• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycofano bilety kwartalne z SKM-ek. Protest kolejarzy w tle

Maciej Naskręt
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Z biletów kwartalnych korzystali pasażerowie, którzy w pewnym sensie zapewniali, że będą stale podróżować SKM-ką. Z biletów kwartalnych korzystali pasażerowie, którzy w pewnym sensie zapewniali, że będą stale podróżować SKM-ką.

W ostatnim czasie nie tylko zmienił się rozkład jazdy pociągów , ale też oferta na SKM. Zniknęły bilety kwartalne, które kupowali stali podróżni. Sprawdzamy powody tej decyzji u przewoźnika i władz województwa. Na trasę wyjechały pociągi SKM oflagowane przez związkowców.



Czy korzystałe(a)ś z biletów kwartalnych?

Ci pasażerowie, którzy postanowili w ostatnich dniach kupić bilety kwartalne na SKM-kę odeszli od kas z kwitkiem.

- Usłyszałem, że od niedzieli SKM już nie oferuje takich biletów. Podobno informacja na ten temat "była" i choć jeżdżę kilka razy dziennie, to się z nią nie spotkałem. Jeździłem z takimi biletami SKM-ką od dobrych 15 lat - mówi Rafał Poniedziałkowski, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pan Rafał nie jest jedynym czytelnikiem, który w poniedziałek napisał do nas w tej sprawie. Identycznych zgłoszeń było kilka.

Decyzja o likwidacji najdłuższych biletów okresowych w SKM może dziwić, tym bardziej, że organizatorzy transportu zwykle mocno zachęcają do kupna takich biletów. Powód? Taki bilet zapewnia szybki przychód, bo pasażer niejako kredytuje przewoźnika, płacąc za usługę z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Dodatkowo z takich biletów korzystają stali, a więc - wydawałoby się - najważniejsi klienci, o których przywiązanie warto walczyć.

Teraz ci klienci mają wrażenie, że ktoś zrobił skok na ich kasę. W przypadku pana Rafała, zamiast kwartalnego biletu za ok. 423 zł (do 30 km), będzie musiał kupić trzy bilety miesięczne. Zapłaci za nie 480 zł, czyli o 57 zł więcej.

O sprawę zapytaliśmy na wstępie władze SKM.

- Ceny biletów, a także terminy ich obowiązywania ustala Urząd Marszałkowski. Bilety wycofaliśmy na żądanie urzędników - wyjaśnia krótko Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM-ki.

Samorząd: sprzedaż kwartalnych biletów wynosiła 0,06 proc.



Z tym samym pytaniem zatem zwróciliśmy się więc do władz województwa pomorskiego.

Przypomnijmy jednak wcześniej, że 9 grudnia samorząd województwa, który jest organizatorem przewozów kolejowych, wprowadził nowy system taryfowo-biletowy na Pomorzu. Polega on m.in. na wzajemnym honorowaniu biletów przez:
  • Przewozy Regionalne sp. z o.o.
  • PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.


W związku z tym:

- Nastąpiła konieczność ujednolicenia i uproszczenia rozwiązań taryfowych. Ponieważ w ofercie "Bilet dobrych relacji" u przewoźnika Przewozy Regionalne nie występuje bilet kwartalny a procentowy udział biletów kwartalnych - w sztukach - w stosunku do całkowitego wolumenu sprzedaży wynosił u przewoźnika PKP SKM w Trójmieście jedynie 0,06 proc., zdecydowano o wycofaniu biletu kwartalnego z oferty PKP SKM. Ponadto zmiana ta pozwoli na obniżenie kosztów handlowych związanych z systemem sprzedaży biletów - wyjaśnia Emilia Stawikowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Oflagowane pociągi SKM



Niewielkie flagi były dziś widoczne na szybach kabiny maszynisty w pociągach SKM. Niewielkie flagi były dziś widoczne na szybach kabiny maszynisty w pociągach SKM.
W poniedziałek rano na trasę wyjechały pociągi oflagowane przez związkowców SKM, którzy sprzeciwiają się polityce transportowej władz województwa pomorskiego. Załoga SKM jest przeciwna odbieraniu połączeń trójmiejskiemu przewoźnikowi. Ich odebranie wiąże się ze zwolnieniami wśród załogi.

W tej sprawie władze SKM przesłały oświadczenie do mediów.

"To inicjatywa Związku Zawodowego Maszynistów PKP SKM, o której zarząd spółki nie został poinformowany. Z oświadczenia wydanego przez maszynistów wynika, że to protest przeciwko polityce transportowej władz Samorządu Województwa Pomorskiego.

Związkowcy szczególnie są zaniepokojeni brakiem umowy przewozowej pomiędzy przewoźnikiem i samorządem, która powinna być podpisana przed 9 grudnia br., czyli przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Brak takiej umowy w dłuższym okresie może zagrozić płynności finansowej naszej Spółki.
Zarząd PKP SKM, po długotrwałych negocjacjach, uzgodnił warunki umowy przewozowej z przedstawicielami władz samorządu województwa. Mamy nadzieję i oczekujemy, że zostanie ona podpisana jeszcze w tym miesiącu.

Związkowcy protestują też m.in. przeciwko zapowiedzianej przez Marszałka Województwa możliwości powołania nowej samorządowej spółki kolejowej.

Tych planów zarząd PKP SKM nie zamierza komentować. Związki zawodowe mają prawo do wyrażania swoich obaw i niepokojów, ale powinny to robić zgodnie z prawem. W naszej ocenie nie ma zagrożenia dla realizacji rozkładu jazdy."

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM w Trójmieście

Opinie (310) 3 zablokowane

  • Zima wasza ale wiosna nasza (29)

    tak podziękuje społeczeństwo pisowi za wszystkie podwyżki.
    Coraz gorzej się żyje w tym grajdole. Jak bym nie kombinował to było by licho

    • 134 114

    • PiS czy PO - chyba nie ma znaczenia

      Za komuny drenowali nas Sowieci i klasa partyjnych żydo-komunistów, czy zwykłych oportunistów partyjnych, którzy tłamsili inicjatywę prywatną, ale przynajmniej nas nie rozprzedali i mieliśmy przemysł, własną fabrykę półprzewodników - jedynie Gierek nas zadłużył.
      Teraz na zmianę Niemcy, albo Amerykanie nas zadłużają kosztownymi inwestycjami, zakupami, d**ilnymi regulacjami, czy działaniami wojennymi. Kombinatorzy pseudo-żydowscy nas wyprzedają, albo zgarniają haracz, a nasza agentura grabi kasę z budżetu różnymi innymi sposobami, doprowadzając do licznych paraliżów gospodarkę, która mogłaby się prężnie rozwijać.

      • 0 0

    • to nie pis podwyższa, to w gestii samorządu a w woj. pomorskim to oznacza PO/PSL i tak mieszkańcy wybrali w 2018

      • 0 0

    • W tym przypadku to dziękuj PO bo UM, Rada Miasta, i Urząd Marszałkowski Jest pod zarządem PO a Nie PIS

      W tym przypadku to dziękuj PO bo UM, Rada Miasta, i Urząd Marszałkowski Jest pod zarządem PO a Nie PIS

      • 3 0

    • Twierdzą po (4)

      Czyje jest województwo, przecież wygrało tu po,Struk to też po. Przestań trollować bo kiepsko ci idzie. Byłem wyborcą po ale stego się wyrasta

      • 46 11

      • StegoZaur polityki

        chyba, że głosujesz na kogokolwiek innego niż pis, to rozumiem.

        • 2 0

      • "stego"? WTF? To już wiemy dlaczego jesteś wyborcą PIS ;). (1)

        • 15 13

        • Tylko wyborcy jednej partii żyją w bulu więc nie wciskaj ciemnoty.

          • 7 2

      • OTUA na Prezydenta !

        • 5 3

    • (4)

      W SKM rządzi PO jakbyś nie wiedział!

      • 23 8

      • W SKM większośc udziałów ma państwowe PKP (1)

        Samorządy mają jedynie ok. 30%, także to PKP ma głos. A PKP = PiS

        • 6 9

        • Ale prezes SKM jest za PO

          • 9 0

      • Chyba żartujesz. Sprawdź, czyj jest wojewoda i marszałek

        • 8 5

      • Raczej PiSowcy się panoszą, jakbyś nie wiedział

        PiSowski beton z SKM wszystko blokuje

        • 10 14

    • (2)

      uwolnić Lecha!
      zamknąć Wojciecha!

      • 10 6

      • (1)

        Wojciech nie żyje

        • 6 4

        • Czy na pewno???

          Kaczor orła nie pokona!!!

          • 2 4

    • Ale jak podziękuje? Wybierając tych popaprańców z totalnej?

      Tylko na złość komu, PiSowi czy zwykłym Polakom, chcącym w końcu żyć w zdrowym państwie?

      • 9 0

    • Lato Muminków

      • 4 0

    • W pomorskim wygrało PO (1)

      ...

      • 15 4

      • Większość udziałów w SKM ma PKP

        • 5 8

    • sven (1)

      naczelny troll PO w trójmiasto.pl, zawsze na posterunku.
      Prostackie pozbaeione sensu komentarze .
      Ile bierzesz trolu za swe głupawe wpisy, zawsze koło tematu.
      zabierz się do roboty, akcja zima blisko.

      • 13 4

      • Lecz się

        • 4 9

    • Co ma PiS do SKM? (2)

      Konstruktywne proszę.
      Więksi złodzieje(pkm) zarządzają trasa17km a rozbudowane struktury jak PKP.

      • 37 3

      • PKP panie dzieju! PiS ma PKP, a PKP ma SKM

        A SKM ma raka związkowego!

        • 10 13

      • Co ma?

        Dużą część akcji ma SKM

        • 6 8

    • Myslisz pojęcia (1)

      Co ma Pis do Marszałka Województwa Pomorskiego. Tam rządzi od lat PO więc tam kieruj swoje jęki. Wygrali wybory to teraz maja ludzi w d*pi........

      • 37 6

      • Dlaczego kłamiesz

        • 2 20

    • Czyli zimno to strajk w zamknietych pomieszczeniach

      Na wiosnę jak zwykle pielegniarki ?
      Poproscie , żeby wsparł was OTUA !

      • 6 2

    • le ty S(C)ven jestes bezmózgowwiec

      a może...taki prowokatorek ?

      • 8 3

  • % mało, no naprawde ...?

    no to chyba oczywiste ze bylo ich mniej niz jednoprzejazdowych z racji ich rodzaju własnie, co za kretyński argument...

    • 1 0

  • Nierealne (1)

    Nikt poza PKP nie jest w stanie zorganizować transportu na liniach SKM na tak dużą skalę od zaraz. Skąd wziąć tabor na taką liczbę połączeń? Prywatny przewoźnik? Kto zainwestuje w tabor miliony na start? Kto wybuduje zaplecze techniczne? Kto zatrudni i wyszkoli ludzi? Województwo? Skąd na to weźmie pieniądze? Podniesie ceny biletów? Czy wprowadzi kolejne podatki? Bo te kwoty o jakich mówi marszałek to kropla w morzu. Jedynie co to obsadzą stołki w nowej spółce. Kolej pasażerska w Europie na siebie nie zarabia. Liczą się dotacje. To wygeneruje tylko dodatkowe koszty.

    • 4 3

    • @DaNi: 100 % realne

      Głupota! Na dawnych mapach sieci kolejowej SKM podawało, że na odcinku Gdańsk Śródmieście – Słupsk obsługuje 4 różne linie. Na nowej mapie są już tylko 3 linie. Jeżeli SKM twierdzi, że są to 3 linie, to można każdą linię zlecić innemu wykonawcy. Wystarczy wpuścić na odcinek Lębork - Gdynia (linia S3) np. Polregio. Od razu spadną dochody przewoźnika narodowego, na korzyść innego przewoźnika narodowego. S2 można pozostawić SKM-ce, S1 zlecić od 2022 r. innemu przewoźnikowi. Jeżeli województwo teraz ogłosi konkurs na 2022 r. i okres co najmniej 5 lat, znajdą się również inni wykonawcy.

      Najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie szybkich pociągów regionalnych na odcinku Wejherowo – Tczew co 15 minut. Niech zatrzymuję się tylko w Wejherowie – Redzie – Rumii – Gdyni – Sopocie – 3 x w Gdańsku – Pruszczu Gdańskim – Pszczółkach i Tczewie. Stamtąd każdy pociąg jechałby w innym kierunku: 2x na godzinę do Malborka i dalej do Elbląga (1x h) i Iławy (1x h), raz na godzinę w kierunku Bydgoszczy i raz na godzinę w kierunku Chojnic. Jeżeli pociągi regionalne jeździły by w takcie, SKM traci automatycznie pasażerów. Problemem jest, że województwo nie stać na takt w Trójmieście i poza aglomeracją. Nie potrafią to skoordynować i utworzyć taryfę na całe województwo.

      • 0 0

  • (1)

    Debolooowo w pełni

    • 26 6

    • Mam teraz co miesiąc lecieć do kasy po bilet? Co za bałwany.

      • 0 0

  • Bi

    To tylko solidnie chory podejmuje tak błędna decyzję jak wycofanie biletów kwartalnych na SKM

    • 3 0

  • (1)

    Ja płacę co miesiąc 230zł tylko dlatego że nikt nie wpadł żeby zrobić metropolitarny na Wejherowo- Gdynia. Za te pieniądze jadę w smrodzie i tłoku lub zimą w mrozie bo po co włączyć ogrzewanie. Skm to dno.

    • 9 8

    • Chyba nie mówisz o SKM? W kolejkach zimą to częściej jest sauna, już nie pamiętam kiedy był mróz w skm.

      • 0 0

  • Liczyłem raczej na to, że (2)

    będą w końcu sprzedawać kwartalne w necie. A tu klops! To może zupełnie zostawić tylko jednorazowe? Będzie można sobie raz czekać w kolejce przy kasie, a drugi, na kolejkę opóźnioną, jak to zwykle bywa.

    • 28 0

    • Ciiii....

      Nie podpowiadaj im.

      • 0 0

    • dokładnie tak

      • 1 0

  • ......

    21:37 57

    • 2 0

  • przeciez wygral Adamowicz czyli

    gosc od sprawnej kanalizacji, transportu, przejezdnych drog, publicznych basenow i szkol. wszytko dziala - nie - to pretensje do PISu? ludzie czy makaki.

    • 2 1

  • szczur i adamowicz kiedy wspólny bilet? (7)

    • 62 11

    • wspólny bilet to jednolita taryfa i zasady funkcjonowania przewoźników (2)

      a nie "wspólna portmonetka".
      Władze samorządowe działają w interesie przewoźników a nie mieszkańców.
      Ale budżet mają w 50% z PIT!

      • 5 1

      • Wielokrotnie już tu wyjaśniałem czemu będzie elektroniczna portmonetka,a nie prawdziwy wspólny bilet. (1)

        I widzę,że wielu ciągle nie rozumie/nie chce zrozumieć. Więc wyjaśnię jeszcze raz:
        - przygotowywana właśnie elektroniczna portmonetka wymaga jednorazowej inwestycji w system,w dodatku do tej inwestycji będzie spore unijne dofinansowanie (jak to ma często miejsce w przypadku nowych inwestycji komunikacyjnych;
        - prawdziwy wspólny bilet wymagałby corocznego wydania kilkudziesięciu baniek na bieżącą eksploatację; czyli nie dość że koszt coroczny większy niż to co zostanie jednorazowo włożone w elektroniczną portmonetkę,to jeszcze Unia do tego NIC nie dopłaci (bo do bieżącej eksploatacji ue nie dopłaca!). Do corocznego wykładania tych kilkudziesięciu baniek chętnych brak! Rachunek jest prosty jak drut,więc naprawdę nie rozumiem czego niektórzy w tym nie mogą zrozumieć.

        • 0 3

        • wielokrotnie powtarzasz, dlaczego tobie się to opłaca i dziwisz się, że nie jesteś "rozumiany"?

          "do tej inwestycji będzie spore unijne dofinansowanie"
          Jeśli to jest motywacja, to chroń nas Opatrzności. To nie jest "jednorazowa inwestycja" a studnia bez dna, tak jak stadiony i eceesy czy inne parki naukawotechniczne...

          "prawdziwy wspólny bilet wymagałby corocznego wydania"
          Prawdziwy wspólny bilet wymaga porozumienia administracji oraz jej redukcji. Rachunek jest prosty jak drut, więc zupełnie rozumiem, że administracja nie podetnie gałezi na której siedzi. Jak równiez rozumiem, że nie podejmie trudu aby reprezentować interesy mieszkańców, bo wygodniej jest siedzieć w kieszeni u przewoźników. bo mniej "awanturujący" są...

          "wymaga jednorazowej inwestycji w system"
          Który będzie się później kręcił bezobsługowo i bezkosztowo? Nawet jeśli jego koszty będą pokrywane przez przewoźników, to gdzie oni te koszty sprzedadzą?

          • 2 0

    • Wtedy, gdy PiS przestanie blokować ustawę metropolitalną.

      • 0 11

    • Zeskanuj kod qr i dowiedz się więcej

      • 6 0

    • Niedasie

      Niedasie

      • 19 1

    • Nigdy?

      Nigdy.

      • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane