• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą będzie podgrzewany

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ogrzewanie jezdni w pierwszej kolejności zostanie wykonane na prawym pasie wyjazdu z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej. Ogrzewanie jezdni w pierwszej kolejności zostanie wykonane na prawym pasie wyjazdu z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zarządzający tunelem pod Martwą Wisłą zdecydował, że łącznica wyjazdowa na rondo przy ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska będzie podgrzewana. Instalacja systemu ma kosztować ok. 300 tys. zł. Podgrzewaną jezdnią pojedziemy pod koniec roku.



Czy podgrzewanie jezdni poprawi komfort jazdy kierowców?

O konieczności zainstalowania na wyjeździe z tunelu dodatkowego systemu odladzającego nawierzchnię jezdni informowaliśmy na początku listopada.

Drogowcy odpowiadający za bieżące utrzymanie podwodnej przeprawy już pierwszej zimy po jej otwarciu przekonali się, że zwykłe odśnieżanie jezdni oraz posypywanie jej solą i piaskiem jest niewystarczające. Podczas niskich temperatur i opadów śniegu na śliskim podjeździe zatrzymywały się ciężarówki, blokując ruch na wyjeździe z tunelu, co powodowało zagrożenie dla innych kierowców.

Solanka za droga



Początkowo pod uwagę brane były dwie metody: zraszaczy z rozpylaną solanką lub podgrzewania jezdni.

Pierwsze rozwiązanie jest już stosowane na drogach publicznych, jest skuteczne (odladza jezdnię już po 60 sekundach), a koła samochodów roznoszą rozpyloną solankę także poza obszar objęty zraszaniem. Jego atutem jest też montaż nieingerujący w jezdnię, a jedynie chodnik ewakuacyjny, ma też bardzo zaawansowany czujnik pogodowy stosowany m.in. na lotniskach.

O tym, że zraszacze nie zostaną użyte w tunelu zdecydowały jednak wady tego rozwiązania: montaż jest zbyt kosztowny (1,2 mln zł), kłopoty sprawia serwisowanie dysz, które się zapychają, trzeba też zapewnić odpowiedni roztwór chlorku wapnia, który nie uszkodzi instalacji.

Ogrzewanie bezawaryjne i bezobsługowe



Drogowcy zdecydowali się więc na montaż kabli grzejnych z ceramiczną powłoką. Zostaną one umieszczone w śladzie kół samochodu ciężarowego na jednym z dwóch pasów ruchu pod warstwą ścieralną asfaltu. System wyposażony będzie w stację pogodową, która będzie załączać ogrzewanie w momencie wystąpienia złych warunków pogodowych (np. spadek temperatury poniżej 4°C i duża wilgotność).

- Nasi ludzie byli na lotnisku w Warszawie, gdzie funkcjonują oba te systemy. Przeanalizowaliśmy każdy z nich zarówno pod względem naszych potrzeb, jak i kosztów montażu i eksploatacji. Uznaliśmy, że najwłaściwsze będzie podgrzewanie jezdni i to rozwiązanie chcemy wdrożyć jeszcze w tym roku. Warto podkreślić, że to będzie system wspomagający zimowe utrzymanie, a nie podstawowy. Nie zrezygnujemy przez to z odśnieżania i sypania soli - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ.
Montaż spirali grzewczych będzie kosztował ok. 300 tys. zł. Dokumentacja ma być gotowa do lata, prace instalacyjne mają ruszyć po wakacjach, by kierowcy mogli skorzystać z nowej infrastruktury podczas kolejnej zimy. Roczny koszt utrzymania - głównie związany z kosztami energii elektrycznej - wyniesie ok. 35 tys. zł.

W pierwszym etapie instalacja pojawi się na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej. Niewykluczone, że w kolejnych latach podobne prace zostaną przeprowadzone na wlocie do tunelu od strony węzła Ku Ujściu.

Zdaniem drogowców system jest właściwie bezawaryjny i bezobsługowy. Jego zaletą jest też stosunkowo niski koszt budowy i utrzymania. Ma też wady. Roztopiony śnieg może być przenoszony przez pojazdy na nieogrzewany układ drogowy, przez co istnieje możliwość powstania lodu na rondzie Marynarki Polskiej. Ponadto mocno ingeruje w jezdnię, a na czas jego budowy łącznicę w tunelu trzeba będzie zamknąć na ok. tydzień.

- Obecnie analizujemy, czy do montażu instalacji potrzebne będzie zerwanie warstwy ścieralnej na całej długości ok. 200 metrów łącznicy, czy może wystarczy "ponacinać" jezdnię i wykonać w niej rowki, w których zalejemy ceramiczne spirale. Być może skorzystamy w tej kwestii z doświadczenia i wiedzy naszych kolegów z Politechniki Gdańskiej. Będziemy też rozmawiać z OHL, wykonawcą tunelu, by nie stracić obowiązującej gwarancji. Zazwyczaj nowe inwestycje udaje się włączyć do obowiązującej gwarancji - dodaje Kotłowski.

Wideo archiwalne

Opinie (84)

  • najbezpieczniej i najtaniej będzie zamknąć tunel całkowicie

    • 0 0

  • łyse opony ciężarówek

    A może Policja zacznie zbierać pieniądze mandatami ściągniętymi z kierowców "ciężarowców", którzy jeżdżą na łysych oponach i blokują ruch nie tylko w w tunelu, ale i w Gdyni na trasie Kwiatkowskiego.

    • 1 0

  • To rozwiązanie (nie skuteczne) spierdzielonego projektu. (1)

    Kto zatwierdził tunel o takim stopniu wzniesienia, totalna bzdura!! Lecz jak się chce budować tunele pod woda nie mając odpowiedniego zaplecza (wielkość działki, finansów) to takie są efekty, dla porównania proszę spojrzeć na tunel pod morzem między Dania a szwecja, można zrobić iż ciężarówki nie męczą się na podjazdach tylko potrzeba więcej gruntów aby tunel był odpowiednio długi. To co mamy w Gdańsku to wyraźny kształt litery V. I to jest problemem, Teraz jest wymyślanie jak to naprawić pieniędzmi podatników, Jak wspomniane wcześniej przez innych czytelników, będzie gorzej ;)

    • 9 3

    • łoooo matko

      W domu też tak marudzisz? Tunel bardzo ułatwił przemieszczanie się autem po Gdańsku. No i co z tego że teraz trzeba go wyposażyć w dodatkową instalację? Jeżeli to pomoże i temat zostanie załatwiony, to brawo. Wg Ciebie lepiej było wykupić dodatkowe grunty za 30 mln i zniwelować "wyraźny kształt litery V"? Miłego dnia :)

      • 2 0

  • (1)

    Dlaczego władze miasta oraz tz inżynierowie nie przewidzieli korków na ul czerwony dwór (Zielona droga) obrońców wybrzeża , chłopska , Gdańska , jana pawla itd
    Tunel jest a drug dojazdowych brak
    Kto za to odpowiada

    • 7 1

    • :)

      Pewnie ci sami co z Tobą na lekcje polskiego chodzili. Pewnie tych drug nigdy nie doczekasz... Nie martw się jednak. W tym czasie klika dróg gdzie indziej wybudują. Może to pomoże. Jak myślisz?

      • 0 0

  • sok z buraków, tylko sok z buraków - i to czerwonych! Stosują w Kanadzie, przy -50 nic nie zamarza.

    • 0 0

  • "Polak mądry po szkodzie"

    A ja się, pytam czemu nie zrobiono tego podgrzewania podczas budowy tunelu? czy to nie było wiadome od razu że będą takie oblodzenia? Spoko Gdańszczanie się zrzucą i zapłacą za czyjąś niekompetencje

    • 7 1

  • ....tunel....co za debile , jeżdżą pod prąd ? ...śmieci !!! jest monitoring to trzeba namierzyć ,,klienta" i odpowiednio się

    ....się odnieść !!!!

    • 2 0

  • Deptać trzeba ile fabryka dała a nie martwić sie podgrzewanym wylotem z tunelu

    • 1 1

  • Tydzien pracy...

    Kilka metrow bylo robione przy moscie wantowym kilka tygodni a Wy chcecie 200m w tydzien.

    • 6 1

  • A mnie intersuje kiedy wkońcu (8)

    skończą się te przerwy techniczne a nie jakieś tam gadżety podgrzewane

    • 56 22

    • Przeciez tunel nadaje sie do przebudowy. (5)

      Przeciez te prerwy to pic na wode. Tunel zostal zle zrobiony i musza stale go serwisowac. Nikt sie nie przyzna ze miliony ppszly w kopertach a tunel zrobiono na sztuke.

      • 6 15

      • Zbuduj obiekt dostępny całą dobę 7 dni w tygodniu z systemem SAP. (3)

        Pokaż mi jak działa twój obiekt 2 lata nieprzerwanie bez przeglądów i nikt nie każe ci go zamknąć i nie odbiera ci pozwoleń. Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak wielką głupotę obnażyłeś swoim postem. Każdy kto ma choć odrobinę wiedzy o budowlance ma cię w tej chwili za imbecyla.

        • 32 3

        • sam jesteś imbecyl (2)

          gdyby żeczywiście były by to prace serwisowe wystarczy w nocy wyłączyć jeden pas (jest taka możliwość) zrobić serwis i naprawy i zmienić pas serwisowany na następny.cała europa i świat tak robi. pokaż cwaniaczku gdzie na świecie wyłącza się tunel na całą noc w celu serwisu z częstotliwością cotygodniową ?

          • 9 17

          • (1)

            chyba jesteś kierowcą wózka akumulatorowego i Europę znasz z TVP

            • 12 2

            • uważają bo uraziles niepełnosprawnych

              • 1 1

      • Głupotą jest, że nie można na czas serwisowania jednego tunelu, w drugim zrobić ruchu dwukierunkowego.

        • 9 8

    • nigdy

      Propagandowy tunel PO zaraz znowu zacznie przeciekac

      • 3 3

    • Skończą kiedy Budyń dostanie podgrzewany dywan do pudła za swoje wałki, to tego czasu trzeba jeszcze zadłużyć budget na maxa ,zostawi się w spadku następcom

      • 12 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane