• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu podczas manewrów w gdańskim porcie

Patryk Szczerba, Ewelina Oleksy
21 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)

W sobotę przed południem prom Wawel należący do linii Polferries podczas manewrów na obrotnicy, przy nabrzeżu WesterplatteMapka w porcie w Gdańsku uszkodził kadłub, uderzając w nabrzeże. Pasażerowie opuścili pokład - nikomu nic się nie stało. Z promu przetransportowano też przewożone ładunki. Przyczyny zdarzenia będą wyjaśniane.



Do zdarzenia doszło ok. godz. 11:30. Prom Wawel uległ uszkodzeniu podczas wejścia do portu w Gdańsku - przy wykonywaniu manewrów. Jednostka znajdowała się w kanale na Westerplatte, na tzw. obrotnicy, by rufą wejść do portu.

Nasi czytelnicy uwiecznili moment przed wypadkiem na nagraniu, które przesłali nam do Raportu z Trójmiasta. Widać na nim jak prom płynie w kierunku nabrzeża. Bardzo dziękujemy za zgłoszenia!

16:15 21 STYCZNIA 23 (aktualizacjaakt. 18:50)

Prom Wawel po wypadku w gdańskim porcie (36 opinii)

manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek
manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek


Prom Wawel walczy z wiatrem



Prom Wawel: na pokładzie ponad 150 osób



Prawdopodobnie przez silny wiatr, który pojawił się w sobotę na wybrzeżu, prom został zepchnięty na nabrzeże. Doszło do uszkodzenia poszycia kadłuba.

- Statek został uszkodzony 2-3 metry nad linią wody, więc istniało małe ryzyko, że nabierze wody. Ocena techniczna dokonana przez inspektorów będzie podpięta pod raport i uwzględniona w dalszych czynnościach - tłumaczy Michał Arciszewski, rzecznik Polferries, właściciela promu.

Porty i terminale kontenerowe



Na pokładzie było 151 osób, które bezpiecznie opuściły pokład. W porę zabezpieczono też ładunki przewożone na jednostce.

- Przyczyny tego zdarzenia ma wyjaśnić raport kapitana statku. Pasażerom nic się nie stało i to jest najważniejsze - mówi Michał Arciszewski.

Wypadek promu Wawel: sprawa będzie wyjaśniana



Sprawę zbada Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.

- Kapitanat Gdańsk sporządza dokumentację. Komisję powiadomiono standardowo i zgodnie z procedurami - informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Dwa najbliższe wypłynięcia promu Wawel są odwołane. Do wtorku prom będzie unieruchomiony i pozostanie w gdańskim porcie.

Turystyka morska



Kiedy powstał prom Wawel?



  • Prom Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni i ma blisko 164 m długości.
  • Prom Wawel został przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven.
  • W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

Jednorazowo prom Wawel może przewieźć nawet 1000 pasażerów.

Prom Wawel w porcie. Film z 2015 roku

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (305) ponad 20 zablokowanych

  • Uf, a już myślałem że to prom pinokio ze Szczecina

    Szkoda by było tak nowego

    • 13 0

  • Przy tym wietrze holowniki by się przydały

    Wygląda na to, że kierował księgowy ,a nie odpowiedzialny kapitan.

    • 18 4

  • Dwusuw bez holownika w taką pogodę nie ma takiej szybkiej reakcji

    • 3 5

  • Nie ma filmiku z samego wypadku?

    • 3 3

  • Miklusz?

    Miklusz?

    • 1 0

  • Czy kapitanowi i załodze sprawdzono trzeźwość?

    W przypadku kierowcy jego trzeźwość jest to zwykle najważniejsza informacja.

    • 3 8

  • Znowu oszczędności armatora. Przy takiej pogodzie kapitan powinien zamówić holownik, ale tego nie zrobił, bo

    pewnie od swoich pracodawców dostałby j...by za dodatkowe koszty. A teraz będą znacznie wyższe koszty remontu.

    • 17 2

  • Wiatr. (1)

    Najgorszy jest wiatr.

    • 11 2

    • To prawda

      • 1 0

  • (5)

    Taki złom jak polferies wawel to nie powinien wogóle pływać . Zresztą ten polferies to najgorszy armator promowy. Tylko Stena Line jest najlepszym armatorem promowym bo mają najlepsze promy pasażerskie i są bardzo bezpieczne i wiem co piszę

    • 8 17

    • Zgadza się masz racje

      • 3 2

    • (2)

      I przynajmniej Promy Stena line potrafią normalnie pływać nawet podczas sztormu i nigdy ich promy nie miały kolizji. A tu nawet nie było silnego sztormu czy dużego podmuchu wiatru ale i tak ten złom wawel miał kolizje

      • 3 2

      • Hahahaj Stena też miała wtopy. (1)

        Przypomnam tylko, że prom Steny w 2005 wpłynął w główki portu, a kilka lat później zatrzymał się na suwnicy kontenerowej, która wraz z trzeba osobami runęła.

        Wypadki to ludzka rzecz.

        • 4 2

        • bzdury piszesz

          • 1 7

    • Wawel

      To złom Ja już 40 lat temu go remontowałem w stoczni

      • 3 1

  • Brak mocy i oszczędności (3)

    Wawel ma za mało mocy. Posiada jedynie dwa silniki, brakuje ma sterów strumieniowych na rufie, a na dziobie by się przydał dodatkowy.

    Przy takiej pogodzie należało zamówić holowniki, zwlaszcza że obrotnica nie jest zbyt duża, prom także mógł płynąć na obrotnicę przy GSR, która jest o wiele większa i bezpieczniejsza. Każde z rozwiazań to spore koszty.

    • 16 6

    • Titanic miał

      Pięć silników i zatonął.

      • 0 2

    • Co

      ty gadasz chłopie. Jakie stery strumieniowe na rufie. Przy takiej jednostce 2 stery strumieniowe na dziobie to i tak przerost formy nad treścią.

      • 1 0

    • mało mocy?

      Nie ma za mało mocy, ma bardzo mocną rufę i mocny dziób, jeśli chodzi o moc. I tak są dwie sruby, więc czy dwa, czy cztery silniki, nie ma znaczenia. Dopiero awaria jednego ma.

      Zawsze lepiej byc pięknym zdrowym i bogatym, niż biednym i chorym.

      Steny też nie maja rufowych sterów strumieniowych, a Stena Spirit, jest tak samo stara jak Wawel. Także wiek promu nie ma tu znaczenia.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane