• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykonawca straci na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego. Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego.

Spółka Hydrobudowa Polska straci na wykonaniu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego co najmniej 9 mln zł - tak zakłada jej właściciel. Firma wciąż nie uregulowała płatności z podwykonawcami.



Na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego oddano do użytku fragment tzw. ul. Nowej Kościuszki.

Dwa powstające odcinki Trasy Słowackiego w Gdańsku: prawie 3,5-kilometrowy we Wrzeszczu i ponad 2-kilometrowy w Brzeźnie, to dwa różne światy.

W tym pierwszym dzieje się niewiele, gdzieniegdzie można zobaczyć kilku robotników, ale maszyny budowlane przede wszystkim stoją na poboczach. Ten odcinek buduje Hydrobudowa Polska, o której w kwietniu pisaliśmy, że ma poważne problemy z płatnościami w stosunku do swoich podwykonawców.

Zgoła inaczej wygląda plac budowy Drogi Zielonej w Brzeźnie, gdzie nad przebiegiem prac czuwa firma Budimex. Tu nawet w ostatnią sobotę pracowali robotnicy, a po placu budowy uwijało się kilkanaście maszyn budowlanych. Na własne oczy widziało to tysiące mieszkańców, którzy zmierzali do Nowego Portu na inscenizację bitwy morskiej o twierdzę Wisłoujście.

Czy kłopoty Hydrobudowy nie zakłócą budowy Trasy Słowackiego?

Z czego wynika ta różnica? W jakiejś mierze także z tego, że - jak podano już oficjalnie - Hydrobudowa Polska (spółka córka Grupy Kapitałowej PBG) realizuje gdański kontrakt ze stratą. W przetargu zażądała za budowę prawie 3,5-kilometrowej drogi 159 mln zł, podczas gdy konkurenci złożyli oferty od 163,8 do 280 mln zł. Już wiadomo, że to zbyt mało, by kontrakt pokrył koszt zleconych prac.

W komentarzu do raportu rocznego Grupy Kapitałowej PBG czytamy, że grupa wytworzyła rezerwy na pokrycie strat związanych m.in. z budową Trasy Słowackiego w Gdańsku. Ile? Co najmniej 9 mln zł.

- Jest to związane z kilkudziesięciuprocentowymi wzrostami cen materiałów i surowców potrzebnych do realizacji kontraktów drogowych, których na etapie oferty nie można było przewidzieć - mówi Kinga Banaszak-Filipiak, rzecznik prasowy PBG.

Nie oznacza to na razie podwyższenia kosztów budowy dla miasta. - Szacunki Hydrobudowy dotyczące własnych strat nie mają wpływu na podpisywanie aneksów do kontraktu. Firma, która startuje w przetargu musi oszacować koszt prac i w szacunku zawrzeć swoje ryzyko - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, inwestora budowy Trasy Słowackiego.

Problem w tym, że zobowiązania Hydrobudowy Polska wobec podwykonawców pracujących na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego nadal nie są uregulowane. - Firma zalega nam z płatnością w kwocie ok. 3,8 mln zł - mówi Marcin Ceglarek, dyrektor do spraw finansowych gdańskiego oddziału firmy Strabag. To ta firma jest najważniejszym podwykonawcą na tej budowie.

- Otrzymaliśmy zapewnienie od władz Hydrobudowy, że wszelkie zobowiązania zostaną uregulowana do 10 maja br. Jeśli tak się nie stanie, zwrotu poniesionych kosztów będziemy domagać się w sądzie - zapowiada z kolei Maciej Konopka, dyrektor gdańskiego oddziału Strabaga.

Już od dłuższego czasu miejska spółka GIK, która jest inwestorem budowy Trasy Słowackiego, płaci niektórym wykonawcom z pominięciem Hydrobudowy. Gdyby nie to, prace na tym odcinku, którego przejezdność na Euro zapowiadano wielokrotnie, dawno by już całkowicie stanęły.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (189) 2 zablokowane

  • jak zawsze chodzi tylko oto by wyciagnac kase od podatników !!

    W POlsce wszystkie drogi buduje sie 5 razy drozej niz w na zachodzie jakosc jest taka ze przed otwarciem jest juz remontowana afirmy twierdza ze im sie nieoplaca albo straty mają i podwykonawcom nie placą !! Bo to zwykłe złodziejstwo jest!! Jak twierdza ze traca to niech upadłosc ogłoszą!!

    • 5 0

  • hiehie

    "Jest to związane z kilkudziesięciuprocentowymi wzrostami cen materiałów i surowców potrzebnych do realizacji kontraktów drogowych, których na etapie oferty nie można było przewidzieć - mówi Kinga Banaszak-Filipiak, rzecznik prasowy PBG"

    a ja byłem przekonany, że u nas w Polandii nic nie drożeje, bo przecież pensje w miejscu stoją jak stały od 5 lat.

    • 3 0

  • O fak zara wrzucam zlecenie sprzedazy bo kurs sie zwali o jakieś 8,87 %

    • 2 2

  • pytanie (2)

    Czy to ta sama Hydrobudowa, która, jak dobrze pamiętam, wygrała przetarg na tunel pod Wisłą?

    • 4 0

    • TA SAMA i jeszcze Obrascon Huarte Lain, które też ma tzw. "kłopoty finansowe"

      • 0 0

    • Oczywiście

      • 0 0

  • Nic dziwnego że mają straty! Jeżdżę tamtędy codziennie do pracy, prawie nikt tam nie pracuje, a jak już ktoś jest na placu budowy to zazwyczaj się obija. Skandal!!! Jedyne w czym są dobrzy to w tworzeniu gigantycznych korków, końca robót nie widać. Powinni ponieść odpowiedzialność prawną za niedotrzymywanie terminów budowy.

    • 3 0

  • tak naprawdę to STRACĄ PODWYKONAWCY.

    jak to w tym "BOŻYM KRAJU" zwykle bywa

    • 5 0

  • No juz sie zaczela "kreatywna ksiegowosc" zawsze byłem sceptykiem co do

    gdańskich budów. Ta Słowackiego może częściowo będzie otwarta najwcześniej za 3 lata. Publiczna budowa to raj dla złodziei z kalkulatorami. Przetargi?? Bierze się firmę z która ma się powiązania pod pretekstem ceny, aby później była przykrywka do wyprowadzania kasy

    • 1 0

  • Hydrobudowa=Hydrozagadka (1)

    zagrali głupa, teraz czekają na dopłaty.
    A prezio gupi dopłaci, bo wałki nie takie sie robi

    • 3 0

    • a nie mowilem

      wychodzi slynna poznanska przedsiebiorczosc. zejsc z ceny a pozniej lament, ze nie damy rady tego zrobic.
      temat hydrobudowy znam od podszewki, banda hipokrytow, zlodzieji, pijakow i kur*****. prawda panie surmacewicz?

      inna rzecza jest to jak gik formuluje umowy, kto to podpisze moze nazwac sie samobojca. fidic w wykonaniu tej instytucji nie ma nic wspolnego z prawdziwym fidiciem.

      zgodnie z zalozeniami fidica inzynier rezydent powinien byc osoba w 100% procentach osoba niezalezna od inwestora i wykonawca. a jak jest w giku? rezydent ma etat w spolce, nawet dobrze formulowane roszczenia z klucza odwala, bo rysio sie wkur** i papa nowej pracy trzeba szukac.

      chcielismy kapitalizmu w polsce. no i mamy "polski kapitalizm".

      • 2 0

  • a co w tle robi ten betonowy szkielet?

    ile on ma juz lat? piękny jest...

    • 3 0

  • kondolencje dla podwykonawców i ich rodzin (1)

    naprawdę współczuję podwykonawcom, którzy wzięli kredyty na materiały , zaufali tej wielkiej firmie a teraz tracą swoje majątki, odbierane są im maszyny wzięte w leasing itd. bardzo to przykre i niesprawiedliwe, cierpią oni i ich rodziny a pewnie nikt im tych strat nie zrekompensuje bo odsetki karne za opóźnienia płatności są śmiesznie małe i nie pokryją strat

    • 7 1

    • Niestety masz 100% racji.

      Pokazały to już wcześniejsze inwestycje publiczne, jak np. stadion. Wielu podwykonawców tam "poległo", inni wciąż procesują się o swoje pieniądze.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane