• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybuch opony w śmieciarce pod lupą prokuratury

Maciej Korolczuk
4 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pęknięta opona w śmieciarce wybiła szyby w aucie jadącym sąsiednim pasem i raniła kierowcę. Sprawę prowadzi Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Wrzeszcz. Pęknięta opona w śmieciarce wybiła szyby w aucie jadącym sąsiednim pasem i raniła kierowcę. Sprawę prowadzi Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Wrzeszcz.

Z opinii biegłego wynika, że to zły stan ogumienia był przyczyną wystrzału opony w śmieciarce, do którego doszło w połowie lipca na al. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Eksplozja wybiła szyby w jadącej obok osobówce, a stłuczone szkło poraniło kierowcę. Śledczy sprawdzają teraz, czy nie doszło do naruszenia obowiązków przez dyspozytora, który dopuścił pojazd do ruchu.



Czy miałe(a)ś wypadek na drodze niewynikający z twojej winy?

Według relacji świadków siła eksplozji opony w śmieciarce należącej do firmy Suez była ogromna. W jej wyniku zostały wybite szyby w jadącej sąsiednim pasem osobówce. Jej kierowca został ranny. Gdy służby ratunkowe przyjechały na miejsce, ogłuszony mężczyzna był w szoku, a potłuczone szkło poraniło mu twarz. Poszkodowany kierowca trafił do szpitala, gdzie spędził więcej niż siedem dni.

Aby ustalić, co było przyczyną niecodziennego wypadku, powołano biegłego z zakresu techniki samochodowej, a sprawą zajęła się Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Wrzeszcz w Gdańsku.

Właśnie poznaliśmy treść opinii biegłego, z której wynika, że przyczyną wybuchu opony był jej zły stan techniczny.

- W sprawie uzyskano między innymi opinię z zakresu techniki samochodowej, z której wynika, że wystrzał opony w śmieciarce był wynikiem złego stanu technicznego opony i miał on bezpośredni wpływ na zaistnienie zdarzenia. Postępowanie jest kontynuowane, a podejmowane czynności mają na celu ustalenie, czy nie doszło do naruszenia obowiązków przez osobę odpowiedzialną za dopuszczenie pojazdu do ruchu - mówi Grażyna Wawryniuk, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Postępowanie prowadzone jest z art. 179 Kk, który mówi, że "kto wbrew szczególnemu obowiązkowi dopuszcza do ruchu pojazd mechaniczny albo inny pojazd w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym lub dopuszcza do prowadzenia pojazdu mechanicznego albo innego pojazdu na drodze publicznej przez osobę znajdującą się w stanie nietrzeźwości, będącą pod wpływem środka odurzającego lub osobę nieposiadającą wymaganych uprawnień, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch".

Miejsca

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

  • (20)

    Zdjęcie zrobione z pojazdu z miejsca pasażera z pękniętą szybą przednią. Brawo.

    • 94 12

    • (6)

      No i co, pekniecie nie jest w polu widzenia. Przejdzie spokojnie przeglad z taka szyba.

      • 1 11

      • przejdzie jeśli nie jest w polu widzenia

        robiącego badanie :)

        • 0 0

      • Niestety nie przejdzie, trzeba wymienic (4)

        Juz 3 miesiac przez to jezdze bez przegladu, ale po tej wyplacie bede mial na nowa.

        • 3 0

        • A ja odkąd kupiłem auto ma pęknięcie (3)

          I już trzecie badanie bez problemu.

          • 0 5

          • A ja nie mam samochodu. :-) (2)

            • 6 0

            • Ja jeżdżę bez przedniej szyby. (1)

              • 9 0

              • A ja już nie wiem co napisać

                • 2 0

    • pękneła od wybuchu łopony przecież... (4)

      • 23 5

      • Pękła ...dzyzys

        • 0 3

      • Czyli to był wybuch

        Ale mgły nie było i nie był PO ścieżce

        • 0 6

      • Niech kierowca wystąpi do sedziego Wagnera żeby ten zakazał komukolwiek mówienie i pisanie na ten temat

        • 4 1

      • taa hehe

        • 8 4

    • (3)

      Kierowca spędził więcej niż 7 dni w szpitalu żeby odszkodowanie chapnąć. Stary numer.

      • 7 20

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • spec od odszkodowań..... ilość dni w szpitalu nie ma nic do kwoty odszkodowania. kluczowy dla zadośćuczynienia jest trwały uszczerbek na zdrowiu. i parę innych detali, niezrozumiałych dla internetowego znawcy

        • 14 1

      • Poszkodowany odszkodowanie może uzyskać bez względu na ilość dni spędzonych w szpitalu.

        Nikt by nie chciał być w podobnej sytuacji ani kierowca śmieciarki ani poszkodowany. Powyżej 7 dni hospitalizacji prokurator działa z urzędu.

        • 19 0

    • Chłopie (1)

      Po prostu dziękuj za drugie życie

      • 2 6

      • Typowe brednie cwaniaczka chcącego oszukać poszkodowanego. Masz drugie życie, bo nie zginąłeś, a ja dalej będę kombinował.

        • 1 5

    • Koleś zamiast dziekowac za drugie życie i oszukane przeznaczenie

      Lata po sądach i chce kasy...

      • 3 19

    • policyjna hipokryzja

      • 0 6

  • Od kiedy to dyspozytor jest odpowiedzialny za stan pojazdu? (3)

    Jedyną osobą która ma obowiązek sprawdzić stan pojazdu jest kierowca. Nie ważne czy wóz jest firmowy czy nie. To kierowca ma obowiązek sprawdzenia czy auto posiada przegląd, oraz czy opony spełniają wymagania (wysokość bieżnika). Jeśli opony to były stare kapcie to zapewne bieżnika tam nie będzie więc osobą odpowiedzialną jest tylko i wyłącznie kierujący który zdecydował się prowadzić pojazd w takim stanie.

    • 9 11

    • Re.

      TAK oczywiscie kierowca otóż ten kierowca idzie do pracy by mieć za co żyć by utrzymać siebie i swoją rodzinę robi tzw obsługę techniczną zgłasza zły stan ogumienia i co słyszy? Jedz Pan szkoda czasu rejony musisz Pan zrobić musisz wyjechać i wyjeżdża bo co ma zrobić no co ? Zostać bez premii albo być pod obserwacją której celem będzie uprzykrzanie mu życia... i szereg innych przykrości. tylko i wylacznie niezapowiedziane kontrole stanu technicznego na firmie ... to wyeliminowałoby znaczna część taboru który nie powinien wyjechać

      • 0 0

    • Zatrudnij sie w Suezie to zrozumiesz (1)

      • 5 3

      • Co zrozumiem?

        Polskiego prawa to nie zmieni. Za stan techniczny auta zawsze odpowiedzialny jest kierowca. Owszem, niektóre firmy aby zachęcić pracowników do jazdy rupieciami zawierają w umowie, że pokrywają ewentualne koszty mandatów, ale to nie zmienia faktu że mandat jest zawsze wystawiony na kierowce, a nie na firmę.

        • 2 4

  • Dyspozytor jedyne co może tak naprawdę stwierdzić to zużyty bieżnik. Nic więcej. (2)

    • 58 3

    • Naprawdę?

      A specjaliści w tym temacie mówią że na oponach widać też inne wady gołym okiem, np. mikropęknięcia, wyoblenia, jajowatość, guzy osnowy, rozcięcia i wiele innych... Podszkol się gimbusie trochę.

      • 2 0

    • i znowu wywóz śmieci podrożeje

      • 5 1

  • Pytanie jaki był bieżnik. (5)

    Jeśli bieżnik był wystarczający, to sąd uzna zdarzenie za nieszczęśliwy wypadek, bez pociągania kogokolwiek do odpowiedzialności i na tym sprawa się zakończy. Natomiast poszkodowany kierowca dostanie (albo już dostał) odszkodowanie z OC śmieciarki i tyle.

    • 50 3

    • Opona to nie bieżnik

      tylko całość konstrukcji! Typowy Karolu-Januszu polskich dróg.

      • 1 0

    • 1.6 mm taki jest najmniejszy dopuszczalny bieżnik w samochodzie ciężarowym.

      • 1 1

    • (1)

      Widocznie nie byl i na tym sie oparla opinia bieglego. Swoja droga chcialbym ja przeczytac aby poznac metodologie tego "badania". Bo cos czuje w moczu, ze zrobil to na oko jakis 70 leni dziadek. Bo takich bieglych juz widzialem.

      • 5 4

      • Mógłby mieć i 170 lat. Nie można wypuszczać aut z łysymi oponami na ulicę!!!

        • 2 0

    • Co ma bieżnik do wybuchu opony?

      Taka sytuacja powstaje zawsze w wyniku uszkodzenia (lub osłabienia materiału ze starości) bocznego opony.

      • 5 1

  • Prokuratura powołała biegłego?! Kim jest poszkodowany?

    • 5 0

  • Zarabiaja

    Teraz to zarobki prezesa 200% do gory a ludzi na najnizszych stanowiskach nic sie nie zmienily...zenada

    • 1 1

  • (4)

    Wiem że 20 letni wolnorynkowi entuzjaści mnie za te slowa zagryzą, ale pod lupę powinno się brać dużo więcej ciężarówek jeżdżących po drogach! Ile razy słyszymy o zatrzymanych pojazdach w katastrofalnym stanie technicznym! Niesprawne hamulce, gole opony, przeładowane pojazdy... Jakiś cwany wlasiciel- Januszex oszczędzi takparę złotych a ktoś postronny może stracić zdrowie, życie... Do tego niszczone są drogi. Karać!

    • 82 10

    • haha ha wolny rynek

      Wolny rynek to sciema po to aby szczury sie zabijaly, zadna powazna firma nie funkcjonuje bez zmowy cenowej na wysokim szczeblu, kazdy musi zarabiac po to sie prowadzi biznes. Tylko szczury na dole maja sie zrec miedzy soba o kawalek chleba. Poklocone i zaszczute szczury nigdy sie nie zbuntuja bo beda zarly sie miedzy sobą.

      • 3 0

    • Zgadzam się z tobą (2)

      Ale zwróć uwagę na to, że pomimo katastrofalnego, w niektórych przypadkach, stanu technicznego tych pojazdów powodują one odsetek wypadków...
      Nie mówię, że to dobrze, ale jednak kierowca dużego auta ma w głowie trochę więcej niż posiadacz jedynie kategorii B

      • 2 7

      • (1)

        Z tym poukładaniem w głowach to bym nie przesadzał. Brak kierowców sprawia, że do zawodu trafia wszystko, co tylko potrafi kierownicą kręcić (niekoniecznie we właściwą stronę). Brakuje niestety selekcji i długotrwałej nauki zawodu. Sam wiem po sobie, gdy jako świerzak zaraz po kursie C+E, po 3 tygodniach w zalodze 2-osobowej pojechałem sam do Francji.

        • 8 0

        • Ja to bym nawet

          Do biedronki nie pojechał.

          • 1 0

  • (6)

    Większość polskich ciężarówek jeździ na oponach bez jakiegokolwiek bieżnika. Kary są tak niskie, że bardziej opłaca się płacić ewentualne kary niż utrzymywać pojazdy w dobrym stanie.

    • 82 29

    • (2)

      Stan techniczny większości starych gratów, które latają wokół komina, często przeładowane, albo "na magnezie" woła o kryminał dla właściciela. Kiero, gdy tylko furę odpali, to od razu przez radio pyta "mobile, czy do zad*pajewa czysto?" bo doskonale wie, jakim szrotem jeździ, a jednak godzi się podkładać, chociaz, przynajmniej powinien sobie zdawać sprawę, że jak kogoś zabije, to pójdzie siedzieć. Mandatów zazwyczaj się nie boi, bo wspaniałomyślny szefunio najczęściej kasiorke zwraca, gdyż bardziej opłaca mu się zaryzykować kary, niż wyłożyć 12-15 tysia na komplet nowych opon, szczególnie jak aut jest dużo. Niestety, Cena Czyni Cuda, więc tnie się koszty gdzie się da, na oponach i hamulcach także, by tylko być konkurencyjnym i wygrać przetarg. Taka smutna prawda krajowego transportu, szczególnie budowlanki, węgla, rolnictwa, odpadów i komunalki... I nie zmieni się to dopóki ITD nie będzie tak skuteczna i wszędobylska, jak np. niemiecki BAG. Również Policja praktycznie nie ma możliwości kontrolowania stanu technicznego ciężarówek krążących oplotkami, choćby dlatego, że najczęściej nie ma gdzie tej ciężarówki zatrzymać do kontroli, a często też przełożeni stawiają inne priorytety - prędkość, ubezpieczenie, czy trzeźwość.

      • 6 2

      • gadasz głupoty (1)

        inspekcja jeździ motorami w poszukiwaniu takich rarytasów, delikwent jedzie później za motocyklem nawet kilkadziesiąt kilometrów do punktu kontrolnego

        • 4 0

        • Motocyklami

          I tylko w sezonie.
          I tylko na trasach tranzytowych.

          • 0 0

    • Skąd wiesz

      Większość? Skąd masz takie dane?

      • 1 0

    • A jeszcze jedno.

      Kary nie są niskie, ale załóg WITD nie ma tyle co radiowozów nnp. Drogówki. I Wiadomo gdzie najczęściej ustawia się ITD dlatego nie ma potrzeby martwić się o kontrolę. Większość tych złych ciężarówek lata wkoło komina, ktoś kto lata dalej w Polskę i w Europę nie zaryzykuję. W Niemczech BAG wpada na parking i trzepie auta, które stoją na pauzie, przynajmniej mają pewność, że delikwent jak ich zobaczy to nie odjedzie bonzerwie pauzę....

      • 8 1

    • Z tym to różnie

      Ja kiedyś jechałem zezłomować bardzo starego mercedesa i zatrzymała mnie inspekcja, musialem się wytłumaczyć ze stanu technicznego, poinformowalem, że jadę oddać auto na złom... Inspektor uśmiechnął się i wyksztusil " opon szkoda" także z tym to jest różnnie. Ale faktycznie większość jeździ prawie na drutach.

      • 2 1

  • Brawo

    Może ten sam prokurator ustali przyczynę wystrzału opony Prezydenta bo tu ustalił ekspresowo

    • 1 0

  • piekny jest ten k.raj

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane