• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycofano bilety kwartalne z SKM-ek. Protest kolejarzy w tle

Maciej Naskręt
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Z biletów kwartalnych korzystali pasażerowie, którzy w pewnym sensie zapewniali, że będą stale podróżować SKM-ką. Z biletów kwartalnych korzystali pasażerowie, którzy w pewnym sensie zapewniali, że będą stale podróżować SKM-ką.

W ostatnim czasie nie tylko zmienił się rozkład jazdy pociągów , ale też oferta na SKM. Zniknęły bilety kwartalne, które kupowali stali podróżni. Sprawdzamy powody tej decyzji u przewoźnika i władz województwa. Na trasę wyjechały pociągi SKM oflagowane przez związkowców.



Czy korzystałe(a)ś z biletów kwartalnych?

Ci pasażerowie, którzy postanowili w ostatnich dniach kupić bilety kwartalne na SKM-kę odeszli od kas z kwitkiem.

- Usłyszałem, że od niedzieli SKM już nie oferuje takich biletów. Podobno informacja na ten temat "była" i choć jeżdżę kilka razy dziennie, to się z nią nie spotkałem. Jeździłem z takimi biletami SKM-ką od dobrych 15 lat - mówi Rafał Poniedziałkowski, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pan Rafał nie jest jedynym czytelnikiem, który w poniedziałek napisał do nas w tej sprawie. Identycznych zgłoszeń było kilka.

Decyzja o likwidacji najdłuższych biletów okresowych w SKM może dziwić, tym bardziej, że organizatorzy transportu zwykle mocno zachęcają do kupna takich biletów. Powód? Taki bilet zapewnia szybki przychód, bo pasażer niejako kredytuje przewoźnika, płacąc za usługę z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Dodatkowo z takich biletów korzystają stali, a więc - wydawałoby się - najważniejsi klienci, o których przywiązanie warto walczyć.

Teraz ci klienci mają wrażenie, że ktoś zrobił skok na ich kasę. W przypadku pana Rafała, zamiast kwartalnego biletu za ok. 423 zł (do 30 km), będzie musiał kupić trzy bilety miesięczne. Zapłaci za nie 480 zł, czyli o 57 zł więcej.

O sprawę zapytaliśmy na wstępie władze SKM.

- Ceny biletów, a także terminy ich obowiązywania ustala Urząd Marszałkowski. Bilety wycofaliśmy na żądanie urzędników - wyjaśnia krótko Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM-ki.

Samorząd: sprzedaż kwartalnych biletów wynosiła 0,06 proc.



Z tym samym pytaniem zatem zwróciliśmy się więc do władz województwa pomorskiego.

Przypomnijmy jednak wcześniej, że 9 grudnia samorząd województwa, który jest organizatorem przewozów kolejowych, wprowadził nowy system taryfowo-biletowy na Pomorzu. Polega on m.in. na wzajemnym honorowaniu biletów przez:
  • Przewozy Regionalne sp. z o.o.
  • PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.


W związku z tym:

- Nastąpiła konieczność ujednolicenia i uproszczenia rozwiązań taryfowych. Ponieważ w ofercie "Bilet dobrych relacji" u przewoźnika Przewozy Regionalne nie występuje bilet kwartalny a procentowy udział biletów kwartalnych - w sztukach - w stosunku do całkowitego wolumenu sprzedaży wynosił u przewoźnika PKP SKM w Trójmieście jedynie 0,06 proc., zdecydowano o wycofaniu biletu kwartalnego z oferty PKP SKM. Ponadto zmiana ta pozwoli na obniżenie kosztów handlowych związanych z systemem sprzedaży biletów - wyjaśnia Emilia Stawikowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Oflagowane pociągi SKM



Niewielkie flagi były dziś widoczne na szybach kabiny maszynisty w pociągach SKM. Niewielkie flagi były dziś widoczne na szybach kabiny maszynisty w pociągach SKM.
W poniedziałek rano na trasę wyjechały pociągi oflagowane przez związkowców SKM, którzy sprzeciwiają się polityce transportowej władz województwa pomorskiego. Załoga SKM jest przeciwna odbieraniu połączeń trójmiejskiemu przewoźnikowi. Ich odebranie wiąże się ze zwolnieniami wśród załogi.

W tej sprawie władze SKM przesłały oświadczenie do mediów.

"To inicjatywa Związku Zawodowego Maszynistów PKP SKM, o której zarząd spółki nie został poinformowany. Z oświadczenia wydanego przez maszynistów wynika, że to protest przeciwko polityce transportowej władz Samorządu Województwa Pomorskiego.

Związkowcy szczególnie są zaniepokojeni brakiem umowy przewozowej pomiędzy przewoźnikiem i samorządem, która powinna być podpisana przed 9 grudnia br., czyli przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Brak takiej umowy w dłuższym okresie może zagrozić płynności finansowej naszej Spółki.
Zarząd PKP SKM, po długotrwałych negocjacjach, uzgodnił warunki umowy przewozowej z przedstawicielami władz samorządu województwa. Mamy nadzieję i oczekujemy, że zostanie ona podpisana jeszcze w tym miesiącu.

Związkowcy protestują też m.in. przeciwko zapowiedzianej przez Marszałka Województwa możliwości powołania nowej samorządowej spółki kolejowej.

Tych planów zarząd PKP SKM nie zamierza komentować. Związki zawodowe mają prawo do wyrażania swoich obaw i niepokojów, ale powinny to robić zgodnie z prawem. W naszej ocenie nie ma zagrożenia dla realizacji rozkładu jazdy."

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM w Trójmieście

Opinie (310) 3 zablokowane

  • dobra zmiana (1)

    • 9 2

    • Najlepsza!

      • 0 2

  • to super, bo wlasnie mi sie kwartalny konczy

    oczywiscie, ze nigdzie nie widzialem takiej informacji. Nie ma watpliwosci, ze powodem jest kasa. To prawie 20zl wiecej na miesiac w moim przypadku

    • 27 0

  • a tymczsem w Londynie: (3)

    mamy strefowy (na wszyskie linie) 1-7 w kazdej kombinacji (np.: 5-4, 1-3) i z mozliwoscia kupna na dzien, tydzien, miesiac, kwartalnie i rocznie. po rejestracji jesli zgubisz karte mozesz wyrobic druga. jesli wykupiles na pociag to za autobusy nie musisz juz placic wszedzie w strefie 1-7. mozna, tak podaje dla edukacji tych co glosowali na tego typa na na A. jestescie uwstecznieni.

    • 33 3

    • Metro w Londku jest super. (1)

      Tylko kosztuje też swoje.

      • 3 0

      • i nie ma darmoego

        wożenia cieniasów w rajtuzachi z rowerkami

        • 4 1

    • Londyn Londynem, ale już nawet w takiej Warszawie jest inny świat. 100zł za normalny bilet miesięczny na wszystko - metro, tramwaje, autobusy, jakieś 16zł za dobówkę na wszystko.
      Z resztą w ogóle nie ma chyba w Polsce gorszej metropolii niż Trójmiasto pod względem transportu publicznego.

      • 14 0

  • Patologia (1)

    bilet kwartalny to przede wszystkim wygoda dla kupującego... Czy możemy się dowiedzieć jaki jest poziom oszczędności z powodu skasowania biletu kwartalnego?

    • 36 0

    • Zapytaj marszałeka

      • 4 1

  • Regio sregio

    Przecież regio na trasie skmki jezdza raz na 3 godziny co tu pomoże ujednolicenie cen. Co za idiotyczna decyzja przerzucam się na samochód.

    • 22 1

  • Urzędasy w marszałkowskim są nienormalni (1)

    Zamiast kazać Przewozom Regionalnym wprowadzić bilet kwartalny woleli kazać go zlikwidować SKM...dziwna logika. Super zachęta do korzystania z kolei.

    • 35 0

    • chodzo o to aby skm była gorszą firmą , nie może mieć lepszej oferty od pr-ów

      • 6 0

  • Ciekawe - w sondzie 27% a w ustach urzedu 0,06%.
    Dlaczego politycy zawsze kłamią?

    • 27 0

  • Kreatywna statystyka (1)

    0,06 procenta to jest ilosciowy udział kwartalnych we wszystkich biletach - jednorazowych, kartkowych, internetowych itd. Ale to jest kilkadziesiąt tysięcy biletów razy kilkadziesiąt złotych na różnicy między trzema miesięcznymi a jednym kwartalnym. I robi się kilka milionów zl.
    Jak tak dalej pójdzie to SKM zlikwiduje wszystkie okresowe, bo przecież to może jeden procent sprzedaży (ilościowo) ale marszałek będzie na prawo i lewo chwalił się oszczędnościami.

    • 35 0

    • Część pasażerów odejdzie, część nie będzie kupowała miesiecznego zpowodu urlopu i zysku żadnego nie będzie.
      Nadgodzinu dla kasjerek, bo więcej kwitkow wydrukuja, wiecej biletów będą musiały sprzedac

      • 3 0

  • Jak wydrukowane 3 biletów miesiecznch, trzykrotne zawracanie głowy kasjerce, ma obniżyć koszty dystrybucji?

    • 36 0

  • Boją się że za 1-2 miesiące pociągi SKM już totalnie się rozpadną i co by zrobili z podróżnymi z biletami kwartalnymi?

    • 23 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane