- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (46 opinii)
- 2 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (99 opinii)
- 3 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (306 opinii)
- 4 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (223 opinie)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (94 opinie)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (215 opinii)
Wysłużone tramwaje jadą na złom
Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.
W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.
- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.
Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.
- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.
Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.
Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.
Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca
Miejsca
Opinie (213) 1 zablokowana
-
2015-02-17 15:07
A zajezdnia na Łąkowej? (2)
Nawet tory tam nie dochodza,ciekawe czy cos sie tam dzieje?
- 6 3
-
2015-02-17 15:32
no i co w związku z tym ? (1)
- 2 2
-
2015-02-17 15:33
będą nowe rozkłady jazdy....jeden tramwaj na godzinę :D
- 0 2
-
2015-02-17 15:13
a Niemiec płakał gdy sprzedawał
..... ze śmiechu!
- 11 3
-
2015-02-17 15:17
widziałem wczoraj w Gniewie na DK 91
oczywiście Kociewiaki mi nie uwierzyły, że jechał tramwaj
- 7 0
-
2015-02-17 15:32
złomiarze
Mi się wydaje że złomiarze je " odtransportują "
- 1 0
-
2015-02-17 15:41
:)
Zabierają Stare tramwaje, pytanie co teraz będzie jeździć na Stogi, bo na pewno nie nowe pesy... Moje miasto takie piękne. :)
- 14 2
-
2015-02-17 16:02
Pracownicy Urzędu Miasta i ZTM dyżurują
i wypisują tu hymny pochwalne na temat złomu z Niemiec znanego jako Dortmundy. Tymczasem stare Konstale właśnie złomowane mają od nich gorsze silniki, hamulce i są w dużo gorszym stanie, ale wnętrze mają duuuużo wygodniejsze. Za zakup złomu z Niemiec ktoś powinien pójść do pudła.
- 9 4
-
2015-02-17 16:02
to ja
chce te tramwaje skoro warte są tyle co ważą
- 4 0
-
2015-02-17 16:06
a na zaspie już stoją hihi :D
- 2 0
-
2015-02-17 16:45
Po co to złomować (1)
W Gdyni nie ma nawet takich 105Na. Gdyby oddać im te tramwaje nawet za darmo to byłby zalążek nowoczesnej komunikacji szynowej w tym mieście
- 14 0
-
2015-02-18 11:24
w Gdyni zrobiliby z nich trolejbusy
jako emanacja polskości, modernizmu i boskości Gdyni
- 2 0
-
2015-02-17 17:32
BEZ SENSU (2)
te tramwaje mogly pojezdzic jeszce kilka lat , jedne z najlepszych
Przyjemnie sie w nich jechalo szczegolnie z tyłu przy oknie ( w nowych tramwajach nawet okien porzadnie nie mozna otworzyc:D) powinni zostawi kilka chociaz sztuk bo to jest kawal histori gdansk ... jechaly w kazdych warunkach nawet z niezla predkoscia . Gdanskie stopiątki- 11 7
-
2015-02-17 17:58
Co ty za Brednie gadasz?! (1)
chcesz sobie jeździć takimi trupami to sobie kup jeden i zapie.dalaj po wsi ,mamy już dość tych zdechłych zimnych złomów
- 2 7
-
2015-02-18 18:39
Do komentarza wyżej. Co ty gadasz. Dortmundem nigdy nie jechałeś chyba...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.