• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykonawca Południowej Obwodnicy Gdańska chce 80 mln zł od inwestora

Maciej Naskręt
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Południowa Obwodnica Gdańska. Miejsce, w którym w lipcu tego roku doszło do ugięcia. Południowa Obwodnica Gdańska. Miejsce, w którym w lipcu tego roku doszło do ugięcia.

Firma Bilfinger Berger, która zbudowała Południową Obwodnicę Gdańska, chce 80 mln zł od gdańskiego oddziału GDDKiA. Powód? Wykonawca przekonuje, że poniósł dodatkowe koszty wynikające z nierzetelnej dokumentacji geologicznej, jaką otrzymał od inwestora. Urzędnicy odpierają zarzuty. Sprawa może skończyć się w sądzie, a nowa droga, która kosztowała w sumie 1,5 mld zł, przez ten czas nie będzie objęta gwarancją.



Zobacz film z ugięcia Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do wtorku wydawało się, że relacje między generalnym wykonawcą i inwestorem Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska są poprawne. Niestety pozory mylą, bo właśnie okazało się, że Bilfinger Berger czuje się wprowadzony w błąd przez inwestora - gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Firma twierdzi, że pracowała na nierzetelnej dokumentacji geologicznej, co zmusiło ją do wydania dodatkowych 80 mln zł.

Prawie gotowy Węzeł Lipce.

O co dokładnie chodzi w sporze? Dokumentacja geologiczna terenów, po których biegnie trasa, została wykonana w 2007 r. Była ona niezbędnym załącznikiem do udzielenia zezwolenia na realizację inwestycji drogowej w 2009 r. Bez niej wojewoda nie mógłby wydać decyzji o budowie obwodnicy. Dodatkowo wyniki tych badań geologicznych były częścią dokumentacji przetargowej.

Jednak według Bilfinger Berger, będąca częścią tej dokumentacji siatka badań gruntu nie była wystarczająco szczegółowa. Zdaniem firmy, GDDKiA o tym wiedziała, dlatego w 2009 r. przygotowała i złożyła w urzędzie marszałkowskim nowe - bardziej szczegółowe - wyniki badań geologicznych (marszałkowie realizują podstawowe zadania z zakresu geologii, m.in. zatwierdzają projekty robót geologicznych). BB ma pretensję, że nigdy nie dostał od GDDKiA nowej, poprawionej wersji dokumentacji geologicznej.

Dlaczego wykonawca ujawnił swoje zarzuty dopiero po zbudowaniu trasy?

Sęk w tym, że nie potwierdza tego urząd marszałkowski. GDDKiA twierdzi, że nigdy nie powstała druga wersja dokumentacji geologicznej dla POG.

Tymczasem rzeczywiste warunki geologiczne okazały inne, niż te opisane w dokumentacji przetargowej z 2007 r. - twierdzi Mateusz Gdowski, rzecznik prasowy Bilfinger Berger.

Wykonawca twierdzi, że praca z nierzetelnie przygotowaną dokumentacją sprawiła, iż koszty budowy drogi wzrosły o co najmniej 80 mln zł. Firma musiała dodatkowo wzmacniać grunt w kilku miejscach. W jednym przypadku - dopiero po ugięciu się jezdni położonej na niewystarczająco stabilnym gruncie.

Co na to władze gdańskiego oddziału GDDKiA? - Dokumentacja projektu drogi ekspresowej S7 jest poprawna merytorycznie, co zostało potwierdzone przez wewnętrzne kontrole. Prawidłowość i kompletność dokumentacji została potwierdzona również zatwierdzeniem przez Wojewodę Pomorskiego projektu budowlanego i wydaniem decyzji zgody na realizację inwestycji drogowej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Ponadto prawidłowość przeprowadzonego postępowania przetargowego była przedmiotem kontroli Urzędu Zamówień Publicznych oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych - obie nie wykazały uchybień - dodaje rzecznik prasowy z gdańskiego oddziału GDDKiA.

Ze względu na trudne warunki gruntowe, wszystkie prace związane ze wzmocnieniem podłoża nadzorowali naukowcy z katedry Geotechniki, Geologii i Budownictwa Morskiego na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, prof. dr. hab. Adama Bolta i dr. Grzegorza Horodeckiego. Przedstawiciele nadzoru naukowego nie znaleźli podstaw do uznania roszczeń wykonawcy.

- W trakcie realizacji robót, Bilfinger Berger Budownictwo nie informował GDDKiA w terminach kontraktowych o zastrzeżeniach co do prawidłowości oraz rzetelności dokumentacji geologicznej - twierdzi Michalski.

Jakie kroki zamierza teraz podjąć wykonawca? - Decyzja o rezygnacji z udzielania gwarancji jeszcze nie zapadła, choć analizujemy taką możliwość. Obejmiemy gwarancją naszą inwestycję, pod warunkiem, że GDDKiA wpłaci nam ok. 80 mln zł. Jeśli do tego nie dojdzie, sprawę skierujemy na drogę sądową - mówi Mateusz Gdowski z BB.

Czy przedstawiony problem z dokumentacją geologiczną był wstępem do upadłości Wakozu, największej firmy budowlanej na Pomorzu, która zeszła z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska w marcu tego roku? Władze Bilifinger Berger uważają, że są podstawy, by tak twierdzić. - Wątpliwości budzi sposób rozliczania za wykonane prace gruntowe. Firma otrzymywała standardową stawkę, mimo że wykonywała szerszy zakres prac - mówi Gdowski.

Urzędnicy przekonują, że afera wybuchła, ponieważ Bilfinger Berger ma problemy finansowe i szuka pieniędzy u inwestorów, u których pracuje bądź pracował.

- Nie wiem skąd informacja, jakoby byśmy byli w trudnej sytuacji finansowej. Chciałbym przypomnieć, że dokończyliśmy kontrakt, mimo bankructwa naszego partnera - Wakozu. Czy ktoś zna podobny przypadek w ostatnim czasie? Przypominam również, iż należymy do międzynarodowego koncernu, którego obroty rocznie sięgają 8,5 mld euro - zaprzecza rzecznik prasowy Bilfinger Berger.

Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska, biegnącej przez Olszynkę 18-kilometrowej drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta, rozpoczęła się w 2009 r. Pierwotnie generalnym wykonawcą było konsorcjum Bilfinger Berger (lider) i Wakoz (partner), jednak ta druga firma w marcu 2012 r. wycofała się z placu budowy. Bilfinger Berger dokończył budowę samodzielnie. Inwestycja kosztowała ok. 1,133 mld zł, ale wraz z projektami i wykupem gruntów jej koszt zamknął się kwotą 1,5 mld zł. Umowny termin zakończenia robót minął pod koniec lipca. Od 9 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowej trasy, ale na razie czynne są jedynie trzy spośród pięciu węzłów drogowych.

Miejsca

Opinie (98) 7 zablokowanych

  • : ) (5)

    Proponuję karę 200mln i zwolnienie całej dyrekcji.Poza tym tak to niestety jest jak przetargi wygrywają najtańsi a nie najlepsi.

    • 51 25

    • W nastepnym przetargu wygra Spolem!

      • 7 1

    • geologia (1)

      w zasadzie nie lubię GDDKiA ale w tym przypadku to ewidentnie jest naciąganie ze strony Wykonawcy. Zawsze można powiedzieć, że badania geologiczne są nierzetelne. Tka jest specyfika tej dokumentacji, że z zasady jest to tylko szacunkiem warunków panujących w gruncie. Kto ma z tym do czynienia doskonale o tym wiec. A chyba taka firma jak BB do takich należy.

      • 11 7

      • dokładnie, w koncu BB miał materiały przetargowe i wtedy mógł to oprotestować. Zrobił to?

        • 9 1

    • Akurat BB nie jest najtańszą firmą w tym temacie

      a może nawet jedną z najlepszych. Inżynierowie wiedzący co robią i o czym mówią. Nie bez powodu oddano im najważniejszą inwestycję drogową w kraju przy warszawskich Bielanach.

      • 7 6

    • a jak wybrać najlepszego? kto to będzie oceniał?

      • 2 0

  • kto lubi Południową Obwodnicę Gdańska łapka w górę !! (8)

    Ile lajków zbiorę?

    • 170 30

    • Ty nie zbierzesz zadnego lajka! Zbierze je obwodnica! (1)

      • 20 1

      • lajków czy laików?

        ja się nie znam to głosuję

        • 5 1

    • Minus...

      ... za głupotę...

      • 9 2

    • Lajk to jakiś skrótowiec? (2)

      Jedyne, z czym mi się kojarzy, to LAJKONIK.

      • 6 0

      • (1)

        'lajk' - like - lubić , o to mu chodziło, jakiś dzban będzie plusy zbierał jak dzieci na 'fejsie'

        • 8 1

        • A może feisie? :)

          • 2 1

    • kto też pisze z przedszkola łapka w dół (1)

      • 5 6

      • U nas nie ma komputera w przedszkolu

        i muszę u mamy z pracy pisać.

        • 5 2

  • Bandytyzm. (9)

    To państwo zrujnuje każdego. Tylko jednego nie wzięli pod uwagę. Jak każdy zbankrutuje, to kto was urzędasy będzie utrzymywał? My wam pensje płacimy. To wy tu dla nas jesteście. Wbijcie to sobie to zakutych łbów.

    • 72 17

    • NIC nie zwalnia potencjalnego wykonawcy z logicznego myślenia (8)

      zwłaszcza jeśli ma ponieść miliardowe nakłady!
      POG biegnie przez podmokły teren Żuław Wiślanych i każdy rozsądny oraz myślący człowiek powinien wiedzieć co to oznacza; poza tym - jeśli faktycznie w trakcie wykonywania robót poniósł dodatkowe udokumentowane koszty - to należało rozpocząć rozmowy w sprawie podpisania aneksu do umowy -> różne rzeczy zdarzają się w trakcie robót budowlanych i z całą pewnością zapisy w siwz pozwalały na sporządzenie aneksu (to naturalnie domniemanie);
      teraz to chyba odrobinę po ptakach?

      • 21 4

      • To są budowlańcy, a nie matematycy. (6)

        Nie muszą potrafić liczyć.

        • 3 16

        • oferty nie składa budowlaniec sensu stricte (5)

          po stronie wykonawcy są i inżynierowie budowlani (z całą pewnością mają sporo matematyki podczas studiów), i technicy budowlani i ci po zawodówkach; zanim oferta zostanie złożona przechodzi przez wiele rąk i na pewno jest omawiana "na wysokościach" więc nie chrzań głupot, że żadna z osób zarządzających (choćby kierownik średniego szczebla) nie musi umieć liczyć

          • 13 1

          • Skąd ty to wiesz?

            Bo łeb ci utknął tak głęboko we własnym tyłku?
            Przestań bredzić łapserdaku.

            • 1 15

          • żebyś się nie zdziwił, ile magistrów w budowlance pracuje :) (3)

            • 1 3

            • magistrów inzynierów (2)

              • 1 1

              • Magistrów po polonistyce na UG. (1)

                Stąd ten cały burdel.

                • 6 1

              • ale tyś głupi

                • 2 2

      • ustawa o zamowieniach publicznych

        ciezko jest o aneks i jakiekolwiek zmiany, wzrost ceny oprotestowaliby inni i spraswa w UZP ciagnelaby sie miesiacami

        • 0 0

  • GDDKiA znamy ich! To kombinatorzy i nieroby (1)

    Tylko sąd żadnych układów niech zapłacą 80 baniek może ktoś się za nich weźmie!

    • 55 15

    • Wejsc na prywatny majątek jełopów

      Pozabierac domy, samochody. Niech się zsrają odpowiedzialni za te błędy.

      • 1 1

  • Jak sie buduje autostrade na bagnie w delcie wielkiej rzeki, to z góry chyba się wie (8)

    że grunt jest jak masełko i trzeba będzie go odpowiednio wzmocnić? Żeby to stwierdzić nie potrzeba 80 milionów, takie mądre rzeczy potrafi każdy rolnik, czy ogrodnik.

    • 60 12

    • wielki jak masełko to jest twoj mózg (7)

      a wiesz dlaczego taki wieki bo spuchł

      • 4 17

      • Twój nawet wielki nie jest, (6)

        skoro wielkich liter już nie ogarnia, że o znakach przestankowych nie wspomnę.

        • 4 1

        • (5)

          poliglota z trabek wielki sie znalazl

          • 1 5

          • Do szkoły było pod górkę? (4)

            No, cóż, bywa i tak, ale przynajmniej dzięki temu mam teraz roboli do kopania rowów.

            • 4 1

            • co się cieszysz i tak zarabiam wiecej od ciebie (3)

              zwykly gamon bez szkoly w niemczech ma wiecej niz ty po studiach - wylegarni bezrobotnych

              • 0 6

              • Pieniądze to nie wszystko, gamoniu. (2)

                • 5 2

              • nie wszystko gamoniu to pieniadze

                • 2 1

              • gamoniu ile bank cie kroi na kredycie? :D

                • 2 1

  • Dyrekcja BB naradzala sie z prawnikami jak tu wydebic kase od GDDKiA! (6)

    Chce 80 mln po czasie, po oddaniu prac itd. Szukaja kasy jak moga. Najwyzej sad nie przyzna im racji i malo straca. A moze cos wygraja. Z tym, ze na miejscu GDDKiA nigdy juz nie bralbym tej firmy do czegokolwiek.

    • 30 22

    • Bełkot urzędasa. (2)

      Naucz się pisać analfabeto.

      • 6 20

      • Jaka mila pelna milosci odpowiedz )))) (1)

        • 16 1

        • A czego się spodziewałeś PO POkemonie?

          Tuysk też wszystkich kocha - tylko inaczej.

          • 1 7

    • BB chce 80 mln bo ma problemy (1)

      Dwa miesiące temu zgłosili do Urzędu Pracy w Wa-wie zamair zwolneinia ponad 200 ludzi, więc teraz szukają jelenia. A zapomnieli o tym, że w tym miejscu, gdzie jest ugięcie to była ich baza prefabrykacji dla mostu, czy estakady, nie pamiętam szczegółów. Robili to na wariata, bo termin leciał, Ojro było blisko i jeszcze za to dodatkowe stanowisko dostali coś koło 7 baniek.
      A może tak GDDKiA naliczy im kary za opóźnienia w oddaniu inwestycji, bo z węzłem Gdańsk-Południe to bawqili się jeszcze do niedawna, rowy melioracyjne ciągle nie skończone. jednym słowem żenada i szwabskie cwanaictwo. A podobno to my jesteśmy cwaniaczkami.

      • 5 5

      • co za pacan

        Ty myślisz, że oni chcą 80baniek za osiadające 20m drogi? Tu chodzi o 10km wzmocnienia gruntu pod drogę a ten kawałek to muszą naprawiać w ramach gwarancji.

        • 3 2

    • ile takich spraw wygrała w sądzie GDDKiA?

      ŻADNEJ

      • 1 2

  • a ile bilfinger zaoszczedzilo na przeprojektowaniu obiektow mostowych? (4)

    hmm?

    • 29 6

    • a co konkretnie przeprojektowano? (3)

      który przekrój poprzeczny mostu jest inny niż w PB?

      • 2 1

      • Zapytaj Mosty Gdańsk to może Ci powiedzą na czym kasę tam zrobili:P (2)

        • 3 0

        • złodzej złodzieja złodziejem pogania

          • 1 0

        • pewnie byś chciał u nich pracować ale za słaby jesteś

          • 0 0

  • wykonawca ma racje (1)

    niestety

    • 24 32

    • Skąd wiesz?

      Z artykułu?

      • 11 3

  • opisy na tablicach (3)

    Czemu na tablicy na Płudniowej jest Nowy Dwór a nie Nowy Dwór Gd. czy nie można tego poprawic - to wprowadzanie podróżnych w błaąd

    • 44 3

    • Nazwy węzłów też są beznadziejne. A zjazd na pruszcz na ostatnim o nazwie z kosmosu (żuławy zachód) to wielka pomyłka poniewaz jest to najgorsza droga na pruszcz. wąską dziurawa i brukowa...

      • 7 0

    • Za tablice też ktoś powinien beknąć. (1)

      W nocy całkowicie nie widać co na nich jest, folia naklejona na znakach nie daje efektu odblasku tylko jest czarno. Ktoś kiedyś spowoduje wypadek w nocy przez to oznakowanie, trzeba się przyglądać co na znakach jest napisane i którędy zjechać aby dotrzeć do celu.

      • 5 3

      • od zdjęcia nogi z gazu nie dostaniesz choroby wenerycznej więc zwalniaj zawsze kiedy to konieczne

        • 3 2

  • (2)

    To wszystko wina Menarda :P

    • 8 3

    • dlaczego? rozwiń myśl

      • 3 1

    • Co to jest ta Menarda?

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane