• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykonawca straci na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego. Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego.

Spółka Hydrobudowa Polska straci na wykonaniu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego co najmniej 9 mln zł - tak zakłada jej właściciel. Firma wciąż nie uregulowała płatności z podwykonawcami.



Na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego oddano do użytku fragment tzw. ul. Nowej Kościuszki.

Dwa powstające odcinki Trasy Słowackiego w Gdańsku: prawie 3,5-kilometrowy we Wrzeszczu i ponad 2-kilometrowy w Brzeźnie, to dwa różne światy.

W tym pierwszym dzieje się niewiele, gdzieniegdzie można zobaczyć kilku robotników, ale maszyny budowlane przede wszystkim stoją na poboczach. Ten odcinek buduje Hydrobudowa Polska, o której w kwietniu pisaliśmy, że ma poważne problemy z płatnościami w stosunku do swoich podwykonawców.

Zgoła inaczej wygląda plac budowy Drogi Zielonej w Brzeźnie, gdzie nad przebiegiem prac czuwa firma Budimex. Tu nawet w ostatnią sobotę pracowali robotnicy, a po placu budowy uwijało się kilkanaście maszyn budowlanych. Na własne oczy widziało to tysiące mieszkańców, którzy zmierzali do Nowego Portu na inscenizację bitwy morskiej o twierdzę Wisłoujście.

Czy kłopoty Hydrobudowy nie zakłócą budowy Trasy Słowackiego?

Z czego wynika ta różnica? W jakiejś mierze także z tego, że - jak podano już oficjalnie - Hydrobudowa Polska (spółka córka Grupy Kapitałowej PBG) realizuje gdański kontrakt ze stratą. W przetargu zażądała za budowę prawie 3,5-kilometrowej drogi 159 mln zł, podczas gdy konkurenci złożyli oferty od 163,8 do 280 mln zł. Już wiadomo, że to zbyt mało, by kontrakt pokrył koszt zleconych prac.

W komentarzu do raportu rocznego Grupy Kapitałowej PBG czytamy, że grupa wytworzyła rezerwy na pokrycie strat związanych m.in. z budową Trasy Słowackiego w Gdańsku. Ile? Co najmniej 9 mln zł.

- Jest to związane z kilkudziesięciuprocentowymi wzrostami cen materiałów i surowców potrzebnych do realizacji kontraktów drogowych, których na etapie oferty nie można było przewidzieć - mówi Kinga Banaszak-Filipiak, rzecznik prasowy PBG.

Nie oznacza to na razie podwyższenia kosztów budowy dla miasta. - Szacunki Hydrobudowy dotyczące własnych strat nie mają wpływu na podpisywanie aneksów do kontraktu. Firma, która startuje w przetargu musi oszacować koszt prac i w szacunku zawrzeć swoje ryzyko - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, inwestora budowy Trasy Słowackiego.

Problem w tym, że zobowiązania Hydrobudowy Polska wobec podwykonawców pracujących na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego nadal nie są uregulowane. - Firma zalega nam z płatnością w kwocie ok. 3,8 mln zł - mówi Marcin Ceglarek, dyrektor do spraw finansowych gdańskiego oddziału firmy Strabag. To ta firma jest najważniejszym podwykonawcą na tej budowie.

- Otrzymaliśmy zapewnienie od władz Hydrobudowy, że wszelkie zobowiązania zostaną uregulowana do 10 maja br. Jeśli tak się nie stanie, zwrotu poniesionych kosztów będziemy domagać się w sądzie - zapowiada z kolei Maciej Konopka, dyrektor gdańskiego oddziału Strabaga.

Już od dłuższego czasu miejska spółka GIK, która jest inwestorem budowy Trasy Słowackiego, płaci niektórym wykonawcom z pominięciem Hydrobudowy. Gdyby nie to, prace na tym odcinku, którego przejezdność na Euro zapowiadano wielokrotnie, dawno by już całkowicie stanęły.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (189) 2 zablokowane

  • (1)

    Hydrobudowa to dobra i doświadczona firma.Skoro GIK wypłaca innym wykonawcom z pominięciem Hydrobudowy to dziwią mnie powyższe wpisy.Czytajcie ze zrozumieniem.Bez pieniędzy się nie zbuduje dróg,mostów,tuneli.GIK powinien zgłosić firmy kooperujące/kruszywa/do UOKiK.Dlaczego o 400% podniesli ceny ?

    • 5 1

    • to szkoda , ze tacy fachowcy nie wiedzieli o tym wcześniej

      Zwykli aferzyści!!!! Taka niby doświadczona firma, a nikt nie wiedział że materiały kosztuja a ceny paliw i materiałów nieustannie rosną od kilku lat , przed przystapieniem do przetargów! Akurat uwierzę, za tacy filantropi chcieli zbudować uliczki dla pana prezydenta Gdańska, zeby sobie mógł pojechac na mecze dla odprężenia sie po ciężkiej pracy dla dobra Gdańszczan. ...Nauczyli się ,jak za PRL-u, przewały robić . Może Prokurator czy ktoś z CBA się wreszcie zajmie tym towarzystwem wzajemnej adoracji!.

      • 0 2

  • Firma Hydrobudowa PBG

    Bardziej skorumpowanej firmy nie widziałem!!! Wszystko co z nimi się załatwia poparte jest grubą łapówą. Wiem znam temat dobrze bo nie dałem i na bardzo niskich cenach nie załatwiłem tematu zarówno na budowie PGE ARENA tam koperty zbierał z ramienia PBG pan Surmacewicz i na Kwiatkowskiego także...

    • 5 0

  • Modernizacja Zielonej Drogi (1)

    Przed rondem na skrzyżowaniu Hallera i Uczniowskiej modernizowano w sobotę Zieloną Drogę. Spychacz wyrównywał pobocze, a maszyna wylewała asfalt na nieutwardzony i nie przygotowany grunt. Teraz to wygląda nawet ladnie, ale co będzie po kilku miesiącach?

    • 4 1

    • po kilku miesiacach tego nie bedzie, poniewaz jest to koniec kontraktu i w tym miejscu MTM wlaczy sie z nowym dobudowanym pasem ruchu. Ale po co wejsc na strone ZDiZ i zobaczyc ze taki przetarg jest juz rozstrzygniety i do konca roku 2012 ma zostac zakonczony, jak moza walnac na forum opis i siac defetyzm,
      Zorientuj sie czlowieku gdzie jest koniec odcinka. Podpowiem:patrz gdzie sie koncza krawezniki. A wylany asfalt na nieutwardzonym gruncie (jak to opisujesz) zostanie usuniety jeszcze w tym roku.
      pzdr i mniej jadu zycze na forum:)

      • 1 0

  • Uczestnicący w przetargach

    Za takie coś powinni wyeliminować Hydrobudowę z uczestnictwa w przetargach na parę dobrych lat...

    • 5 2

  • Bo ta firma to jakas klapa!

    Mieszkam przy budowanym odcinku drogi, masakra! To juz ich problem, ze chcieli na cwaniaka wygrac przetarg, tylko ze to mieszkancy zyja jak na placu budowy, bez chodnikow dla pieszych, a progi na prowizoryczne drogi to jak stopnie, wiec samochod tez mozna uszkodzic.
    Ten kto kierowal przetargiem jest jakims ID0tĄ! Jestem ciekawa czego teraz zwyciezca dosypiie do asfaltu, zeby obnizyc koszty. Gratulacje.

    • 4 1

  • POlska w budowie................ Z Twojej kieszeni już raz wzięli. Teraz wezmą raz jeszcz by żyło się lepiej....

    • 3 0

  • wszyscy padają

    w jakis cudowny sposób wszyscy wykonawcy dróg i autostrad nagle padają,czyżby ktoś nie umiał przeprowadzić kalkulacji z oficjalną inflacją włącznie? albo ktoś sobie z nas kpi jeśli chodzi o inflację,albo upadki firm są celowe żeby ktoś mógł się nachapać

    • 7 0

  • oni nawet nie potrafia zrobic porzadnie zjazdow przy tej budowanej drodze na poczatku odcinka od grunwaldziej, dziury takie ze samochody osobowe jakby powpadaly to dzwigiem trzeba by bylo wyciagac a i terenowka strach jechac ... to samo tyczy starej slowackiego

    • 4 1

  • Nic dziwnego

    Nic dziwnego, ze traci finansowo! Ile czasu można rozwlekać robotę. Jeżdżę codziennie ul. Słowackiego i od wielu dni psa z kulawą nogą albo 3-5 opierających się o łopatę pracowników. A przecież utrzymanie biur,sprzętu, pensje dyrektorów itp. kosztuje słono. Aż dziw, że Prokurator nie wziął jeszcze towarzystwa za tzw. d... .

    • 3 1

  • Chyba to nic nowego,

    niestety...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane