- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (80 opinii)
- 2 Uziemił się przez skradziony miernik (44 opinie)
- 3 Nowa siedziba gdańskich policjantów (83 opinie)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (71 opinii)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (734 opinie)
- 6 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (521 opinii)
10 ulic walczy o szansę na zmianę oblicza
40 propozycji wpłynęło na opisywany przez nas plebiscyt "ul. Do Zmiany". Eksperci wyłonili z nich dziesięć, które zmierzyły się w finale. Zwycięzcę, czyli ulicę, której zmiana zostanie zaprojektowana przez specjalistów przy współpracy z mieszkańcami, wskazali czytelnicy w ankiecie.
Mieszkańcy Gdańska wysłali organizatorom plebiscytu, czyli Instytutowi Metropolitalnemu, propozycje bardzo różnych ulic: peryferyjnych, działkowych, o zabudowie pierzejowej, większych ulic zbiorczych, a nawet głównych arterii miasta. Część z nich ma zabudowę współczesną, inne bardziej tradycyjną lub wręcz historyczną.
Co najczęściej nie podoba się nam na naszej ulicy?
Swoje zgłoszenia mieszkańcy najczęściej uzasadniali zniszczoną nawierzchnią chodników i jezdni, chaosem przestrzennym (kompozycja urbanistyczna, nieuporządkowanie nośników reklamowych, parkingów), degradacją zabudowy, niską jakością architektury, brakiem małej architektury, małą ilością uporządkowanej zieleni, a także brakiem jej dobrego utrzymania.
Jak wybierano finałową dziesiątkę?
Niezbędna była selekcja. Zajęła się nią rada programowa plebiscytu, składająca się z architektów, urbanistów, artystów, naukowców, społeczników i urzędników. Wyłoniono 10 ulic, które teraz powalczą o głosy czytelników Trojmiasto.pl (głosowanie trwa do 5 lipca).
Pytani o kryteria wyboru, członkowie rady plebiscytu wymieniali przede wszystkim:
- potencjał poprawy - czy uda się doprowadzić do wyraźnej zmiany na lepsze przy użyciu ograniczonych środków
- intensywność zamieszkania - szanse miały ulice mieszkaniowe, służące nie tylko do transportu, nie przyjęto kandydatur o charakterze podmiejskim i działkowym
- skala - pozwalająca na realne działania w ramach ograniczonego budżetu
- równowaga - wstępny wybór ma uwzględniać propozycje z różnych dzielnic i o różnym charakterze
- brak projektu wykonawczego - wspólne projektowanie ma sens, gdy kształt odnowy nie został jeszcze określony
- Jeśli ulica była już na liście do remontu lub przebudowy, to usuwaliśmy ją z rywalizacji. Założeniem plebiscytu jest to, by zwycięska ulica została zaprojektowana z udziałem mieszkańców. Dlatego uznaliśmy, że nie ma co zajmować się ulicami, których kształt został już przesądzony - tłumaczy Damian Zelewski z Instytutu Metropolitalnego.
Z drugiej jednak strony odrzucano też propozycje ulic, które wymagałyby zmian przekraczających dostępne w budżecie środki na ten cel. Organizatorzy od początku zapowiadali również, że preferencje w wyborze do głosowania będą miały ulice lokalne.
- Dokonując wyboru trzeba było odrzucić dużą liczbę propozycji, co nie było łatwe. Z konieczności robiliśmy to sprawnie, czasem szybko, jednak zawsze ze świadomością, że dla okolicznych mieszkańców ich własna ulica, jaka by nie była, indywidualnie jest ważna i wyjątkowa - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, członek rady plebiscytu.
Sporo kandydatur z Wrzeszcza
W wyselekcjonowanym gronie znalazły się ulice z Przymorza Małego, Oliwy, Śródmieścia, Żabianki i Jelitkowa, Siedlec, Ujeściska i Łostowic. Najwięcej, bo aż cztery propozycje, pochodzą z Wrzeszcza: po dwie z Górnego i Dolnego.
Dlaczego? Jest kilka powodów. Przede wszystkim aktywność mieszkańców, którzy z tego obszaru zgłosili sporo propozycji. Dodatkowo ulice we Wrzeszczu są najważniejszą lokalną przestrzenią publiczną, na którą wychodzi się prosto z domu. Dodatkowym argumentem przywołanym przez ekspertów był fakt, że Wrzeszcz jest nie tylko gęsto zamieszkały, ale też wyjątkowo intensywnie używany przez mieszkańców całego Gdańska, zatem na poprawie skorzysta nie tylko jedna dzielnica, ale całe miasto.
Dalsza procedura
Ulica, która wygra w głosowaniu czytelników (głosowanie trwa do 5 lipca), zostanie zaprojektowana przez zespół z Politechniki Gdańskiej, być może z udziałem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych i przy wsparciu urzędników GZDiZ - oczywiście z udziałem mieszkańców. Ten etap dokona się już po wakacjach. Mieszkańcy i zaproszeni eksperci opracują propozycje zmian - zarówno mniejszych, które będzie można wdrożyć niedużym nakładem środków i w krótkim czasie, jak również dalej idących - mających na celu całościową zmianę wizerunku danej ulicy.
Organizatorzy będą również lobbowali za wdrożeniem pomysłów przy wykorzystaniu na przykład środków z Budżetu Obywatelskiego.
Opinie (218) 8 zablokowanych
-
2018-07-03 07:00
Jedna uliczka z Oliwy - głosujcie... ul. Kaszubska
Wygląda jak Bantustan w Kairze w Indiach w Budapeszcie - niech profesura zachęcona głosami zobaczy nasze cudo! Głosujcie
- 13 3
-
2018-07-03 07:08
Mieszkańcy Zakoniczyna głosujmy na ul. Wieżycką
- 19 4
-
2018-07-03 07:21
(2)
Dlaczego do wyboru są tylko jakieś małe, niewiele znaczące odcinki dróg?
- 5 9
-
2018-07-03 13:04
znasz pojęcie ograniczoności zasobów?
nie od razu Kraków zbudowano.
Lepiej decyzje podejmować po deliberacji, niż ślepo wierzyć, że budowa wielkich rozwiązań drogowych poprawi warunki jazdy (samochodami) w mieście.
Jak miasto nie postawi na poprawę warunków ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych, do wielkie nakłady nie przyniosą poprawy warunków życia w nim.- 6 1
-
2018-07-03 20:08
Ponieważ każdy chce mieszkać ładnie a nie tylko ci od dużych ulic.
- 2 0
-
2018-07-03 07:22
(2)
Gdańsk to wieś znajomi z Wrocławia nie mogli nadziwić się jak drogi wyglądają szczególnie dolne miasto i centrum
- 10 13
-
2018-07-03 07:32
Chyba jeszcze warszawy nie widziales, to jest dopiero syf !
- 9 5
-
2018-07-03 10:22
wroclaw tez strasznie zaniedbany stare tramwaje, koleiny w centrum nie wiem szczerze mowiac czy jest sie czym zachwycac
- 5 0
-
2018-07-03 07:34
Na zdjęciu Beniowskiego - wlepić mandaty za parkowanie na „trawniku”
- 20 1
-
2018-07-03 07:40
Piekarnicza - Piecki-Migowo
- 10 4
-
2018-07-03 07:52
Ul. Dickmana w Gdańsku koło fabryki dr. oetker (4)
miasto tylko dziury łata, a powinni dogadać się z fabryka aby dołożyła kasę na remont tej ulicy. bo nie ma dnia aby 12tonowe samochody ciężarowe nie wjeżdżały i wjeżdżały tą ulicą.
Warto by dodać do listy tą ulice :)- 11 3
-
2018-07-03 10:38
(1)
ciężarówki płaca podatki drogowe, akcyzy w paliwie - to ma być przeznaczone na drogi. Dlaczego firma ma dodatkowo dokładać się do remontów?
- 1 4
-
2018-07-03 11:04
zakazać jazdy 3tony plus po tej ulicy i po sprawie
- 1 2
-
2018-07-03 11:12
Podatek od nieruchomości (1)
Za dom w centrum miasta płacę podatku 300 PLN / ROK!!!!
Jak za to mają zrobić mi nową ulicę pod domem???
Dziwie się że starcza im na odśnieżanie..- 3 3
-
2018-07-03 22:09
Jak chcesz
Możemy Ci dowalić katastralnym
- 1 0
-
2018-07-03 07:56
Cała oliwa ma tragiczne ulice.jezdzi się okropnie
- 13 1
-
2018-07-03 07:59
ale to żart? (2)
Ten cały lebiscyt to oczywiście żart? W tak dużym mieście drogi aby zostały wyremontowane musza stanąć w konkursie?
- 27 3
-
2018-07-03 08:40
Nie, czytaj dokładnie. Remonty swoją droga, zgodnie z planem, a tu taka wisienka, dodatkowy bonusik- taki eksperyment społeczno-architektoniczny.
- 2 6
-
2018-07-03 13:07
dlaczego myślisz głównie o nawierzchniach ulic?
Tutaj chodzi o zmianę charakteru ulicy, a nie tylko remont nawierzchni i budowę nowych miejsc do parkowania.
- 2 0
-
2018-07-03 08:05
Bieda u Was (2)
- 4 3
-
2018-07-03 15:53
ale piwo dobre
- 1 0
-
2018-07-05 17:22
bez pieniędzy z UNII będzie jeszcze gorzej
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.