- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (192 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (53 opinie)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (485 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
Wymiana skażonego gruntu i wycinka drzew, by mógł powstać park
Po wielu latach zapowiedzi urzędnicy wreszcie robią pierwszy krok w stronę remediacji Szańca Zachodniego w Nowym Porcie. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła właśnie przetarg na przeprowadzenie wymiany części zanieczyszczonego gruntu przy Nabrzeżu Zbożowym. Docelowo ma tam powstać miejski park, ale zanim to nastąpi, trzeba będzie wyciąć ponad 320 z kilku tysięcy drzew.
Obecnie to obszar gęsto porośnięty samosiejkami, a sam teren leży poza obszarami chronionymi i głównymi zbiornikami wód podziemnych czy obszarem Natura 2000. Szaniec jest też objęty ochroną konserwatorską i znajduje się w obrębie zabytkowego zespołu urbanistycznego osady portowej.
Najpierw wycinka 322 drzew
Aby mógł tam powstać miejski park - a taki plan na to miejsce ma gdański magistrat - teren wymaga oczyszczenia. Pod wierzchnią warstwą ziemi wciąż zalega gruz, podkłady kolejowe czy pozostałości po izolacji kabli.
Przede wszystkim jednak, sam grunt jest zanieczyszczony związkami ropopochodnymi, dlatego, aby można było go zrewitalizować i udostępnić mieszkańcom, potrzebna jest tzw. remediacja.
Przebiegać będzie ona w kilku etapach. Jednym z nich jest wycinka 322 drzew. To głównie samosiejki (brzozy, wierzby, lipy, topole, bez czarny, jarząb szwedzki, klon pospolity) na wycięcie których zgodę wyraził Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Drzewa zostały wcześniej zinwentaryzowane, a na pniach drzew przeznaczonych do wycinki pojawiły się pomarańczowe oznaczenia. Na przełomie marca i kwietnia DRMG w odrębnym postępowaniu wyłoniła wykonawcę, który ma przeprowadzić prace w dwóch etapach: najpierw przesadzić gatunki chronione, a następnie przeprowadzić wycinkę.
Plan zakłada wycinkę 322 spośród kilku tysięcy rosnących tam drzew.
Trzeba usunąć ponad 6 tys. metrów sześciennych gruntu
Teraz trwa drugi przetarg - już dotyczący samej remediacji. Jej wykonawca będzie musiał zapewnić nadzór przyrodniczy pod kątem obecności chronionych gatunków roślin i ptaków oraz ich siedlisk w obrębie drzew i krzewów nieprzewidzianych do wycinki.
Wśród występujących tam gatunków wymienia się będące pod ochroną trzmiele, motyle dzienne i kilka gatunków nietoperzy. Na potrzeby prowadzonych prac Marszałek Województwa Pomorskiego wyraził zgodę na odstępstwo od zakazu płoszenia zwierząt łownych (chodzi głównie o hałas maszyn i samą obecność pracowników na terenie inwestycji).
Wśród wskazanych przez inwestora zadań jest też nadzór archeologiczny i saperski podczas prowadzonych prac ziemnych.
Sama remediacja będzie polegać na usunięciu zanieczyszczonego gruntu do maksymalnej głębokości dwóch metrów poniżej poziomu terenu (do poziomu wód gruntowych). Należy też pobrać próbki z wykopów a następnie wykonać badania stężenia zanieczyszczeń przez akredytowane laboratorium chemiczne.
Wydobyty zanieczyszczony grunt musi zostać zabezpieczony jako "odpad niebezpieczny" i zutylizowany. W jego miejsce zostanie nawieziona czysta ziemia, która zostanie najpierw zagęszczona, a następnie uzupełni wykonane wykopy.
Będzie potrzebnych ponad 300 wywrotek
Szacunkowa objętość gruntu przeznaczonego do usunięcia wynosi ok. 6,6 tys. metra sześciennego. Jak oszacowali eksperci, aby zanieczyścić tak duży teren, w przeszłości musiało trafić bezpośrednio do ziemi co najmniej 1200 metrów sześciennych rozlanego paliwa i innych niebezpiecznych substancji.
Sporym wyzwaniem będzie samo usunięcie prawie 7 tys. metrów sześciennych gruntu. Przy założeniu, że pojemność jednej wywrotki to ok. 15-20 metrów sześciennych, to do transportu skażonej ziemi potrzebnych będzie ok. 330 wywrotek.
Remediacja zmniejszy zanieczyszczenie, ale go nie usunie
Ale to nie wszystko. Przetarg zakłada też roboty poremediacyjne. Będą one polegać na wykonaniu kilkunastu tzw. piezometrów, a więc wydrążonych w ziemi otworów służących do monitorowania gruntu i wód gruntowych (badania będą prowadzone raz w roku przez pięć kolejnych lat po przeprowadzonej inwestycji).
Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, "remediacja zmniejszy zanieczyszczenie, ale go nie usunie w całości". Sam proces remediacji ma potrwać ok. dziewięciu miesięcy i kosztować ok. 10 mln zł.
Rozmowy z Orlenem w toku
Czy w szacowanych kosztach będzie partycypować spółka Orlen, będąca prawnym spadkobiercą po bazie CPN? Rozmowy w tej sprawie trwają od kilku miesięcy.
- Rozmowy z Orlenem, czyli spadkobiercą CPN, który wcześniej działał na tych terenach, są nadal prowadzone. Bez względu na ich skutek, podjęta została decyzja o wykonaniu tego zadania. Liczymy, że Orlen włączy się finansowo w remediację i zagospodarowanie tego miejsca - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (220) 9 zablokowanych
-
2022-05-15 12:12
Opinia wyróżniona
320 drzew do wycinki i zagrożenie gatunków chronionyc. Czy warto to ruszać ? (3)
"Remediacja zmniejszy zanieczyszczenie, ale go nie usunie"
- 172 14
-
2022-05-20 15:21
10 milionów do przygarnięcia
warto!
- 1 0
-
2022-05-16 09:56
AB (1)
Oczywiście, że warto - jedna zaprzyjaźniona firma wytnie drzewa, druga wywiezie grunt a trzecia zutylizuje. Czwarta za kilka lat wybuduje mieszkania. I tak się jakoś żyje.
- 15 2
-
2022-05-17 15:00
Tą od gruntu będzie niemiecka spalarnia Port Service ?
- 2 0
-
2022-05-15 12:08
Opinia wyróżniona
i to jest takie niebezpieczne że trzeba to usuwać? (3)
na chodnikach, jezdniach czy przyległej roślinności do jezdni pewnie znacznie więcej się tych niebezpiecznych związków "kręci" i ludzie żyją..
- 117 13
-
2022-05-15 12:53
Niebiezpieczne to są drzewa w dużej ilości (2)
bo zagrażają interesom deweloperów. Park? Ta, akurat
- 34 8
-
2022-05-15 14:49
Wymiana skażonego gruntu i wycinka drzew, by mógł powstać park
Wymiana gruntu, wycinka i park w jednym zdaniu, no no.
Słowo klucz artykułu "samosiejki" brzmi jak "samowola" hahaha
Znamy ten styl... kilka na raz wypowiedzianych absurdów stwarza pozory realizmu.- 19 2
-
2022-05-15 14:42
W TPK też?
A nie, sorry.. o tym nie wspomnisz, bo to wałek PiSiatych.
- 5 5
-
2022-05-15 16:17
Opinia wyróżniona
Ochrona okresu lęgowego (7)
Zaczął się okres lęgowy. Wszystkie gniazda są pod ścisłą ochroną. A Państwo urzędnicy w imię jakieś idei, w tym okresie będą wycinać drzewa. W dobie nowych technologii, nie trzeba wycinać drzew, żeby odkazić ziemię. Po prostu Państwo Urzędnicy bądźcie szczerzy. Szkoda tych pięknych terenów w Gdańsku. Nikt nie myśli o przyszłych pokoleniach.
- 168 22
-
2022-05-15 20:40
(1)
Robi się przegląd ornitologiczny. Jeśli nie ma gniazd można wycinać.
- 8 0
-
2022-05-16 11:08
A przegląd robi ten, który chce wyciąć.
- 5 0
-
2022-05-15 19:49
Tylko w Polsce (1)
Wyciąć drzewa żeby zrobić park...
- 30 5
-
2022-05-16 09:55
tylko w Gdańsku takie akcje
kiedyś jakiś baran miał już inicjatywę odtworzenia wydm w pasie nadmorskim aż do Sopotu i wycinki lasu wzdłuż morza, najlepsze, że o tym planie Urząd Morski dowiedział się z Internetu a pieski z deweloperki już projekty nowych inwestycji w pobliżu pokazywały
- 4 1
-
2022-05-15 18:58
Jakiejś!
Idei
- 2 1
-
2022-05-15 16:41
Nie ma technologii która umożliwiała by deweloperowi budować na tym terenie nie wycinając drzew (1)
Za nasze pieniądze przygotowujemy teren deweloperowi, pod przykrywką czyszczenia skarzonej ziemi usuwamy drzewa...
- 34 6
-
2022-05-15 19:00
Umożliwiałaby!
Skażonej ziemi
- 2 1
Wszystkie opinie
-
2022-05-15 12:08
Opinia wyróżniona
i to jest takie niebezpieczne że trzeba to usuwać? (3)
na chodnikach, jezdniach czy przyległej roślinności do jezdni pewnie znacznie więcej się tych niebezpiecznych związków "kręci" i ludzie żyją..
- 117 13
-
2022-05-15 12:53
Niebiezpieczne to są drzewa w dużej ilości (2)
bo zagrażają interesom deweloperów. Park? Ta, akurat
- 34 8
-
2022-05-15 14:42
W TPK też?
A nie, sorry.. o tym nie wspomnisz, bo to wałek PiSiatych.
- 5 5
-
2022-05-15 14:49
Wymiana skażonego gruntu i wycinka drzew, by mógł powstać park
Wymiana gruntu, wycinka i park w jednym zdaniu, no no.
Słowo klucz artykułu "samosiejki" brzmi jak "samowola" hahaha
Znamy ten styl... kilka na raz wypowiedzianych absurdów stwarza pozory realizmu.- 19 2
-
2022-05-15 12:08
Ciekawe gdzie wysypią ten skażony grunt. (12)
- 70 6
-
2022-05-15 12:51
Gdzie? Utylizacja przez PortServis na Westerplatte pewnie. (1)
- 15 4
-
2022-05-15 14:15
Za bańkę
- 7 3
-
2022-05-15 13:04
AAA ziemię, gruz oddam!!
- 8 3
-
2022-05-15 13:14
Na Szadóki.
- 5 4
-
2022-05-15 13:59
Do Motławy (2)
A tam zamiast parku będą bloki i powstanie mini park. Władze Gdańska czyli deweloper już podjął decyzję
- 16 3
-
2022-05-15 14:15
Będzie wyspa (1)
- 3 2
-
2022-05-15 14:51
Przyszłościowego gruzu
- 2 1
-
2022-05-15 14:15
Do zatoki
- 4 2
-
2022-05-15 15:03
usypia kopiec kaczynskiego lecha!!,a moze jaroslawa!!.
- 5 5
-
2022-05-15 19:34
Trasa wywozu skażonej ziemi (2)
Którędy będą wywozić skazony grunt?Mam nadzieję,że nie ul.Wyzwolenia,gęsto zamieszkałą.Prosimy naszą Radę Dzielnicy o dopilnowanie.Przy budowie stadionu zaczęli też wywozić ziemię ul.Wyzwolenia,chociaż mieli jeździć inna trasą,ale powiadomiona prasa mieszkańcom pomogła.
- 2 3
-
2022-05-15 19:43
Ależ skad, plaże gdzieś powiększa.
- 1 1
-
2022-05-18 09:14
a który mają jechać ?
- 0 0
-
2022-05-15 12:12
Opinia wyróżniona
320 drzew do wycinki i zagrożenie gatunków chronionyc. Czy warto to ruszać ? (3)
"Remediacja zmniejszy zanieczyszczenie, ale go nie usunie"
- 172 14
-
2022-05-16 09:56
AB (1)
Oczywiście, że warto - jedna zaprzyjaźniona firma wytnie drzewa, druga wywiezie grunt a trzecia zutylizuje. Czwarta za kilka lat wybuduje mieszkania. I tak się jakoś żyje.
- 15 2
-
2022-05-17 15:00
Tą od gruntu będzie niemiecka spalarnia Port Service ?
- 2 0
-
2022-05-20 15:21
10 milionów do przygarnięcia
warto!
- 1 0
-
2022-05-15 12:13
jak się policzy oznaczone w ten sposób drzewa w mieście (7)
to wyjdą tysiące. Cały lasek przy Niepołomickiej, oznaczone są tak drzewa na Sówki na Stogach, itd. Reszty spustoszenia w drzewach dokona jemioła, rozpanoszona do niebywałych rozmiarów, miasto nic z nią nie robi, to jej sprzymierzeniec w usuwaniu drzew. Nawet drzewa Wielkiej Alei jemioła osłabia. Stare lipy walczą z solą, truciznami, to jeszcze mają jemiołę.
W Nowym Porcie najpierw wytną drzewa żeby zrobić park, a jak już wszyscy zapomną o drzewach i parku to się tam jakiegoś potworka wybetonuje.
Drzewa w Gdańsku kończą jak słynna palma i małe, suche badylki tego procederu nie przykryją.- 105 10
-
2022-05-15 12:29
zabawa w skojarzenia (6)
dodaj pierwsze słowo, które przychodzi ci do głowy gdy usłyszysz:
Dulkiewicz, drzewa,.....
mój typ: wycinka- 17 5
-
2022-05-15 13:19
Deweloper (5)
Nowe bloki, kasa, łapówka
- 18 1
-
2022-05-15 13:38
Łapówka? (4)
Gdańsk
- 11 1
-
2022-05-15 14:57
Łapówka, Gdańsk (3)
To tak jakbyś powiedział grodzki, koperta. Żadnej różnicy
- 6 2
-
2022-05-15 15:02
Misiu o małym rozumku, a przypomnij nam proszę ile w tej kopercie wyszło? (2)
Bo wasi narodowi czempioni zapomnieli, że po denominacji to dzisiaj całe 50 groszy.
- 1 4
-
2022-05-15 15:21
Super! Czyli kogę kraść, bo inni kradną więcej? (1)
Ty to masz duży rozumek.
- 5 1
-
2022-05-15 18:11
Przecież to wasza stała narracja, że tamci też kradli ale się nie dzielili.
A powyższy komentarz tylko pokazuje, jak prawdziwe są zarzuty przeciw Grodzkiemu. Wasi narodowi czempioni mogli się bardziej postarać i sprawdzić jakie kwoty obowiązywały przed denominacją, bo tylko zrobili z siebie durniów.
- 4 0
-
2022-05-15 12:13
Dramat wyciąć piękne drzewa by nasadzić drzewka karłowate. To jakaś kpina!!! (3)
- 153 11
-
2022-05-15 12:14
To właśnie niegospodarność ekipy prezydent Dulkiewicz !!!
- 37 5
-
2022-05-15 12:58
o ile zakład, że jedyne drzewka (1)
to będą te w donicach pomiędzy blokami?
- 30 2
-
2022-05-15 15:29
poloz propozycje na stol!!!
- 0 3
-
2022-05-15 12:15
To jest bardzo ciekawy artykół na niedzielny poranek na RODOS - chlapnę browarka i idę to zobaczyć na własne oczy. (2)
- 10 16
-
2022-05-15 12:23
Jak na RODOS to wypij nawet dwa tylko uważaj żeby dojść na miejsce o własnych siłach
- 7 0
-
2022-05-15 19:34
" chlapnij" dwa i nie nachodż ludzi.
- 2 0
-
2022-05-15 12:17
Miasto liczy że Orlen się dołoży
ale po tym jak Ola robiła z Grzelakiem konferencje o Lotosie co tydzień, a Obajtkowi zarzucali wszystko co najgorsze to chyba wiemy co z tego będzie. I to wszystko przez to że oni się muszą z każdym kłócić
- 63 18
-
2022-05-15 12:24
Szkoda drzew (4)
Jest naturalny park, niech zostanie. A jak wynika z artykułu zanieczyszczeń i tak nie da się całkowicie usunąć.
- 141 8
-
2022-05-15 14:28
Przyroda już radzi sobie tam z zanieczyszczeniami. (1)
Skoro rośnie tam ponad 320 drzew, tzn. żenie jest tam tak źle, jak to przedstawia miasto. Ale w całej tej układance chodzi o kasę!
- 31 2
-
2022-05-15 15:31
tylko nie ruszajcie ziemi!!
- 7 2
-
2022-05-15 19:38
Piękne,białe brzozy w maju (1)
Zaliczyłam dzisjaj spacer nową promenadą i zrobiłam na pamiątkę zdjęcia lasku brzozowego.
- 8 0
-
2022-05-16 17:44
Jaki on piękny,tylko do kiedy?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.