• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydłużenie linii ciągłej ma poprawić ruch na Czarnym Dworze

Maciej Korolczuk
4 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Wiosną kierowcy korzystający z ul. Czarny Dwór w Gdańsku mogą spodziewać się zmiany w organizacji ruchu. Według drogowców nowe oznakowanie poziome pozytywnie wpłynie na upłynnienie ruchu i skróci korki na trasie łączącej Brzeźno z Zaspą i Przymorzem. Ciekawe rozwiązanie - pozytywnie zaopiniowane przez dział inżynierii ruchu - zaproponował też jeden z naszych czytelników.



Który z pomysłów skróciłby korki na Czarnym Dworze?

Czarny Dwór to ulica łącząca Obrońców Wybrzeża i al. Jana Pawła II z al. Hallera i al. Płażyńskiego prowadzącą do tunelu pod Martwą Wisłą. Od otwarcia podwodnej przeprawy w kwietniu w 2016 r. jezdnia między Przymorzem a Brzeźnem jest jedną z najbardziej zakorkowanych w całym Gdańsku.

Wąskie gardło i codzienne korki (o poranku w kierunku tunelu, po południu w stronę Zaspy i Przymorza) sprawiają, że drogowcy szukają pomysłu na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Dotychczas rozpatrywano kilka propozycji: jedną z nich była budowa ronda na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II. Później opisywaliśmy też pomysł poszerzenia jezdni tak, aby między Przymorzem a al. Hallera można było przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach. Na razie jednak oba pomysły odłożono na półkę.

  • Jednym z pomysłów na skrócenie korków i upłynnienie ruchu była budowa ronda na skrzyżowaniu Czarnego Dworu i al. Jana Pawła II.
  • Kolejną propozycją było dobudowanie po jednym pasie w każdym kierunku, by przez skrzyżowanie można było przejechać dwoma pasami w każdą stronę.
Teraz propozycję upłynnienia ruchu przedstawił jeden z naszych czytelników. Według pana Marka przepustowość skrzyżowania jest znacznie zmniejszona w wyniku połączenia wzajemnej uprzejmości i niepewności niektórych uczestników ruchu. Zdaniem naszego czytelnika wiele samochodów przy zamiarze jazdy w kierunku Przymorza wykorzystuje do tego na dużym odcinku lewy pas służący do skrętu w lewo.

Czytelnik: wyłączenie fragmentu pasa usprawni ruch



- Zmianę pasa na środkowy do jazdy prosto kierowcy wykonują tuż przed ciągłą linią i sygnalizacją świetlną. Zmiana pasa w tym miejscu wymaga uprzejmości kierowców na pasie środkowym, związaną z opóźnieniem ruszenia lub hamowaniem. Takie działanie powoduje zwiększanie odstępów między samochodami i zmniejsza liczbę pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie w danej fazie. Do tego utrudnia to pokonanie skrzyżowania pojazdom skręcającym w lewo oraz powoduje frustrację u kierowców utrzymujących prawy pas od początku zatoru - opisuje pan Marek.
Jego zdaniem rozwiązaniem sytuacji mogłoby być utworzenie w odległości 100-120 m od skrzyżowania na lewym pasie odcinka wyłączonego z ruchu zmuszającego wszystkich użytkowników drogi do zajęcia pasa prawego, z wykorzystaniem nowo obowiązujących klarownych przepisów jazdy na zamek.

- Na drugim końcu odcinka wyłączonego z ruchu lewy pas stanowiłby już wyłącznie lewoskręt, a prawy rozdzielałby się na pasy do jazdy prosto i w prawo. Koszt rozwiązania nie jest duży, a pozwoliłby na wcześniejsze segregowanie ruchu - na konkretnych pasach znajdowałyby się pojazdy zmierzające w kierunkach zgodnie z przeznaczeniem pasa, co w konsekwencji przełożyłoby się na mniejsze odstępy między samochodami - wyjaśnia czytelnik. - Samochody skręcające w lewo na tym skrzyżowaniu wbrew pozorom nie pogorszą swojej sytuacji, bo obecnie i tak są blokowane przez pojazdy w ostatnim momencie zmieniające pas na ten do jazdy prosto. Rozwiązanie zwiększyłoby też przepustowość skrzyżowania al. Płażyńskiego z al. Hallera, gdzie obecnie częstą sytuacją jest wykorzystywanie przez kierowców do jazdy na wprost głównie prawego pasa.

Drogowcy: pomysł czytelnika jest trafny



Propozycję czytelnika przesłaliśmy gdańskim drogowcom. Po kilku dniach otrzymaliśmy odpowiedź, z której wynika, że pomysł wydaje się "trafny"

- Temat omówiliśmy w większym gronie, przy udziale zespołu ds. zarządzania ruchem - mówi Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu GZDiZ. - Samo rozwiązanie, biorąc pod uwagę argumenty przedstawione w propozycji, jest trafne. Stosujemy takie m.in. w ciągu ul. Marynarki Polskiej, w relacji do ul. Śnieżnej, za skrzyżowaniem z al. Macieja Płażyńskiego. Rozwiązania takie wpływają pozytywnie na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Co do zasady lepszą jest sytuacja, gdy ewentualna konieczność przeplatania realizowana jest w dalszej odległości od skrzyżowania, a przez samo skrzyżowanie pojazdy już jadą po pasach dla siebie dedykowanych.
Jednak, jak przyznaje Krasowski, rozwiązanie takie jest uwarunkowane występującymi natężeniami ruchu. Jak tłumaczy, powyższe rozwiązanie sprawdza się tylko w warunkach umiarkowanego natężenia. Przy dużym ruchu istnieje ryzyko powstawania zatorów, które w przypadku Czarnego Dworu mogą odłożyć się do skrzyżowania z al. Hallera.

- W efekcie w ocenie działu i zespołu takie rozwiązanie w analizowanym miejscu nie jest korzystne - przyznaje Krasowski.

Wiosną zmiana oznakowania poziomego



Ale to nie wyklucza zmian, jakie wkrótce zostaną wprowadzone na tym skrzyżowaniu.

- Wskazane przez czytelnika uwagi i sytuacje prawdopodobnie uda się rozwiązać inną projektowaną już zmianą w organizacji ruchu. Obecnie, około 80-90 metrów przed skrzyżowaniem, zlokalizowana jest tablica typu F wskazująca, który z pasów ruchu jakiej relacji służy. Jest to duża odległość, która daje kierowcy możliwość płynnej zmiany pasa w zależności od potrzeb. Tuż za znakiem typu F na jezdni rozpoczyna się oznakowanie poziome wskazujące strzałki w lewo na lewym pasie. Aby jeszcze bardziej wskazać zasadne relacje i wymusić wśród kierujących wybór pasa w znacznej odległości od skrzyżowania, co rzeczywiście poprawia przepustowość samego skrzyżowania, w sezonie wiosenno-letnim, w czasie odświeżania oznakowania poziomego przedłużeniu ulegnie linia ciągła między pasem do jazdy w lewo a pasem do jazdy na wprost. Obecnie linia ciągła poprowadzona jest na odcinku około 25 metrów od linii warunkowego zatrzymania. Zgodnie z projektem będzie miała ona długość około 60 metrów. Wymusi to wśród kierujących zmianę pasa i wybór tego odpowiedniego w znacznej odległości od skrzyżowania - podkreśla Krasowski.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Miejsca

Opinie (206) 2 zablokowane

  • Takie to polskie (1)

    Zamiast wybudować rondo, malujemy ulice.
    Zamiast naprawiać drogi, stawiamy znaki ograniczenia prędkości.
    Itd....

    • 16 3

    • Rondo w tym miejscu nie ma sensu

      • 0 4

  • Niema i nie bedzie pozwolenia mieszkanców na autostrade przez park Reagana!Blachosmrody poza miasto ewakuowac (9)

    Budowa tej szkodliwej dla mieszkańców i środowiska autostrady zlikwiduje Kraine zabawy największy i najbardziej popularny plac zabaw nad morzem. Jednocześnie przechodzi przez strefe ujęcia wody która jest niby chroniona. Władze miasta zamiast poprawić i inwestować w komunikacje miejską inwestują w rozwiązania drogowe które szybko się zatykają przez rosnącą lawinowo liczbe starych szrotów masowo sprowadzanych lawetami z niemieckich złomowisk!Ludzie wybierają trujacy saplinami złom do jazdy wmiejscie bo komunikacja miejska jest beznadziejna ,a władze zamiast w komunikacje inwestują w wygode dla tych trujących spalinami a potem zdziwienie ze mamy mnóstwo dzieci chorych które chorują przez wdychanie zatrutego spalinami powietrza!

    • 21 41

    • Fobie daje się leczyć. (2)

      Ale najpierw poczytaj, co to jest autostrada żebyś wiedział, o czym piszesz.

      • 16 9

      • w warunkach polskich

        to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, czyli dokładnie to, co ma być na Czarnym Dworze

        • 7 8

      • Niestety ale nieda sie wyleczyc twojego braku mózgu :)

        • 0 0

    • nie ma (1)

      a co za problem wybudować tunel,a blachosmrody to te najlepsze BMW jak ktoś wi,szmelcevagen i plebejski mesedes zwany biodegrowalnym HEJ mercedes

      • 1 7

      • To proszę nie narzekać na opóźnione 148 i 127 :)

        • 5 2

    • (3)

      Za chwile będą elektryczne samochody i argument smrodzenia kompletnie będzie nieaktualny a problem pozostanie. Plac zabaw można przesunąć, jest gdzie. Można zrobić z prawdziwego zdarzenia drogę z dwoma pasami w obie strony, ze zjazdami, z chodnikami, przejściami, drogami rowerowymi, wtedy problem zniknie i będzie dobrze.

      • 4 5

      • To ze jestes i**ota i musiałes to potwierdzic wpisem to ni nowego.Elektryki nie beda za chwile tyla za lat wiele! (2)

        Nikt nie będzie przesuwał placu zabaw dla kaprysu jakiegoś roszczeniowego cymbała.
        I jeszcze jedno niema już obecnie miejsca dla większej liczby roszczeniowych cymbałów.Limit miejsca został wyczerpany dlatego tak właśnie likwiduje się pasy wprowadza opłaty za jazde wmieście itp. w krajach zachodnich .

        • 0 3

        • (1)

          Na zachodzie wprowadza się ograniczenia w centrach miast ale nie 10 km od centrum.
          Cos mi się wydaje ze Ty jeszcze nie dorobiłeś się samochodu i trochę jesteś tym sfrustrowany bo język masz niezbyt elegancki.

          • 2 1

          • biedaku pochwale sie swoim 20 letnimszrotem i jaki to bogaty jestes

            gdybys miał mózg przynajmniej muszki owocówki bys wiedział ze obecnie na auto stać nawet sprzataczke ze szkoły a rower więcej kosztuje

            • 0 1

  • Niestety

    Niczego to ie zmieni, a dodatkowo powiększ jeszcze korek. Trzeba wprowadzić inną regulację sygnalizacji świetlnej na kilku skrzyżowaniach, od strony tunelu. Do tego sygnalizacja przy skrzyżowaniu powinna być bardziej nastawiona na ruch na wprost , dodatkowo wydzielić skręt w prawo w kierunku Zaspy, tak aby nie blokowały auta pasa w momencie gdy jest zielone światło w drugą stronę (kierunek tunel). Paranoja dzieje się też rano w stronę tunelu o czym trzeba jasno powiedzieć. Pomijam już stan nawierzchni tej ulicy, który jest tragiczny. Drogi w tym rejonie powinny być zmodernizowane kompleksowo do Ergo Areny - może wreszcie ktoś to zrozumie. malowanki pasów na jezdni niczego nie zmienią, wprowadzą tylko zagrożenie, bo duża liczba osób nie będzie ich respektować, dokładnie tak samo jak na ul. Marynarki Polskiej. Poruszając się tymi ulicami widzę co codziennie - ilość niebezpiecznych sytuacji, poruszanie się na czerwonym świetle to norma.

    • 19 3

  • Gratuluje pomyslu, o ktory nikt nie prosił

    Ten cymbaly, który to wymyślił na pewno ma problem z dynamiczną jazda I jest jednym z tych, którzy cały ten odcinek przejeżdżają na jedynce, żeby jazda byla bardziej "ekonomiczna". Przez takich kierowców sa tam korki!

    • 18 8

  • Kiedy Droga Zielona w przekroju 2x2? (4)

    Oczywiście z zakazem dla samochodów pow 12 t.

    • 18 13

    • nigdy ,tam powinien co najwyzej byc tramwaj lub dodatkowy bus pas (3)

      • 12 11

      • A cały ruch niech wali przez centrum Gdańska. (2)

        Byle nie pod moimi oknami, prawda? O to chodzi?

        • 7 6

        • Obwodnicy nie prowadzi się przez osiedla gęsto zaludnione i tereny rekreacyjne (1)

          tak ciężko to zrozumieć?

          • 8 4

          • To nie jest żadna obwodnica kołku tylko dojazd do dzielnicy która liczy ok. 100 tys. mieszkańców i regularnie jest zagęszczana

            To którędy ludzie mają tam dojechać? Przez Bałtyk?! Myśl chłopie, myślenie nie boli!

            • 4 5

  • Dwa pasy ruchu i zmiana nawerzchni w dalszym odcinku drogi

    to podstawa do zwiększenia przepustowości.

    • 12 7

  • Trzeba wybudować Nową Kościuszki / Nową Gdańską !!! (8)

    Trzeba wybudować połączenie bezpośrednie do Trasy Słowackiego koło ETC - tak jak zakładały pierwotne plany a nie cudować z poszerzeniami i wrzucaniem ruchu w osiedla mieszkaniowe.

    • 44 1

    • ale to też jest wrzucanie drogi szybkiego ruchu pomiędzy osiedla (4)

      • 1 7

      • Gdzie? (2)

        • 0 0

        • przy Hynka jest mieszkaniówka

          i dalej przy Baczyńskiego są bloki

          • 0 1

        • Z tyłu ETC (tam są m.in. garaże), dalej koło Lidla przy Chrobrego do Hallera (do wyburzenia albo przeniesienia jest rząd domków fińskich przy Kopalnianej) a następnie przez ogródki działkowe do nowej Gdańskiej(skrzyżowanie Uczniowskiej z Płażyńskiego) i jeszcze dalej Krasickiego.

          • 0 0

      • a gdzie ty masz drogę szybkiego ruchu pomiędzy osiedlami? Teraz ciężarówki są kierowane na Zaspę(bo Kościuszki zamykają dla tirów) - sam powiedz czy to ma sens. Założeniem Nowej Kościuszki było to aby została zbudowana na terenach działkowych

        • 0 0

    • No ja właśnie nie rozumiem czemu trasa Słowackiego jest przez tyle lat niedokończona (2)

      • 4 0

      • I nie będzie,... (1)

        ...bo miejsce, w którym miała łączyć się z Hallera i dalej z Płażyńskiego Budyń opchnął Robygowi i teraz już "miasto musi się wsłuchać w głosy mieszkańców."

        • 4 0

        • Mijasz się z prawdą. Z tego co się orientuje inwestycja jest na etapie uzgodnień środowiskowych. Poza tym dużo zależy od Konserwatora Zabytków bo do wyburzenia jest rząd domków fińskich, które są wpisane do rejestru zabytków.
          Myślę, że gdyby w Polsce rządziła PO i ta partia dzieliłaby kasę unijną to być może inwestycja byłaby już w fazie realizacji.

          • 0 0

  • Żart

    Byłoby to śmieszne, gdyby nie to, że potem nie będzie się człowiek śmiał jak korki zwiększą się zamiast niby poprawić przepustowość. Zrobienie dłuższej ciągłej linii... Nie no o tym chyba będą pisać w podręcznikach dla inżynierów ruchu czy coś w tym stylu :)

    Tak jak nie jestem za zrobieniem drogi 2+2 na Czarnym Dworze (i dalej), tak do dzisiaj nie wiem, dlaczego zaniechano budowy tzw. Nowej Kościuszki. Ta ulica na pewno w jakiś sposób odciążyłaby Czarny Dwór i byłoby to na pewno lepsze niż jakieś durne malowanie jezdni.

    • 17 1

  • Przecież koncepecja 2x2 Czarnego Dworu jest oprotestowane przez mieszkańców Przymorza! (9)

    Biuro Rozwoju Gdańska ma już koncepcję na zmianę do 1x1. Więc korki pozostaną, a będą jeszcze większe, ponieważ powstają nowe inwestycje w tym rejonie.
    Pytam się dlaczego mieszkańcy tego chcą? Sami sobie utrudniają życie. Jaki był sens budować tunel, Sucharskiego, Płażyńskiego, 4-pasmówkę przy Ergo, skoro na Przymorzu będzie nadal zawężenie?

    • 31 10

    • Przecież masz dwupasmową (1)

      Rzeczypospolitej i trzypasmową Grunwaldzką. Nie trzeba robić autostrady przy plaży.

      • 6 12

      • I jak według Ciebie dojechać dwupasmówką z tunelu na Rzeczypospolitej?

        • 4 3

    • Sens budować tunel itd. był taki, że miała powstać np. Nowa Kościuszki.

      • 11 0

    • droga 2x2 przez tereny rekreacyjne? (2)

      no chyba że w domyśle BRG była obustronna zabudowa Czarnego Dworu i likwidacja parku na rzecz hotelowców i apartamentowców

      • 1 6

      • Nie górą tylko w wykopie lub tunelu. (1)

        Trochę wyobraźni!

        • 2 1

        • z wyobraźnią wszystko ok

          ale tu jest Gdańsk i na tunel czy wykop nie będzie kasy

          • 1 0

    • a ty chcesz zwiększenie ruchu przed oknem (1)

      • 1 3

      • wolę, żeby większy ruch - a płynny

        niż mniejszy i ciągle rusza i hamuje...

        • 2 0

    • Tak jest oprotestowane ale to dlaczego juz nie przeczytałes bo nie rozumiesz wiecej niz jedno zdanie które przeczytasz

      wiec nie oczekujesz odpowiedzi by było ich już kilkaset

      • 0 0

  • Linia ciągła? A w Polsce kierowcy widzą znaki poziome? (1)

    Pomijając fakt że polskie malowanie znaków poziomych jest jako tako widoczne przez dwa tygodnie, potem to sie trzeba domyślać. Ale powinny być betonowe zapory między pasami. Jest kilka innych miejsc gdzie również powinny być, np. kliniczna do Hallera.

    • 4 2

    • Oczywiscie, ze widza.

      Przeciez nie da się przypadkiem jechać kilka kilometrow lewymi kolami po linii ciaglej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane