• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyrok ws. systemu Fala: wyniki przetargu do weryfikacji

Maciej Korolczuk
14 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
KIO nakazała odrzucenie zwycięskiej oferty i ponowne przeanalizowanie pozostałych ofert w przetargu. KIO nakazała odrzucenie zwycięskiej oferty i ponowne przeanalizowanie pozostałych ofert w przetargu.

W środę po południu Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła cztery odwołania, jakie wpłynęły po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawcę systemu Fala. Decyzją KIO spółka Innobaltica ma odrzucić zwycięską ofertę i ponownie zweryfikować pozostałe trzy oferty. Wyrok jest prawomocny.



Bilet Fala w transporcie publicznym:

Przetarg na system Fala został rozstrzygnięty w czerwcu. Miesiąc później - po szczegółowej weryfikacji ofert - komisja przetargowa najwięcej punktów (86 na 100 możliwych) przyznała konsorcjum Thalesa. Druga w kolejności oferta Asseco Data System SA uzyskała 83 pkt, a oferta Conduent Business Solutions France SAS została oceniona na 76 pkt.

Warto dodać, że wybrana oferta wcale nie była najtańszą. Thales za stworzenie systemu Fala oczekiwał bowiem 130 mln zł, a więc o 2 mln zł więcej niż Asseco. Mimo to komisja przetargowa wyżej oceniła tę wyższą ofertę. Dlaczego?

- Poza ceną jednym z najważniejszym kryteriów była też ocena filmów przygotowanych przez wykonawców, prezentujących działanie systemu z perspektywy pasażera. I to właśnie ocena tych filmów przeważyła ostateczną ocenę złożonych ofert na rzecz spółki Thales - mówi Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki InnoBaltica.
W lipcu firmy startujące w przetargu złożyły odwołania od jego rozstrzygnięcia. W sumie do Krajowej Izby Odwoławczej złożono cztery zażalenia na rozstrzygnięcie przetargu. Pierwsze dwa wpłynęły od konsorcjum Asseco Data Systems z AEP Ticketing Solutions. Kolejne złożyła francuska firma Conduent Business Solutions, a na koniec - poniekąd wywołana do tablicy - spółka Thales Polska i Revenue Collection Systems France SAS.

Ryzyko rozwiązania spółki i zwrotu 90 mln zł



Wniesienie odwołań do KIO oznaczało dla spółki InnoBaltica dwie istotne kwestie: wydłużenie całej procedury przetargowej i ryzyko zmiany przyjętego harmonogramu. Najgorszy scenariusz zakładał nawet unieważnienie przez KIO całego przetargu, rozwiązanie spółki InnoBaltica i zwrot dotacji w wysokości 90 mln zł otrzymanej od Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To byłaby prawdziwa katastrofa organizacyjna, finansowa i wizerunkowa dla samej spółki i jej właścicieli, a więc Samorządu Województwa Pomorskiego, Gminy Miasta Gdańska i Gdyni oraz trzech trójmiejskich uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ostatecznie - po środowym wyroku - przetarg nie musi być powtarzany, ale Innobaltica musi najpierw odrzucić zwycięską ofertę, a następnie ponownie przeliczyć punkty pozostałych oferentów.

- Przede wszystkim należy teraz poczekać na wyrok wraz z uzasadnieniem - mówi Grzegorz Bebłowski, główny specjalista ds. zamówień publicznych w spółce InnoBaltica. - Uzasadnienie to będzie miało dla nas kluczowe znaczenie, ponieważ z jego treści wynikać będą szczegółowe wytyczne co do dalszych czynności.
Pierwszym działaniem będzie unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej, zgodnie z wyrokiem KIO.

Następnie komisja przetargowa na nowo przeprowadzi badanie oraz ocenę ofert - w tej sytuacji w grze pozostają już tylko dwaj wykonawcy: konsorcjum, którego Liderem jest Asseco Data System SA oraz firma Conduent Business Solutions France SAS.

- Wykonawca, którego propozycja okaże się najkorzystniejsza, zostanie wezwany do złożenia dokumentów niezbędnych ze względów formalnych i - jeśli nie będzie przeszkód - ponownie zostanie ogłoszony wybór oferty najkorzystniejszej. Zakładamy, że stanie się to w pierwszej połowie listopada br. - dodaje Bebłowski.

Czym będzie bilet Fala?



Pomorski bilet metropolitalny nie zastąpi istniejących rozwiązań taryfowych w komunikacji miejskiej. Będzie on jedynie uniwersalnym, elektronicznym biletem umożliwiającym korzystanie z wielu środków transportu w województwie bez potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji czy każdorazowego zakupu lokalnych biletów.

Przewiduje się ponadto utworzenie ujednoliconego systemu informacji, zawierającego m.in. ceny biletów, trasy przejazdów oraz rozkłady jazdy.

Miejsca

Opinie (67) 8 zablokowanych

  • To takie trudne ?? Ile to może trwać

    • 49 3

  • (2)

    A już miałem nadzieję, ze koronawirusowy kryzys zarżnie ten głupi pomysł.

    • 37 8

    • Ale to akurat nie jest głupi pomysł (1)

      Trójmiasto nie potrafi się dogadać jak GOP, żeby jedna spółka zarządzała wszystkimi środkami transportu, więc będzie inne rozwiązanie. W Londynie działa bardzo dobrze.
      Pomysł fajny, ściągnięty kropka w kropkę z istniejącego systemu, ale obawiam się, że wykonanie i sposób dostawy będzie ściągnięte z Mevo.

      • 5 3

      • Pomysł może nie jest glupi

        ale jak widzę początki, to powątpiewam w efekt

        • 1 0

  • Będzie jak z Mevo (2)

    Mała FALA z dużego wiatru

    • 95 0

    • A co się stało z czytnikami

      Które były zainstalowane w trolejbusach - wydano na projekt "wirtualnej portmonetki" Miliony - projekt nie został zrealizowany a kasa przepadła
      Czy to samo będzie z Falą?
      Żeby to nie była fala tsunami która zaleje wszystkich odpowiedzialnych za kolejny bubel

      • 35 0

    • Super, będą nagrody za niedziałanie

      • 3 1

  • (4)

    Z całego artykułu dalej nie rozumiem dlaczego firma Thales nie może być ponownie oceniona? Tylko z góry jest od razu odrzucona. Czy ktoś może mi to wytłumaczyć?

    • 73 3

    • Bo tak zadecydowala KIO :P, moze jak dostana uzasadnienie wyroku to sie dowiemy

      • 9 0

    • Powód jest podany

      Ich oferta była najkorzystniejsza

      • 12 0

    • Bo za mało poszło pod zielonym stolikiem.

      • 12 1

    • Jest ponownie oceniana >> spółka Thales Polska razem z Revenue Collection Systemhtml

      wywołana do tablicy - spółka Thales Polska i Revenue Collection Systems France SAS. Chyba skrót myślowy autora.

      • 0 1

  • (2)

    Jak Asseco wygra to już widzę jak studenty napiszą te aplikacje. XD

    • 64 2

    • A w tych pozostałych to inżynierowie importowani z Afryki kodują (1)

      Wolę polskich studentów

      • 4 7

      • Zrozum, że powyższy fragmenty o studentach to nie złośliwości czy ironia tylko rzeczywistość

        • 3 1

  • Fala ,Mevo wszystko do poprawki moi drodzy I kochani (3)

    Bez konsultacji społecznych niczego nie ruszać i nie planować bo wy za biurkami żyjecie w innej rzeczywistości ..

    • 39 7

    • Co mają konsultacje społeczene do wyroku KIO o którym mowa w artykule?

      • 4 1

    • (1)

      Tylko nie kochani.

      • 1 0

      • ...i nie drodzy

        • 0 0

  • to ok. 85zł na mieszkańca metropolii

    • 26 0

  • po co to ? po co sie pytam ? Jest miesięczny na skm i ztm i ok, jeszcze papierowy proszę zrobić!

    • 28 5

  • Komunikacja powinna być bezpłatna (8)

    Jeżeli miasto ma być przyjazne mieszkańcom to komunikacja powinna być bezpłatna dla pasażerów a przynajmniej dla mieszkańców płacących podatki w danym mieści i finansowana ze środków budżetu miasta. Środki można pozyskać choćby z opłat za parkowanie.

    • 31 25

    • Ok to od jutra podatek od nieruchomosci 1000x w gore i parkoeanie 100zl za godzine

      • 9 4

    • Uważam że chleb, pampersy, mleko, podstawowe warzywa i owoce (4)

      również powinny być darmowe

      • 13 4

      • (3)

        w starożytnym Rzymie to działało przez ponad tysiąc lat, dłużej niż nasza tzw. współczesność
        więc właściwie to nie świadczy najzdrowiej o twych horyzontach, że używasz tu sarkazmu i tylko niepotrzebnie podkreślasz swoją cieniutką wiedzę

        oczywiście adaś od smythów też miał rację, nie ma nic darmo

        ale wolę płacić podatki na komunikację publiczną, choćbym sam miał nie korzystać, niż za Misiowiczów, Szumowskich handełesów, interesiki cmentarne ich poprzedników i inne rośliny jeszcze dalszych poprzednikow. "wystarczy nie kraść" to niezwykle trudne w tym dziwnym kraju na wschód od zachodu. prosta zasada arx tarpeia capitoli proxima tu nie działa, elity są bezkarne

        • 5 3

        • I jak skończył starożytny Rzym? (1)

          • 1 1

          • wszystko sie kiedyś kończy

            a ile trwał?
            A co do zasad, trwa do dzisiaj...

            • 2 0

        • to nie świadczy o jego horyzontach tylko o braku logiki w twoim rozumowaniu

          bo to że w Rzymie coś tam działało to nie znaczy że było słuszne. Finansowanie czegoś z podatków zawsze jest droższe niż finansowanie bezpośrednie. Nie tylko chodzi o aparat który tym zarządza ale też o to że część kasy idzie bokiem. Kolejny błąd logiczny to to że tłumaczysz wybór patologii tym że przecież są gorsze patologie. To ma być argument?

          • 0 0

    • Najpierw ma być komunikacja

      Bo ta nawet darmową mnie nie przekona.

      • 6 2

    • Nie ma nic za darmo, nie rozumiesz???

      Kup sobie podstawy ekonomii dla przedszkola i poczytaj

      • 0 1

  • Przetargi... (1)

    po każdym przetargu powinno przeprowadzać się kompleksową kontrolę kontaktów politycznych z wygranym.

    • 15 1

    • samo funkcjonowanie przetargów zostało wymyślone tak by przykryć transparentność przekrętów

      pamiętam czasy jak ich nie było, zlecenie dostawał po prostu koleś i było jasne że jest wałek. Teraz natomiast oferty są "oceniane" :D Jak sie filmik spodoba to jest więcej punktów. Wiadomo oczywiście który ma się spodobać. Pamiętam przetarg na zakup pojazdu dla burmistrza, gdzieś w Polsce. To było ponad 10 lat temu. Wyglądał mniej więcej w ten sposób. Samochód musi mieć pojemność do 2.0, silnik diesla, napęd na 4 koła i fajnie jak by na tym skończyli. Ale dodatkowo miał mieć parasolkę w drzwiach :D Tylko jedno auto spełniało te wymogi i akurat w tym mieście tylko jeden diler owe samochody sprzedawał. Nie jestem zwolennikiem ani jednego ani drugiego sposobu zakupów ze środków publicznych. Nikt nic z tym natomiast nie robi bo nie ma w tym interesu. A można by na początek określić w prosty sposób sztywne widełki i to za pomocą ustawy. Choćby dla samochodów, na jakim szczeblu jakiej klasy auto, warunki gwarancji i wybierać najtańszą ofertę. Zabrać dowolność kreowania takich zamówień.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane