Fakty i opinie

Wypożyczymy rower metropolitalny od Tczewa do Władysławowa

Najnowszy artukuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
W poniedziałek w Gliwicach uruchomiono system rowerów miejskich. Jest ich 100 i są ulokowane w 10 stacjach. Metropolitalny system w naszym regionie ma mieć ponad 3 tys. rowerów. Jeszcze nie wiadomo jak będą wyglądać.
W poniedziałek w Gliwicach uruchomiono system rowerów miejskich. Jest ich 100 i są ulokowane w 10 stacjach. Metropolitalny system w naszym regionie ma mieć ponad 3 tys. rowerów. Jeszcze nie wiadomo jak będą wyglądać. fot. UM Gliwice

Gdańscy radni zapalili zielone światło dla budowy systemu roweru metropolitalnego. Do 2019 roku postanie w 14 gminach zintegrowany system wypożyczania roweru z 20 węzłami przesiadkowymi.



Będziesz korzystać z metropolitalnego systemu rowerów?

tak, od dawna na to czekam 49%
to zależy od cen 31%
nie, wolę własne środki transportu 20%
zakończona Łącznie głosów: 1282
- Po gdańskiej sieci dróg rowerowych, to byłaby rewolucja numer dwa. Ta inwestycja to strzał w 10 - podkreślał Andrzej Kowalczys, radny PO, na czwartkowej sesji Rady Miasta.
Radni, choć nie obyło się bez drobnych partyjnych prztyków, w sumie tylko przy jednym głosie wstrzymującym przyjęli uchwałę w sprawie budowy Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot - w skrócie SRM.

Rowerem, autobusem, koleją od Tczewa do Władysławowa

Realizacja projektu planowana jest na lata 2017-2019, na terenie 14 ośrodków miejskich i wiejskich. Poza Trójmiastem wolę przystąpienia do projektu zadeklarowały Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczewa, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck oraz Władysławowo.

Celem nadrzędnym SRM jest skłonienie mieszkańców metropolii do rezygnacji z codziennych dojazdów samochodem na rzecz transportu publicznego powiązanego z rowerowym.
System będzie zintegrowany z ponad dwudziestoma węzłami przesiadkowymi, dzięki którym mieszkańcy obszarów nim objętych będą mogli wygodnie łączyć ze sobą różne środki komunikacji.

W systemie ma być użytkowanych około 3,5 tys. rowerów. Mają one być wyposażone w GPS i akcelerometry oraz urządzenia umożliwiające wypożyczenie za pomocą karty kredytowej, miejskiej lub telefonu komórkowego (sms lub aplikacji na smartfonie).

Co istotne, dzięki temu uniezależni to rower od kosztownych rowerowych stacji dokujących. Rowery będą udostępnione do wypożyczania w określonych obszarach, a ruch wypożyczania będzie monitorowany dzięki specjalnym modułom.

W Gdańsku planowane jest udostępnienie do wypożyczania ok. 2160 rowerów.

- Zależy nam, by te rowery były cały czas w użyciu, dzięki temu system, jak i wyłoniony operator będą mogli wykazywać zysk - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Środki na budowę systemu będą pochodzić Regionalnego Programu Operacyjnego, wartość projektu to 22 mln zł, wkład Gdańska to 2,4 mln zł.
Gdańsk zobowiązuje się też do utrzymania funkcjonaliści przedsięwzięcia w okresie trwałości projektu - koszty te są szacowane na około 2,8 mln zł rocznie.

O systemie metropolitalnym mówi się już od 2014 roku. Ma się to jednak w końcu udać, bo będzie on funkcjonował w ujęciu metropolitalnym i ma być funkcjonalnym uzupełnieniem transportu publicznego.

Pomysłodawców nie zniechęcił fakt, że nie sprawdził się system rowerów miejskich funkcjonujący przez jakiś w Sopocie, ani planowany z rozmachem podobny system w Gdańsku.

Opinie (190) 2 zablokowane

  • cesarze Gdyni, ile żeś Ty dorzucił do interesu? (6)

    • 48 17

    • horala jeszcze nie obiecal darmowych rowerow ? prezes bedzie niezadowolony ze w tyle pan zostaje

      • 7 3

    • czytanie ze zrozumieniem się kłania (2)

      " Poza Trójmiastem wolę przystąpienia do projektu zadeklarowały Tczew, Rumia, Reda, Pruszcz Gdański, Kartuzy, Sierakowice, Wejherowo, Puck, Żukowo, Somonino oraz Stężyca. " Jak dla mnie to jest jasno napisane że Trójmiasto będzie należeć do projektu, Trójmiasto jak większość osób wie składa się z Gdyni, Sopotu i Gdańska

      • 5 10

      • Czytanie ze zrozumieniem się kłania głąbie. (1)

        W artykule napisane jest, że Gdańsk zobowiązuje się do ponoszenia kosztów a w komentarzu powyżej kolega pyta się ile Gdynia się dołoży i czy w ogóle. Bo jak to z Gdynią bywa to od Gdańska czerpie pełnymi garściami ale żeby płacić to już jest problem.

        • 17 4

        • Teraz chyba i Gdyni się dorzuci. Mam nadzieję, że nie będzie robić takiej wiochy jak przy dopłatach do SKM

          • 11 1

    • Nie ma. dałem wam na arkę i openera! (1)

      • 15 1

      • no i dzieki za lotnisko!

        • 10 0

  • Gdynia jak zwykle czarna dziura? (8)

    dlaczego nie ma roweru miejskiego a tym bardziej teraz metropolitarnego u nas???

    • 23 25

    • czego nie zrozumiałeś w zdaniu od Tczewa do Pucka?

      • 24 4

    • (4)

      Bo nie ma ścieżek rowerowych, więc na co wam rowery?

      • 12 7

      • (1)

        horala wybuduje

        • 4 3

        • Prędzej jako system: rowerem na Jasną Górę

          • 2 0

      • normalnie jedziesz - ulicą

        • 3 2

      • warsiafiaki też zaczęli z Rowerem Bemowskim gdy mieli kiepskie kostkowo dałnowe dwie drogi dla rowerów na krzyż, a teraz mają więcej i lepsze niż my tu

        rower publiczny to jest eksplozja liczebna rowerzystów, w tym kompletnie niedoświadczonych, nie takich wyjadaczy jak nasi całoroczni, infra rowerowa, w tym ddry zawsze Idą ławą za tym

        • 2 0

    • macie lotnisko!

      • 1 0

    • nauka czytania ze zrozumieniem

      ktoś opuszczał się mocno w szkole. Cytat: "Poza Trójmiastem wolę przystąpienia do projektu zadeklarowały Tczew...". A więc całe 3miasto wchodzi + część sąsiednich gmin.

      • 2 0

  • w końcu (2)

    wow

    • 28 7

    • W tekście brakuje kilku kluczowych informacji (1)

      Rower Metropolitalny będzie systemem IV generacji, obsługiwanym z poziomu aplikacji GPS. Wypożyczanie będzie się odbywać np.z pomocą aplikacji na smartfona. Wystarczy ją uruchomić na chwilę przed wyjściem z domu, a pokaże nam najbliżej zaparkowany rower i pozwoli zarezerwować go na kwadrans, żeby nikt go już po drodze nie przejął. Każdy rower będzie wyposażony także w elektrozamek i alarm. Dzięki temu użytkownik będzie mógł pozostawić go w dowolnym miejscu w obrębie obszaru działania systemu - nie tylko na przeznaczonych do tego specjalnych stojakach

      • 5 0

      • co za frykasy

        Ile to bedzie kosztować?

        • 0 1

  • Brawo! W końcu! (2)

    Trzymam kciuki!

    • 35 12

    • Manipulując można wmówić wszystko

      Pijarowo to będzie na pewno sukces. Tak samo jak sukcesem jest ogłaszane to, że Gdańsk ma największą sieć dróg rowerowych, mimo że wcale nie ma. Głąby po prostu wliczają do "sieci dróg rowerowych" ulice z ograniczonym ruchem do 30 km. Sama Warszawa ma więcej dróg dla rowerów (prawdziwych DDR) niż Gdańsk, nie licząc już dróg z ograniczonym ruchem, których w Wwie też nie brakuje.

      • 5 2

    • lepiej kućki

      • 0 0

  • (8)

    > "Jeszcze nie wiadomo jak będą wyglądać."

    Obstawiam, że będą miały dwa koła, kierownicę, siodełko i najważniejsze: pedały.
    Na pedały Unia z pewnością da dofinansowanie ;]

    • 80 13

    • (1)

      Nazywaj to jak człowiek, np. "podzespół przenoszenia napędu", homofobie ty! A fuj fuj fuj

      • 25 3

      • heh

        dobre hehe

        • 2 0

    • Na ..ły tak

      na ...łów nie.
      Masz powód do zmartwienia.

      • 0 1

    • powinny być czarne?

      • 1 2

    • Zaorałeś!!!

      Hahaha

      • 1 3

    • isnieją rowery bez pedałów, a w każdym razie bez platform...

      nie tylko biegowe dla dzieci. sam taki mam: ingo bike

      • 2 1

    • byle byly lekkie

      • 1 0

    • Proktolodzy i ortopedzi już zacierają ręce

      natomiast dentyści niedługo będą rwać sobie włosy z głowy za błędny wybór zawodu. Bo nie one już będą najbogatsi.

      • 0 4

  • Co prawda mam swój (3)

    Ale bardzo się cieszę - mam nadzieje że to przy okazji zmobilizuje miasta do rozwijania swoich sieci ścieżek rowerowych, zwłaszcza Gdynię - wiem że jest ciężko bo nie ma miejsca, ale jadąc z Gdańska możemy dotrzeć co najwyżej do Orłowa, a już w ogóle na północ od Gdyni Głównej to czarna rozpacz ogarnia.

    Szkoda że pewnie nawet i 5 tys rowerów nie wystarczy żeby rozładować takie miejsca jak Alchemia czy Oliwa Gates.

    • 37 11

    • 5 tys. rowerów nie starczy

      ale 10 autobusów w zupełności da sobie radę

      • 10 2

    • Przestań z tymi "ścieżkami".Albo DDR, albo niech nic nie robią, bo to ściema jest. (1)

      Nie ma zgody na ściemę ścieżkową i spychanie rowerów na jakieś ciągi chodnikowe, bo jest to niebezpieczne. Każdy wypadek z pieszym na CPR, powinien skutkować skarżeniem gminy za szkody.

      • 13 2

      • DDR to było

        Już nie ma

        • 0 1

  • Rower metropolitalny ma duży potencjał, ale pod kilkoma warunkami (2)

    Przede wszystkim konieczna jest szeroko pojmowana dostępność. Do tego potrzeba odpowiedniej liczby rowerów i *koniecznie!* gęstego rozmieszczenia punktów zostawiania/odbierania rowerów. Jeżeli w mieście będzie dziesięć takich punktów na krzyż to cała idea idzie w łeb. Realizacja roweru metropolitalnego na małą skalę jest skazana na porażkę - albo z rozmachem, albo wcale.

    O konieczności niedużej ceny tego rozwiązania chyba nie trzeba nawet wspominać.

    • 53 3

    • ma być gps (1)

      W rowerach ma być GPS więc stacji może być niewiele lub wcale .
      Zostawiam rower gdzie mi pasuje a inni widzą w aplikacji gdzie najbliższy rower się znajduje.
      Chyba proste :)

      • 6 4

      • Rower znajduje się w bramie, a tam dostajesz wpitol ;-)

        • 14 0

  • Oby tylko ich nie zabrakło. - Brakowało non-stop. (6)

    Gdańsk odwiedza dużo turystów...

    • 15 2

    • (1)

      Jak będzie na to dużo chętnych to z pewnością dokupią rowerów

      • 5 1

      • Mam nadzieję.

        Głupio będzie jak kolejki po rowery będą stać od drugiej w nocy :p

        • 1 0

    • (3)

      jeżeli większość wypożyczeń będzie do 20min, to z jednego roweru moze skorzystać kilkadziesiąt osób dziennie... tylko, cięzej moze być z ich lokalizacją, brak stacji ma swoje plusy ale minus będzie taki, że szukanie roweru moze przypominać łapanie pokemonów ;)

      • 5 1

      • to styl życia

        Nie zrozumiesz

        • 0 1

      • (1)

        Wystarczy się zalogować do aplikacji i będziesz na mapie widzieć wszystkie rowery w okolicy. Przez aplikację będzie można też rezerwować rower na 15 minut by nikt go nie zabrał zanim do niego dojdziesz

        • 0 0

        • Poza Gdańskiem 1300 rowerów na 13 gmin wymusi duże odległości miedzy wolnymi rowerami

          • 1 0

  • Ale bajki (6)

    Baki i banialuki

    • 19 9

    • "system, jak i wyłoniony operator będą mogli wykazywać zysk - podkreśla Piotr Grzelak" (5)

      Chyba na głowę upadł. W Warszawie, gdzie system jest dwa razy większy niż ma być w samym Gdańsku, miasto DOPŁACA znaczną część pieniędzy na funkcjonowanie systemu, bo opłaty od wynajmujących pokrywają tylko 25% kosztów. A Grzelak mówi, że system ma zarabiać?!

      Gdyby miał zarabiać, to koszt wypożyczenia musiałby być dużo wyższy niż w Warszawie (20 pierwszych minut gratis, pierwsza godzina za 1zł). A gdyby koszt był dużo wyższy dla mieszkańców, to NIKT z tego nie będzie korzystać.

      Więc albo Grzelak zakłada, że ktoś zapłaci 5 zł za godzinę jazdy tym rowerem, albo kompletnie nie ogarnia rzeczywistości.

      • 9 1

      • (3)

        Dodam, że faktycznie operator będzie wykazywał zysk, bo dostanie kasę od miasta. Chyba, że operatorem będzie miasto, wtedy pieniądze z kieszeni do kieszeni. Ale to rodzi kolejne patologie monopolistyczne, gdzie nie decyduje rynek. Ogólnie system będzie deficytowy, tak samo jak komunikacja miejska, do której się dopłaca. To nie jest złe, że się dopłaca, bo trzeba jakoś zachęcić ludzi. Ale wciskanie ciemnoty, jakoby system miał być dochodowy, to kpina.

        • 8 0

        • (2)

          Taki system może być dochodowy, zarówno prywatny jak i publiczny, gminny (choć to w Bolanda brmi jak SF) jeśli będzie miał za główne źródło dochodów nie bilety, nie dotacje gminne, tylko reklamy.

          Wiesz ile telewizornie koszą za durne reklamy?! a te rowery mogły by wozić np. reklamy wyborcze, mordy polityków, i nie było by po wyborach śmietnika, problemu z usuwaniem mord. i reklamy hoteli, restauracji, warsztatów, burdeli, teatrów, uczelni, fundacji 1%, telefonii, sklepów wysyłkowych i biur podróży, a nawet ogłoszeńia prywatne, anonse. Paryski Velib z tego żyje i daje radę, czasem tylko (rzadko) łatany dotacją. Ale to system drugiej generacji, ze stacjami bazowymi,dzie obsługa moźe zmieniać reklamy, o ile wiem, nikt jeszcze tego myka nie probował z systemami trzeciej generacji, jak ma być w Trójmieście, by oprzeć ich finanse w prawie 100% o reklamę

          • 1 3

          • (1)

            W Warszawie na rowerach są reklamy, ale kasy się na tym nie trzepie...

            • 0 0

            • bo raz przykleili i jeżdżą z tym samym łobrazeczkiem.
              po co się mają starać, jak dotacja HGW sama przychodzi?

              reklamy na Velibach zmieniane są bez przerwy. mordy polityków w czasie wyborow są jednego dnia jednych, drugiego innych, forsa leci wodospadem. a w Kopenhadze chcą rowerkom pododawać tablet, niby do nawigacji, do opłat, ale myślę że przede wszystkim do sryliardów bitów reklam

              • 0 0

      • Grzelak jako socjolog na pewno ma wielkie pojęcie o biznesie

        Tym bardziej, że chyba nigdy nie pracował na swoim i nie ryzykował swoimi zasobami. Biznes w wykonaniu urzędników z zawodu różni się od prawdziwego tym, że ten pierwszy jest radosny i żadne straty nie bolą i nie uderzają po kieszeni zarządzającego tym biznesem urzędnika.
        Chodziło mu zapewne o zysk w sensie socjalistycznym: "prywatyzujemy zyski, uspołeczniamy koszty" bo ktoś tam pewnie kasę na tym zarobi. W końcu parę melonów jest przeznaczone do wywalenia na ten projekt.

        • 11 0

  • W końcu będę mógł sobie w ramach miesięcznego podjechać do tramwaju rowerem miejskim (3)

    • 25 3

    • (2)

      No to jest właśnie super, że jak masz miesięczny to nie musisz płacić za rower. Mają być też miesięczne na sam rower z tego co pamiętam za 19 zł

      • 10 0

      • A kto Wam te rowery podstawi pod drzwi budynku? (1)

        • 4 2

        • Ty

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.