• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
28 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz. Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz.

Autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi SKM - widujemy je codziennie na naszych ulicach. Sprawdziliśmy, ile pojazdów jest niezbędnych, by zaspokoić codziennie potrzeby transportowe mieszkańców Trójmiasta.



Nie największym, ale z pewnością najbardziej pojemnym taborem poszczycić się może Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik ten w liniowej eksploatacji wykorzystuje dwa rodzaje pociągów - 45 sztuk trzywagonowych EN57 oraz 12 sztuk czterowagonowych EN71. Niestety skonstruowane one zostały z myślą o jeździe regionalnej, a nie typowo miejskiej, stąd wynikają wszelkie wady, w tym uciążliwy odstęp od peronu.

- Liniowo zespolonych jeździ 17 składów pociągów SKM. Są one zestawiane z dwóch składów typu EN57 lub EN57+EN71. Do realizacji bieżącego rozkładu jazdy niezbędnych jest 38 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57 oraz 10 EZT-ów serii EN71 - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

W utrzymaniu SKM znajdują się też pociągi, które przeszły różnego typu modernizacje. Są to cztery sztuki EN57, jeden pociąg typu EN71 tzw. metro, jeden pociąg niedawno wyremontowany w opolskich zakładach oraz cztery sztuki EN57AKM z rozruchem impulsowym.

Czytaj też: SKM-ka jak metro jeździ już po Trójmieście

Istniejący tabor jest też w toku modernizacji przez Pesę w zależnych od bydgoskiej Fabryki Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Docelowo przebudowie przez Pesę zostanie poddanych przypuszczalnie 21 EZT-ów.

Czytaj też: Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

W posiadaniu SKM-ki jest też siedem trzywagonowych pociągów EW58. To jedyne pociągi, które zostały skonstruowane z myślą o ruchu miejskim. Niestety są bardzo energochłonne, a ponadto, zdaniem kolejarzy, użyte materiały oraz jakość ich wykonania pozostawiają wiele do życzenia (były produkowane w latach 1974-1980). Między innymi z tych powodów odstawione są obecnie na boczny tor, czekając na modernizację lub kasację.

Na transport szynowy - tramwajowy - od lat stawiają też włodarze Gdańska. Tramwaje formalnie są w posiadaniu Zakładu Komunikacji Miejskiej, a liniowy stan taborowy składa się z pojazdów: Konstal 105Na (56 wagonów), Pesa 120NaG (35 pojazdów), Bombardier NGT6 (trzy pojazdy), Konstal 114Na (dwa pojazdy), Konstal NGd99 (cztery sztuki) oraz zmodernizowanych Duewagów N8C z Dortmundu oznaczonych jako N8C MF01 (46 pojazdów).

- Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego na br. do realizacji usług przewozowych potrzebne są: cztery tramwaje do 15 metrów [czyli pojedyncze wagony 105Na - dop. red.], 67 pojazdów o długości od 22 do 36 metrów oraz 31 składów dwuwagonowych z wagonami o dł. 15 metrów każdy lub 31 pojazdów o długości 22-36 metrów - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Umowa między ZTM-em a ZKM-em nie precyzuje czy tramwaje podstawione na linie muszą być niskopodłogowe. Należy jednak pamiętać, że z wyjątkiem "stopiątek", wszystkie pojazdy są częściowo lub całkowicie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wkrótce do tramwajów niskopodłogowych dołączy pięć fabrycznie nowych Pes Jazz Duo. Wszystko wskazuje też na to, że Gdańsk ostatecznie pozyska 14 tramwajów typu N8C z Kassel, które przejdą modernizację na wzór tej dokonanej na 46 pojazdach z Dortmundu.

Pod względem taboru autobusowego, ZKM posiada zróżnicowane typy pojazdów. Dominującym producentem jest polski Solaris - 44 autobusy 12-metrowe oraz tyle samo przegubowych. Gdański przewoźnik zaufaniem darzy też Mercedesy, bo tych ma również 88, ale niektóre z nich przyjechały do Gdańska z Niemiec - chodzi m.in. o modele O405GN2 oraz O405N2, które pochodzą z Aachen, Muenster, Monachium oraz Berlina i wyprodukowane zostały w drugiej połowie lat 90.

Wśród pozostałych producentów wyliczyć można MAN-y (27 szt.), Neoplany (18 szt.) oraz Kapeny (6 szt.) służące do obsługi linii 100 w Śródmieściu.

- Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na autobusy, to w komunikacji dziennej potrzebnych jest pięć minibusów, pięć midibusów, 112 autobusów standardowych oraz 75 wielkopojemnych. Nocą do zapewnienia obsługi potrzebnych jest 11 autobusów standardowych (noce pt/sb i sb/nd) i 20 szt. w pozostałe noce oraz dziewięć autobusów wielkopojemnych (noce pt/sb i sb/nd). W pozostałe dni tygodnia nie kursują autobusy wielkopojemne - dodaje Mongird.

Oprócz największego gdańskiego przewoźnika, obsługę komunikacyjną w Gdańsku świadczą też PKS Gdańsk oraz Warbus. Pierwszy z przewoźników preferuje głównie MAN-y, zaś drugi wykorzystuje m.in. Solbusy oraz MAZ-y.

- Maksymalne zapotrzebowanie w szczycie komunikacyjnym, uwzględniające po jednej sztuce rezerwy dla każdego operatora na autobusy pojemny kształtuje dla PKS Gdańsk: jeden midibus, cztery autobusy standardowe oraz dziesięć wielkopojemnych, zaś dla Warbusa: dziesięć autobusów standardowych oraz siedem wielkopojemnych - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W Gdyni dokładny stan taborowy wszystkich przewoźników realizujących zadania na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej prezentowany jest na stronie organizatora. Oznaczenie typu pojazdu oznacza odpowiednio: SN - autobus niskopodłogowy o długości ok. 12 m (zwane też autobusami "standardowymi"), WN - niskopodłogowy o dł. ok. 15 m, PN - niskopodłogowy o dł. ok. 18 m, SS - średniopodłogowy o dł. ok. 12 m, MS/KS - minibusy/midibusy średniopodgłowe o dł. ok. 6/9 m oraz MN/KN - minibusy i midibusy niskopodłogowe o dł. ok. 6/9 m.

Biorąc pod uwagę wszystkie modele autobusów i trolejbusów, bez wątpienia w Gdyni dominującym producentem jest Mercedes - 139 pojazdów, przy czym aż 42 z nich to polska produkcja fabryki Jelcz na licencji Mercedesa, zaś 30 to przebudowane na trolejbusy używane pojazdy głównie z lat 90. Drugi w kolejności jest Solaris - 100 szt, zaś trzeci MAN - 56 pojazdów.

- Łącznie linie ZKM w Gdyni obsługuje dwieście autobusów jednocześnie będących w ruchu, w tym 79 przegubowych oraz trzy piętnastometrowe. Na trasie są też maksymalnie 74 trolejbusy. W nocy na liniach nocnych pojawia się 14 autobusów. Od niedzieli do czwartku są to wyłącznie autobusy krótkie, zaś w piątki i soboty - przegubowe. Wyjątek stanowi linia N30, gdzie kursują tylko autobusy przegubowe - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdynianie będą mogli w I kw. 2015 r. skorzystać także z nowych dziesięciu autobusów hybrydowych, wyposażonych w napęd gazowy oraz elektryczny. Koszt zakupu zostanie w 95 proc. sfinansowany z programu "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gdynia wraz z Częstochową są jedynymi miastami w Polsce, które dostaną taką dotację (łącznie złożono 32 wnioski o pozyskanie funduszy z "Gazeli").

Całkowita wartość gdyńskiego projektu to nieco ponad 15 mln zł (14 mln zł pochodzi z dotacji). Projekt zakłada nie tylko zakup dziesięciu autobusów, ale też gruntowne przeszkolenie 25 kierowców z obsługi nowego taboru.

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • Porównując komunikację w Gdańsku a w Gdyni muszę stwierdzić że Gdynia wypada znacznie lepiej (20)

    wszystkie autobusy i trolejbusy niskopodłogowe, nawet na liniach nocnych, sporo nowych z klimą a co najważniejsze jedzą punktualnie - od 12 lat nigdy nie spóźniłem się do pracy korzystając z komunikacji w Gdyni.

    Do Gdańska jeżdzę na uczelnię i niestety często starym tramwajem ktory zawsze się spóźnia

    • 48 79

    • jak widac mamy tutaj POlityczne posty które niemaja nic wspólnego z rzeczywistością (4)

      Dla mnie niema znaczenia gdzie kto mieszka w każdym mieście coś jest lepiej a coś gorzej.Faktem jest największe marnotrawstwo jest w Budyniolandzie!! Po całym trójmiescie powinny jeździć autobusy na CNG dlaczego niema ich w Gdańsku Bo budyń ma interesy z od lat z mercedesikiem!!SKM identycznie stary złom z Niemiec czy stary złom na SKM!!!Dla siebie urzędasy to wydaja nasze podatki na luksusy dla siebie dla mieszkańców odmalowany złom!

      • 11 10

      • (3)

        Tak tak, takie ma interesy z Mercedesem, że praktycznie wszystkie nowo kupowane autobusy to Solarisy. Może nie zauważyłeś, ale to właśnie w Gdyni Mercedes jest dominującą marką wśród autobusów. Duży udział ma też MAN (m.in. owe autobusy na CNG).
        Generalnie to jakaś schizofrenia, jak jest temat o PKP, to zaraz lament, że nie kupili Pesy na 250 km/h (choć takich nie ma). Jak Gdańsk kupuje polskie autobusy zamiast Mercedesów czy MANów, to też źle, bo powinno być jak w Gdyni, gdzie dominują stare Mercedesy.

        • 11 2

        • Nowo kupowane autobusy to Solarisy? (2)

          Ostatni zakup Solarisów był sześć (!) lat temu. W 2008. Od tego czasu kupiono tylko "kebaby" (przegubowe Mercedesy) i Kapeny na 100tke.

          • 0 3

          • jakby prezes zkm w gdansku tyle niedostawal oprocz tego ze jest to pan na emeryturce moze by byly lepsze autobusy

            • 0 0

          • Te Kapeny przebijają wszystkie najgorsze autobusy świata!

            • 1 0

    • (2)

      Punktualne to były autobusy i trajtki w Gdyni jakieś 10 lat temu... A już zmorą jest nieaktualizowanie rozkładów, mimo że niektóre linie spóźniają się prawie zawsze.

      • 30 5

      • (1)

        Co Ty bredzisz?

        • 2 2

        • proszę się przejechać np linią 26 w niedzielę wieczorem czy w dni powszednie rano.Regułą są spóźnienia w kursach z Orłowa do Cisowej po 5 czy więcej minut.Jeśli ja jeżdżę regularnie w tych samych porach w takie dni i żaden kurs nie jest o czasie to znaczy że rozkład jazdy jest do d...

          • 2 1

    • Trza było wybrać studia w Gdyni to byś sie nie spóźnial. :)

      • 3 1

    • (2)

      Od 7 lat mieszkam w Gdyni i jeszcze nigdy autobus na sznurku nie był na czas.Ale co się dziwić skoro trolejbusy w Gdyni to stare wysłużone autobusy z 1993 r.Jedynym plusem Gdyni jest lotnisko z którego mogę polecieć wszędzie ale palcem po mapie :)

      • 46 27

      • Ciekawe w jakiej Gdyni Ty mieszkasz,

        bo ja mieszkam w Gdyni od ponad 20-tu lat i moje autobusy przyjeżdżają na czas, no może z wyjątkiem 171 ale dotyczy to kursów z Oliwy i w latem. Poza tym, jeżeli już zdarzy się opóźnienie to zawsze jest ono skutkiem korków po drodze, na to nikt nie ma rady.

        • 7 8

      • Taki burek, a i tak w Gdyni siedzi

        Komunikacja nie odpowiada? Bez kagańca i tak cię nie wpuszczą!

        • 5 3

    • Plusy i Minusy (2)

      Mimo, że jestem z Gdyni to powiem, że :

      W Gdańsku fajnie, bo większość wozów ma kime.
      Tramwaje są plusy i minusy.
      Plus jest taki, że faktycznie w razie korków jest się dużo szybciej
      Minus jest taki, że jak jeden padnie to nic go nie ominie i wszystko stoi

      W Gdyni mniej klimatyzowanych pojazdów
      Dużo oszczedniejszych autobusów CNG
      Trolejbusy też są plusy i minusy:
      Jak prądu nie ma to inne stoją, ale jest już dużo trolejbusowej na baterię, co wygrywa pod tym względem z tramwajami
      Stare trajtki mercedesy to padło i nie ma co ukrywać
      Kiedyś wszyscy pisali, że trajtek to zawalidroga, a ja powiem, że nie gdyż sieć jest tak zrobiona i są inne pantografy przez bo na lukach można szybciej jeździć i już tak nie spadają jak kiedyś

      Korki . . . W każdym mieście w godzinach szczytu są opóźnienia więc Gdynia czy Gdańsk bez różnicy i w tym przypadku lepszy tramwaj, choć buspasy w centrum Gdańska też mają swoje plusy.

      Tak więc Gdańsk czy Gdynia, tramwaj czy trolejbus te miasta i pojazdy KM mają swoje plusy i minusy. Żadne miasto ani środek transportu nie jest lepszy. Zależy od sytuacji i od godziny w której będziemy się w danym momencie znajdować

      • 20 2

      • (1)

        Jednak przejazd trolejbusów pod torami na Wielkopolskiej to zmora dla i kierowców trolejbusów i kierowców innych pojazdów.
        Trolejbusy muszą tam wjeżdżać na lewy pas by przelecieć pod tym wiaduktem, muszą się wpychać bo zazwyczaj nikt ich nie chce zbytnio wpuścić, dezorientują kierowców bo 30 m dalej wracają na prawy pas i też wpychanie.

        No, ale cóż, najwidoczniej nie da się inaczej.

        • 5 1

        • Tam jest sieć dlatego tak trzeba jeździć. Do tej pory się dziwię dlaczego nie postawili jej dokładnie na środku, to można by było z dwóch pasów a teraz jadąc prawym poleca pały.
          Wydaje mi się, że sieć jest po lewej stronie gdyż po prawej czasami zabłądził ciężarowy który na styk się mieści pod wiaduktem jadąc na różową a poza tym lewym się lepiej jedzie bo mija się tych skrecajacych w prawo. Kwestia przyzwyczajenia

          • 4 0

    • generalnie takie porównywanie zalatuje gierkami maisto kontra miasto

      ale napiszę coś o gdańskiej ( o gdyńskiej niech piszą gdynianie):
      -Wszystkie tramwaje powinny miec klimatyzację tak jak autobusy.
      -N8C to sa dobre na łatanie dziur i jazdę pozaszczytową - ciasne wejścia, wstawka niskopodłogowa malutka ze względu na schody.
      -Chciałbym pochwalic ZTM Gdańsk za możliwość sprawdzania w sieci (więc np. telefonem z dostepem) tablicy przyjazdów dla dowolnego przystanku w czasie rzeczywistym. Jak to mówia, za wyświetlacz przystankowy zapłacisz karta ..., sprwdzenie online bezcenne. Baaaardzo duży plus za to, korzystam często.

      • 17 0

    • Mistrzu, napisz dokąd na tą uczelnię w Gdańsku się udajesz, jakim tramwajem i ile się spóźnia, bo jakieś bajki opowiadasz.

      • 19 1

    • Bzdury pociskasz niemiłosierne propagandysto z UM Gdynia. Autobusy oraz trolejbusy, zwłaszcza w godzinach szczytu, mają problem z punktualnością tak w Gdyni jak i w Gdańsku (dotyczy oczywiście tylko autobusów). Spóźnienia 5-10 minut nie są niczym nadzwyczajnym. Natomiast tramwaje są względnie punktualne z dokładnością +/- 1 minuta, chyba że przytrafi się jakaś awaria, to wtedy jest problem, ale takie sytuację są sporadyczne.

      • 27 8

    • Tramwaj w eksploatacji najtańszy

      W godzinach szczytu jadące po swoim torowisku tramwaje mają ogromną przewagę nad stojącymi w korkach trolejbusami.

      • 33 4

    • hmm, ciekawe jakim cudem jedziesz w Gdańsku starym tramawjem na uczelnię?

      a co to za uczelnia? Loka i paznokcia na wygnaniowie?

      • 38 6

  • (5)

    Panie redaktorze... N8C to chyba dla pana najpopularniejszy tramwaj w Gdańsku.A tak zwana nazwa Dortmund to też chyba pana nazwa?Ja wiem o nazwie Helmut a skąd pan wie o nazwie Dortmund?

    • 9 10

    • wejdż prostaku na strone tramwajów i zobaczysz ,że nazywa się dortmund n8c a nie helmut...ale zwie się i tak i tak ;-)

      • 0 0

    • Helmut to w pozku i krakowie. Tutaj są Dortmundy (3)

      nikt nie używa nazwy Helmut.

      • 7 3

      • (1)

        tak jak nikt nie pisze Krakowie z małej literki!Jakim prawem szczeniak się udziela?

        • 2 1

        • leżeć śledziu

          • 2 2

      • dłużej niż twoja babcia poza tym jestem miłośnikiem tramwajów.

        • 1 3

  • dd

    najbardziej zenujace w tym wszystkim jest to , to ze gdansk kupuje zlomowane tramwaje z niemiec

    • 0 1

  • Zabrakło jednej ważnej wiadomości (3)

    Pasażerowie-myjcie się i czasami przepierzcie przepocone ubrania

    • 169 9

    • Ludzie chorują

      "Spocone ręce, pachy, stopy, nieprzyjemny zapach i towarzyszące temu uczucie skrępowania. Nadmierna potliwość to problem, z którym wiele osób boryka się codziennie. Jej powody mogą być różne, dlatego też sposobów walki z nią jest kilka.
      Ze względu na trudne zdiagnozowanie przyczyn pacjenci mający kłopot z nadmierną potliwością często szukają pomocy długo i bezskutecznie.
      (...)
      Do drugiej grupy zaliczamy nadmierną potliwość objawową towarzyszącą różnym stanom chorobowym, np. schorzeniom układu nerwowego, zaburzeniom krążenia w kończynach, nadczynności tarczycy, cukrzycy, choroby nowotworowej, menopauzy, astmy, gruźlicy, problemów kardiologicznych, nefrologicznych. (...)"

      Ja tutaj nie poruszam tematu osób bezdomnych czy zwyczajnych brudasów, ale nadmierna potliwość jest uciążliwą chorobą wielu osób i warto - krytykując - brać ten fakt pod uwagę.

      • 2 0

    • po co mam sie kapac jak zaraz sie spoce w autobusie-saunie

      • 1 0

    • to artykuł o pojazdach a nie o pasażerach :)

      i ich zwyczajach

      • 6 11

  • Dlaczego nie moga kupic nowych wagonow? (2)

    Ze tez nie moga z Unii zalatwic pieniedzy na nowe i naprawde miejskie kolejki (bez fatalnej przestrzeni miedzy peronem i wagonem). Na PKM i tabor dla niej dostali kase a tu nie wiadomo dlaczego nie. Widac, ze pseudoszybka SKM to ciagle jest archaizmem z epoki komuny.

    • 2 0

    • przecież SKM jest z Gdyni, a tam sobie zupełnie nie radzą ze zdobywaniem kasy z UE (1)

      wystarczy przeczytać na onecie podsumowanie ile kasy jakie miasto wyszarpało - Gdańsk zdobył 3,6 raza więcej dotacji z UE jak Gdynia. A jest tylko niecałe 2x większy

      • 1 0

      • Mnie bardziej rozśmieszyło, że Gdynia ma procentowo większe zadłużenie

        niż Gdańsk pomimo tego, że prawie nic się tam nie dzieje jeżeli chodzi o miejskie inwestycje

        • 0 0

  • i o czym tu pisać? (21)

    jedyne słowo , które przychodzi mi do głowy to złom

    • 50 224

    • typowy Polak

      czyli maruda
      napisz ciekawszy artykuł ;P

      • 3 2

    • Jak u nas jest złom to co w katowicach

      witam piszesz że w trójmieście jeździ złom to chyba dawno albo wcale nie wyjeżdżałeś bo w innych miastach polski można jeszcze jelcze spotkać jako główny pojazd komunikacji miejskiej a ikarusy to norma i pisze tu o dużych miastach nie jakiś pipidówkach z największych miast w Polsce to właśnie trójmiasto może pochwalić się najnowocześniejszym taborem

      • 1 2

    • hmm... (6)

      gimbaza jeszcze nie poszła spać czy już się obudziła ? :)

      • 64 8

      • (3)

        Jest przecinek, nie ma wykrzykników ani błędów ortograficznych - to raczej nie gimbaza.

        • 31 10

        • hahahah (2)

          czyli jak napisze tak to jestem gimbaza jo!!!
          Jakiś ty naiwny człowieku, który kochasz segregację ponad miarę. Lecząc swe kompleksy przez dopatrywanie się ułomności w innych, zachowujesz się jak zwykły prostak, jakie by twoje wykształcenie nie było.
          Idź, osądź siebie nie innych.

          • 1 14

          • Zastanów się, czy Ty czasem nie leczysz swoich bardziej, niż on...

            • 1 2

          • "gimbaza", tak jak "blondynka", to raczej pewien podzbiór, a nie jakaś generalna cecha :D

            • 9 1

      • (1)

        mali ludzie lubią dyskutować o ludziach

        • 14 3

        • A kto dyskutuje o pojazdach?

          P*zdy.

          • 4 1

    • Nie narzekać mamy jeden z najnowocześniejszych taborów w Europie. (7)

      We wszystkich krajach Europy południowej jeżdzą jeszcze gorszą komunikacją. Nawet w wychwalonych Niemczech w małych miastach jeździ tabor z lat 80- tych.

      • 49 15

      • leming wazeliniarzu to Niemcy kupuja od nas stary złom na tory czy my odnich??

        Kopiliśmy od nich stary zło to oni teraz pewnie na piechotę będą chodzić:)

        • 3 7

      • (5)

        Ty chyba po Europie nie jezdzisz, nowy tabor, klimatyzacja, komfort, czestotliwosc, cena w porownaniu do zarobkow, wspolne bilety itd

        • 18 32

        • (4)

          Od kiedy mozna porownywac poslke do europy ????
          ja porownouje nas do bloku wschodniego, bo z tej mańki sie wywodzimy. I z bylych krajow kldu krajów radzimy sobie najlepiej, lepiej wyglda to tylko w czechach. Jak mozna porownywac sie do zachodu ???? To nielogiczne

          • 19 12

          • (2)

            chyba nie byłeś na łotwie czy w estoni o wegrzech nie wspominając...

            • 5 5

            • Węgry hehehe (1)

              Węgry, kraj w którym 90% transportu to wysokopodłogowe bezklimy ikarusy. Naprawde mają czym się pochwalić

              • 10 4

              • Widać dawno nie byłeś

                W każdej dziurze, o nazwie nie do zapamiętania a tym bardziej do wymówienia, widziałem niskopodłogowe autobusy z klimatyzacją. W tym polskie Solarisy. Ikarusów jest dużo, ale powoli wymierają.

                • 6 7

          • Blok wschodni...

            Lepiej jest w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech (ale to troszkę inna para kaloszy). Bardzo podobnie w Rumunii, na Słowacji, na Litwie i Łotwie. Gorzej jest na Ukrainie.

            Byłem, jeździłem tramwajami.

            Wcale nie radzimy sobie najlepiej, powiedziałbym że radzimy sobie przeciętnie, bo pomimo dużej ilości pieniędzy z UE, nadal wydajemy je nieoptymalnie - patrz modernizacja SKM i nic w sprawie dziury, zero przemyślenia problemu.

            • 20 7

    • masz golonkę zamiast mózgu....

      • 1 1

    • MAZ-y???

      co to? faktycznie złom

      • 1 0

    • dokładnie (1)

      po 3mieście jeździ złom !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! a te skmki to przecież zabytek

      • 14 12

      • Słyszałam że konserwator zabytków nie zgodził się na nstępne modernizacje SKM-ek

        • 30 3

  • Przyciski i dziura pomiędzy wagonem a peronem

    Co jest lepsze?
    Fakt jest jeden i niezaprzeczalny.
    Nie jest to tabor dla ruchu miejskiego.
    Nigdy nie był i nigdy nie będzie.
    Ale pan Głu(p)szek & S-ka tego nie dostrzega.
    Bo i po co.

    • 6 0

  • przyciski przy drzwiach

    Od pewnego czasu w części trójmiejskich SKM są przyciski do otwierania drzwi przez pasażera. Niedługo w Trójmieście pojawia się kolejne składy z przyciskiem. Tabor nadal nie jest taborem miejskim, jednak przyciski coraz bardziej do niego je przybliżają.

    Tyle torii. Praktyka jest taka, że większość kierowników pociągów nie uaktywnia przycisków tylko samemu otwiera drzwi. Sporadycznie zdarza się, że przyciski są aktywowane.

    Jak w takim razie przyzwyczaić pasażerów do korzystania z przycisków skoro pracownicy SKM nie używają ich? Teraz jest ciepło i jest fajnie, ale proszę sobie wyobrazić jesień i zimę w odnowionych składach i narzekanie pasażerów.

    Przyciski są w kolejach miejskich w całej Europie.

    • 4 0

  • Ogólnikowo - następnym razem proszę rzetelniej opisywać o taborze. (10)

    W tekście brakuje ważnej informacji - ile lat mają już te pojazdy.
    W Gdyni np.sporo jest jeszcze jeżdżących Jelczy 122MB (mercedesy montowane w Jelczu) z lat 1995/1996 do tego przerobione trolejbusy z autobusów mercedes z lat 1993-1996 r. itd.
    O SKM nie ma co pisać bo każdy pasażer wie jaki jest stan rzeczy.

    • 25 10

    • (1)

      Szkoda, że nie wspomniałeś o 30 nowiutkich trajtkach Solarisa, nowych gazowcach, 4 najnowszych w Europie Mercedesach. A w Gdańsku co nowego? Tureckie Conecto? Nie oszukujmy sie. Tu chodzi tylko o walke Gdynia - Gdańsk...

      • 6 6

      • już nie najnowszyczh, bo na pewno jakieś miasto kupiło już kilka innych z fabryki, jeszcze nowszych

        debilny argument PR - najnowsze w Europie! jasne, przez 1 dzień najnowsze, potem są następne. Fabryka produkuje cały czas przecież...

        • 2 3

    • (7)

      a wczoraj jakiś śledź się udzielał, że Gdynia ma taki nowy tabor a tu proszę

      "trolejbus powstały z przebudowanego w 2006 Mercedesa O405NE (wyprodukowanego w 1993 r.) oraz Solaris Trollino 12AC z 2006 r."

      • 11 14

      • to i tak znacznie nowszy niż w Gdańsku (6)

        prócz zmodernizowanych są i nowe trolejbusy a w Gdańsku tramwaje kupowane z Niemiec, ktore zostały wyprodukowane w latach 80-tych!

        • 21 22

        • (1)

          Ale tabor szynowy jest liczony na dużo dłuższy okres eksploatacji gamoniu jeden. Wszędzie na świecie jest tak, że przeciętny okres użytkowania pojazdu szynowego (czy to tramwaj czy pociąg) jest dużo dłuższy niż autobusu.

          • 7 3

          • pociągi spokojnie 50-60 lat wytrzymują jak najstarsza jednostka EN 57 z 1961 roku ona zdaje się dalej jeździ w Małopolsce.W innych krajach jest tak samo.Niemcy dopiero sprzedają dortmundy z 1978 czy 1981 roku

            • 1 0

        • Co nie zmienia faktu, że w Gdańsku autobusy są dużo lepsze i nowsze (2)

          O tramwajach się nie wypowiadaj bo na to Gdyni nie stać i długo stać nie będzie. Nawet na 50 letnie

          • 10 10

          • Ale zmienia to fakt, że tabor starszy (1)

            a o tym pisał ten gość.

            • 5 4

            • Tabor drogowy jest dużo młodszy w Gdańsku a tabor szynowy w postaci tramwajów jest starszy ze względu na dłuższy okres eksploatacji. Tak jest w każdym mieście na świecie, gdzie występują te dwa środki transportu. Autobusy się wymienia co kilkanaście lat (za wyjątkiem Gdyni), tramwaje co kilkadziesiąt rybi móżdżku.

              • 10 5

        • Wyprany mózgu z biednej gdyni

          sam zakup nowych Pes to 350 mln, a tegoroczny budżet waszej wioski na wszystkie inwestycje to 200 mln.
          Niestety dalej będziecie mieli głównie pseudonowoczesne składaki z lat 90.

          • 8 11

  • A EW60? (1)

    Dziwnym zbiegiem okoliczności artykuł nie wspomina o EZT serii EW60, które w niewielkiej liczbie także służyły na liniach SKM. Były to pojazdy znacznie lepiej nadające się do obsługi linii miejskiej niż EN57 i EN71. Posiadały po cztery pary drzwi w burcie każdego wagonu, jeden wagon silnikowy i dwa sterownicze. Z niewiadomych przyczyn zostały odstawione. Następnie trafiły do Kolei Mazowieckich.
    No, ale z uwagi na dostosowanie do obsługi wysokich peronów nie nadawały się do skierowania na linie do Pruszcza i Tczewa, więc zapewne dla władz SKM były bezużyteczne...

    • 4 1

    • EW 60

      Występowały w liczbie sztuk 2 (dwóch) EZT, obydwie to były prototypy na próbach. był z nich zestawiony 1 (jeden) skład. Seryjnej produkcji nie było, próby wykazały jakieś niedociągnięcia. Jaki sens miałoby ich poprawianie i utrzymywanie jako JEDYNEGO składu aglomeracyjnego w taborze? I tek musiałby stac na przystankach tak samo długo jak te regionalne, bo przed nim i za nim kursowałby EN 57. Niczego by to nie przyśpieszyło.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane