- 1 Ograniczenie 40 km/h ukryte za drzewem (67 opinii)
- 2 Ciało w bloku na Zaspie. 4 osoby zatrzymane (186 opinii)
- 3 Wyjątkowy budynek ożywi dzielnicę (59 opinii)
- 4 Testy Mevo nie mają sensu (358 opinii)
- 5 Nowy przystanek nie dla wszystkich (103 opinie)
- 6 Rowerzysta potrącił 7-latka i uciekł (292 opinie)
"Zabiegi gospodarcze" czy "wycinka"? Konsultacje w sprawie prac w TPK
Zarówno leśnicy, jak i aktywiści ekologiczni zachęcają do wzięcia udziału w konsultacjach na temat cięć drzew w trójmiejskich lasach, w tym w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Ich stanowisko jest jednak diametralnie różne. To, co leśnicy nazywają "zabiegami gospodarczymi", aktywiści nazywają "niepotrzebną wycinką". Przedstawiamy argumenty obu stron.
Zakres planowanych prac został oznaczony na udostępnionej przez leśników mapie.
- Wszystkie zabiegi gospodarcze prowadzone są w celu zapewnienia trwałości lasów, z uwzględnieniem potrzeb, zarówno hodowlanych, sanitarnych, jak i rekreacyjno-wypoczynkowych, a także ochrony przyrody. Pragniemy również zapewnić, że dokonamy wszelkich starań, aby prace te nie stanowiły utrudnień dla mieszkańców pobliskich osiedli oraz osób korzystających z lasu. W przypadku zapytań i uwag dotyczących planowanych zabiegów prosimy kierować je za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres gdansk@gdansk.lasy.gov.pl w terminie do 4 lutego - czytamy w komunikacie.
Społecznicy też proszą o udział w konsultacjach
Z naszą redakcją skontaktowali się przedstawiciele fundacji Fidelis siluas (łac. Wierni lasom) z Gdańska. Skupia ona aktywistów ekologicznych, którzy za główny cel postawili sobie ochronę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
Ich zdaniem to, co leśnicy określają mianem "zabiegów gospodarczych", jest po prostu szkodliwą wycinką.
- Głos sprzeciwu wobec prowadzonej od kilku lat zwiększonej wycinki drzew w naszym cennym lesie jest coraz bardziej widoczny. Warto w tym miejscu dodać, że Trójmiasto jest na szarym końcu w Polsce pod względem ilości parków "śródmiejskich". To właśnie nasz Trójmiejski Park Krajobrazowy w istotny sposób rekompensuje nam te braki. Odgrywa ogromną rolę dla tworzenia klimatu dla miast, chroni przed podtopieniami, chroni wodę, oczyszcza nasze powietrze i jest terenem rekreacji dla społeczeństwa. Warto dodać, że jest ostoją cennej przyrody, w tym także gatunków pod ścisłą ochroną. Do konsultacji nie jest w żadnym wypadku wymagana wiedza leśna. Wystarczy kilka kulturalnych zdań własnymi słowami - czytamy w oświadczeniu fundacji Fidelis siluas.
Aktywiści zachęcają, by mieszkańcy Trójmiasta i okolic wykorzystali ostatnie dni konsultacji i przesłali leśnikom swoją opinię o planowanych działaniach.
Jednocześnie proszą osoby, które odpowiedzą na ich apel, aby dodawały fundację do wiadomości, tj. przesyłały swoje komentarze również na adres fidelissiluas@gmail.com.
Dlaczego aktywiści wnoszą sprzeciw?
Zdaniem członków fundacji opis działań leśników mija się z prawdą. W jaki sposób argumentują swoje stanowisko w tej sprawie? Najkrócej ujmując, Trójmiejski Park Krajobrazowy to unikat na skalę światową, a ewentualne cięcia przyniosą wyłącznie szkody.
- Leśnicy mogliby po prostu powiedzieć prawdę, że prowadzą wycinkę gospodarczą. Naszym zdaniem, żaden las nie potrzebuje wycinki dla swojego trwania. Las można wycinać - i gdzieniegdzie taka gospodarka jest konieczna, bo potrzebujemy drewna - ale lasy tak cenne jak Trójmiejski Park Krajobrazowy jest ewenementem na skalę światową. Fachowo nazywa się to peryglacjalny bad land. Tego typu lasy są tylko w Trójmieście, w Szczecinie, w północnych Niemczech i na Alasce. Nigdzie indziej czegoś takiego nie ma. Ten las jest młody. Buki dorastają do 400 lat, a oni wycinają 60-, 70-letnie drzewa. Nie mamy w tym lesie 200- czy 300-letnich buków. Mamy tam cenne siedliska chronionych gatunków i cenny teren rekreacyjny. W takim stanie w jakim jest, nie potrzebuje wycinki, żeby trwał - komentuje Brunon Wołosz, prezes zarządu fundacji Fidelis siluas.
Leśnicy: Nie będzie polan bez drzew
Leśnicy uspokajają, że zaplanowane przez nich działania nie sprawią, że w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym zaroi się od ogołoconych z drzew polan. Drzewa mają być usuwane we wskazanych na mapie miejscach "punktowo". Jak zapewniają, celem takich działań jest m.in. zainicjowanie wzrostu młodych drzew.
O takim działaniu pisaliśmy w styczniu ubiegłego roku, w artykule Dlaczego trzeba wycinać drzewa w lasach?
- W Nadleśnictwie Gdańsk nie stosuje się zrębów zupełnych. Od 2018 r. na tym terenie drzewa usuwane są przerębowo, czyli punktowo. To ważna zmiana, ponieważ zakłada ona zaprzestanie wykonywania cięć zupełnych, które skutkowały powstawaniem w lesie półhektarowych polan bez drzew. Wprawdzie miejsca te byłyby ponownie obsadzone młodymi drzewami, jednak bardzo zmieniłoby to krajobraz lasu. Wszystkie zabiegi gospodarcze wykonywane przez Nadleśnictwo Gdańsk prowadzone są w celu zapewnienia trwałości lasów, z uwzględnieniem potrzeb, zarówno hodowlanych, sanitarnych, jak i rekreacyjno-wypoczynkowych, a także ochrony przyrody - komentuje Łukasz Plonus, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk.
Na co zwrócić uwagę leśnikom?
Nasz rozmówca zapewnia, że leśnicy są otwarci na dyskusję z uczestnikami konsultacji. Wszystkie złożone uwagi zostaną sprawdzone i będą rozpatrywane po przejściu weryfikacji. Leśnicy zastrzegają jednak, że nie będą brane pod uwagę wnioski zbyt ogólne, odnoszące się do całych lasów Nadleśnictwa Gdańsk, bez wskazania konkretnego adresu leśnego lub takie, które są sprzeczne z prawem.
Co można wskazać w uwagach? Jak tłumaczy przedstawiciel Nadleśnictwa Gdańsk, można np. wskazać stanowiska rzadkich gatunków roślin, grzybów czy zwierząt zaobserwowanych w tym miejscu lub prosić o pozostawienie wyjątkowo okazałego drzewa.
- W przypadku większej liczby wniosków dotyczących jednego miejsca chętnie zorganizujemy spotkanie w celu omówienia potrzeb okolicznych mieszkańców. Każdy głos jest dla nas cenny i pomaga leśnikom wykonywać swoje zadania. Żeby zabrać głos w konsultacjach, wystarczy wejść na stronę internetową Nadleśnictwa Gdańsk, następnie znaleźć interesujący nas fragment lasu i wskazać adres leśny przyszłego zabiegu gospodarczego. Adres leśny łatwo poznać bowiem jest charakterystycznym ciągiem cyfr i myślników np. 15-03-2-19-116 -c -00 - uzupełnia Plonus.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-01 20:31
Wy jestescie naprawde glupi (75)
80 procent ludzi ktora krytykuje wycinkę nie ma fioletowego pojecia o gospodarce leśnej. Nie macie o tym pojecia, nie znacie się na tym ale będziecie krytykować. Żenada. To tak jakby nagle 80 procent społeczeństwa wiedziało lepiej od stomatologa jak wyleczyć ząb qlbo od chirurga jak przeprowadzić operacje. Trzeba było studiować leśnictwo
- 86 352
-
2022-02-01 20:35
Jak idę do dentysty wyrwać zęba, to mi wyrywa zęba a nie siedem i to przypadkowych. (18)
- 96 12
-
2022-02-01 21:05
Takim harwesterem to się jedzie całą "górną klawiaturę"
- 31 4
-
2022-02-01 21:24
Czyli że leśnicy wycinają przypadkowe drzewa? (16)
Właśnie to jest sedno pojęcia typowych mieszczuchów o gospodarce leśnej. A potem takie głąby żołądkują się "bo pisowcy lasy wycinajo".
- 14 63
-
2022-02-01 22:35
Po ilości rzuconych tu trolli Ciemnogrodzkiej wnioskuję, że wam się koło D pali bo się wydało. (7)
- 43 10
-
2022-02-02 08:25
Ostatni 10-letni plan (5)
powstał za PeŁo.
- 6 33
-
2022-02-02 09:38
A od kiedy wasze kochane PiS nie może planu zmienić? (4)
Przecież nawet zmienili kompromis aborcyjny podpisany przez Lecha Kaczyńskiego, a z wycinaniem lasów mają problem?
- 43 5
-
2022-02-02 12:05
pamiętaj - PiS nie jest za nic odpowiedzialny - to wszystko wina innych (2)
tak samo tłumaczyli się strażnicy w Obozach Zagłady - że to nie ich wybór tylko ktoś inny wydał rozkaz a oni nic nie mogli....
- 22 5
-
2022-02-02 14:57
Wystarczy słowo prawdy,
a nogi macie brązowe... .
- 7 0
-
2022-02-02 16:10
cały czas mowie
to wina Tuska
- 7 0
-
2022-02-02 15:01
Ale po co zmieniać, jeśli ten plan i tak nie jest zły?
Pamiętam konsultacje w Gdyni z okresu jego wyłożenia. Oczywiście uwag było wiele, ale głupie komentarze, że zaraz zniknie las są tak ściśle powiązane z rzeczywistością, jak poprzednia histeria, że zaraz znikną dziki.
- 0 6
-
2022-02-02 09:52
Wnioskowanie zostaw mądrzejszym od siebie, sieroto.
- 5 12
-
2022-02-02 10:47
Leśnicy polscy, drogie dziecko, nie pracuja na rzecz lasu i spoleczenstwa, tylko na rzecz finansowego interesu PiS. Rzna, jak dojne pole i maja w dudzie ze jest to wbrew nauce czyli niszczy las.
- 28 4
-
2022-02-02 12:02
Dalej leśniku obrażaj ludzi od "głąbów". Potem się nie dziw z waszej negatywnej popularności (5)
w społeczeństwie.
- 23 8
-
2022-02-02 15:05
Oświecone społeczeństwo po licencjacie z lansu i bansu (4)
lub innego telemarketingu ma dziś używanie na ciemnotę i nieuctwo, jakim w ich oczach są np. leśnik lub ksiądz. Pal licho, że oba te zawody i studia są jednymi z cięższych i klasyczna wiedza przykrywa niejeden nawet przyzwoity kierunek, ale trzeba przecież mieć poglądy, jak "ludzie na poziomie".
- 0 16
-
2022-02-02 16:34
Są strasznie ciężkie, dobrze że na wydziale chemii się siedzi i dłubie w nosie, a na informatyce gra w Minecrafta. (1)
- 6 0
-
2022-02-03 09:31
Tych głupich komentarzy raczej nie piszą
absolwenci chemii, chyba że jakieś nawiedzone aktywiszcza. Absolwenci informatyki z reguły nie piszą komentarzy wcale.
- 0 2
-
2022-02-02 17:11
(1)
Ameba z ciebie. Bronisz miejsca pracy bo właśnie obsr*łeś kalesony.
- 3 0
-
2022-02-03 09:32
Człowieku,
statystycznie nie masz startu w naukach przyrodniczych do leśnika.
- 0 3
-
2022-03-06 12:31
Może nie przypadkowe tylko te najzdrowsze chore same umrą
- 0 0
-
2022-02-01 20:37
(8)
Dokładnie! A tzw. aktywisci robią jeszcze z niewiedzy atut: "Do konsultacji nie jest w żadnym wypadku wymagana wiedza leśna." to jest normalnie Bareja...
- 20 50
-
2022-02-01 20:38
Napisz to jeszcze z trzydzieści razy szyszkodniku. (4)
- 46 10
-
2022-02-01 21:25
Do ciebie i tak nie dotrze. (3)
- 4 20
-
2022-02-01 22:36
Bo tylko ciemny lud Kurskiego kupuje każda bajkę. (2)
- 28 5
-
2022-02-02 09:57
Nazywanie wyborców PO "ciemnym ludem Kurskiego" ich obraża, czy nobilituje? (1)
- 4 12
-
2022-02-02 16:10
"Ludzie są tak głupi, że to działa" - Mateusz Morawiecki.
"Ciemny lud kupi wszystko" - Jacek Kurski.
- 9 1
-
2022-02-01 21:55
Fidelis Siluas
To dokładnie tak, jak to, że leśnik ma się nijak do ochrony przyrody.
- 12 6
-
2022-02-02 11:03
Jeśli widze kilkadziesiąt hektarów wyciętego lasu, to jak wiedza jest tu potrzebna trolu?? (1)
- 18 2
-
2022-02-02 12:59
Który
hektar wyciąć gamo**u
- 1 5
-
2022-02-01 20:40
A w jakimś lesie ostatnio byłeś? (11)
Jeśli nie, to zapraszam na Wyspę Sobieszewską - w niektórych miejscach z lasu zrobił się park. Do tego przez środek lasu mamy autostradę do wywozu drewna (6-10 metrów szerokości)
I generalnie las przeorany jak pole na jesień...- 72 6
-
2022-02-01 21:15
Oj niewiele wiesz o lesie. (5)
- 4 47
-
2022-02-02 06:10
Wystarczy, że wiem, że takich zabiegów
- 4 3
-
2022-02-02 06:15
(2)
Wystarczy, że wiem, że tak intensywnych "zabiegów pielęgnacyjnych" nie było nie tylko za mojego życia, ale też za życia moich rodziców czy dziadków.
Ponadto od drwali można dowiedzieć się jaki jest główny cel tej rabunkowej wycinki...- 41 4
-
2022-02-02 13:03
Oj były
były. Nie wiesz jak w latach 90 Szwedzi specjalnymi barkami gnali po drewno do Gdańska.
- 2 7
-
2022-02-12 11:33
Dodatkowo ku radości lesnikow wiatr wywraca samotnie stojace drzewa które miały udawać że las tam nadal jest
- 2 0
-
2022-02-02 10:48
Ty za to o lesie wiesz zero.
- 0 3
-
2022-02-02 11:04
Dokładnie tak i jeszcze mają czelność nazywać to ściezką rowerową
- 6 1
-
2022-02-02 13:01
Oj gu*i ty (2)
Ta autostrada została wymyślona przez urzędników UM dla turystów i pobliskiego osiedla (zamkniętego) w budowie. Jak nie wiesz to się z***
- 0 7
-
2022-02-02 17:58
No ty za to dużo wiesz
I lubisz obrażać innych...
- 1 1
-
2022-02-02 18:41
Zgłoś się na Ciemnogrodzką po słownik języka polskiego.
- 1 0
-
2022-02-12 11:31
Gz
A wiatr zalatwia resztę samotnie rosnących drzew ku uciesze leśników
- 1 0
-
2022-02-01 20:44
Tu się nie trzeba znać kolego. Wystarczy iść do lasu. Stomatolog nie zostawia jednego zęba jak się do niego idzie. Mam masę zdjęć co tam się odwala i z chęcią mogę je tobie przesłać znawco tematu.
- 41 5
-
2022-02-01 20:54
Tylko leśnictwo? (2)
Jasne, leśnictwo daje wiedzę o gospodarce leśnej, czyli uczy jak uprawiać gospodarczo drzewa przeznaczone na wycinkę. Natomiast daje mikrą lub wypaczoną wiedzę na temat lasu jako ekosystemu. Tego można się nauczyć na biologii. A o społecznym i kulturowym znaczeniu lasu można się nauczyć na socjologii. Chodzi o to, by jakoś to wszystko zrównoważyć, a nie się zaperzać, że tylko leśnicy mogą decydować o lesie.
- 36 6
-
2022-02-01 21:15
Czas się poduczyć (1)
- 3 12
-
2022-02-01 22:33
Droga otwarta dla Ciebie, miejmy nadzieję.
- 5 1
-
2022-02-01 20:58
(1)
Pojęcia o gospodarce leśnej to nie ma nadleśnictwo, bo oni nie gospodarują tylko wycinają w pień. To jak puścić szkodnika w uprawy. Niedługo nic nie zostanie z TPK i niech nie mówią, że nie stosują zrębów zupełnych, bo stosują. Miejsca do niedawna zadrzewione zieją pustką, Zostaje po kilka drzew z brzegu, a dalej tylko pnie, a to czego nie wycieli to połamane, poniszczone. Do tego rozjeżdżone przez ciężki sprzęt.
- 34 4
-
2022-02-01 22:33
Ale to co za problem, zglos zrab zupełny
Pokaz nam konkretne działki. Zróbmy wycieczkę w te miejsca.
- 0 5
-
2022-02-01 21:04
Ok
W teorii.
Jakbym żył np. w Norwegii pewnie bym uwierzył, ale żyje w karku rządzonym przez pis, im nic się jeszcze nie udało i wiele razy klamali- 23 2
-
2022-02-01 21:20
Ty za to masz pojęcie! Ile ci dają za jeden wpis!
- 4 0
-
2022-02-01 21:55
Fidelis Siluas. (2)
Leśnictwo, to nauka o hodowli lasu o gospodarce, my rozmawiamy tu o przyrodzie. Leśnik, to nie przyrodnik
- 16 4
-
2022-02-02 10:51
(1)
Brednie roku. Lesnictwo to nauka o ochronie, podkreslam ochronie. i uzytkowaniu lasu, a nie o tym, jak go obrabowac (szybko wszystko wyciac, spieniezyc, niewazne, co bedzie za kilka lat).
- 2 9
-
2022-02-02 17:00
To tylko teoria. Prof. Henryk Orłoś, leśnik z wykształcenia w 1966 r. pisał:
" Człowiek szukający wszędzie korzyści jest niebezpiecznym wrogiem lasu" (Grzyby leśne na tle środowiska, Wyd. R i L, Warszawa). Czyli był prorokiem. Bo kiedyś leśnicy byli uczciwi, prawdomówni.
- 6 0
-
2022-02-02 08:37
jak leśnik mówi "rżnijmy drzewa" to leśnik profesjonalista, nie wolno krytykować. jak lekarz mówi "szczepmy się" to lekarz konował, na pasku bigfarmy. pisowska logika
- 16 0
-
2022-02-02 09:45
Wy jestescie naprawde glupi (1)
Sam tytuł mówi o człowieku. Dalsza wypowiedz nic nie wnosi oprócz plucia i szczucia. Moim zdaniem wycina się wszystko na potęgę. Chodzę i widzę jak było parę lat temu jak to teraz wygląda. Drzewa nie zrobią protestu że się je wycina więc po ciuchutku ....
- 16 0
-
2022-02-02 10:53
Kazdy, kto ma dwucyfrowa liczbe lat, wie jak bylo i jak jest. A roznica jest dramatyczna. I zaden pseudolesnik nikomu nie wcisnie, ze te lysiejace lasy sa OK.
- 14 0
-
2022-02-02 09:58
nie obrażaj myślących leśników po tych studiach, koleś
- 1 5
-
2022-02-02 10:49
(1)
Stomatolog nie wyrywa ci zdrowych zebow, zeby je sprzedac. Czy sie myle?
- 9 1
-
2022-02-19 18:14
Stomatolog to nie leśnik. Drzewa to nie zęby. Tak trudno to zrozumieć?
- 0 0
-
2022-02-02 10:52
Oczywiście że wycinka nie jest przypadkowa
Wycinają zdrowe drzewa, a chore zostawiają aby wiatr połamał i był pretekst aby wycinać więcej. Tak się składa, że mieszkam parę metrów od granicy lasu, a jesli uważasz mnie za głupca to zgłoś się do Czarnka aby odebrał mi tytuł profesora pistrolu.
- 12 0
-
2022-02-02 11:01
Udajesz czy naprawde jesteś taki....
Przejedź sie po kraju. Powyrzynane całe hektary lasu. Zobacz co się dzieje na Kaszubach. To jest gospodarka lesna???. I to w sytuacji kryzysy klimatycznego??> każde drzewo jest dziś na wagę złota. nie martw się kolego zapłacicie za tę dewastację.
- 13 0
-
2022-02-02 11:40
Wycinka
Głupim człowiekiem jesteś sam.Nie tylko Ty kończyłeś studia jako leśnik. Wycinka zdrowych drzew trwa w całej Polsce,pochodzę z rodziny leśników i wiem co się dzieje. Od dwóch lat prowadzę systematycznie zdjęcia z wycinania zdrowych drzew w lasach oliwskich.To dewastacja i rozbój i zapewniam, że nie są to wiatrołomy.
- 11 0
-
2022-02-02 11:52
Człowieku. Nam mieszkańcom chodzi, żeby po wejściu do lasu zobaczyć drzewa, a nie polany z kilkoma kikutami. Ten las już nie będzie taki piękny za naszego życia. Leśnicy mają inny cel. Dla nich to las gospodarczy. To jest fabryka, w które mają się zgadzać excele. I o to walczą mieszkańcy.
- 12 0
-
2022-02-02 11:55
To jezyk naciągacza i oszusta- leśnicbiznesmeni chcą zarobić na naszych lasach nie patrzą na naturę
Pamiętam jeszcze pana szyszke eksperta od korników który miał w domu wypchane chronione zwierzęta- to jest twarz pseudo ekspertów , którzy zawłaszczyli sobie nasze lasy
- 9 0
-
2022-02-02 12:10
Prawdziwy powód wycinki (1)
Jeśli ktoś jest tu głupi to raczej twórca tego postu. Przyczynę tego rabunkowego wyrębu można znaleźć na zwałach w portach Gdyni i Gdańska. Chiny są w stanie przyjąć każdą ilość drewna. Nasz eksport wzrósł w ostatnich latach 10-krotnie.
- 13 0
-
2022-02-02 16:12
Bez przesady, tylko 700%.
- 1 0
-
2022-02-02 13:00
kto się przezywa sam się tak nazywa
i tyle w temacie Panie Miły
- 0 0
-
2022-02-02 14:20
Zacytuję panią Martę , w stosunku do ciebie to najlepsze co można zrobić, w********j (1)
- 0 2
-
2022-02-03 09:36
A skąd wiesz, że panią?
Ty fobie!
- 0 0
-
2022-02-02 14:34
Przejdz
Sie do TPK kanapowy szpecu.Nie trzeba byc lesnikiem zeby stwierdzic co sie stalo z lasem.Wyglada jak po uderzeniu meteorytu..
- 9 0
-
2022-02-02 16:38
Mniej drzew = większy smog, większy smród z Szadół. Dzięki stary.
- 5 0
-
2022-02-02 18:40
Dobrze, że ty masz fioletowe pojęcie, gorzej gdybyś miał zielone.
- 0 0
-
2022-02-02 21:15
a ty oświecony mądralo z Lasów Państwowych
oczywiście wiesz wszystko
- 0 0
-
2022-02-03 20:33
Uczyłem się o lesie.
Nie wiem czy chce mi się marnować energię na tłumaczenie na czym polega gospodarka leśna. Znam wielu leśników i każdy z nich dba o swój las jak tylko może. Cięcia pielęgnacyjne i zręby były od zawsze. Autor posta ma dużo racji.
- 0 3
-
2022-02-04 14:47
Proszę mnie nie obrazać
TPK jest już zdewastowany. Posiadam zdjęcia duży robionych w TPK od Gdańsk aż po Wejcherowo. Nie był to nigdy las przemysłowy i mie był wycinany za Gierka jak ktoś to pisał . Między innymi utworzono TPK ale w celu prowadzenia gospodarki rabunkowej (las to był nas wszystkich) i zosta zawłaszczony .. Rozumiem ze jak ktoś uwłaszcza się na państwowym i robi z tego business to będzie krzyczał ze nic złego się nie dzieje ale ja czuje się okradany.
- 4 0
-
2022-03-06 12:28
Nie studiowałem leśnictwa ale setki lat temu tez pewnie nikt nie studiował a lasy świetnie sobie dawały radę bez ingerencji natrętnego człowieka.
- 1 0
-
2022-12-31 13:07
Szkoda nafty na ignorantów
Gospodarka leśna jest kontrolowana przez osoby które kończą studia pod tym kątem.Las to nie tylko drzewa ale i ściółka leśna.Drzewa odrastają i to szybko a w wielu miejscach TPK widać już nowo sadzone.Stare drzewa chorują i trzeba je wycinać.Ściółka leśna musi mieć dostęp do światła bo inaczej inne drzewa,młode nie wyrosną.To podstawowa wiedza ze
Gospodarka leśna jest kontrolowana przez osoby które kończą studia pod tym kątem.Las to nie tylko drzewa ale i ściółka leśna.Drzewa odrastają i to szybko a w wielu miejscach TPK widać już nowo sadzone.Stare drzewa chorują i trzeba je wycinać.Ściółka leśna musi mieć dostęp do światła bo inaczej inne drzewa,młode nie wyrosną.To podstawowa wiedza ze szkoły podstawowej.Wycinka drzew jest pod kontrolą a takie kraje jak Litwa,Łotwa czy Estonia żyją ze sprzedaży drzewa.Skończcie z ta histerią,zajmijcie się tym co umiecie robić.
- 0 0
-
2022-02-01 20:21
Po co te konsultacje??? (5)
Leśnicy mają zatwierdzony plan urządzania lasu i plan pozyskania drewna, który muszą wykonać. Tam gdzie zaplanowali, to wytną co zaplanowali i nie będą się oglądać na żadne konsultacje, bo prawo stoi za nimi. Ignorują wszystkie prośby apele i wnioski, bo w ich mniemaniu pochodzą od ludzi bez wykształcenia leśniczego, którzy nie mają pojęcia o
Leśnicy mają zatwierdzony plan urządzania lasu i plan pozyskania drewna, który muszą wykonać. Tam gdzie zaplanowali, to wytną co zaplanowali i nie będą się oglądać na żadne konsultacje, bo prawo stoi za nimi. Ignorują wszystkie prośby apele i wnioski, bo w ich mniemaniu pochodzą od ludzi bez wykształcenia leśniczego, którzy nie mają pojęcia o gospodarce leśnej. To jest ich zdaniem wystarczający powód, żeby niegatywnie, aczkolwiek grzecznie, odrzucić wszelkie wnioski mające na celu ograniczenie wycinki. O ile wiem to robią takie konsultacje bo ustawa to im nakazuje. Zrobią i mają temat z głowy.
- 182 17
-
2022-02-01 20:22
To pisowscy funkcjonariusze bez poszanowania przyrody i zdrowego rozsądku
- 22 5
-
2022-02-01 20:59
Pięknie to ująłeś
- 10 2
-
2022-02-02 09:46
zgadza się. Ale:
w sytuacji gdy władza uchwala prawo po to aby ograbiać nas z lasów jedyne co możemy robić to o tym jak najgłośniej mówić, informować, zbierać dane.
I uzbroić się w cierpliwość. Bo ta władza barbarzyńców wkrótce odejdzie.- 11 0
-
2022-02-02 16:47
Co to znaczy prawo stoi za nimi?
Jeśli leśnicy działają na szkodę społeczeństwa, a tak się dzieje, to znaczy, że prawo jest złe i należy je zmienić. Tylko oni tego nie chcą. Kiedyś bronili rębni częściowych gniazdowych. Byli za to krytykowani. Teraz odstąpili od tego i wycinają drzewa punktowo, dewastując ciężkim sprzętem otoczenie. Może dotrze do nich że są szkodnikami, że
Jeśli leśnicy działają na szkodę społeczeństwa, a tak się dzieje, to znaczy, że prawo jest złe i należy je zmienić. Tylko oni tego nie chcą. Kiedyś bronili rębni częściowych gniazdowych. Byli za to krytykowani. Teraz odstąpili od tego i wycinają drzewa punktowo, dewastując ciężkim sprzętem otoczenie. Może dotrze do nich że są szkodnikami, że powinni chronić las, a nie dewastować go. Pytałem ich dawnego rzecznika M.G. ile powstało pomników przyrody z ich inicjatywy, ile rezerwatów przyrody itd. Po długim namyśle rzecznika dowiedziałem się że "nic". Myślę, że komentarz w tym miejscu jest zbędny.
- 7 0
-
2022-02-03 17:34
Konsultacje
To fakt są ogłaszane tylko w celu spełnienia wymogu ustawowego.
Tyle ile sobie zaplanowali wyciąć, tyle wytną - to już nie pierwszy raz.- 3 0
-
2022-02-01 22:42
spór ekologów z leśnikami (18)
czy to jest nam potrzebne ? Czy to nie temat zastępczy ? Faktem jest że tych zabiegów pielęgnacyjnych w lasach jest za dużo ale są potrzebne - czy musi być ich aż tak dużo ? Sprawa druga: patrząc na zdjęcia drzew to wydają się one zupełnie zdrowe i piękne i mogłyby rosnąć jeszcze z 20 lat - czy się mylę ?
- 104 35
-
2022-02-01 23:26
"Cięcie odmładzające", (2)
To nic innego jak rabunkowy wyrąb lasów., w całym powiecie gdańskim pozostało niewiele drzew. Wszystkie piękne i wartościowe okazy zostały wytrzebione. W lasach pozostało mniej drzew niż w parkach. Jak przyjdzie wichura to śmiga wyrębach i po polach, nic nie jest w stanie jej wyhamować, nie ma żadnych przeszkód na swej drodze, stąd tak olbrzymie straty.jak w ostatni weekend.
- 34 8
-
2022-02-02 07:03
spoko urosną nowe (1)
zapoznaj się z aktualnym planem urządzania lasu. To, że nie dożyjesz tego momentu, że na terenach pozrębowych odrośnie las taki, jak był, nic nie szkodzi. Las to nie pojedyncze drzewa, a cały drzewostan - to po pierwsze. Po drugie - długość Twojego życia, to epizod w życiu lasu. Las planuje się i pielęgnuje przez dziesięciolecia i stulecia - więc
zapoznaj się z aktualnym planem urządzania lasu. To, że nie dożyjesz tego momentu, że na terenach pozrębowych odrośnie las taki, jak był, nic nie szkodzi. Las to nie pojedyncze drzewa, a cały drzewostan - to po pierwsze. Po drugie - długość Twojego życia, to epizod w życiu lasu. Las planuje się i pielęgnuje przez dziesięciolecia i stulecia - więc robią to kolejne pokolenia ludzi, którzy poświęcają temu całe swoje życie zawodowe. Pajace, co raz w roku pojawiają się w lesie jako goście nie mają kompletnie nic do gadania.
- 2 30
-
2022-02-02 07:48
Ta "pielęgnacja" lasów jakoś mi śmierdzi.
Jakoś przez miliony lat, gdy człowieka nie było, lasy rosły bez wycinek i pielęgnacji, a mimo to jakoś przetrwały. Ta pielęgnacja śmierdzi nieróbstwem i wycinką gospodarczą.- 26 1
-
2022-02-01 23:41
Temat zastępczy - czy na pewno?
Tak, mamy ważniejsze sprawy na głowie: służba zdrowia w rozsypce, budżet Skarbu Państwa rozpisany przez kreatywnego księgowego, w TK zasiada prokurator stanu wojennego i pani uznająca flagę UE za szmatę, społeczeństwo głupieje, za wschodnią granicą szykuje się wojna, a Polexit za pasem. Długo by wymieniać. Ale to co dzieje się w polskich lasach
Tak, mamy ważniejsze sprawy na głowie: służba zdrowia w rozsypce, budżet Skarbu Państwa rozpisany przez kreatywnego księgowego, w TK zasiada prokurator stanu wojennego i pani uznająca flagę UE za szmatę, społeczeństwo głupieje, za wschodnią granicą szykuje się wojna, a Polexit za pasem. Długo by wymieniać. Ale to co dzieje się w polskich lasach woła o pomstę do nieba i dotyka bezpośrednio każdego z nas, nawet tego, kto do lasu na spacery nie chodzi. Każda wizyta harvestera oznacza mniej tlenu w atmosferze, gorsze powietrze w mieście, większą erozję gleby i gorszą retencję wody (podtopienia dolnego tarasu Gdańska po ulewach). Nie wspomnę już o mniejszej różnorodności biologicznej, zmniejszeniu siedlisk wielu gatunków zwierząt i roślin, zniszczeniu szlaków w TPK, itp. Tak, rozumiem, że w parkach krajobrazowych dopuszcza się prowadzenie gospodarki leśnej. Nie, nie zgadzam się z traktowaniem TPK jak prywatnego folwarku, gdzie prowadzi się hodowlę drzew na sprzedaż za grube pieniądze i wciska się ludziom kit o tym, że to wszystko "w celu zapewnienia trwałości lasów".
Zrobię w tej sprawie co mogę, choćby to był tylko mail do nadleśnictwa, którego nawet nie przeczytają.- 32 3
-
2022-02-01 23:54
ha ha ha ekoświry z niemieckiego greenpeace wiedzą czego nam trzeba (1)
ha ha ha
- 3 34
-
2022-02-02 16:35
Joooo.. Niemcy, Ruskie, LPG+ i cykliści.
Fur Deutschland!
- 0 1
-
2022-02-02 07:00
tak mylisz się.
Przeczytaj choćby jedną książkę na temat, w którym się wypowiadasz. Polecam zacząć od "Podstawy gospodarki leśnej" wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Jak przebrniesz przez te 400 stron czytając ze zrozumieniem, to może ci coś zaświta między uszami.
- 2 16
-
2022-02-02 07:23
Często jeżdżę do Chojnic i Tucholi (1)
Powiem tylko tyle... Kiedyś to były Bory Tucholskie.... To co się tam wyrabia od paru lat... A potem się dziwią ze wieje... Lepiej ścinać i wysyłać alerty RCB
- 26 1
-
2022-02-02 11:25
To samo na Pojezierzu Brodnickim. Przykro patrzeć na ten wyłysiały horyzont.
- 5 0
-
2022-02-02 08:58
umówmy się (2)
Las TPK to w dużej mierze plantacja drzew. Często nasadzona. Na starych widokówkach widać łyse wzgórza morenowe w różnych miejscach. Ten las tak wygląda dlatego, że przez cały czas jest w nim prowadzona gospodarka leśna, cięcia, pielęgnacje, nasadzenia. Jeśli z tego zrezygnujemy las stanie się bardziej "naturalny" ale to nie będzie ten charakter,
Las TPK to w dużej mierze plantacja drzew. Często nasadzona. Na starych widokówkach widać łyse wzgórza morenowe w różnych miejscach. Ten las tak wygląda dlatego, że przez cały czas jest w nim prowadzona gospodarka leśna, cięcia, pielęgnacje, nasadzenia. Jeśli z tego zrezygnujemy las stanie się bardziej "naturalny" ale to nie będzie ten charakter, będzie dużo bardziej dziki, zarośnięty, połamany itp. Taki las jest dobry dla zwierząt, ale dla ludzi nie jest przyjemnym miejscem do przebywania i rekreacji, a myślę, ze o to głównie chodzi.
- 2 16
-
2022-02-02 11:26
Wiesz, chyba nie podzielamy twojej wizji lasu ze sztuczna sciezka i laweczkami.
- 10 0
-
2022-02-02 16:36
Aaaaaaa... To dlatego dziki siedzą u mnie pod blokiem zamiast w lesie, dzięki stary.
- 2 0
-
2022-02-02 09:14
Kornik pan
- 0 0
-
2022-02-02 09:57
temat zastępczy - nie ma jak bagatelizować ważny temat
i odwracać kota ogonem, że niby gdzieś jest wazniejszy temat i najlepiej nie robić nic
- 4 0
-
2022-02-02 11:26
lasy radzily sobie bez ingerencji lesnikow przez wiele wiekow wycinane sa najwiekszeokazya nie sa to ciecia sanitarne gdansk jest wielkim ignorantem przyrody roslinnosc znika w zastraszajacym tepie z Gdanska
- 6 0
-
2022-02-02 11:53
A potem przyjdzie wichura i poprzewraca wszystkie te drzewa.
- 0 1
-
2022-02-02 13:00
Ekolodzy to w dużej części niedokształty działający zero-jedynkowo. Bez wiedzy. Po prostu
nie ścinać i już. NIe mają żadnej wiedzy na temat gospodarki drzewnej i nie tylko. To samo dotyczy emisji i innych tematów, na które się jednoznacznie wypowiadają nie mając pojęcia o czym mówią.
- 0 5
-
2022-02-11 14:25
Tak, to jest temat zastępczy.
Prawdziwe tematy to takie, że Zosia pokazała cycki, albo Kaczor na mszy. Kogo obchodzi jakieś czyste powietrze i środowisko naturalne
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.