• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano 15 metropolitalnych inwestycji za 1 mld zł

Katarzyna Moritz
17 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa centrum geriatrii, systemu tras rowerowych czy modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci ciepłowniczej - spośród 70 metropolitalnych inwestycji wybrano 15, które powstaną w pierwszej kolejności.



W lutym nastąpiło podpisanie porozumienia w sprawie powstania Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.


W środę w Gdańsku spotkała się Rada Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, która jednogłośnie wybrała 15 projektów do zrealizowania przy współudziale funduszy unijnych w latach 2014-2020. Członkowie powołanego w lutym związku musieli je wybrać z ponad 70 pierwotnie zgłoszonych pomysłów, gdyż ich wartość znacznie przekraczała sumę 1 mld zł, która ma być na to przeznaczona.

- Ranking projektów przygotowany przez ekspertów miał charakter pomocniczy - tłumaczył Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Bo trzeba brać pod uwagę nie tylko ocenę procentową projektów, ale i realia finansowe. Choćby to, czy te najwyżej punktowane przedsięwzięcia nie "zjadają" wszystkich pieniędzy na ZIT.

Pierwotnie na liście zalazły się 74 inwestycje, na łączną kwotę oszacowaną na ok. 12,2 mld zł. Jedną z nich, od której obecnie odstąpiono jest Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Był to najdroższy z dotychczasowych pomysłów, jego wartość oszacowano na 2,69 mld zł.

Co więc ostatecznie znalazło się na liście inwestycji?

Budowa Centrum Geriatrii czyli wspólny projekt m.in. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego oraz Sopotu. Przedmiotem projektu jest powstanie referencyjnego klinicznego ośrodka geriatrycznego na terenie UCK na około 40 łóżek oraz Wysokospecjalistycznego Ośrodka Geriatrycznego na terenie WZR w Sopocie, także na około 40 łóżek. Wartość projektu to 86,5 mln zł.

Zobacz pełną listę inwestycji ZIT przyjętych przez Radę.

25 mln zł miałoby kosztować wdrożenie systemu zintegrowanego zarządzania transportem publicznym (autobusowym i kolejowym) z uwzględnieniem miast powiatowych jako lokalnych węzłów transportu publicznego, by w końcu wprowadzić w metropolii wspólny bilet.

Jeden z najdroższych projektów, bo na kwotę ponad 477 mln zł, to utworzenie węzłów integracyjnych oraz STeR - System Tras Rowerowych dla Metropolii (spójna sieć węzłów integrujących systemy transportowe w kluczowych dla regionu miejscach oraz budowa tras rowerowych, parkingów rowerowych, tworzenie oznakowań dla poprawy orientacji przestrzennej, udogodnienia dla ruchu rowerowego i jego integracja z transportem zbiorowym).

Czytaj też: Powstanie metropolitalna sieć wypożyczalni rowerów?

Kilka projektów związanych jest z energią. W Trójmieście oraz w Rumi, Redzie, Wejherowie, Kosakowie i Kolbudach, za 230 mln zł ma nastąpić kompleksowa modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci ciepłowniczej.

Ponadto za prawie 342 mln zł miałaby nastąpić kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta, a za prawie 90 mln zł modernizacja energetyczna budynków mieszkalnych, spółdzielczych i wspólnot mieszkaniowych.

Co dalej z 15 wybranymi inwestycjami ZIT?

Będą one podstawą do rozmów z marszałkiem województwa, który jest bezpośrednim dysponentem pieniędzy przeznaczonych na ZIT. Lista przedsięwzięć zostanie ostatecznie ustalona w drodze negocjacji z Urzędem Marszałkowskim, a następnie Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Samorząd Województwa Pomorskiego ma się wypowiedzieć na ich temat w maju.

- Po tych uzgodnieniach będziemy mogli skierować wybrane projekty do szczegółowego opracowania pod względem dokumentacji, studiów wykonalności, analiz budżetowych - tłumaczy Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego. - Związek ZIT ma działać co najmniej do 2020 roku i w razie potrzeby, wynikającej np. ze zmiany liczby partnerów albo ze względu na nieopłacalność przedsięwzięcia, będzie dokonywał korekt i przesunięć na liście swoich inwestycji.

Opinie (117) 2 zablokowane

  • (5)

    Trojmiasto metropolia!?
    Buhaha

    • 44 72

    • sloik z NGI sie wypowiedzial (2)

      to dopiero metropolia , nawet sołtysa majo

      • 16 9

      • Oj jak zabolalo

        • 4 3

      • NGI i GA mają tak wiele wspólnego

        tam okonie, tu śledzie

        • 0 1

    • metropolia w skali micro z jednym micro parkiem wodnym ale zato z wielkim dziurawym stadionem

      jak widac propaganda wyborcza juz sie w mediach lokalnych zaczeła!!!Takich mamy nieudaczników partyjnych obecnej władzy z PO to taka metropolia

      • 9 14

    • Zamiast szkoly w Kowalach dla poludniowych dzielnic Gdanska i Kowal

      ...czyli inwestycji idealnie wpasowujacej sie w integracje metropoli, nie mowiac o tym ze potrzebnej postanowiono wydac pieniadze m.in na:
      a) modernizacja sieci cieplowniczej - inwestycje te powinna wykonac firma ktora zarabia na dostawie ciepla czyli GPEC, prywatna niemiecka firma ale przeciez prezydent Adamowicz nie otrzymuje tam wynagrodzenia czlonka RN za frajer
      b) rewitalizacja SPOLECZNA terenow zdegradowanych (Zulaw) czyli kolejne miliony wyrzucone w bloto na debilne projekty wsparcia i szkolenia, mozna tu upchac duzo konsultacji itp wiec forsy do rozkradzenia bedzie sporo. Specjalnie podkreslilem ze to rewitalizacja SPOLECZNA (przy rewitalizacji zwyklej trzeba by kupic jakies surowce, koparkogodziny itp tu wystarcza dokumenty analizy i szkolenia)
      c) Jednym z wazniejszych projektow jest.... termomodernizacja budynkow uzytecznosci publicznej bo - jak wiadomo - prawdziwá metropolie mozna poznac po tym ze ma gruby styropian na budynku urzedu miasta.

      • 16 2

  • Wspólny bilet... (5)

    Wstrzymano się z rozwoje komunikacji w ramach "Metropolii", a szkoda, bo wspólny bilet na każdy środek transportu by się wreszcie przydał! Jak za rok uruchomią PKM to dojdzie kolejny bilet, jakaś masakra!!!!!!! A to było nam obiecane! Gratuluję, pogrążamy sens budowy PKM, gdy nie będzie można przesiąść się na SKM/tramwaj/autobus z tym samym biletem.

    • 74 13

    • można (2)

      przecież jest bilet metropolitalny

      • 10 14

      • spróbowałeś go kiedyś kupić?

        • 16 5

      • A są takie bilety godzinne ? (na SKM i ZTM ). Jeśli chodzi o bilet miesięczny, to musiałbym za niego zapłacić 186 zł. Taka cena i do tego jedna przesiadka sprawiają, że wybieram samochód. Jest drożej, bo w miesiącu tankuję za około 250 zł, ale na samych dojazdach do pracy i z pracy zyskuję dziennie około 1,5 h (to głównie przez tą przesiadkę). Do pracy mam około 12 km.

        • 20 2

    • (1)

      Ale za to będzie metropolitalna sciezka rowerowa!

      • 7 5

      • tak Cię boli dopuszczenie ruchu pieszego i rowerowego na drodze technicznej przy PKM?

        jeszcze nie jest za późno, możesz się domagać¸aby wzorem PKP zakazano tam ruchu pieszych i pojazdów

        • 1 2

  • Ale z czym maja byc połączone ścieżki na terenie Gdyni ? (7)

    Przecież po Gdyni nie da sie jeździć rowerem.
    Kto próbował ten wie.

    Ale za to mamy lotnisko

    • 85 39

    • zrobią ścieżkę z rozrzutnie sfinansowanego lotniska, do nielegalnie postawionego infoboxu. A co!

      • 29 5

    • mietas (1)

      Tania prowokacja. Pytanie: po co?

      • 5 14

      • prowokacja może tania, za to słomiane inwestycje bardzo drogie

        ..

        • 23 3

    • (1)

      Szera prawda ,a już najlepsza ścieżka rowerowa leci wzdłuż ulicy MORSKIEJ,po prostu wstyd ,przejeżdżając tą ścieżkę parę razy można rower wyrzucić na złom

      • 18 3

      • Ścieżka w Gdyni wyglada tak :

        Pomalowany kawałek chodnika po którym chodzą całe rodziny z dziećmi, ścieżka przeskakuje z prawej na lewą stronę drogi, po połamanych płytkach. Nagle stop. Koniec ścieżki. Jestes na chodniku nielegalnie. Teraz schody, pod które ledwo wprowadzisz rower (nie wiem jak osoby na wózkach sobie z tym radzą, pewnie w ogóle sobie nie radzą). Potem żniw 50 m ścieżki i stop bo jest przystanek (patrz Swietojanska na przeciw baranoli), wymieniać można w nieskończoność.
        Ale za to mamy nielegalne lotnisko i nielegalny infobox.
        Nieudacznicy przy władzy !

        • 34 2

    • (1)

      Nie przesadzaj. Od niedawna poruszam sie na rowerze ale byłem miłe zaskoczony ilością ścieżek w Trójmiescie. Nie wszystko na raz.

      • 6 7

      • no właśnie. Nie wszystko naraz

        nie naraz po 50 metrów ścieżki co kilometr przez całe miasto, tylko pół kilometra w jednym miejscu, z przejazdami, zjazdami i prawidłowym oznakowaniem. I z rozmysłem, bo budowanie ścieżek w dzielnicach z ograniczeniem dopuszczalnej prędkości do 20/30 km na godzinę śmierdzi zbieraniem kontraktów dla znajomych królika.

        • 4 0

  • baseny ,ławeczki dla straszych i młodych (7)

    a nie tylko place zabaw na które starsi ludzie z pieskami nie moga wejśc

    • 32 15

    • a co dla srednich? (2)

      wszyscy tylko mowia o potrzebach starych i mlodych a co z tym co pomiedzy?
      ach, zapomnialem..... przeciez oni wszyscy emigruja

      • 22 2

      • poczekaj trochę a przestaniesz być średnim (1)

        • 4 4

        • bez obaw prawdopodobnie nie dozyje

          jezeli nie wykonczy mnie NFZ to zrobi to pewnie MF i US

          • 13 0

    • (1)

      Pieski powinny sr*ć w domach. Potem pół osiedla wdycha wysuszone psie kupy.

      • 16 4

      • Absolutnie popieram! Polska - kraj miłośników psów i zafajdanych chodników!

        • 2 1

    • basenu wam sie zachciewa macie stadion (1)

      możecie sobie iść popatrzeć i osiąść na asfalcie :)

      • 6 5

      • może jak dobrze lunie to da się poływac jak na narodowym

        • 4 2

  • Po co trasy rowerowe jak i tak jeżdżą po ulicy? (5)

    A obok ścieżka... chce się tylko wtedy kopa zasadzić w...

    • 77 27

    • Zapraszam, zejdz i zasadz mi kopa a zrobi Ci sie smutno i policja duzo ci nie pomoze.
      Za duzo gadasz za malo robisz.

      • 8 24

    • buras

      Buras

      • 3 7

    • trasy rowerowe OK!

      infrastruktury ogolnodostepnej nie zbuduje prywatny inwestor bo on musi zarabiac, ale w ramach steru za publiczne pieniadze tworzenie sieci wypozyczalni to jest SKANDAL pole do NADUZYC i kolejny zamach na prywatne inicjatywy. trzeba bacznie monitowac takie rozdawnictwo. jezeli wypozyczalnie beda potrzebne i OPLACALNE to na pewno znajdzie sie przedsiebiorca ktory to sfinansuje. PIENIADZE PUBLICZNE nie moga byc topione w urzedniczych BIZNESACH

      • 5 1

    • mówisz o trasach gdyńskich? (1)

      ścieżka zaczyna się i kończy w połowie chodnika po lewej stronie ulicy. Mam pojechać z kimś na czołowe, żeby tylko CI się spodobało? A może Gdańsk, w którym w wielu miejscach ścieżka "obok" dotyczy tylko przejazdu na wprost, bo wszelkie relacje skrętne wymagają przejazdu ulicą? No i jeszcze jest Sopot, w którym ścieżki wyznaczono w strefach "tempo 20" i skaczą co chwila z lewej na prawą? Masz rację. Infrastruktura rowerowa powstała w taki sposób, żeby tylko kilometrów przybywało. Pomijając ścieżki jadę do pracy 8 minut, pilnując się ścieżek - pół godziny. sześć razy przecinam ulicę na światłach, dwie minuty prowadzę rower po chodniku. To ma być ułatwienie czy propaganda poprzez statystyki?

      • 5 1

      • Korona z d..y spadnie, jak przeprowadzisz rower na drugą stronę? Średnia w endomondo spadnie?

        • 0 4

  • Świetnie, że miasto inwestuje w rozwój nowych tras rowerowych. (11)

    Coraz więcej ludzi dojeżdza do pracy rowerem, wychodzi szybciej, zdrowiej i przede wszystkim taniej. Mniej samochodów na ulicach mniejsze korki. Budować jak najwięcej tras rowerowych.

    • 51 29

    • po co to minusować? (5)

      przeszkadzają wam w samochodach rowerzyści? to chyba jak im zrobią drogi rowerowe, to znikną oni z jezdni?

      • 10 11

      • z niektórych znikną, na innych się pojawią w większej liczbie

        im więcej przejazdów rowerem a mniej samochodami tym więcej miejsca dla ludzi w mieście. (proszę nie pisać, że w samochodach też są ludzie, bo w zaparkowanych tylko bywają - bardzo rzadko).

        • 14 12

      • Szkoda pieniędzy (1)

        wczoraj ok godziny 16 w ciągu 15 min na wybudowanej trasie rowerowej (przy bardzo ładnej pogodzie) jeden!!!!! rowerzysta. Jechało jeszcze kilka dziewczynek na rolkach. Ale chyba rolkarzom nie wolno korzystać ze ścieżek?
        Na co komu to? W deszczu, w zimie też jeździcie? Czy tylko w czerwcu? Obserwując w poprzednim roku to w lipcu i sierpniu chyba byliście na wczasach gdyż także pustki. Chociaż jak zwykle.

        • 14 13

        • A ty głabie jakies statystyki prowadzisz?Dlaczego taki zawsze musi sie swoją głupotą pochwalic

          Wczoraj przy bardzo ładnej pogodzie widziałem na mojej ulicy tylko jedno auto jechało.Po cholerę te ulice budowali?

          • 13 12

      • Tak, przeszkadzają... (1)

        bo jeżdzą po jezdni, zamiast po drogach rowerowych. Zbudujcie nam, dajcie, a my i tak swoje...

        • 5 6

        • a Ty zawsze jedziesz na przelotówkę/autostradę?

          nie. wielu z Was płacze o możliwość przejazdu uliczkami osiedlowymi, żeby tylko wygodniej móc dojechać do celu. Wielu z Was ignoruje zakaz ruchu pojazdów bez identyfikatorów (sprawdzałem na Żabiance). Jak jest Wam wygodnie, to potraficie przejechać ciągiem pieszym (bo taki ładny, szeroki). A przecież to Wam się buduje najwięcej. Powiesz "Ale nie w tym miejscu co trzeba i nie tak jak trzeba". No i ja - rowerzysta - powiem to samo. Infrastruktura jest na odwal. Żeby tylko się mit "rowerowej stolicy" zgadzał.

          • 6 0

    • rowerem do pracy (2)

      Jeżdżę rowerem, ale tylko rekreacyjnie. Do pracy jeżdżę samochodem - nie z lenistwa bądź bufonady. Po prostu - nie siedzę 8 godzin w jednym miejscu. Codziennie mam do załatwienia rozliczne sprawy w całym Trójmieście. Jazda SKM, PKT, MZK itp nie wchodzi w grę, bo dojechałbym w trzy miejsca, a nie w trzynaście. Dlatego też, nie uogólniajmy. W wielu przypadkach rowerem się po prostu nie da... I ten , trochę owczy pęd rowerowy, chyba się ustabilizuje na jakimś logicznym poziomie. Oby, po finalizacji projektu kompleksowych ścieżek, rowerzyści korzystali tylko z nich, nie z jezdni.

      • 19 3

      • zgoda kolego, wielu musi jeździć tak jak Ty, takim osobom auto jest bardzo przydatne i nie neguję tego. Natomiast znam osobiście wiele osób które wozi tyłki samochodami tylko na trasie dom>praca i o 17 praca>dom, mimo że nie używają samochodu w pracy a mają świetne połączenie komunikacją miejską (lub nawet pieszo 20min!! ). To o nich walczymy aby zmieniło się w zamkniętych umysłach, że można inaczej.
        W obecnych czasach mały samochodzik z lat 90tych kupiony za dwie pensje- to żaden szpan, chociaż niektórych to nie przekonuje...

        • 5 2

      • tylko ze ścieżek nigdy się nie da

        sam mam 500 metrów ścieżki (z której korzystam) na 2,5-kilometrowej drodze do pracy. Do poprzedniej pracy miałem 7 kilometrów i 4 kilometry ścieżki. Nie wyobrażam sobie pchania roweru na pozostałym odcinku. Czasem trzeba się podzielić infrastrukturą - sądzę nawet, że bardziej przyda się nam wszystkim łatanie dziur niż budowa ścieżek tylko pod statystyki.

        • 4 0

    • W Gdańsku Budyń niepotrafi nawet metra drogi rowerowej wybudowac w standardzie zachodnium! (1)

      grunwaldzka od wysepki porobili dziury potem by je zalać asfaltem wstawili w poprzek krawężniki które teraz wystają !! Nigdzie na świecie tego nie widziałem !! wszędzie gdzie się da przejazdy rowerowe maja byc na zero z ulica a sa z wystającymi krawężnikami wstawiają krawężniki tak się buduje drogi rowerowe takich mamy ekspertów.

      • 5 6

      • nie płacz. Idź zobaczyć plany Sopotu

        ciąg pieszo-rowerowy, dwukierunkowy, szerokości 2,5 metra na osiedlu domków jednorodzinnych. Wszystkie ulice z progami wyspowymi (zamontowanymi po to, żeby rowerzyści mogli przejechać) i ograniczeniami do 20km/h. Oczywiście droga z kostki.

        • 0 0

  • Szpital dla krasnoludków?

    ..."planowana powierzchnia budynku to ponad 13 m sześc. " głosi napis pod zdjęciem.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 23 1

  • Już przed EURO 2012 powinno być to gotowe. (2)

    Dopiero teraz powstanie system zintegrowanego zarządzania transportem publicznym?

    Od prawie 10 lat mamy przecież MZKZG - który miał integrować komunikację ale nie ma to jak "ciepłe urzędnicze posady" nie mające żadnej odpowiedzialności.

    • 35 6

    • Oj się czepiasz, na Euro 2012 miały być auostrady i drogi eksperowe, a część jeszcze do dziś nie jest skończona.

      Hmmm..... wina Tuska?

      • 4 3

    • gdyby za szybko zbudowali to czym by sie chwalili przed klejnymi wyborami??

      Po za tym im dłużnej trawa budowa tym wiecej mozna na krasc i obdzielić kolesiów partyjnych i kolesiów POlityków

      • 3 2

  • (4)

    Kiedy w końcu powstanie prawdziwa ścieżka rowerowa ,a nie to co mamy teraz wzdłuż ulicy Morskiej ,która łączy większość dzielnic GDYNI gdzie mieszka najwięcej ludności GDYNI.Dlaczego pieniądze są ciągle pompowane w kierunu Gdańska.Czy mieszkańcy takich dzielnic jak CHYLONIA,STOCZNIA,GRABÓWEK,DEMPTOWO,PUSTKI,CISOWA są gorsi od dzielnic w kierunku GDANSKA

    • 18 17

    • Na chyloni nie budują bo tam kostke brukową wyciagaja i kradną.
      To jak w pucku by asfalt wylali

      • 8 1

    • Odstosunkuj sie od Gdańska i spytaj swojego prezesa czemu cala kase pakuje w srodmiescie i Wiczlino.

      • 5 0

    • Nie powstanie, bo Prezydent ma Was gdzieś.

      Dla niego liczy sie lotnisko i Infobox.
      Dwie inwestycje wybudowane nielegalnie za Wasze pieniądze.
      Mieszkańcy Gdyni łożą kasę na pompowanie przerosnietego ego pana szczurka

      • 11 0

    • jestescie gorsi bo jestescie z gdyni

      • 3 1

  • kiedy nowa bulonska (6)

    do poludniowych dzielnic? trojkat nowa bulonska - swietokrzyska - havla jest potrzebna jak woda rybom

    • 16 19

    • Dodałbym do tego jeszcze ul. Sikorskiego. (5)

      Czyli: Nowa Bulońska - Świętokrzyska - Havla - Małomiejska - Sikorskiego. I problem korków w południowych dzilnicach rozwiązany.

      • 6 4

      • im więcej dróg dla samochodów tym więcej przejazdów samochodami (3)

        lepiej rozwijać alternatywny transport

        • 11 8

        • np. syfobus? czy pedałowe lobby tak bardzo w zimie i deszczu przydatne?

          • 9 9

        • (1)

          w nowej bulonskiej jest przewidziany tramwaj

          • 4 0

          • tramwaj może jechać i bez sześciu pasów jezdni.

            wystarczy mu 1x2 jako droga techniczna.

            • 1 0

      • problem korków rozwiązany?

        obawiam się, że nie, tylko przerzucony w inne miejsce. Nowa Bulońska, a z niej - co dalej? z Moreny zjazd Jaśkówką albo Słowaka, a obie już teraz zakorkowane. do tego dodaj ruch z większej części południowych dzielnic i klops.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane