• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
28 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz. Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz.

Autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi SKM - widujemy je codziennie na naszych ulicach. Sprawdziliśmy, ile pojazdów jest niezbędnych, by zaspokoić codziennie potrzeby transportowe mieszkańców Trójmiasta.



Nie największym, ale z pewnością najbardziej pojemnym taborem poszczycić się może Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik ten w liniowej eksploatacji wykorzystuje dwa rodzaje pociągów - 45 sztuk trzywagonowych EN57 oraz 12 sztuk czterowagonowych EN71. Niestety skonstruowane one zostały z myślą o jeździe regionalnej, a nie typowo miejskiej, stąd wynikają wszelkie wady, w tym uciążliwy odstęp od peronu.

- Liniowo zespolonych jeździ 17 składów pociągów SKM. Są one zestawiane z dwóch składów typu EN57 lub EN57+EN71. Do realizacji bieżącego rozkładu jazdy niezbędnych jest 38 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57 oraz 10 EZT-ów serii EN71 - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

W utrzymaniu SKM znajdują się też pociągi, które przeszły różnego typu modernizacje. Są to cztery sztuki EN57, jeden pociąg typu EN71 tzw. metro, jeden pociąg niedawno wyremontowany w opolskich zakładach oraz cztery sztuki EN57AKM z rozruchem impulsowym.

Czytaj też: SKM-ka jak metro jeździ już po Trójmieście

Istniejący tabor jest też w toku modernizacji przez Pesę w zależnych od bydgoskiej Fabryki Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Docelowo przebudowie przez Pesę zostanie poddanych przypuszczalnie 21 EZT-ów.

Czytaj też: Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

W posiadaniu SKM-ki jest też siedem trzywagonowych pociągów EW58. To jedyne pociągi, które zostały skonstruowane z myślą o ruchu miejskim. Niestety są bardzo energochłonne, a ponadto, zdaniem kolejarzy, użyte materiały oraz jakość ich wykonania pozostawiają wiele do życzenia (były produkowane w latach 1974-1980). Między innymi z tych powodów odstawione są obecnie na boczny tor, czekając na modernizację lub kasację.

Na transport szynowy - tramwajowy - od lat stawiają też włodarze Gdańska. Tramwaje formalnie są w posiadaniu Zakładu Komunikacji Miejskiej, a liniowy stan taborowy składa się z pojazdów: Konstal 105Na (56 wagonów), Pesa 120NaG (35 pojazdów), Bombardier NGT6 (trzy pojazdy), Konstal 114Na (dwa pojazdy), Konstal NGd99 (cztery sztuki) oraz zmodernizowanych Duewagów N8C z Dortmundu oznaczonych jako N8C MF01 (46 pojazdów).

- Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego na br. do realizacji usług przewozowych potrzebne są: cztery tramwaje do 15 metrów [czyli pojedyncze wagony 105Na - dop. red.], 67 pojazdów o długości od 22 do 36 metrów oraz 31 składów dwuwagonowych z wagonami o dł. 15 metrów każdy lub 31 pojazdów o długości 22-36 metrów - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Umowa między ZTM-em a ZKM-em nie precyzuje czy tramwaje podstawione na linie muszą być niskopodłogowe. Należy jednak pamiętać, że z wyjątkiem "stopiątek", wszystkie pojazdy są częściowo lub całkowicie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wkrótce do tramwajów niskopodłogowych dołączy pięć fabrycznie nowych Pes Jazz Duo. Wszystko wskazuje też na to, że Gdańsk ostatecznie pozyska 14 tramwajów typu N8C z Kassel, które przejdą modernizację na wzór tej dokonanej na 46 pojazdach z Dortmundu.

Pod względem taboru autobusowego, ZKM posiada zróżnicowane typy pojazdów. Dominującym producentem jest polski Solaris - 44 autobusy 12-metrowe oraz tyle samo przegubowych. Gdański przewoźnik zaufaniem darzy też Mercedesy, bo tych ma również 88, ale niektóre z nich przyjechały do Gdańska z Niemiec - chodzi m.in. o modele O405GN2 oraz O405N2, które pochodzą z Aachen, Muenster, Monachium oraz Berlina i wyprodukowane zostały w drugiej połowie lat 90.

Wśród pozostałych producentów wyliczyć można MAN-y (27 szt.), Neoplany (18 szt.) oraz Kapeny (6 szt.) służące do obsługi linii 100 w Śródmieściu.

- Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na autobusy, to w komunikacji dziennej potrzebnych jest pięć minibusów, pięć midibusów, 112 autobusów standardowych oraz 75 wielkopojemnych. Nocą do zapewnienia obsługi potrzebnych jest 11 autobusów standardowych (noce pt/sb i sb/nd) i 20 szt. w pozostałe noce oraz dziewięć autobusów wielkopojemnych (noce pt/sb i sb/nd). W pozostałe dni tygodnia nie kursują autobusy wielkopojemne - dodaje Mongird.

Oprócz największego gdańskiego przewoźnika, obsługę komunikacyjną w Gdańsku świadczą też PKS Gdańsk oraz Warbus. Pierwszy z przewoźników preferuje głównie MAN-y, zaś drugi wykorzystuje m.in. Solbusy oraz MAZ-y.

- Maksymalne zapotrzebowanie w szczycie komunikacyjnym, uwzględniające po jednej sztuce rezerwy dla każdego operatora na autobusy pojemny kształtuje dla PKS Gdańsk: jeden midibus, cztery autobusy standardowe oraz dziesięć wielkopojemnych, zaś dla Warbusa: dziesięć autobusów standardowych oraz siedem wielkopojemnych - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W Gdyni dokładny stan taborowy wszystkich przewoźników realizujących zadania na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej prezentowany jest na stronie organizatora. Oznaczenie typu pojazdu oznacza odpowiednio: SN - autobus niskopodłogowy o długości ok. 12 m (zwane też autobusami "standardowymi"), WN - niskopodłogowy o dł. ok. 15 m, PN - niskopodłogowy o dł. ok. 18 m, SS - średniopodłogowy o dł. ok. 12 m, MS/KS - minibusy/midibusy średniopodgłowe o dł. ok. 6/9 m oraz MN/KN - minibusy i midibusy niskopodłogowe o dł. ok. 6/9 m.

Biorąc pod uwagę wszystkie modele autobusów i trolejbusów, bez wątpienia w Gdyni dominującym producentem jest Mercedes - 139 pojazdów, przy czym aż 42 z nich to polska produkcja fabryki Jelcz na licencji Mercedesa, zaś 30 to przebudowane na trolejbusy używane pojazdy głównie z lat 90. Drugi w kolejności jest Solaris - 100 szt, zaś trzeci MAN - 56 pojazdów.

- Łącznie linie ZKM w Gdyni obsługuje dwieście autobusów jednocześnie będących w ruchu, w tym 79 przegubowych oraz trzy piętnastometrowe. Na trasie są też maksymalnie 74 trolejbusy. W nocy na liniach nocnych pojawia się 14 autobusów. Od niedzieli do czwartku są to wyłącznie autobusy krótkie, zaś w piątki i soboty - przegubowe. Wyjątek stanowi linia N30, gdzie kursują tylko autobusy przegubowe - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdynianie będą mogli w I kw. 2015 r. skorzystać także z nowych dziesięciu autobusów hybrydowych, wyposażonych w napęd gazowy oraz elektryczny. Koszt zakupu zostanie w 95 proc. sfinansowany z programu "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gdynia wraz z Częstochową są jedynymi miastami w Polsce, które dostaną taką dotację (łącznie złożono 32 wnioski o pozyskanie funduszy z "Gazeli").

Całkowita wartość gdyńskiego projektu to nieco ponad 15 mln zł (14 mln zł pochodzi z dotacji). Projekt zakłada nie tylko zakup dziesięciu autobusów, ale też gruntowne przeszkolenie 25 kierowców z obsługi nowego taboru.

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • Dziura (6)

    "Nie największym, a ale z pewnością najbardziej pojemnym taborem poszczycić się może SKM. Przewoźnik ten w liniowej linii eksploatacyjnej wykorzystuje dwa rodzaje pociągów - 45 sztuk trzy wagonowych EN67 oraz dwanaście sztuk 4-ro wagonowych. EN-71. Niestety skonstruowane zostały z myślą o jeździe regionalnej, a nie typowo miejskiej. Stąd wynikają wszelkie wady, w tym uciążliwy odstęp od peronu" . Teraz nie wiadomo, kto tu jest winny - konstruktorzy, czy Głuszek, który zdecydował się o ich zakupienie

    • 4 3

    • pt

      rozwiń swoją myśl bo jak na razie nie ma czegoś takiego jak EN67!Po raz kolejny zaznaczam, że dzieci nie mają prawa się udzielać.

      • 1 0

    • ale to nic nowego gdzu w zarzadzie są kolesie partyjni PO to nigdy niema winnych!!

      • 1 0

    • A co, igrzyska z paleniem na stosie winnego chciałeś zrobić? (1)

      takie składy pojawiły się tu w latach 70-tych i ani Głuszek ani ich konstruktorzy nie są winni. Dlaczego takie sie pojawiły - poszukaj.

      • 1 0

      • w żadnych 70-tych latach bo takiego składu nie ma jak EN67

        • 0 1

    • Wydaje mi się, że GŁUSZEK TO RZECZNIK PRASOWY... (1)

      ...wiec chyba nie decyduje o zakupach. Ten regionalny tabor SKM przejęła po PKP w momencie utworzenia firmy, w 2001 roku. Od czasów EW58 do tej pory w Polsce nikt nie produkuje taboru typowo aglomeracyjnego dostosowanego do peronów o wysokości 96 cm.

      • 1 1

      • A nie, sorki :) Głuszek awansował.

        Ale on jest dyrektorem sprzedazy i marketingu, a nie zakupów, inwestycji i zaopatrzenia.

        • 1 1

  • A ja się pytam gdzie jest zdjęcie PESY Swing?

    • 6 3

  • siedzenia (2)

    a jak usiąść w takim pesie ? przecież pasażerowie chcieliby siedzieć w czasie jazdy! są ludzie starsi... i niesprawni.. a linie coraz dłuższe i tym samym jazda też... albo w ogóle zlikwidować siedzenia to więcej wejdzie uhaha!

    • 4 7

    • dziecko, to jest "ta" Pesa, więc - "w takiej Pesie" (1)

      po co są te szkoły, skoro nie uczą poprawnej polszczyzny

      • 5 1

      • trek to przyszłościowy Polak.Pisać i czytać nie potrafi ale ma Smartfona.Jest cool

        • 3 2

  • Uprzejmie prosze

    Aby Pan rzecznik SKM nie pisal ze do prowadzenia codziennego ruchu niezbednych jest ilestam skladow, bo liczba ktora podal to zdecydowanie za malo. Zapraszam do SKM-ki w godzinach szczytu. Szczegolnie do tych krotkich, albo gdy sklad ma opoznienie.

    • 6 1

  • Nie z Aachen, tylko z Akwizgranu (5)

    Tak samo jak są z Monachium, a nie z München.

    • 7 1

    • albo niemieckie albo polskie nazwy
      byle trzymali się jednej maniery, a z tym bajzel

      a polskie nazwy ładniejsze, czemu linie autokarowe, biura turystyczne itd kazde używa inne mieszanki niekonsekwentnego nazewnictwa?

      (mnie wkurza jak Niemcy używają swych nazw na polskie miasta, więc rozumiem sens używania nazw czytanych z aktualnej mapy)

      • 3 0

    • i przyjechały nie do Gdańska tylko do Danzig (1)

      • 2 1

      • Jak będziesz wybierać się na zakupy do London albo New York, pamiętaj, że równie ciekawe oferty można znaleźć w Paris albo Milan. Za to wypoczynek? Tylko okolice Marseille albo Genova!! Jak zaś interesuje Cię ciekawa architektura, jedź do Praha albo Wien.

        • 2 0

    • Italia (1)

      Najlepsi sa ci, ktorzy jezdza do Milano. Odpowiadam, ze bylem wielokrotnie w Mediolanie, na co slysze, ze to nie ma co nawet porownywac. Powinienem sie wybrac do Milano.

      • 3 0

      • Najlepszy to jest mecz Interu Mediolan z A.C. Milan.

        • 4 0

  • Urzedasy SKM i Tramwajami nie jadą ,skoro dla mieszkańców kupili złom do odmalowania

    to sami tez niech kupują służbowy złom do remontu a nie nowe luksusowe auta dla siebie tablety smartfony i inne zabawki na koszt podatnika!
    Ale teraz mamy wybory do eurokoryta to trzeba sciemniac i odwracać kota ogonek kupilismy dla mieszkańców złom to wielki sukces jest!!

    • 5 2

  • urzędasy do budy! (1)

    trolle do jamy! żule do żuru!

    Nie judzić tu miasta na miasto!

    TRÓJMIASTO TO JEDNO MIASTO. Mieszkam w dzielnicy Oliwa, pracuję w dzielnicy Orłowo, zakupy robię i kąpię się co dzień w Kamionce.

    Powinna być dawno jedna komunikacja, jedna prosta taryfa, jeden bilet jednorazowy, jeden tygodniowy, jeden miesięczny i koniec. Jeden nadburmistrz. Mniej kantów i rozrób. Mniej forsy na lewo dla kolesiów i pociotków.

    • 10 0

    • Nareszcie jeden konkretny wpis, BRAWO !

      • 2 0

  • Plebs jeździ komunikacją miejską. (4)

    Taki burżuj jak ja to ma szofera i Maybacha.

    • 10 7

    • a komentarze to pewnie pisze za ciebie sekretarka? (1)

      • 8 1

      • Nie dość, że pisze to jeszcze mi je czyta.

        • 6 1

    • do bogacz (1)

      a na spacer to cie burku w kagańcu wyprowadzają i na smyczy żebyś ludziom butów nie pogryzł !!!!!!

      • 1 2

      • boli oj boli pupcia :D

        • 1 2

  • Mamy najświeższy tabor w Europie! (1)

    • 0 3

    • bo prowadzący pojazd

      choinki na lusterku zawiesił!

      • 4 0

  • EW 58

    EW 58 były mniej ekonomiczne, bo jako jedyne zostały wyposażone w dwa silniki w zespole EZT, stąd większy pobór energii. Za to miały doskonały moment obrotowy, świetne przyspieszenie, dobre hamulce. Co więcej, konstrukcja przedziałów bazowała na wzorcach przestrzennych z wagonów metra. Jak na czasy PRL te kolejki były bardzo pojemne i nowoczesne. Mankamentem był ciężar właściwy EZT oraz kiepsko działające drzwi pneumatyczne czy fatalna konstrukcja okien w przedziałach pasażerskich. To są kwestie na pewno do modernizacji, pytanie tylko czy nie nadszedł czas na naprawdę nowoczesne, na miarę UE i XXI wieku rozwiązania np. z bydgoskiej Pesy czy tylko pucowanie starci???

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane