• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzą dawny zakład, by za parę lat zbudować tunel pod Motławą

Maciej Naskręt
10 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dawne zakłady produkcyjne Elmor, które ustąpią miejsca ul. Nowej Wałowej.


Choć nie jest jeszcze gotowy pierwszy odcinek ul. Nowej Wałowej na terenach postoczniowych, miasto już przygotowuje tereny pod dalsze odcinki tej drogi. W tym roku miejsca planowanej inwestycji ustąpi kilkanaście budynków dawnego zakładu produkcyjnego Elmor. Po wyburzeniu odsłonią one Motławę, pod którą w przyszłości powstanie tunel.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na rozbiórkę budynków po dawnym zakładzie produkcyjnym Elmor, który położony jest w obrębie ulic Stępkarskiej i Wiosny Ludów. zobacz na mapie Gdańska W sumie obiekty mają 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura to 35 tys. m sześc.

Prace rozbiórkowe są niezbędne, bo w tym miejscu powstanie drugi odcinek ul. Nowej Wałowej, biegnący od terenów stoczniowych do nabrzeża Motławy. Będzie to inwestycja stricte miejska, a nie jak w przypadku pierwszego etapu (na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki), oparta na umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

- Rozbiórka znajdujących się tu pustostanów jest z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna dla miasta, niż ich pozostawienie. Ich utrzymanie i zabezpieczenie wymagałoby dodatkowych kosztów - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Obiekty dawnego zakładu mają zniknąć do końca tego roku. Koszt wyburzenia nie jest jeszcze znany, ponieważ trwa przetarg.

Co ciekawe, prace rozbiórkowe w Śródmieściu będzie współfinansować także firma deweloperska.

- Działki, na których stoją budynki do rozbiórki, po części należą do firmy Invest Komfort. Zgodnie z porozumieniem zawartym między miastem, będzie ona partycypować w kosztach rozbiórki - przyznaje Bartosiewicz.

Na razie nie wiadomo, kiedy miałyby ruszyć jakiekolwiek prace przy budowie II etapu ul. Nowej Wałowej. W miejscu, w którym będą toczyć się wyburzenia, będzie budowana przeprawa na drugi brzeg Motławy.

- Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. By być pewnym decyzji o jego realizacji, musimy wcześniej zamówić studium wykonalności - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W takim dokumencie trzeba rozważyć wszystkie możliwości budowy przeprawy, także mostową. Jednak o budowie mostu w tym miejscu nie myśli się na serio, ponieważ taka konstrukcja odcięłaby Motławę dla statków białej floty i jachtów. Zupełnie inaczej niż kładka na Ołowiankę, która będzie zwodzona i takich problemów nie stworzy.

Czy zatem do Gdańska w przyszłości przyjedzie kolejna (po tej z budowy tunelu pod Martwą Wisłą) maszyna TBM? Raczej nie. Motława to rzeka wykorzystywana głównie w celach rekreacyjnych i ruch jednostek na niej poza sezonem letnim jest niewielki. To oznacza, że można sobie pozwolić na jej czasowe zamknięcie i budowę tunelu metodą zatapialnych elementów prefabrykowanych. Podwodna przeprawa wykonana w tej technologii byłaby zdaniem ekspertów znacznie tańsza od budowanej maszyną TBM.

Wizualizacja budowanego pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej.

Dlaczego w ogóle miasto planuje budowę ul. Nowej Wałowej? Dwujezdniowa trasa ma liczyć w sumie ok. 4 km i stanowić północno-wschodnią obwodnicę Śródmieścia. Gotowa ul. Nowa Wałowa między al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska a ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska zdaniem miejskich planistów odciąży ulice centrum Gdańska. Ponadto ma ona skomunikować położone w północnej części Śródmieścia tereny inwestycyjne.

Wróćmy jeszcze do wspomnianego wcześniej pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej. Budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej ruszyła w październiku 2012 r. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Na przełomie października i listopada prowadzony był montaż łuków wiaduktu nad linią kolejową.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej do Młodego Miasta, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową. W tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Miejsca

Opinie (91) 10 zablokowanych

  • Wszystko super (3)

    Cieszę się że miasto się rozbudowywuje itp itd, ale chyba trochę zapominamy o przemyśle. Bo zamiast wyburzać stare przymysłowe budynki władze powinny zrobić tam miejsca pracy :)

    • 16 10

    • problem w tym że w tym kraju nic się nie opłaca produkować

      lepiej kontenerem z Chin importować
      tu się opłaca budować biurowce i zamknięte osiedla i od czasu do czasu jakaś drogę donikąd za duuże pieniądze

      • 6 6

    • to buduj na co czekasz

      • 8 1

    • tych starych budynków nie opłaca się trzymać

      i władze nie są od tworzenia miejsc pracy - władze są od tworzenia sposobności do tworzenia miejsc pracy. Warunków, w których osoby przedsiębiorcze mają możliwość utrzymania się na rynku i wytrzymania z zagraniczną konkurencją.

      • 2 0

  • Pustostany!!!!!

    Te budynki są pustostanami od dobrych kilku lat. Wiadomo od dawna, że tam powstanie droga. I do tej pory opłacało się je utrzymywać i opłacać??? Komu? Kto za to płacił? Czy Ci którym teraz to nie opłaca się?

    • 16 7

  • Elmor (4)

    Elmor rozpieprzyła grupa kolesi - dyrektor handlowy i prezes. Chodziło właśnie o tą działkę. Ta firma była kiedyś potęgą na rynku elektrycznym, dzisiaj to firma garażowa koło lotniska. Tacy ludzie powinni siedzieć w pudle.

    • 29 4

    • no chyba nie wyobrazales sobie ze przy Motlawie w centrum bedzie dalej produkcja tranzystorow (2)

      Nieuniknione przeksztalcenia...

      • 7 8

      • tranzystorów?

        Ty jesteś z Gdańska? Nie wygląda, skoro nie wiesz czym Elmor się zajmował. A że nie musiał istnieć w tym miejscu to inna sprawa. Tak z innej mańki. Chcecie żeby było miasto na terenach od poelmorowskich do powiedzmy bramy stoczniowej nr3 czy dźwigów, na Dolnym Miescie, szeroko rozumianych Długich Ogrodach (teren ograniczony Motławą, Martwą Wisłą, Opływem Motławy), Orunia+Biskupia Górka, Przeróbka, tereny wzdłuż SKM do Brzeźna... dobra dalej nie jadę. Skąd mają się wziąć mieszkańcy do zasiedlenia tych terenów?

        • 6 5

      • Tranzystory to ty masz chyba w głowie zamiast mózgu. Może kiedyś ci się "przekształcą" w mózg.

        • 8 5

    • ponad 2000 ludzi

      miało kiedyś pracę w "Elmorze". Wszystkie rozdzielnice, tablice zasilania itp. Na nowo budowanych statkach były z "Elmoru". Firma miała nawet swoją keję na Motławie, do której niestety odwróciła się plecami. Kiedyś były to podobno zakłady "Siemens" AG Werke ? Szkoda ... .Wielka szkoda,że nie ma już przemysłu stoczniowego w Polsce.

      • 16 5

  • hehe

    jak widać na filmiku, w tych słoikach to chyba ruskie paliwo rakietowe.żeby nie wybuchło :D

    • 3 4

  • (2)

    A tramwaj tym tunelem pojedzie?

    • 12 4

    • w tym miejscu zmieściłby się bez problemu tunel 2x2 z tramwajem oraz ciągami pieszymi i rowerowymi. Ponieważ i tak tor wodny będzie zamknięty na kilka miesięcy, można wręcz odpuścić sobie prefabrykaty i zwyczajnie wykonać go na miejscu - pięć miesięcy w zupełności wystarczy na taką konstrukcję.

      • 1 1

    • nie, za niski bedzie, autobusy z zainstalowana klimatyzacja na dachu tez nie przejada.

      • 0 0

  • Mlode Miasto na filmie robi wrazenie

    Gdyby tak sie zrealizowalo byloby fajnie...:)

    • 8 5

  • Elmor - się pracowało ;-) z Wałęsą ale nie tym

    • 6 5

  • psu na budę ten tunel

    jest więcej ważniejszych spraw

    • 8 19

  • Przebieg Nowej Wałowej

    Panie Redaktorze, można przyjść i naocznie się przekonać, że asfalt już w tej chwili leży od ul. Rybaki Górne do (prawie) estakady. Jaki sens ma wobec tego Pana stwierdzenie że:

    "W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne."?

    • 12 0

  • (1)

    a tym jak będzie wyglądał ruch rowerowy Nową Wałową ani widu ani słychu. A ten kolejny tunel niech budyń na swoim deklu niech sobie postawi

    • 9 11

    • ???

      a co kogo jakis ruch rowerowy obchodzi ??? nie bedzie wjazdu dla oszołomstwa bo tunel zablokuja...

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane