- 1 Nowe fakty ws. "skandynawskiej bójki" (166 opinii)
- 2 Montaż podpór pod nową kładkę na Zaspie (41 opinii)
- 3 Powstrzymał szczególnie zuchwałą kradzież (65 opinii)
- 4 Inteligentne ciepło w miejskich budynkach (39 opinii)
- 5 Uciekał autem i pieszo. Powód? Narkotyki (16 opinii)
- 6 Péter Magyar w środę z wizytą w Gdańsku (251 opinii)
Wyrzucasz szklankę do pojemnika na szkło? To błąd, ale są też inne
Wyrzucasz rozbitą szklankę do zielonego pojemnika na szkło? To błąd. Na "pocieszenie" najczęstszy, bo popełnia go aż 60 proc. mieszkańców Gdańska. Urząd Miejski w Gdańsku zbadał nawyki mieszkańców w zakresie segregacji odpadów szklanych. Jest sporo do poprawy. Jakie jeszcze błędy są częste?
- Pięć najczęstszych błędów przy segregacji szkła
- Prawidłowa segregacja szkła, czyli jaka?
- Do zielonego pojemnika na śmieci tylko butelki i słoiki
- Masz wątpliwości? Skorzystaj z wyszukiwarki
Pięć najczęstszych błędów przy segregacji szkła
Tak wynika z badań przeprowadzonych przez gdański urząd miejski, który sprawdził nawyki w zakresie segregacji odpadów szklanych.
Błędy przy segregacji szkła:
- na drugim miejscu błędów znalazło się wyrzucanie naczyń żaroodpornych do szkła (43 proc.),
- na trzecim miejscu jest wyrzucanie porcelanowych kubków do pojemnika na szkło (39 proc.),
- na czwartym nieopróżnianie butelek i słoików z zawartości przed wyrzuceniem (37 proc.),
- piąte miejsce zajęło wyrzucanie szkła w worku foliowym (24 proc.)
- Statystyki te pokazują, że nawet przy dobrych intencjach brak wiedzy na temat zasad segregacji skutkuje utratą możliwości ponownego wykorzystania szkła. Każda pomyłka to stracona szansa na drugie życie słoika czy butelki - mówi Jędrzej Sieliwończyk z gdańskiego magistratu.
Szklanki, porcelana czy naczynia żaroodporne stanowią zanieczyszczenie frakcji szkła opakowaniowego, ponieważ nie topią się w tej samej temperaturze, co butelki czy słoiki. Z kolei każdy plastikowy worek w zielonym pojemniku może spowodować odrzucenie całej partii surowca.
Tylko czyste, wrzucane luzem szkło opakowaniowe daje realną szansę na skuteczny odzysk tego surowca.
Prawidłowa segregacja szkła, czyli jaka?
Ale są też dobre wieści. Poniżej wyniki badań dotyczące prawidłowych działań:
- 75 proc. wyrzuca szkło luzem, bez worków,
- 64 proc. opróżnia słoiki i butelki z zawartości przed wyrzuceniem,
- 48 proc. prawidłowo segreguje porcelanowy kubek, czyli wyrzuca go do śmieci resztkowych,
- 37 proc. prawidłowo segreguje rozbite naczynie żaroodporne, czyli wyrzuca je do śmieci resztkowych,
- 36 proc. prawidłowo segreguje rozbitą szklankę, czyli wyrzuca ją do śmieci resztkowych.
Do zielonego pojemnika na śmieci tylko butelki i słoiki
Urzędnicy podkreślają: czas najwyższy odczarować zielony pojemnik i przestać traktować go jak worek bez dna, czyli na wszystko, co przypomina szkło.
- Segregacja to nie zgadywanka - to realna moc zamieniania odpadów w surowce. U recyklera szkła nie ma miejsca na błędy, a jedna porcelanowa filiżanka potrafi zepsuć całą partię materiału - wskazują. - Warto pamiętać, że zielony pojemnik kocha tylko szklane opakowania (butelki i słoiki). Cała reszta to inna historia.
Zapłacił firmie 1900 zł za wywóz śmieci. Wywiozła je do lasu
Te zasady warto zapamiętać:
- Szkło to nie ceramika. Twój ulubiony porcelanowy kubek (nawet stłuczony) to zawsze odpad resztkowy.
- Szklanka to nie butelka. Szkło stołowe ma inny skład i temperaturę topnienia, dlatego ląduje w koszu na odpady resztkowe.
- Stop foliówkom - wyrzucasz słoiki w worku? To duży błąd! Szkło musi być wrzucane "luzem", żeby mogło zostać odzyskane.
- Opróżnij, nie myj! Słoik ma być po prostu pusty, nie musi lśnić jak lustro przed wyrzuceniem.
- Zdejmij "biżuterię" - metalowe zakrętki i plastikowe korki to inna kategoria, ich miejsce jest w żółtym pojemniku.
- Lustra i szyby to inna bajka - to szkło płaskie, które nigdy nie powinno trafić do zielonego kubła.
Czy butelki i słoiki można wyrzucać z zakrętkami? Lepiej nie
Jak podkreśla Piotr Kryszewski, dyrektor zarządzający ds. Zielonego Gdańska, właściwa segregacja szkła przynosi realne korzyści zarówno dla środowiska, jak i gospodarki.
- Szkło jest surowcem, który daje największe możliwości recyklingu, bo może być przetwarzany w nieskończoność. Im mniej błędów przy jego segregacji popełniamy, tym niższe są koszty funkcjonowania systemu i większe korzyści dla mieszkańców. Dlatego tak ważne jest dokładne sortowanie szkła i wrzucanie go do właściwych pojemników - dzięki temu cenne surowce mogą zostać ponownie wykorzystane, co sprzyja ochronie zasobów naturalnych i ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko.
Co roku do Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku trafia ponad 12 tys. ton odpadów szklanych.
Masz wątpliwości? Skorzystaj z wyszukiwarki
Jeśli masz wątpliwości, do jakiego pojemnika wyrzucić dany odpad, z pomocą przychodzi wyszukiwarka Czyste Miasto Gdańsk.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2026-04-18 15:44
(30)
Kiedyś na początku ery segregacji wydawało się, że segregujemy śmieci ze względu na ich pochodzenie tzn. szkło wyrzucamy do pojemników na szkło, plastik do plastików, papier do śmieci papierowych. Tymczasem okazało się że wcale nie jest to takie proste i oczywiste, że nie każde szkło to szkło, a nie każdy plastik to plastik i nawet nie każdy papier
Kiedyś na początku ery segregacji wydawało się, że segregujemy śmieci ze względu na ich pochodzenie tzn. szkło wyrzucamy do pojemników na szkło, plastik do plastików, papier do śmieci papierowych. Tymczasem okazało się że wcale nie jest to takie proste i oczywiste, że nie każde szkło to szkło, a nie każdy plastik to plastik i nawet nie każdy papier to papier i trzeba je wyrzucać do śmieci mieszanych. Zrobiła się z tego trochę taka zagadka gdzie co można wyrzucić a czego gdzie wrzucać nie wolno. I dlatego ludzie popełniają błędy i chyba zawsze je popełniać będą.
- 553 12
-
2026-04-19 18:37
dlatego najlepiej wszystko wyrzucać do zmieszanych
- 25 2
-
2026-04-19 11:38
niedługo będzie wszystko do lasu (1)
- 12 2
-
2026-04-20 09:04
Niestety tak już się dzieje.
I szkodzimy w ten sposób sobie.
A powinniśmy wywozić wszystko pod najbliższy urząd.- 4 0
-
2026-04-19 08:08
(2)
Dokładnie. To winni robić pracownicy sortowni ?
- 41 1
-
2026-04-19 11:57
Jeśli szklanka to nie butelka (1)
to ja odpowiadam że pojemnik na szkło to nie pojemnik na butelki. Na moim jest napisane szkło, to wrzucam szkło. Nie będę bawił się w zgadywankę czy moja szklanka ma odpowiedni stop i wtedy jednak idzie do papieru albo plastiku. Szkło to szkło.
- 57 2
-
2026-04-19 22:30
ooooo mistrzowska odpowiedź
brawo , pojemnik na szkło tymczasem szklanki nie wolno wrzucać, ot logika
- 12 0
-
2026-04-18 22:39
(10)
Chciałem napisać kilka słów o tej całej segregacji, ale system nie przyjął komentarza bo "nie dozwolona treść" mimo braku wulgaryzmów i inwektyw. Także segregujcie sobie dalej, a portal niech się doedukuje czym jest wolność słowa, którą przecież podobno w naszej demokracji mamy i czym Gdańsk - miasto wolności i równości się szczyci.
- 66 1
-
2026-04-20 09:06
Ciekawe czy chodziło obraźliwe słowo:
urzędnik.
- 2 0
-
2026-04-19 11:38
koleś od berkowitza (2)
- 1 11
-
2026-04-19 20:44
Berkowicza szanuje za powiedzenie prawdy o reżimie totalitarnym w Izraelu który jest żywa kopia 3 Rzeszy
- 7 2
-
2026-04-19 15:15
Twoim guru nieuków, jest inny nieuk.
- 3 1
-
2026-04-19 10:23
Wolność słowa
Jest obca temu portalowi. Dyskusje moderowane pod czyjeś potrzeby to nie wolność opini.
Co zrobić, jaki pan taki kram.- 18 1
-
2026-04-19 08:30
(1)
Gdańsk miastem patologi a nie wolności.
- 22 3
-
2026-04-20 08:29
*patologii przez dwa i na końcu
- 3 0
-
2026-04-18 23:04
Gdansk miasto... (2)
Tak tak - ,,Gdańsk miasto wolności i równości" - wolne żarty . To tylko fasada. Może warto powiedzieć że kolezanka pracująca na UG była w opozycji w stosunku do obecnych Władz Gdanska. I pewna osoba z tych władz udała się ponoć na rozmowę z Jego Magnificencją Rektorem aby ów w jakiś sposób ,,utemperował" opozycjonistke. Takie to miasto wolności! Szkoda słów
- 38 1
-
2026-04-19 09:57
Od lat wiadomo że UG to kolebka intelektualna peło (o ile można mówić w ogóle o intelektach) (1)
Ale ja to nazywam po prostu gniazdo os
- 12 3
-
2026-04-20 08:03
Nie całe UG.
Instytut Pedagogiki jest faktycznie, obok Wrocławia, uznawany za "bolszewię", ale np. w Instytucie Filozofii sporo jest pracowników dydaktycznych po KUL-u. Filozofia jest mocno scholastyczna, to wylęgarnia zwolenników prawicy. Reszta UG jest neutralna.
- 1 0
-
2026-04-18 21:51
Wywalaj zgodnie z tym co producent twierdzi.
Producent nie napisał, to wywal byle gdzie. Nie masz obowiązku posiadania doktoratu z materialoznawstwa.
- 50 1
-
2026-04-18 18:32
Suchy chleb do mokrych, mokre pieluchy do suchych.
- 42 1
-
2026-04-18 18:18
Bez szczegółowej znajomości materiałoznawstwa nie da się poprawnie segregować śmieci.Przykład ze szkłem jest dobry,bo szkło jest różne w zależności od składu chemicznego masy szklanej użytej do produkcji wyrobu.To samo papier,tworzywa sztuczne.
- 50 2
-
2026-04-18 17:57
Nie chodzi o segregację (3)
Chodzi o tresurę tzw. społeczeństwa. Drugim celem jest dojenie społeczeństwa z pieniędzy i przepuszczanie naszych pieniędzy na bzdety, w tym na takie badania
- 72 13
-
2026-04-19 00:00
(2)
A wszystkiemu są winne jaszczury z kosmosu
- 11 12
-
2026-04-20 09:13
To nie my!
Jaszczur z kosmosu
- 1 0
-
2026-04-19 10:06
ale to nie jaszczury
- każą ci dzielić śmieci na kilka frakcji i coraz więcej,
- zmuszają do poświęcania miejsca na coraz więcej kubłów w różnych kolorach, wiaty wybudowane przed laty z przeznaczeniem na pojemniki na śmieci nie mieszczą tego, zajmuje to miejsce na chodnikach miejsca parkingowe
- doktoryzowac się w temacie produkcji rozmaitych przedmiotów i- każą ci dzielić śmieci na kilka frakcji i coraz więcej,
- zmuszają do poświęcania miejsca na coraz więcej kubłów w różnych kolorach, wiaty wybudowane przed laty z przeznaczeniem na pojemniki na śmieci nie mieszczą tego, zajmuje to miejsce na chodnikach miejsca parkingowe
- doktoryzowac się w temacie produkcji rozmaitych przedmiotów i opakować, żeby potem prawidłowo je porozdzielać
- coraz wiecej śmieci każą ci samodzielnie odwozić samodzielnie
- rozbudowują kolejne urzędy związane ze śmieciami, pszoki,
- prowadzą drogie "kampanie edukacyjne"
- systematycznie podwyższają opłaty za wywóz bo ten system to studnia bez dna i jest tak dobry że ciągle coraz droższy- 33 1
-
2026-04-18 16:43
Niby wiadomo, że kubek porcelanowy to nie szkło, ale w szkole tego nie uczą. Szukajcie w Internecie, głąby.
- 5 43
-
2026-04-18 16:41
Ja na początku uczciwie segregowałem bo myślałem że w tym jest rzeczywiście sens (4)
Jednak nie dość że to nie wnosi do czegokolwiek to wywóz śmieci jest coraz droższy a obowiązków wokół śmieci coraz więcej, więc teraz wywalam wszystko jak mi się zachce
- 102 3
-
2026-04-19 20:56
Szczerze, też myślę nad wyrzucaniem wszystkiego do ogólnych. Z tego robi się jakieś materiałoznawstwo. Nawet nie mam miejsca na 4 kubły w mieszkaniu. A do bio boję się podchodzić w naszej wiacie, bo to zgnilizna i pełno robactwa. Ja podziękuję. Niech sortowania się tym zajmuje.
- 12 1
-
2026-04-19 09:02
dokładnie! (1)
kiedyś 4 kosze w domu. nakłanianie znajomych na początku. teraz mam jeden i mam spokój. obowiązków co raz więcej. kosztów co raz więcej. a nadal nie zakazali produkcji plastiku, którego są tony w sklepach.
- 34 0
-
2026-04-20 08:07
*coraz
- 0 0
-
2026-04-18 20:57
Robiłem tak od początku
Bo patrząc na to kto nam to wprowadza to wiedziałem, że to mówiąc kolokwialnie lipa
- 19 1
-
2026-04-18 16:08
Wszystko pod dyktando recyklerów! (8)
Szklanki to praktycznie takie samo szkło jak w butelkach, ale piece hutnicze są teraz wybredne i nawet niewielka domieszką innego szkła wprowadza problem w produkcji. Zatem szkło ze szklanek, opakowań szklanych czy innych wyrobów nie jest poddawane recyklingowi. Czyli jest tracone, a wtedy jest mniej eko od plastiku. I taka jest prawda o eko produkcji
- 348 19
-
2026-04-18 19:30
Jakie to miłe że zaszczycił nas swoim komentarzem wybitny znawca hutnictwa. (2)
Tak się tylko zastanawiam jak to jest że taki wybitny znawca nie pracuje w hucie? Przecież jeśli huta mogłaby przyjmować szklanki i butelki a nie tylko butelki to by lepiej zarabiała. No więc czemu nie przyjmuje? Może zamiast wybitnego znawcy zatrudnili jakiegoś niedouczonego?
- 6 48
-
2026-04-19 10:16
A skąd wiesz że nie pracuje (1)
- 16 1
-
2026-04-20 15:04
bo inaczej napisał by merytorycznie
z wypowiedzi widać że się na tym nie zna
- 0 0
-
2026-04-18 18:35
(3)
Plastik jest bardzo eko, bo jest tani, lekki - a tym samym ulatwia transport (auta mniej palą a wiecej sie przewozi). Problemem z odzyskiem, bo przez to że jest tani i lekki nikomu sie nie chce go zdawac i zbierać.
- 10 10
-
2026-04-20 06:53
zapominasz
Zapominasz o jednym, woda i napoje w plastiku to trucizna, a zdrowie jest najważniejsze i najbardziej eko.
- 4 1
-
2026-04-18 19:27
(1)
Dlatego nie jest eko, gdyby woda mineralna była w szklanych butelkach nikt by nie kupował i byłoby mniejsze zużycie surowców.
- 10 1
-
2026-04-19 02:27
Gdyby była w pojemnikach ze złota to w ogóle byłaby eko
Nikt by jej nie kupował, bo nikogo by nie było na nią stać
- 14 0
-
2026-04-18 16:47
Ja jestem zadowolony z tego że jest kaucja na butelki i puszki
Bo można teraz to wywalać za okno albo w parku na trawę i nie mieć wyrzutów sumienia, bo zaraz się na to ktoś rzuci
- 53 6
-
2026-04-18 15:32
Niespójne są te wytyczne. (8)
W artykule z 4 lutego 2021 na temat mycia gość z ZU mówi, że nie trzeba odkręcać zakrętek. Tutaj piszą, że trzeba. Zdecydujcie się...
- 321 4
-
2026-04-19 16:34
Paranoicy sami nie wiedzą czego chcą. to tyle w tym smutnym temacie ekoterroryzmu. Liczy się tylko kasa.
- 21 1
-
2026-04-19 13:04
Tak samo wcześniej mówili, że Bio w zwykłych siatkach można
że mają specjalne maszyny do tego i w zasadzie każda rzecz jadalna, że do plastików wszystko można z wyjątkiem baterii, do szkła to porcelana nie zaszkodzi itd. A potem z roku na rok po cichu tego nie, tamtego nie, bo wtedy więcej zarobimy. Potem kampanie edukacyjne i nagle to, co miała robić sortownia robimy my za cenę 10x wyższą niż przed jej
że mają specjalne maszyny do tego i w zasadzie każda rzecz jadalna, że do plastików wszystko można z wyjątkiem baterii, do szkła to porcelana nie zaszkodzi itd. A potem z roku na rok po cichu tego nie, tamtego nie, bo wtedy więcej zarobimy. Potem kampanie edukacyjne i nagle to, co miała robić sortownia robimy my za cenę 10x wyższą niż przed jej powstaniem. A odpowiednie osoby na tym zarabiają, bo prawdziwy recycling to bardzo dochodowy biznes. Zresztą przeciwko kaucjom za butelki (poroniony pomysł) najbardziej protestowały samorządy, bo teraz będą zarabiać ludzie wskazani przez państwo a nie przez nich..
- 29 3
-
2026-04-19 10:36
A co z drobnymi kawałkami..
Mam pytanie - jak funkcjonuje sortownia w Gdańsku (bo to zależy od miasta) - czy drobne kawałki plastiku (ale takie naprawdę drobne - sporo mniejsze od tych - kultowych już - plastikowych nakrętek :-) ) warto wrzucać do żółtego pojemnika, czy też dać sobie z tym spokój - i buch - do zmieszanych bo i tak nie zostaną one we frakcji ,,żółtej'' przetworzone? Jak to konkretnie jest w Gdańsku. Czy ktoś wie? Proszę o odpowiedź...
- 7 1
-
2026-04-18 19:34
Taa, jasne. Nigdy w temacie szkła nikt nie powiedział żeby zakrętki zostawiać. Tak jest w przypadku plastiku. (2)
Jak widać przeciętny komentator umie tylko jedną rzecz zapamiętać i tylko jedną opcję mieć w głowie
- 6 44
-
2026-04-19 01:23
cytat z artykułu, o którym mowa wyżej (1)
"Jak dodaje Krynicki, "zakrętka czy etykieta na szklanym opakowaniu nie jest żadnym problemem", nie trzeba więc ich usuwać przed wyrzuceniem, choć oczywiście można."
- 38 0
-
2026-04-19 15:07
Przecież jak nie zostawię nakrętki...
... na słoiku to cały olej po smażeniu się po worku rozleje!!!
- 9 1
-
2026-04-18 17:41
Właśnie zdecydujcie się
Najlepiej na każdej szklance powinno być napisane gdzie ją ,a jeszcze lepiej nie tłuc szklanek,,mądrala bzdury ,a może stosy stłuczek tak było kiedyś
- 11 3
-
2026-04-18 15:50
Jeszce wczesniej mówili ze trzeba myc butelki przed oddaniem by miasto oszcedziło na wodzie i byc ty ponosił wieksze koszty
- 63 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
