- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (109 opinii)
- 2 Martwe dziki z Karwin miały ASF (179 opinii)
- 3 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (91 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (372 opinie)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (156 opinii)
- 6 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (271 opinii)
10 ulic walczy o szansę na zmianę oblicza
40 propozycji wpłynęło na opisywany przez nas plebiscyt "ul. Do Zmiany". Eksperci wyłonili z nich dziesięć, które zmierzyły się w finale. Zwycięzcę, czyli ulicę, której zmiana zostanie zaprojektowana przez specjalistów przy współpracy z mieszkańcami, wskazali czytelnicy w ankiecie.
Mieszkańcy Gdańska wysłali organizatorom plebiscytu, czyli Instytutowi Metropolitalnemu, propozycje bardzo różnych ulic: peryferyjnych, działkowych, o zabudowie pierzejowej, większych ulic zbiorczych, a nawet głównych arterii miasta. Część z nich ma zabudowę współczesną, inne bardziej tradycyjną lub wręcz historyczną.
Co najczęściej nie podoba się nam na naszej ulicy?
Swoje zgłoszenia mieszkańcy najczęściej uzasadniali zniszczoną nawierzchnią chodników i jezdni, chaosem przestrzennym (kompozycja urbanistyczna, nieuporządkowanie nośników reklamowych, parkingów), degradacją zabudowy, niską jakością architektury, brakiem małej architektury, małą ilością uporządkowanej zieleni, a także brakiem jej dobrego utrzymania.
Jak wybierano finałową dziesiątkę?
Niezbędna była selekcja. Zajęła się nią rada programowa plebiscytu, składająca się z architektów, urbanistów, artystów, naukowców, społeczników i urzędników. Wyłoniono 10 ulic, które teraz powalczą o głosy czytelników Trojmiasto.pl (głosowanie trwa do 5 lipca).
Pytani o kryteria wyboru, członkowie rady plebiscytu wymieniali przede wszystkim:
- potencjał poprawy - czy uda się doprowadzić do wyraźnej zmiany na lepsze przy użyciu ograniczonych środków
- intensywność zamieszkania - szanse miały ulice mieszkaniowe, służące nie tylko do transportu, nie przyjęto kandydatur o charakterze podmiejskim i działkowym
- skala - pozwalająca na realne działania w ramach ograniczonego budżetu
- równowaga - wstępny wybór ma uwzględniać propozycje z różnych dzielnic i o różnym charakterze
- brak projektu wykonawczego - wspólne projektowanie ma sens, gdy kształt odnowy nie został jeszcze określony
- Jeśli ulica była już na liście do remontu lub przebudowy, to usuwaliśmy ją z rywalizacji. Założeniem plebiscytu jest to, by zwycięska ulica została zaprojektowana z udziałem mieszkańców. Dlatego uznaliśmy, że nie ma co zajmować się ulicami, których kształt został już przesądzony - tłumaczy Damian Zelewski z Instytutu Metropolitalnego.
Z drugiej jednak strony odrzucano też propozycje ulic, które wymagałyby zmian przekraczających dostępne w budżecie środki na ten cel. Organizatorzy od początku zapowiadali również, że preferencje w wyborze do głosowania będą miały ulice lokalne.
- Dokonując wyboru trzeba było odrzucić dużą liczbę propozycji, co nie było łatwe. Z konieczności robiliśmy to sprawnie, czasem szybko, jednak zawsze ze świadomością, że dla okolicznych mieszkańców ich własna ulica, jaka by nie była, indywidualnie jest ważna i wyjątkowa - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, członek rady plebiscytu.
Sporo kandydatur z Wrzeszcza
W wyselekcjonowanym gronie znalazły się ulice z Przymorza Małego, Oliwy, Śródmieścia, Żabianki i Jelitkowa, Siedlec, Ujeściska i Łostowic. Najwięcej, bo aż cztery propozycje, pochodzą z Wrzeszcza: po dwie z Górnego i Dolnego.
Dlaczego? Jest kilka powodów. Przede wszystkim aktywność mieszkańców, którzy z tego obszaru zgłosili sporo propozycji. Dodatkowo ulice we Wrzeszczu są najważniejszą lokalną przestrzenią publiczną, na którą wychodzi się prosto z domu. Dodatkowym argumentem przywołanym przez ekspertów był fakt, że Wrzeszcz jest nie tylko gęsto zamieszkały, ale też wyjątkowo intensywnie używany przez mieszkańców całego Gdańska, zatem na poprawie skorzysta nie tylko jedna dzielnica, ale całe miasto.
Dalsza procedura
Ulica, która wygra w głosowaniu czytelników (głosowanie trwa do 5 lipca), zostanie zaprojektowana przez zespół z Politechniki Gdańskiej, być może z udziałem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych i przy wsparciu urzędników GZDiZ - oczywiście z udziałem mieszkańców. Ten etap dokona się już po wakacjach. Mieszkańcy i zaproszeni eksperci opracują propozycje zmian - zarówno mniejszych, które będzie można wdrożyć niedużym nakładem środków i w krótkim czasie, jak również dalej idących - mających na celu całościową zmianę wizerunku danej ulicy.
Organizatorzy będą również lobbowali za wdrożeniem pomysłów przy wykorzystaniu na przykład środków z Budżetu Obywatelskiego.
Opinie (218) 8 zablokowanych
-
2018-07-03 08:11
Trójmiasto zasciankiem Polski, Kraków zlikwidował 4 000 miejsc do parkowania dzieki temu zmiejszyły sie korki i 30 %wiecej pasaz (4)
Lepszy transport publiczny i mniej miejsc parkingowych rozładowały centrum Krakowa!
Aż 30 proc. więcej pasażerów w komunikacji miejskiej .Nie odbyłoby się to gdyby nie inwestycje w transport publiczny, ale także radykalne odchudzenie centrum z miejsc parkingowych.
Identycznie trzeba zrobić w trójmieście zlikwidować kilka tysięcy miejsc parkingowych i inwestowac w komunikacje miejska,rozwijac udogodnienia dla rowerzystów i pieszych ,a wiekszosc złomu na drogach znajdzie sie na złomowisku i spadnie zatrucie spalinami!- 15 15
-
2018-07-03 09:02
geniuszu... (3)
...zrób tak, żeby np. Z przymorza do oliwy jechało się szybciej tramwajem niż szło na piechotę, a później se likwiduj transport indywidualny.
- 8 3
-
2018-07-03 09:18
ynteligencie do Oliwy dojedziesz z przymorza w 5 minut rowerem.i 5 minut dojedziesz komunikacja miejską autobusem (2)
wiem ze myślenie jest ci obce ale próbuj to naprawdę nie boli :)
- 4 5
-
2018-07-03 09:24
kołobrzeską ?
- 4 1
-
2018-07-03 10:23
Rowerem, ale dodaj jadać chodnikiem Kołobrzeską.
- 2 2
-
2018-07-03 08:17
Trudny wybór, każde z tych miejsc zasługuje na remont.
- 9 1
-
2018-07-03 08:19
Wyremontujcie jana z kolna, tam mieszka gruby andrzej
- 2 3
-
2018-07-03 08:25
I tak wszystko zaoraja kierowcy parkujacy gdzie popadnie. Na Stogach zrobiono nowe chodniki i nie mozna po nich przejsc bo wszedzie parkuja samochody
- 11 1
-
2018-07-03 08:27
Instytut Metropolitalny? (1)
Ma kaskę na te remonty?
Czy tylko chcą się polansować trochę?- 9 2
-
2018-07-03 08:28
jest oczywiste, że pieniądze na remont będą z budżetu gminy
- 1 3
-
2018-07-03 08:35
Z tych zgłoszeń wybrali 10 najładniejszych, tzn. najmniej zdegradowanych- wszystkie propozycja są na ich stronie na fejsbuku.
- 5 4
-
2018-07-03 08:40
(2)
Trzeba byloby caly Nowy Port zglosic ale o tym nikt nie pamieta
- 6 2
-
2018-07-03 09:31
(1)
Nowy port akurat ma.dobre ulice
- 2 1
-
2018-07-03 13:02
wiele z nich poprawiono radykalnie, wiele kolejnych wymaga dalszych prac
- 2 0
-
2018-07-03 08:49
instytut metropolitalny...
To gdzieś obok "Globalnej Korporacji Finansowej", vis-a-vis gmachu "Światowych Operacji Taktycznych i Strategicznych"?
- 7 2
-
2018-07-03 08:54
Poco konkurs na jedna ulice , jak tu trzeba z 1000 ulic natychmiast wyremontować (2)
Jak dla mnie to trzeba natychmiast wyremontować te 10 ulic ale i wiele wiecej. W gdansku jest chaos przestrzenny. Elewacje obdrapane , reklamy bez ładu i składu, chodniki i ulice to porażka
- 21 2
-
2018-07-03 12:18
w Gdyni jest jeszcze gorzej
No,ale to zadne pocieszenie...
- 0 1
-
2018-07-03 13:02
nie od razu Kraków zbudowano
- 2 0
-
2018-07-03 08:55
proponuję... (2)
...żeby takowe instytucje jak "instytut" zabierały głos zanim pojawią się przyczyny (np. Biurowce bez parkingów) a nie po fakcie, gdy ich wspaniałe pomysły utrudnią życie ludziom mieszkającym dziesiątki lat.
- 18 3
-
2018-07-03 12:55
chciałeś napisać: biurowce bez piętrowych parkingów dla rowerów
Alchemia i OBC to zespoły biurowców z bardzo dużą (zbyt dużą) liczbą miejsc do parkowania samochodów, mimo tego, że stoją blisko przystanku SKM Gdańsk Przymorze - Uniwersytet, a do stacji PKM Gdańsk Strzyża jest rzut beretem.
Budowa parkingów dla samochodów zwiększa korki na dojazdach do nich.- 5 3
-
2018-07-03 13:40
Ale biurowce powinny być bez parkingów
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.