Fakty i opinie

Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą będzie podgrzewany

Najnowszy artukuł na ten temat

CBA ma zastrzeżenia do budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Miasto odpiera zarzuty

Ogrzewanie jezdni w pierwszej kolejności zostanie wykonane na prawym pasie wyjazdu z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej.
Ogrzewanie jezdni w pierwszej kolejności zostanie wykonane na prawym pasie wyjazdu z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej. fot. Maciej Korolczuk / Trojmiasto.pl

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zarządzający tunelem pod Martwą Wisłą zdecydował, że łącznica wyjazdowa na rondo przy ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska będzie podgrzewana. Instalacja systemu ma kosztować ok. 300 tys. zł. Podgrzewaną jezdnią pojedziemy pod koniec roku.



Czy podgrzewanie jezdni poprawi komfort jazdy kierowców?

tak, to najlepsze z możliwych rozwiązań 46%
trudno powiedzieć, to pierwsza taka instalacja w Trójmieście 43%
nie, to tylko niewielkie wsparcie dla służb odśnieżających 11%
zakończona Łącznie głosów: 900
O konieczności zainstalowania na wyjeździe z tunelu dodatkowego systemu odladzającego nawierzchnię jezdni informowaliśmy na początku listopada.

Drogowcy odpowiadający za bieżące utrzymanie podwodnej przeprawy już pierwszej zimy po jej otwarciu przekonali się, że zwykłe odśnieżanie jezdni oraz posypywanie jej solą i piaskiem jest niewystarczające. Podczas niskich temperatur i opadów śniegu na śliskim podjeździe zatrzymywały się ciężarówki, blokując ruch na wyjeździe z tunelu, co powodowało zagrożenie dla innych kierowców.

Solanka za droga



Początkowo pod uwagę brane były dwie metody: zraszaczy z rozpylaną solanką lub podgrzewania jezdni.

Pierwsze rozwiązanie jest już stosowane na drogach publicznych, jest skuteczne (odladza jezdnię już po 60 sekundach), a koła samochodów roznoszą rozpyloną solankę także poza obszar objęty zraszaniem. Jego atutem jest też montaż nieingerujący w jezdnię, a jedynie chodnik ewakuacyjny, ma też bardzo zaawansowany czujnik pogodowy stosowany m.in. na lotniskach.

O tym, że zraszacze nie zostaną użyte w tunelu zdecydowały jednak wady tego rozwiązania: montaż jest zbyt kosztowny (1,2 mln zł), kłopoty sprawia serwisowanie dysz, które się zapychają, trzeba też zapewnić odpowiedni roztwór chlorku wapnia, który nie uszkodzi instalacji.

Ogrzewanie bezawaryjne i bezobsługowe



Drogowcy zdecydowali się więc na montaż kabli grzejnych z ceramiczną powłoką. Zostaną one umieszczone w śladzie kół samochodu ciężarowego na jednym z dwóch pasów ruchu pod warstwą ścieralną asfaltu. System wyposażony będzie w stację pogodową, która będzie załączać ogrzewanie w momencie wystąpienia złych warunków pogodowych (np. spadek temperatury poniżej 4°C i duża wilgotność).

- Nasi ludzie byli na lotnisku w Warszawie, gdzie funkcjonują oba te systemy. Przeanalizowaliśmy każdy z nich zarówno pod względem naszych potrzeb, jak i kosztów montażu i eksploatacji. Uznaliśmy, że najwłaściwsze będzie podgrzewanie jezdni i to rozwiązanie chcemy wdrożyć jeszcze w tym roku. Warto podkreślić, że to będzie system wspomagający zimowe utrzymanie, a nie podstawowy. Nie zrezygnujemy przez to z odśnieżania i sypania soli - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ.
Montaż spirali grzewczych będzie kosztował ok. 300 tys. zł. Dokumentacja ma być gotowa do lata, prace instalacyjne mają ruszyć po wakacjach, by kierowcy mogli skorzystać z nowej infrastruktury podczas kolejnej zimy. Roczny koszt utrzymania - głównie związany z kosztami energii elektrycznej - wyniesie ok. 35 tys. zł.

W pierwszym etapie instalacja pojawi się na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej. Niewykluczone, że w kolejnych latach podobne prace zostaną przeprowadzone na wlocie do tunelu od strony węzła Ku Ujściu.

Zdaniem drogowców system jest właściwie bezawaryjny i bezobsługowy. Jego zaletą jest też stosunkowo niski koszt budowy i utrzymania. Ma też wady. Roztopiony śnieg może być przenoszony przez pojazdy na nieogrzewany układ drogowy, przez co istnieje możliwość powstania lodu na rondzie Marynarki Polskiej. Ponadto mocno ingeruje w jezdnię, a na czas jego budowy łącznicę w tunelu trzeba będzie zamknąć na ok. tydzień.

- Obecnie analizujemy, czy do montażu instalacji potrzebne będzie zerwanie warstwy ścieralnej na całej długości ok. 200 metrów łącznicy, czy może wystarczy "ponacinać" jezdnię i wykonać w niej rowki, w których zalejemy ceramiczne spirale. Być może skorzystamy w tej kwestii z doświadczenia i wiedzy naszych kolegów z Politechniki Gdańskiej. Będziemy też rozmawiać z OHL, wykonawcą tunelu, by nie stracić obowiązującej gwarancji. Zazwyczaj nowe inwestycje udaje się włączyć do obowiązującej gwarancji - dodaje Kotłowski.

Wideo archiwalne

Opinie (84)

  • Lepsze to niż solanka, która niszczy podwozia, przyśpiesza korozję, a przenoszona dalej źle wpływa na drzewa i inną zieleń. (5)

    • 115 5

    • (1)

      Jestem ciekaw, czy tunel też będzie miał problemy z gololedzią jeśli nie ma ogrzewania jezdni w tunelu.

      • 0 0

      • POrabalo ich?

        • 1 5

    • No i to jest informacja dnia. Ide za to wypić.

      • 0 3

    • Jasne... Lepsze to, że Gdańsk za to płaci

      A budyniowi pewnie kolejne mieszkanie wpadnie

      • 3 14

    • a masaż będzie?

      Najbardziej zadłużony Gdańsk w swojej historii a oni takie bzdury wymyślają za miliony

      • 0 4

  • A mnie intersuje kiedy wkońcu (8)

    skończą się te przerwy techniczne a nie jakieś tam gadżety podgrzewane

    • 56 22

    • Skończą kiedy Budyń dostanie podgrzewany dywan do pudła za swoje wałki, to tego czasu trzeba jeszcze zadłużyć budget na maxa ,zostawi się w spadku następcom

      • 12 16

    • Przeciez tunel nadaje sie do przebudowy. (5)

      Przeciez te prerwy to pic na wode. Tunel zostal zle zrobiony i musza stale go serwisowac. Nikt sie nie przyzna ze miliony ppszly w kopertach a tunel zrobiono na sztuke.

      • 6 15

      • Zbuduj obiekt dostępny całą dobę 7 dni w tygodniu z systemem SAP. (3)

        Pokaż mi jak działa twój obiekt 2 lata nieprzerwanie bez przeglądów i nikt nie każe ci go zamknąć i nie odbiera ci pozwoleń. Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak wielką głupotę obnażyłeś swoim postem. Każdy kto ma choć odrobinę wiedzy o budowlance ma cię w tej chwili za imbecyla.

        • 32 3

        • sam jesteś imbecyl (2)

          gdyby żeczywiście były by to prace serwisowe wystarczy w nocy wyłączyć jeden pas (jest taka możliwość) zrobić serwis i naprawy i zmienić pas serwisowany na następny.cała europa i świat tak robi. pokaż cwaniaczku gdzie na świecie wyłącza się tunel na całą noc w celu serwisu z częstotliwością cotygodniową ?

          • 9 17

          • (1)

            chyba jesteś kierowcą wózka akumulatorowego i Europę znasz z TVP

            • 12 2

            • uważają bo uraziles niepełnosprawnych

              • 1 1

      • Głupotą jest, że nie można na czas serwisowania jednego tunelu, w drugim zrobić ruchu dwukierunkowego.

        • 9 8

    • nigdy

      Propagandowy tunel PO zaraz znowu zacznie przeciekac

      • 3 3

  • (7)

    No tak bo żaden urzędas nie wpadł na to gdy tunel był projektowany.

    • 117 14

    • Znajomy krolika od remontow musi zarobic. Urzednicy nie maja nic do gadania

      • 16 8

    • (3)

      Dobrze, że mamy w Polsce samych dalekowrocznych geniuszy-specjalistów, tylko czemu wszystkich na forum Trójmiasto.pl, a żadnych na stanowiskach?

      • 20 16

      • bo nikt tam nie ma rodziny

        same pociotki albo ludzie bez kwalifikacji i perspektyw. tacy tak sie boja o stolek ze sa lojalni do konca.

        • 20 5

      • zimy u nas się przecież zdarzają :) (1)

        to że ostatnimi czasy były dość łagodne, nie oznacza od razu, że mrozów nie będzie
        poza tym projektując cokolwiek , należy mieć na uwadze wszelkie ewentualne możliwości a nie tylko "jakoś to będzie"
        więc nie pisz o tzw dalekowzrocznych geniuszach - specjalistach, bo sam się ośmieszasz; inżynier projektant powinien był to uwzględnić w fazie projektu, dalej inspektor nadzoru, kierownik budowy itd

        • 15 1

        • jeszcze konstruktor jest po drodze

          • 3 1

    • głupiomądry

      a takich głupio mądrych co wszystko i na każdy temat wiedzą to na pęczki w Wolsce

      • 11 6

    • Dla nas najważniejsze jest przecięcie wstęgi i otwarcie obiektu. Serwisowanie i systematyczne dbanie o jego dobry stan budzi nasze oburzenie, czego objawem jest większość wpisów pod artykułem. Dlatego, najlepiej idzie nam stawianie pomników. Postawić i zapomnieć.

      • 4 1

  • lepiej myśleć o takich gadżetach przed położeniem nawierzchni (2)

    inżynierowie w akcji

    • 93 9

    • Nie inżynierowie, tylko gryzipiórki liczykrupy.

      • 3 3

    • odpowiedź

      zapewne twój umysł leonku przewiercił tą dziurę pod wodą i dokonał całej inwestycji

      • 1 4

  • A ja mam inne rozwiązanie, o wiele tańsze. (1)

    Zamienić tunel na drogę tylko dla pieszych, rowerów i autobusów. Całe Przymorze się ucieszy gdy korki znikną.

    • 25 73

    • skrajność

      proponuj rozwiązania które rozwiązują wszystkie problemy a nie wybiórcze. ze skrajności w skrajność to nic dobrego.

      • 13 2

  • (2)

    Dobrze, że nie POGRZEBANY!

    • 7 2

    • (1)

      Kiedyś zapytałem w Radio Gdansk czemu podjazdy na obwodnicy nie mogą być częściowo podgrzewane. Eksperci w studiu zaczęli wymyślać teorie i mamy to co mamy hsk lekki śnieg o poranku popada.

      • 0 1

      • Bo pewnie myśleli

        że będą musieli stać w rządku i chuchać na nawierzchnię drogi.

        • 3 0

  • ) (1)

    I dobrze,jak w domu będzie można na bosaka śmigać)

    • 9 5

    • Wez

      pitolcu zinkaj z tego portalu

      • 5 3

  • Podgrzeją (1)

    a nury, żury będą sie tam kłaść aby ogrzać gdy wodeczka juz z nich wyparuje...
    Ciekawe jakie będą realne koszty tego, chyba pomysł na,wyrost mnie sie zdaje

    • 11 19

    • Koszty podano głąbie.

      • 5 1

  • (5)

    Roztopiony śnieg może być przenoszony przez pojazdy na nieogrzewany układ drogowy, przez co istnieje możliwość powstania lodu na rondzie Marynarki Polskiej.

    roztopiony śnieg to woda i może spływać też grawitacyjnie i zamarzać ponownie w tunelu, nasilać się to będzie na przykład w nocy kiedy jest mały ruch i co wtedy

    • 44 6

    • jestem ciekawa ja to będzie działać przy temp np -20stopni

      • 7 1

    • studzienki (1)

      na szczescie grawitacja spowoduje tez, że woda wpadnie do studzienki kanalizacycyjnej.

      • 7 3

      • to by była potrzebna studzienka na całej długości, może wpadnie, może nie

        • 8 3

    • Roztopiony śnieg może też tworzyć lód na oponach i będzie się jechać jak na łyżwach.

      Nie jednak chcę więcej lajków.
      temperatura podgrzewanej jezdni najpierw rozgrzeje kierowcę a później wjedziesz w nieogrzewany odcinek i kierowca zamarza na kość. Ci którzy nie zamarzną poprzez nagłą zmianę temperatury przynajmniej się rozchorują. A niewiele trzeba do tragedii. Niech technik nie upilnuje temperatury to przy wyjeździe z tunelu normalnie spłoniemy. Wiem co mówię chodziłem na fizykę. Czasami. Raczej rzadko. No... raz byłem.

      • 7 5

    • wtedy będzie lodowisko w gdansku

      • 3 0

  • A kiedy oni śnieg widzieli ze odśnierzać trzeba? (2)

    Ja w tym roku śniegu nie widziałem...

    • 22 9

    • Słownika pewnie też

      • 22 3

    • Dario. Co z Twoim śnieGiem i odśnieżaniem? Czyżbyś w dzieciństwie nie słuchał się taty i jadł żółty śnieg?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.