• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzenia na trasie Kolei Metropolitalnej. Budynki odkryły swoje tajemnice

Maciej Naskręt
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Rozpoczęły się wyburzenia budynków w świetle budowanej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Ruszyły prace rozbiórkowe budynków stojących na trasie 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Już pierwsze nieruchomości odsłoniły swoje pikantne tajemnice.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W czwartek rozpoczęły się prace rozbiórkowe budynków i budowli zlokalizowanych w pasie przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która dwutorową linią połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej pobiegnie do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna.

- Łącznie do wyburzenia są 22 budynki mieszkalne i 40 gospodarczych, położonych w Matarni, Firodze i Rębiechowie. Rozbiórka rozpoczęła się od kompleksu budynków przy ul. Sąsiedzkiej 17 zobacz na mapie Gdańska - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Czy budowa Kolei Metropolitalnej wpłynie na sposób poruszania się mieszkańców?

Roboty rozbiórkowe prowadzi wyłoniona w przetargu firma Poleko z Gdańska. Za wykonane zadanie zainkasuje 439 tys. zł. Teren uprzątnięty ma być do 30 kwietnia.

W trakcie przejmowania kolejnych nieruchomości przez spółkę PKM odsłaniały się ich skrzętnie dotąd skrywane tajemnice. W jednym z garaży zalegały sterty materacy pełnych pluskiew. Nie chodzi jednak o przykre insekty, ale o... profesjonalne podsłuchy.

Skąd się tam wzięły? Okazało się, że materace były na wyposażeniu agencji towarzyskiej, mieszczącej się w budynku przeznaczonym do wyburzenia. Funkcjonowała ona jeszcze w 2012 r. Naszpikowane elektroniką materace miały być zabezpieczeniem przed natarczywymi osobami korzystającymi z usług pań.

Z kolei podczas czwartkowej rozbiórki pierwszego - drewnianego - budynku gospodarczego okazało się, że jego ściany zostały wyściełane wykonanymi ze stali tablicami drogowymi. Między innymi była tam tablica z lat 90., która podpowiadała drogę kierowcom na Węźle w Osowej. Ponadto znajdowała się tam stara tablica oznaczająca wjazd w teren zabudowany miejscowości Bąkowo na trasie Gdańsk - Kolbudy.

W listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podpisano umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłonęły prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy mieli otrzymać odszkodowania do końca grudnia.

Jednocześnie kończą się przygotowania do rozpoczęcia w pierwszej połowie stycznia wycinki ok. 20 tys. drzew rosnących w pasie kolejowym PKM - zakończenie tych prac przewidywane jest na 28 lutego. Trwa również II etap przetargu na głównego wykonawcę prac budowlanych. Zakwalifikowało się do niego 16 firm, które mają obecnie czas do 14 lutego 2013 r. na złożenie ofert finansowych.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (252) 4 zablokowane

  • wow (1)

    Spektakularne wyburzenie!!

    • 5 3

    • znowu to samo

      Pan Naskręt już kilka razy wykasowywał moje komentarze, cichaczem poprawiając wytknięte błędy popełniane w języku, za używanie którego bierze pieniądze. Jestem Niemcem, a poprawiam polszczyznę Polaka.
      Cytuję: "W jednym z garaży zalegały sterty materacy..." DRAMAT!!!
      Ten garaż, tych garażów. Ten materac, tych materaców. Ta podaż, tych podaży. Ta świeca, tych świecy.

      Do szkoły (klasa czwarta podstawówki) nalezałoby wrócić, a potem redagować teksty w języku polskim.

      • 0 4

  • baza paliwowa (1)

    A co z bazą paliwową leżącą na trasie kolei PKM (tuż przed obwodnicą) - też będzie wyburzana? Szybkie spojrzenie na google maps ujawnia że jest tam nawet kilka cystern...

    • 10 1

    • To dawna baza wojskowa, a dziś Orlenu

      Ta baza od lat należy do Orlenu, więc ich pytaj.
      Ale z tego co kiedyś słyszałem, nikt nie wie co tam po sobie w ziemi pozostawili wojsko, więc pewnie boją się tego ruszać i nikt nic z tym nie robi

      • 0 0

  • Poleko

    Z tego co wiem to chyba nie do końca dobry wybór...

    • 3 4

  • (5)

    PISOWSCY KOLESIE DO DZIS ZASIADAJA W TYCH SPÓŁKACH CÓRKACH, bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. PISOWSKI SENATOR KOGUT JEST TEGO DOBRYM PRZYKŁADEM. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania WIELOLETNIE. Dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, DLACZEGO?!!! Otóż cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. W wielu miejscach budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd Po- PSL rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów Pendolino trafi na polskie tory za trzy lata. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że Rząd RP nic nie robi w strawie kolei. Poza tym PiS w czasie rządów mając władzę NIC DLA KOLEI NIE ZROBIŁ!!!

    • 40 22

    • Nie rzucaj... (1)

      Nie rzucaj ogólnikami,bo to jest gaworzenie o niczym.Za tym remontem stoją ludzie konkretni. Podaj nazwiska a nie partyjną przynależność, bo nie można partii ukarać za zaniechanie.Postaraj się wpłynąć na zmianę ordynacji wyborczej aby można wybierać ludzi kompetentnych a nie usłużnych danej partii.

      • 3 6

      • Zadzwonił budzik i się obudziłeś

        panie jaki. Typowa wiedza i tresc dla wyborców obecnego słonecznego rządu

        • 1 4

    • (1)

      Imądre i mądrze napisane! Brawo!

      • 2 1

      • Brawo? Przecież w tej ścianie tekstu m.in chwali obecny rząd za zakup guanianych Pendolino bez wychylanego pudła. Tymczasem tory zostały przygotowane do pociągów z pudłem. Ogromne marnotrawstwo, jak zwykle i nikt za to nie odpowie, jak zwykle.

        • 0 1

    • Pełna zgoda!

      • 2 1

  • komu to potrzebne,chyba kolesia Budynia zeby zajac kolejne stanowiska

    w miescie brak basenow,aguaparku,przedszkoli,zlobkow ale co tam kogo to interesuje wazne ze kolesie Bydynia sie dorze bawia,banda i tyle!!!

    • 15 18

  • (1)

    Ty partyzant wyp... do andżeli do bundeswery i ciesz się sprawnie fukncjonująca deutschebann a jak tak Ci źle to wyjazd... tu sa zmiany potrebne i infratsryktura a nie biadolenie

    • 3 11

    • ty taki mocny jestes kolesiu bydynia? dawaj na solo!!!

      • 1 2

  • idac do agencji

    trzeba spodziewac sie ze w pokojach sa kamery "dla bezpieczenstwa panienek" oraz to że trójmiejskie agencje są od pewnego czasu pod permamentną obserwacją policji... więc macie koledzy kartoteke z fotkami na policji i w agencji... kto wie czy gdzie na redtubie nie ma filmikow z akcja:):) haha

    • 19 1

  • jako pracownica jednej z agencji zaprzeczam (5)

    nie ma żadnych pluskiew

    • 11 13

    • Jakoś nie ufam temu zapewnieniu

      A szczególnie nie ufam prostytutką

      • 7 5

    • (3)

      a po ile u ciebie za lodzika?

      • 6 2

      • nie ma, czy nie - mam

        • 1 3

      • 200 (1)

        • 2 3

        • Dzess podaj numer umówimy się dokładniej;)

          • 1 2

  • A co z resztą Pomorza? (1)

    To super, że powstaje PKM, ale czy wiecie Państwo, że władze naszego województwa likwidują połączenia kolejowe na południu regionu? 9 grudnia zlikwidowano pociągi relacji Kościerzyna - Czersk, już niedługo przestana kursować pociągi na trasie Kościerzyna - Chojnice, Piła - Chojnice, Chojnice - Szczecinek (w tym odcięcie od kolei kolejnego powiatu - człuchowskiego) a także na północy naszego regionu Lębork - Łeba. Czy wiecie że takie miasto powiatowe jak Bytów jest odcięte od Trójmiasta? Dwa lata temu nawet ówczesny wojewoda Zaborowski uczestniczył w happeningu "o przywrócenie połączeń kolejowych z Bytowem". I co? I oczywiście nic. Mówienie ciągle o rachunku ekonomicznym, że nieopłacalne jest utrzymywanie pociągów, doprowadzi do tego, że reszta województwa skazana zostanie na wieloletni niedorozwój.

    • 32 3

    • popieram.

      • 1 2

  • peryferia

    no i teraz się nazjeżdżają biznesmeni z peryferii

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane