• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyrok ws. systemu Fala: wyniki przetargu do weryfikacji

Maciej Korolczuk
14 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
KIO nakazała odrzucenie zwycięskiej oferty i ponowne przeanalizowanie pozostałych ofert w przetargu. KIO nakazała odrzucenie zwycięskiej oferty i ponowne przeanalizowanie pozostałych ofert w przetargu.

W środę po południu Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła cztery odwołania, jakie wpłynęły po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawcę systemu Fala. Decyzją KIO spółka Innobaltica ma odrzucić zwycięską ofertę i ponownie zweryfikować pozostałe trzy oferty. Wyrok jest prawomocny.



Bilet Fala w transporcie publicznym:

Przetarg na system Fala został rozstrzygnięty w czerwcu. Miesiąc później - po szczegółowej weryfikacji ofert - komisja przetargowa najwięcej punktów (86 na 100 możliwych) przyznała konsorcjum Thalesa. Druga w kolejności oferta Asseco Data System SA uzyskała 83 pkt, a oferta Conduent Business Solutions France SAS została oceniona na 76 pkt.

Warto dodać, że wybrana oferta wcale nie była najtańszą. Thales za stworzenie systemu Fala oczekiwał bowiem 130 mln zł, a więc o 2 mln zł więcej niż Asseco. Mimo to komisja przetargowa wyżej oceniła tę wyższą ofertę. Dlaczego?

- Poza ceną jednym z najważniejszym kryteriów była też ocena filmów przygotowanych przez wykonawców, prezentujących działanie systemu z perspektywy pasażera. I to właśnie ocena tych filmów przeważyła ostateczną ocenę złożonych ofert na rzecz spółki Thales - mówi Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki InnoBaltica.
W lipcu firmy startujące w przetargu złożyły odwołania od jego rozstrzygnięcia. W sumie do Krajowej Izby Odwoławczej złożono cztery zażalenia na rozstrzygnięcie przetargu. Pierwsze dwa wpłynęły od konsorcjum Asseco Data Systems z AEP Ticketing Solutions. Kolejne złożyła francuska firma Conduent Business Solutions, a na koniec - poniekąd wywołana do tablicy - spółka Thales Polska i Revenue Collection Systems France SAS.

Ryzyko rozwiązania spółki i zwrotu 90 mln zł



Wniesienie odwołań do KIO oznaczało dla spółki InnoBaltica dwie istotne kwestie: wydłużenie całej procedury przetargowej i ryzyko zmiany przyjętego harmonogramu. Najgorszy scenariusz zakładał nawet unieważnienie przez KIO całego przetargu, rozwiązanie spółki InnoBaltica i zwrot dotacji w wysokości 90 mln zł otrzymanej od Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To byłaby prawdziwa katastrofa organizacyjna, finansowa i wizerunkowa dla samej spółki i jej właścicieli, a więc Samorządu Województwa Pomorskiego, Gminy Miasta Gdańska i Gdyni oraz trzech trójmiejskich uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ostatecznie - po środowym wyroku - przetarg nie musi być powtarzany, ale Innobaltica musi najpierw odrzucić zwycięską ofertę, a następnie ponownie przeliczyć punkty pozostałych oferentów.

- Przede wszystkim należy teraz poczekać na wyrok wraz z uzasadnieniem - mówi Grzegorz Bebłowski, główny specjalista ds. zamówień publicznych w spółce InnoBaltica. - Uzasadnienie to będzie miało dla nas kluczowe znaczenie, ponieważ z jego treści wynikać będą szczegółowe wytyczne co do dalszych czynności.
Pierwszym działaniem będzie unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej, zgodnie z wyrokiem KIO.

Następnie komisja przetargowa na nowo przeprowadzi badanie oraz ocenę ofert - w tej sytuacji w grze pozostają już tylko dwaj wykonawcy: konsorcjum, którego Liderem jest Asseco Data System SA oraz firma Conduent Business Solutions France SAS.

- Wykonawca, którego propozycja okaże się najkorzystniejsza, zostanie wezwany do złożenia dokumentów niezbędnych ze względów formalnych i - jeśli nie będzie przeszkód - ponownie zostanie ogłoszony wybór oferty najkorzystniejszej. Zakładamy, że stanie się to w pierwszej połowie listopada br. - dodaje Bebłowski.

Czym będzie bilet Fala?



Pomorski bilet metropolitalny nie zastąpi istniejących rozwiązań taryfowych w komunikacji miejskiej. Będzie on jedynie uniwersalnym, elektronicznym biletem umożliwiającym korzystanie z wielu środków transportu w województwie bez potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji czy każdorazowego zakupu lokalnych biletów.

Przewiduje się ponadto utworzenie ujednoliconego systemu informacji, zawierającego m.in. ceny biletów, trasy przejazdów oraz rozkłady jazdy.

Miejsca

Opinie (67) 8 zablokowanych

  • Jednym z kryteriów

    Była ocena filmu (!), gdzie głos miały tylko urzędasy (a nie np. mieszkańcy 3miasta w ankiecie) - po prostu nie wierzę xD

    • 18 2

  • Fikcja fikcję pogania.

    • 11 0

  • A jestem bardzo ciekaw jaki powód jest koniecznością odrzucenia zwycięskiej oferty - czy to rzeczywiście wygrana została naciągnięta, czy któryś z przegranych ma szersze plecy w KIO. Tak czy siak - gratuluję kolejnego sukcesu naszej wspaniałej prezydent Pani Aleksandrze Dulkiewicz, z góry dziękuję za wszelkie życzenia i pozdrowienia oraz serdeczne pozdrawiam i życzę miłego dnia i smacznej kawusi ;) Nara.

    • 12 4

  • W Poznaniu jest identyczna PEKA (1)

    było sporo zamieszania(delikatnie mówiąc) kiedy ją wprowadzali, ale system się sprawdza i jest baaardzo wygodny.

    • 5 1

    • Ale za 130 milionów?!..

      • 0 0

  • Przeprowadzenie choćby najprostszego przetargu jest jakimś kuriozalnym cyrkiem urzędniczych fantasmagorii.

    Wymyślanie kolejnych bytów prawnych, bełkot rzeczowy i w pierwszej kolejności dbanie o bezpieczeństwo własnych tyłków, a nie sprawny wybór wykonawcy i realizacja zadania. Tworzenie absurdalnych specyfikacji istotnych warunków zamówienia, mnożenie problemów, li tylko po to, aby czasem komuś nie przyszło do głowy donoszenie do CBA (co i tak ma miejsce). W ten sposób tracimy w skali kraju setki milionów złotych nie dlatego, że wydatkuje się je niewłaściwie, tylko w ogóle się ich nie wydatkuje. Mylne pojmowanie dyscypliny finansów publicznych kreuje zamiast realizacji celu inwestycyjnego, szukanie sposobów na nałożenie kar umownych, jakby te zaoszczędzone pieniądze miały być zarobkiem na zamawiającego. Przecież po to są zamówienia publiczne, aby wydawać pieniądze i stymulować obrót gospodarczy w kraju.

    • 20 0

  • Z tą Falą jak z socjalizmem - bohatersko walczy z przeszkodami nieznanymi w innych ustrojach. (3)

    A wystarczy uprościć i ujednolicić taryfy przewoźników i żadna fala nie będzie potrzebna. Ale ja tu widzę gruby wałek, kosztowniejszy od wyborów Sasina, bo prawdziwe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 20 1

    • Prezes zmarł parę dni temu )co jest przykre,bo szkoda człowieka)ale tym samym może jest to rozwiązanie które samo przyszło,a zaoszczędzimy na etatyźmie i na wdrożeniu systemu, a kasa niech idzie na dozowanie zbiorkomu

      • 0 3

    • jak port solidarności baranów? 11,9 mln zł w pół roku na same pensje

      • 1 0

    • Bo to jest miś na miarę naszych możliwości

      Żeby zamknąć usta niedowiarkom

      • 1 0

  • Rozwiążcie InnoBaltikę

    Ostatnimi dniami sprawa się wyjaśniła, nie trzeba utrzymywać kosztownych etatów

    • 7 2

  • 130 milionów

    Za wspólny bilet plus informacje jak kursuje komunikacja.
    Drogie te inwestycje publiczne.

    • 13 1

  • Znaczy się, trzech startujących w przetargu...

    ... złożyło cztery odwołania.
    Esencja Polski

    • 8 0

  • Będzie jak z MEVO!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane