus te miasta i pojazdy KM mają swoje plusy i minusy. Żadne miasto ani środek transportu nie jest lepszy. Zależy od sytuacji i od godziny w której będziemy się w danym momencie znajdować

      • 20 2

      • (1)

        Jednak przejazd trolejbusów pod torami na Wielkopolskiej to zmora dla i kierowców trolejbusów i kierowców innych pojazdów.
        Trolejbusy muszą tam wjeżdżać na lewy pas by przelecieć pod tym wiaduktem, muszą się wpychać bo zazwyczaj nikt ich nie chce zbytnio wpuścić, dezorientują kierowców bo 30 m dalej wracają na prawy pas i też wpychanie.

        No, ale cóż, najwidoczniej nie da się inaczej.

        • 5 1

        • Tam jest sieć dlatego tak trzeba jeździć. Do tej pory się dziwię dlaczego nie postawili jej dokładnie na środku, to można by było z dwóch pasów a teraz jadąc prawym poleca pały.
          Wydaje mi się, że sieć jest po lewej stronie gdyż po prawej czasami zabłądził ciężarowy który na styk się mieści pod wiaduktem jadąc na różową a poza tym lewym się lepiej jedzie bo mija się tych skrecajacych w prawo. Kwestia przyzwyczajenia

          • 4 0

    • Trza było wybrać studia w Gdyni to byś sie nie spóźnial. :)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane